Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de clientenparticipatie Wet Werk en Bijstand

Geldend van 13-03-2010 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de clientenparticipatie Wet Werk en Bijstand

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 april 2004.

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen: Verordening op de cliëntenparticipatie wet werk en bijstand

Artikel 1. Begripsbepaling

  • a. Cliëntenparticipatie: de wijze waarop de gemeente vertegenwoordigers van direct belanghebbende betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wet werk en bijstand ( Wwb ) en van de Wet investeren in jongeren ( WIJ );

  • b. Wwb: Wet werk en bijstand;

  • c. Direct belanghebbenden: personen bedoeld in artikel 7 van de Wet werk en bijstand en artikel 2 van de Wet investeren in jongeren;

  • d. Hun vertegenwoordigers: personen die lid zijn van een voor de direct belanghebbenden opkomende belangenorganisaties;

  • e. WIJ: Wet investeren in jongeren.

Artikel 2. Wettelijke verantwoordelijkheid

De gemeente is verantwoordelijk voor de organisatie van cliëntenparticipatie.

Artikel 3. Omschrijving doelgroep

Tot de leden van het participerend orgaan worden in ieder geval gerekend de personen genoemd in artikel 1, sub d.

Artikel 4. Invulling minimale vereisten verordening

  • a. Het participerend orgaan, bestaande uit maximaal 10 vertegenwoordigers van belanghebbenden organisaties, een voorzitter en secretaris en vergadert 5x per jaar. Alle leden worden hiertoe ruimschoots op tijd uitgenodigd door de secretaris.

  • b. Leden kunnen onderwerpen voor de agenda aanleveren bij de secretaris.

  • c. De secretaris voorziet de leden van informatie ten behoeve van een adequate deelname aan het overleg.

Artikel 5. Nadere regelgeving en afspraken

Burgemeester en wethouders stellen nadere regels over de organisatie van de cliëntenparticipatie.

Artikel 6. Slotbepaling

  • 1. De verordening Commissie Beleid Sociale Zaken 1994 in te trekken.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de cliëntenparticipatie WWB en WIJ Helmond 2009.

  • 3. Deze verordening treedt in werking zes weken na de bekendmaking hiervan, tenzij een inleidend verzoek tot het houden van een raadgevend referendum over deze verordening onherroepelijk is toegelaten. De bekendmaking geschiedt, na vaststelling door de gemeenteraad, middels publicatie in het Gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 3 juni 2004, bijlage 104.
De raad voornoemd,
De voorzitter,
drs. A.A.M. Jacobs
De griffier,
mr. J.P.T.M. Jaspers
Bekend gemaakt op:
3 juni 2004
De gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon.

REGLEMENT PLATFORM WERK, INKOMEN EN ZORG

Artikel 1 Algemene bepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    Platform werk, inkomen en zorg: de in de gemeente actief zijnde organisatie samengesteld uit vertegenwoordigers van direct belanghebbenden zoals gesteld in art.7 van de Wet werk en bijstand.

  • b.

    College: College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Helmond.

  • c.

    Commissie: de commissie samenleving

  • d.

    Afdeling: Afdeling werk, inkomen en zorg

  • e.

    Wwb: Wet Werk en Bijstand

  • f.

    Direct belanghebbenden: personen bedoeld in artikel 7 van de wet werk en bijstand

  • g.

    Vertegenwoordigers: personen die lid zijn van een voor de direct belanghebbenden opkomende belangenorganisaties

  • h.

    Belangenorganisaties: organisaties in de gemeente actief zijnde ten behoeve van direct belanghebbenden.

Artikel II Doel

Doel van het platform is, middels vertegenwoordigers van direct belanghebbenden, invloed uit te oefenen op het gemeentelijk beleid en uitvoering in de het kader van de Wwb en andere uitkeringsregelingen, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de afdeling Werk, inkomen en zorg.

Artikel III Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    Het platform bestaat uit ten hoogste 10 vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 2.

    Aan het platform worden vanuit afdeling werk, inkomen en zorg toegevoegd:

    • a.

      de wethouder, die als voorzitter optreedt;

    • b.

      een medewerker van de gemeente Helmond, die als secretaris optreedt.

    • c.

      gemeentelijk adviseur

    Bij afwezigheid van de secretaris en/ of voorzitter wordt vervanging door de afdeling werk inkomen en zorg geregeld.

  • 3.

    Indien vanuit het platform de behoefte bestaat en de informatie nodig is voor de uitvoering van de taken van het platform, kunnen vertegenwoordigers van professionele belangenorganisaties op ad hoc basis deelnemen aan het overleg.

  • 4.

    Zowel de wethouder als de secretaris en adviseur onthouden zich van stemming.

  • 5.

    Nieuwe leden kunnen zich aanmelden bij de secretaris. Het platform maakt hieruit zelf een keuze. Zij dient hierbij te streven naar een representatieve samenstelling. Een gewijzigde samenstelling wordt door het platform aan het college voorgelegd.

  • 6.

    Het lidmaatschap van het platform wordt direct beëindigd bij afloop van de cliëntenrelatie, bij schriftelijke opzegging of bij beëindiging van de vertegenwoordiging vanuit een doelgroep dan wel bij het niet meer voorgedragen worden als vertegenwoordiger vanuit een doelgroep.

Artikel IV Werkwijze

  • 1.

    Het platform vergadert 5 keer per jaar.

  • 2.

    Agendapunten kunnen hiertoe door alle partijen tot 15 dagen voor de vergadering worden aangedragen bij de secretaris.

  • 3.

    De agenda en bijbehorende schriftelijke stukken worden uiterlijk 10 dagen voor de vergadering door de secretaris aan de deelnemers toegezonden.

  • 4.

    Advisering gebeurt met meerderheid van stemmen.

  • 5.

    De adviezen van het platform worden in een verslag vastgelegd. Bij instemmend advies wordt het advies ter kennisname voorgelegd aan de Commissie Samenleving. Bij afwijkend advies wordt het advies ter heroverweging aangeboden aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 6.

    Tijdens reguliere bijeenkomsten vindt terugkoppeling aan het platform plaats ten aanzien van de uitgebrachte adviezen.

Artikel V Taken en bevoegdheden platform

  • 1.

    Het platform geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college van burgemeester en wethouders over de beleidsmatige aspecten verbonden aan de uitvoering van de Wwb en andere uitkeringsregelingen waarvan de uitvoering is opgedragen aan de afdeling werk, inkomen en zorg.

  • 2.

    Tot deze onderwerpen behoren niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, evenals de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is.

Artikel VI Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter stelt in overleg met het platform de vergaderdata en -tijden vast.

  • 2.

    De voorzitter stelt de agenda van de vergadering vast, leidt de vergadering, handhaaft de orde, schorst de vergadering, deelt de uitslag van de stemmingen mee.

  • 3.

    De voorzitter vertegenwoordigt het platform naar buiten in samenwerking met andere leden.

Artikel VII Taken secretaris

  • 1.

    De secretaris ontwerpt de agenda, nodigt uit, zendt de stukken naar de leden toe, regelt de plaats van vergaderen, draagt zorg voor de presentielijst en beheert de financiën.

  • 2.

    De secretaris maakt van iedere vergadering een verslag. Adviezen die bij meerderheid van stemmen worden uitgebracht worden hierin tevens opgenomen.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor de terugkoppeling.

  • 4.

    De secretaris fungeert als contactpersoon ten aanzien van de informatievoorziening, zowel intern als extern.

Artikel VIII Taken adviseur

  • 1.

    De adviseur verstrekt aan het platform de noodzakelijke informatie benodigd voor de uitvoering van de taken van het platform.

Artikel IX Faciliteiten

  • 1.

    Vergaderruimte wordt door de gemeente Helmond beschikbaar gesteld.

  • 2.

    De deelnemers van het platform ontvangen een presentiegeldvergoeding conform het bepaalde in de verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden

  • 3.

    De voorzitter en secretaris ontvangen geen vergoeding, hoegenaamd dan ook.

Artikel X Overgangsbepaling

  • 1.

    De resterende leden van de oude Commissie Beleid Sociale Zaken nemen deel in het Platform Werk inkomen en zorg. Na bekendmaking van het bestaan van het platform kunnen nieuwe deelnemers zich melden bij de secretaris.

  • 2.

    Uit de nieuwe aanmeldingen zal door het platform een keuze worden gemaakt. Zij dient hierbij te streven naar een representatieve samenstelling.

Artikel XI Overige bepalingen

  • 1.

    In zaken waarin dit reglement niet voorziet worden door het college nadere voorschriften gegeven.

  • 2.

    Wijziging of intrekking van het reglement vindt pas plaats wanneer het platform hierover is gehoord.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De secretaris, De burgemeester,

Lijst deelnemende organisaties

Gehandicaptenplatform (GOH):

Stichting ouderen organisatie Helmond (SOOH)

Stichting intercultureel trefpunt Helmond: (ITH)

Buitenlands Vrouwencentrum

LEV / EVA (Economie vrouwen en Armoede)

Stichting belangenbehartiging uitkeringsgerechtigden (SBU)

CNV/FNV/MHP

Toelichting op de verordening cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand.

Artikel 1.

Voor wat betreft de begripsomschrijving is aansluiting gezocht bij de definities zoals opgenomen in de wettekst van de Wet werk en bijstand. Op grond van artikel 7van deze wet kunnen als direct belanghebbenden worden aangemerkt:

  • a.

    personen die algemene bijstand ontvangen

  • b.

    personen met een nabestaanden- of halfwezen uitkering op grond van de Algemene Nabestaanden Wet

  • c.

    niet uitkeringsgerechtigden

  • d.

    personen die vanwege een voorziening gericht op arbeidsinschakeling niet tot de zojuist genoemde personen behoren

Artikel 2.

In artikel 47 van de Wet werk en bijstand wordt de gemeente gewezen op haar verantwoordelijkheid om cliëntenparticipatie te organiseren. Tevens is hierin de wettelijke plicht neergelegd om de wijze waarop cliëntenparticipatie is georganiseerd vast te leggen in een verordening.

Artikel 3.

Voor wat betreft de omschrijving van de doelgroep wordt in deze verordening aansluiting gezocht bij die groepen van personen voor wie de cliëntenparticipatie wettelijk is geregeld. Hierdoor wordt middels deze verordening een minimum variant gewaarborgd. Tevens krijgt het college van Burgemeester en Wethouders hiermee de mogelijkheid om tot verdere uitbreiding te komen, zonder dat de verordening behoeft worden aangepast.

Artikel 4 en 5.

De verordening moet aan een minimum aantal vereisen voldoen. Deze minimale vereisten bestaan uit het bij verordening regelen van de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met direct belanghebbenden of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    direct belanghebbenden of hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Er is voor gekozen is om in dit artikel alleen in algemene zin inhoud te geven aan deze minimale vereisten. Het college van Burgemeester en Wethouders stelt vervolgens nadere regels over de wijze waarop in het specifieke geval vorm wordt gegeven aan de organisatie van cliëntenparticipatie. Deze nadere regels worden vastgelegd in een reglement. Het reglement kan bij wijzigingen door het college van Burgemeester en Wethouders worden vastgesteld.

Artikel 6

Dit artikel betreft de titulatuur en de inwerkingtreding van de verordening.