Regeling vervallen per 01-07-2016

REGLEMENT BEZWAARSCHRIFTENCOMMISSIE WERKPLEIN REGIO HELMOND 2011

Geldend van 01-07-2011 t/m 30-06-2016

Intitulé

REGLEMENT BEZWAARSCHRIFTENCOMMISSIE WERKPLEIN REGIO HELMOND 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Helmond en Laarbeek,

Collegevoorstel, 1 maart 2011, nummer 1101310

Gelet op artikel 156 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht

Besluiten:

Vast te stellen het Reglement bezwaarschriftencommissie Werkplein regio Helmond 2011

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    deelnemende gemeenten: de gemeenten Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Helmond en Laarbeek;

  • b.

    bestuursorgaan: het gemeentelijk bestuursorgaan van de deelnemende gemeente, dat het bestredenbesluit heeft genomen;

  • c.

    commissie: de bezwaarschriftencommissie Werkplein regio Helmond;

  • d.

    bezwaarmaker: degene die tegen een besluit van een bestuursorgaan een bezwaarschrift heeft ingediend bij dit bestuursorgaan;

  • e.

    belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij het door het bestuursorgaan te nemen besluit is betrokken;

  • f.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Bezwaarschriftencommissie Werkplein regio Helmond

De Bezwaarschriftencommissie Werkplein regio Helmond heeft tot taak het adviseren van bestuursorganen ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften op grond van een namens het bestuursorgaan genomen primair besluit in het kader van de Wet werk en bijstand en aanverwante wetgeving, waarvan de uitvoering door de deelnemende gemeenten is neergelegd bij het Werkplein regio Helmond.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste 2 leden.

  • 2. De leden en de voorzitter worden benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond.

  • 3. Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond benoemen overeenkomstig het tweede lid een aantal plaatsvervangende leden.

  • 4. De voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van een van de deelnemende gemeenten, en mogen geen

    banden hebben bij een in een van de deelnemende gemeenten werkzame belangenorganisatie of advocatenkantoor.

  • 5. De commissie wijst de vervanger van de voorzitter aan.

Artikel 4 Secretariaat

In het secretariaat van de commissie wordt voorzien door de afdelingsmanager van de afdeling SE.WI van de gemeente Helmond.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De leden van de commissie worden benoemd voor de duur van 4 jaar en kunnen één keer herbenoemd worden.

  • 2. Een lid treedt af indien hij een of meer van de functies vervult als genoemd in artikel 3, vierde lid van dit reglement.

  • 3. De leden van de commissie kunnen te allen tijde schriftelijk ontslag nemen. Het ontslag gaat in met ingang van de dag, gelegen een maand na de dag waarop het ontslag is ingediend of zoveel eerder als

    in de opvolging is voorzien.

  • 4. Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond kunnen te allen tijde een lid, anders dan op eigen verzoek, ontslag verlenen op zwaarwegende gronden en een ander lid in zijn plaats benoemen.

  • 5. Tussentijdse benoeming vindt plaats voor de resterende zittingsduur van de commissie.

Artikel 6 Toezending bezwaarschrift aan commissie

  • 1. Het bezwaarschrift met de daarbij behorende stukken wordt door het bestuursorgaan onverwijld in handen van de secretaris van de commissie gesteld.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor het bericht van ontvangst aan de bezwaarmaker, als bedoeld in artikel 6:14 van de wet.

Artikel 7 Vooronderzoek

  • 1. De secretaris van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen. De

    gevraagde inlichtingen worden onverwijld verstrekt.

  • 2. De secretaris kan bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en deze zonodig uitnodigen om in verband daarmede ter zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden is vooraf machtiging

    van burgemeester en wethouders vereist.

  • 3. De secretaris onderzoekt of het bezwaarschrift zonder hoorzitting in der minne kan worden geschikt. De secretaris verricht hiertoe de nodige handelingen.

  • 4. Indien in het bezwaarschrift gesteld wordt dat het is ingediend namens of mede namens een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon en daarbij geen schriftelijke machtiging van die andere natuurlijke

    persoon of rechtspersoon is overgelegd, wijst de secretaris de bezwaarmaker op dit verzuim en stelt hij hem in de gelegenheid dit verzuim te herstellen, binnen een door de secretaris te stellen termijn.

  • 5. Het vierde lid is niet van toepassing in het geval de gemachtigde als advocaat of procureur is ingeschreven.

  • 6. Aan de secretaris wordt de bevoegdheid gegeven om namens de voorzitter de indiener van het bezwaarschrift een termijn te stellen, waarbinnen het verzuim in de zin van het niet voldoen aan de

    vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet kan worden hersteld (artikel 6:6 Awb).

  • 7. Aan de secretaris wordt de bevoegdheid gegeven om namens de voorzitter stukken naar de gemachtigde te zenden (artikel 6:17 Awb).

  • 8. Aan de secretaris wordt de bevoegdheid gegeven om namens de voorzitter alle op het bezwaarschrift betrekking hebbende stukken ter inzage te leggen (artikel 7:4, tweede lid Awb).

  • 9. Aan de secretaris wordt de bevoegdheid gegeven om namens de voorzitter stukken niet ter inzage te leggen als geheimhouding geboden is (artikel 7:4, zesde lid Awb).

  • 10. Aan de secretaris wordt de bevoegdheid gegeven om namens de voorzitter te besluiten om bij afzonderlijk horen belanghebbenden niet op de hoogte te brengen van het verhandelde tijdens de zitting

    (artikel 7:6, vierde lid Awb).

Artikel 8 Hoorzitting

  • 1. De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting, waarin belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 9 Oproeping belanghebbenden

De secretaris nodigt belanghebbenden en het verwerend orgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

Artikel 10 Quorum

Voor het houden van een zitting als bedoeld in artikel 8 is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 11 Niet deelneming aan de behandeling

De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien zij, direct of indirect persoonlijk belang hebben bij het te nemen besluit.

Artikel 12 Openbaarheid van de zitting

  • 1. De hoorzitting is openbaar.

  • 2. De voorzitter beslist uit eigen beweging of op het verzoek van een van de aanwezige leden of van de belanghebbende om de hoorzitting met gesloten deuren te laten plaatsvinden.

Artikel 13 Verslaglegging

  • 1. Van het verhandelde ter zitting wordt een digitale opname gemaakt.

  • 2. Op verzoek van belanghebbende of indien beroep wordt ingesteld tegen de beslissing op het bezwaarschrift, wordt van de digitale opname een schriftelijk verslag gemaakt.

Artikel 14 Opnieuw horen

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, dan kan de voorzitter dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op het verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen van dit reglement die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 15 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar aan het bestuursorgaan uit te brengen advies. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit

    te brengen advies. Van minderheidsstandpunten wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dit verlangt.

  • 2. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 16 Uitbrengen van het advies

  • 1. Het advies wordt schriftelijk aan het bestuursorgaan uitgebracht.

  • 2. Indien naar het oordeel van de secretaris de termijn, die in artikel 7:10 van de wet voor de afhandeling van een bezwaarschrift is gesteld, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een

    advies door de commissie en het nemen van een beslissing door het bestuursorgaan, verdaagt hij namens het bestuursorgaan tijdig de beslissing.

Artikel 17 Beslissing

Het bestuursorgaan zendt de secretaris een afschrift van zijn beslissing op het bezwaarschrift.

Artikel 18 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks een verslag uit aan het college van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten van haar werkzaamheden.

Artikel 19 Inwerkingtreding en overgangsrecht

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2011.

  • 2.

    Dit reglement is van toepassing op alle op 1 juli 2011 en daarna ingekomen bezwaarschriften en op alle voor 01 juli 2011 ingekomen bezwaarschriften waarvoor nog geen hoorzitting heeft plaatsgevonden.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van de gemeente Asten op
de burgemeester,
Dhr. Ir. J. Beenakker
de secretaris,
Dhr. Mr. W.M.A. Verberkt
Bekend gemaakt op:
de gemeentesecretaris,
Dhr. Mr. W.M.A. Verberkt
Vastgesteld door het college van de gemeente Deurne op
de burgemeester,
Dhr. H.J. Mak
de secretaris,
Dhr. Mr. G.J.C. Kusters
Bekend gemaakt op:
De gemeentesecretaris,
Dhr. Mr. G.J.C. Kusters
Vastgesteld door het college van de gemeente Geldrop-Mierlo op
de burgemeester,
Mevr. M.J.D. Donders – de Leest
de secretaris,
Dhr. J.H.M. van Vlerken
Bekend gemaakt op:
De gemeentesecretaris,
Dhr. J.H.M. van Vlerken
Vastgesteld door het college van de gemeente Helmond op 1 maart 2011
de burgemeester,
Drs. A.A.M. Jacobs
de secretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe RA
Bekend gemaakt op:
17 juni 2011
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe RA
Vastgesteld door het college van de gemeente Laarbeek op
de burgemeester,
Dhr. J.G.M.T. Ubachs
de secretaris,
Mevr. C.A. Liebrecht
Bekend gemaakt op:
de gemeentesecretaris,
Mevr. C.A. Liebrecht