Regeling vervallen per 01-01-2016

Reglement Burgelijke Stand

Geldend van 26-01-2010 t/m 31-12-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden; gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand van 1994,

besluiten:

vast te stellen het navolgende reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • 2.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 900);

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen: a. ambtenaren in dienst van de gemeente Heusden; b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 1.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 2.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 2.
    • 3.

      De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode eindigt in elk geval op het moment dat de ambtenaar uit dienst van de gemeente Heusden gaat of het team verlaat waarin de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand verricht.

    • 4.

      De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een periode van vijf jaar benoemd. Voorts vindt benoeming plaats maximaal tot het bereiken van de leeftijd van 65 jaar. Daarna vindt benoeming voor een periode van één jaar plaats.

Artikel 4 Locatie

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaren en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding van dienst

  • 2.

    De teammanager van het team waar het cluster Burgerzaken back-office onder valt, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 2.
    • 5.

      het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      Voor huwelijksvoltrekkingen en voltrekkingen van partnerschapsregistraties op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur;

    • b.

      Voor huwelijksvoltrekkingen en voltrekkingen van partnerschapsregistraties op zaterdag tussen 09.00 en 16.00 uur;

    • c.

      Voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en voltrekkingen van partnerschapsregistraties op dinsdag om 09.30 en 10.00 uur;

    • d.

      Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag tijdens openstellingen voor publiek.

    • 6.

      Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

    • 7.

      Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

    • 8.

      Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

    • 9.

      In bijzonder gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven dagen en uren.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 2.
    • 10.

      Het reglement kan aangehaald worden als Reglement Burgerlijke Stand.

    • 11.

      Het treedt in werking op 1 januari 2010.

    • 12.

      Met de inwerkingtreding van dit reglement vervalt het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Heusden, vastgesteld op 12 oktober 1999.

    • Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 26 januari 2010.

    • De secretaris, De burgemeester,

    • Mr. J.T.A.J. van der Ven Drs. H.P.T.M. Willems