Regeling vervallen per 13-11-2018

Gemeente Heusden - Verordening op de vertrouwenscommissie 2018

Geldend van 01-08-2018 t/m 12-11-2018 met terugwerkende kracht vanaf 09-05-2018

Intitulé

Gemeente Heusden - Verordening op de vertrouwenscommissie 2018

De gemeenteraad van Heusden in zijn openbare vergadering van 8 mei 2018;

gelet op de artikelen 61, 82 en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-0000254553;

gelet op de beraadslaging;

b e s l u i t :

de Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Heusden 2018 als volgt vast te stellen:

Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Heusden 2018

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Noord-Brabant;

  • c.

    de commissie: de vertrouwenscommissie;

  • d.

    leden: de leden van de commissie, waaronder de voorzitter en diens plaatsvervanger;

  • e.

    de kandidaten: kandidaten voor het ambt van burgemeester van Heusden

  • f.

    de griffier: de secretaris van de vertrouwenscommissie.

  • g.

    de circulaire: Circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (29 september 2017)

Artikel 2. Taak en bevoegdheden van de commissie

  • 1.

    De gemeenteraad stelt uit haar midden een commissie samen die belast is met de beoordeling van kandidaten;

  • 2.

    De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten te beoordelen en daarover een schriftelijk en gemotiveerd verslag van bevindingen uit te brengen aan de gemeenteraad en aan de commissaris. Het verslag wordt voorzien van een beredeneerde volgorde van de kandidaten op de conceptaanbeveling.

  • 3.

    De commissie voert, ter uitvoering van haar taak als bedoeld in het tweede lid, gesprekken met kandidaten die gesolliciteerd hebben naar de functie van burgemeester van Heusden.

  • 4.

    De commissie brengt haar in het tweede lid bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van de gesprekken met kandidaten, na weging van een en ander.

  • 5.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze vooraf door de gemeenteraad is vastgesteld.

Artikel 3. Samenstelling commissie

  • 1.

    De vertrouwenscommissie wordt benoemd door de raad uit haar midden.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 4.

    De raad benoemt een raadslid als technisch voorzitter. De taak van de voorzitter is het op onafhankelijke wijze leiding geven aan het benoemingsproces en de vergaderingen van de commissie. De technisch voorzitter is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 5.

    Eén wethouder wordt als adviseur aan de commissie toegevoegd. De wethouder is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 6.

    De griffier is secretaris van de commissie. De griffier geeft ambtelijke ondersteuning aan decommissie. De griffier is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 7.

    De gemeentesecretaris treedt op als tweede secretaris van de commissie en kan in die hoedanigheid adviseren. De gemeentesecretaris is geen lid van de commissie en heeft geen stemrecht.

Artikel 4. Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondigingaan de leden van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert niet indien niet tenminste de helft plus één van het aantal ledenaanwezig is.

  • 5.

    Van hetgeen dat besproken is wordt een bondig verslag gemaakt, dit verslag wordt niet openbaar gemaakt.

  • 6.

    De commissie kan gebruik maken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 7.

    De commissie kan voorafgaand aan het voeren van de gesprekken met de kandidaten gebruik maken van externe deskundige ondersteuning voor het voorbereiden van de gesprekken en de daarop volgende beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoonskernmerken en bestuursstijlkenmerken. De externe deskundige is niet aanwezig ten tijde van de gesprekken en de daadwerkelijke beoordeling van de kandidaten.

Artikel 5. Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet,geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering.

  • 2.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken noch informatie over destukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebbenin de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, tweede lid. De beraadslagingen in de raad over de bevindingen vinden plaats met gesloten deuren. Ten aanzien van het behandelde en omtrent de inhoud van de overlegde stukken geldt een geheimhoudingsplicht.

  • 4.

    De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht,opheffen.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie en na het vervallen van dezeverordening van kracht.

  • 6.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de adviseur, de griffier en de ambtelijk ondersteuner van de commissie.

Artikel 6. Besluitvorming

  • 1.

    De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

  • 2.

    Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag vermeld.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering, die binnen een week wordt uitgeschreven. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.

  • 4.

    Bij de kennisgeving als bedoeld in het derde lid worden de namen van de leden niet vermeld.

Artikel 7. Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aanhet privé-adres van de griffier en aldaar bewaard tot het moment van ontbinding van decommissie.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de griffierondertekend en vanaf het privéadres van de griffier verzonden.

  • 4.

    Het gebruik van e-mail is niet toegestaan, tenzij het louter procedurele aangelegenhedenbetreft.

Artikel 8. Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig, geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De voorzitter en de griffier nodigen op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9. Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    Een weergaven van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    Een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie en de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemoiveerd;

  • c.

    De conceptaanbeveling bevat twee kandidaten, in volgorde van voorkeur.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister d.d. 29 september 2017 niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 11. Ontbinding commissie

De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop

door de minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature van burgemeester

is voorzien.

Artikel 12. Archivering van stukken

  • 1.

    De griffier draagt er zorg voor dat op het tijdstip, bedoeld in artikel 9, alle archiefbescheiden diede commissie zelf heeft opgemaakt onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als"geheim" worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezenarchiefbewaarplaats.

  • 2.

    Zij draagt er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in devolgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging alsbedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordtmelding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    Originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of vankandidaten worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden, met inachtneming van hetbepaalde in XI.6 van de circulaire van de minister.

  • 5.

    Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden wordenonmiddellijk vernietigd.

Artikel 13. Inwerkingtreding en vervaldatum

  • 1.

    Deze verordening treedt met onmiddellijke ingang in werking.

  • 2.

    De verordening vervalt met ingang van de dag volgende op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in het tweede lid blijft de geheimhouding zoals bedoeld in artikel 5 gelden.

Artikel 14. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Heusden 2018’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 8 mei 2018.

de griffier,

mw. drs. F.E.H.M. Backerra

Ondertekening