Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent parkeernormen automotive campus Helmond 2018

Geldend van 13-11-2018 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent parkeernormen automotive campus Helmond 2018

Burgemeester en wethouders van Helmond

Collegevoorstel 33722526

Besluit:

vast te stellen de Beleidsregel parkeernormen Automotive Campus Helmond 2018

1. INLEIDING

De Automotive Campus in Helmond is volop in ontwikkeling. Het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” wordt opgesteld op basis van de Crisis- en herstelwet. De Beleidsregel parkeernormen Automotive Campus (Beleidsregel) geeft invulling aan het begrip ‘voldoende parkeerplaatsen’ uit het bestemmingsplan “Automotive Campus”.

Voor de normering in de beleidsregel is aansluiting gezocht bij de landelijke richtlijnen van de Stichting Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw (CROW).

2. JURIDISCH KADER

Deze Beleidsregel wordt vastgesteld op basis van art. 7c lid 6 van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet. In het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” zijn op basis van deze bepaling regels over parkeren opgenomen waarvan de uitleg afhankelijk wordt gesteld van deze Beleidsregel. Hiermee is het mogelijk om in het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” een regeling voor het parkeren op te nemen zonder de parkeernormen concreet in het bestemmingsplan vast te leggen.

Het Chw bestemmingsplan “Automotive Campus” vormt het toetsingskader voor alle aanvragen voor ruimtelijke activiteiten, zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en daarnaast voor alle wijzigingen in het gebruik en afwijkingen van het bestemmingsplan. Alle aanvragen voor een omgevingsvergunning zullen worden getoetst aan de parkeernormen uit deze beleidsregel. Aan de hand van het bestemmingsplan en deze beleidsregel, waarnaar in het bestemmingsplan wordt verwezen, wordt bepaald hoeveel parkeerplaatsen er moeten worden aangelegd / benodigd zijn bij een omgevingsvergunning, gebruikswijziging en afwijking.

3. UITGANGSPUNTEN

Bij het opstellen van deze beleidsregel is uitgegaan van de in het Handboek parkeren en de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen bebouwde kom 2012 (CROW publicaties) opgenomen normen voor het parkeren.

Uitgangspunten bij het opstellen van deze beleidsregel zijn:

  • a.

    Het ‘Handboek parkeren’ (CROW publicatie 311) en de Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen in de bebouwde kom (ASVV 2012). Binnen de door de CROW gehanteerde categorie-indeling wordt Helmond als "sterk stedelijk" beschouwd. In Helmond is een driedeling gemaakt: centrumgebied, schil en de ‘rest’ van Helmond. De Automotive Campus valt in de ‘rest’ van Helmond.

  • b.

    De functies die zijn toegestaan binnen de aanduiding ‘specifieke vorm van bedrijf 1’ binnen de bestemming Bedrijventerrein staan ten dienste van en zijn ondersteunend aan de op de Automotive Campus gevestigde bedrijven. Daarbij wordt uitgegaan van uitgegaan van 50% gebiedseigen (interne) bezoekers. Daarom is hiervoor een lagere parkeernorm aangehouden dan in de CROW.

  • c.

    De parkeernormen zijn afhankelijk van de locatie waar de functie zich bevindt en van de aard en omvang van de functie.

  • d.

    De uit de parkeerkencijfers te bepalen parkeernormen zijn minimum normen waaraan voldaan moet worden. Het is toegestaan om meer parkeerplaatsen dan de aangegeven norm te realiseren op eigen terrein.

  • e.

    Het in de parkeernormen aangegeven aandeel voor bezoekers moet altijd toegankelijk en beschikbaar zijn en blijven ten behoeve van het parkeren van bezoekers van de Automotive Campus.

  • f.

    Van de te realiseren collectieve parkeerplaatsen dient een deel aangewezen te worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmeting van de GPP ook aangepast is.

  • g.

    Het kan zijn dat een gebouw meerdere functies heeft. De parkeernorm voor dat gebouw wordt dan door de gemeente bepaald door een parkeerbalans voor het gebouw op te stellen.

  • h.

    De afmeting van een parkeervak bedraagt 2,5 m bij 5 m.

  • i.

    De afmeting van een parkeervak voor een gehandicaptenparkeerplaats bedraagt 3,5 m bij 5 m. Bij een vrije uitstapstrook naast het parkeervak bedraagt de afmeting 3 m bij 3,5 m.

4. PARKEERNORMEN NAAR CATEGORIE

De te hanteren parkeernormen zijn afhankelijk van de functie van het gebouw / project. Per functie / categorie zijn de te hanteren parkeernormen onderstaand weergegeven

Parkeernormen Categorie Kantoren:

Functie

Aantal parkeer-plaatsen

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Zelfstandige kantoren

2,5

20%

Per 100 m2 bvo

Kantoren bijbehorend/ ondergeschikt aan de hoofdfunctie

1.9

5%

Per 100 m² bvo.

Bijbehorend/ondergeschikt aan de hoofdfunctie is maximaal 30% kantoor

Uitleg: bvo is bruto vloeroppervlakte.

Parkeernormen Categorie Bedrijven:

Functie

Aantal parkeer-plaatsen

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Arbeidsextensieve / bezoekersextensieve bedrijven

(loods, opslag, transportbedrijf e.d.)

0,8

5%

Per 100 m2 bvo

Arbeidsintensieve / bezoekers intensieve bedrijven

(industrie, laboratorium, werkplaats)

2

20%

Per 100 m2 bvo

Consument gebonden dienstverlening (bijv. kapsalon, reisbureau, wasserette, videotheek)

2,5

85%

Per 100m2 bvo

Bedrijfsverzamelgebouw

1,7

10%

Per 100 m2 bvo

Parkeernormen Categorie Recreatie:

Functie

Aantal parkeer-plaatsen

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Café / bar / cafetaria*

6,0

90%

Per 100 m2 bvo

Restaurant*

6

80%

Per 100 m2 bvo

Bioscoop / theaters / schouwburg

0,3

Per zitplaats

Evenementenhal / beursgebouw / congresgebouw

10

99%

Per 100 m2 bvo

Soc. Cultureel centrum /

wijk-/verenigingsgebouw

3

90%

Per 100 m2 bvo

Bibliotheek

1

97%

Per100m² bvo

Museum

1

95%

Per 100 m² bv0

Fitnesscentrum

7

90%

Per 100 m² bvo

Dansstudio

6

90%

Per 100m² bvo

*De horeca op campus wordt als ondersteunende functie gezien ten behoeve van de campusbewoners en bezoekers. Aangezien bij vestiging van bedrijven de parkeerplaatsen voor de medewerkers reeds gerealiseerd zijn, kan voor “horeca” worden volstaan met een lagere norm. Bij de categorie restaurant is dan ook afgeweken van de CROW norm omdat uitgegaan wordt van 50% gebiedseigen (interne) bezoekers.

Parkeernormen Categorie Onderwijsvoorzieningen:

Functie

Aantal parkeer-plaatsen

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

WO / HBO-dag / MBO (ROC)

20

+

7

Per collegezaal.

Per leslokaal.

Totale parkeervraag =

collegezalen + leslokalen

(collegezaal = ±150 zitplaatsen;

leslokaal = ±30 zitplaatsen)

Voorbereidend beroepsonderwijs

(VWO, HAVO,Vbo)- dag

1

Per leslokaal

Leslokaal = ± 30 zitplaatsen

Avondonderwijs

1

Per student

5. VASTSTELLING PARKEERNORM

Afronding van de parkeernormen binnen de op te stellen parkeerbalans vindt als volgt plaats: < 0,5 = 0 en ≥ 0,5 = 1. De afronding vindt plaats in de allerlaatste fase bij de bepaling van het totaal noodzakelijke aantal parkeerplaatsen.

6. IN WERKINGTREDING BELEIDSREGEL PARKEREN AUTOMOTIVE CAMPUS HELMOND 2018

Deze beleidsregel treedt in werking een dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 8 mei 2018

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester,

mevr. P.J.M.G. Blanksma - van den Heuvel

de secretaris,

mr. drs. A.P.M. ter Voert