Verordening commissie bezwaar- en klaagschriften ISD Bollenstreek 2010

Geldend van 01-03-2010 t/m heden

Intitulé

Verordening commissie bezwaar- en klaagschriften ISD Bollenstreek 2010

Het algemeen bestuur van de ISD Bollenstreek besluit vast te stellen de volgende verordening:

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. ISD: Intergemeentelijke Sociale Dienst Bollenstreek zoals bedoeld in de door de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout en Teylingen daartoe vastgestelde Gemeenschappelijke Regeling;

b. de commissie: de vaste commissie van advies belast met de advisering van het bestuursorgaan aangaande ingediende bezwaar- en klaagschriften

c. lid van de commissie: een lid dan wel plaatsvervangend lid van de commissie dat als zodanig is benoemd;

d. voorzitter van de commissie: de voorzitter van de commissie dat als zodanig is benoemd of bij afwezigheid een lid dat als voorzitter optreedt;

e. vergadering: de hoorzitting(en) van de commissie, met aansluitend het raadskameroverleg;

f. rechtspositiebesluit: Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, vastgesteld bij Koninklijk Besluit van 22 maart 1994;

g. bestuursorgaan: het dagelijks bestuur van de ISD;

h. verwerend orgaan: bestuursorgaan

i. wet: de Algemene wet bestuursrecht.

j. huishoudelijk reglement: reglement vastgesteld door het bestuursorgaan, waarin de procedure voor het in behandeling nemen en het behandelen van bezwaar- en klaagschriften, het (pre-) mediation traject, en de vorm van het advies van de commissie nader is uitgewerkt.

Artikel 2 Inleidende bepaling

1. Er is een vaste commissie ter advisering van de beslissing op gemaakte bezwaren en ingediende klaagschriften als bedoeld in artikel 1:5 onderscheidenlijk artikel 9:4 lid 1 van de wet

2. De commissie adviseert het bestuursorgaan over

a. bezwaarschriften op het gebied van de sociale wet- en regelgeving die ter uitvoering aan de ISD is overgedragen.

b. Klaagschriften die betrekking hebben op een gedraging van het bestuursorgaan als genoemd in artikel 9:1 van de wet.

3. Het bestuursorgaan kan specifieke bezwaarschriften die betrekking hebben op besluiten van het bestuursorgaan maar niet onder het vorige lid vallen, ter advisering aan de commissie voor leggen.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

1. De commissie bestaat uit één voorzitter en zes leden

2. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het bestuursorgaan.

3. Degenen die deel uitmaken van de commissie mogen op geen enkele wijze binding hebben met het bestuur van één van de gemeenten.

4. Naast de voorzitter nemen maximaal twee leden, volgens een door de commissie te bepalen roulatiesysteem, deel aan de vergaderingen van de commissie.

5. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door een ander lid van de commissie.

Artikel 4 Zittingsduur

1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar.

2. Herbenoeming gedurende meerdere termijnen is mogelijk.

3. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

4. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5 Hoogte vergoeding voor het bijwonen van vergadering

1. De voorzitter van de commissie ontvangt voor het bijwonen van de vergadering een vergoeding van € 167,50,- netto.

2. De leden van de commissie ontvangen voor het bijwonen van de vergadering een vergoeding van € 145,- netto.

3. De in het eerste en tweede bedoelde vergoedingen worden jaarlijks herzien aan de hand van een door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties te bepalen indexcijfer bedoeld voor tabel IV van het rechtspositiebesluit.

Artikel 6 Reis- en verblijfkosten

Aan de voorzitter en de leden van de commissie krijgen reiskosten voor het bijwonen van een vergadering van de commissie vergoed tot een bedrag van € 0,28 per kilometer dan wel de kosten voor het gebruik van het openbaar vervoer.

Artikel 7 Uitbetaling vergoeding

De vergoeding wordt per kwartaal uitbetaald.

Artikel 8 Secretaris

1. Aan de commissie wordt een ambtenaar en één of meer plaatsvervangers als secretaris

toegevoegd.

2. De secretaris is geen lid van de commissie.

3. De secretaris wordt benoemd door het bestuursorgaan.

Artikel 9 Procedures

1. De door de commissie te hanteren procedures zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

2. Het huishoudelijk reglement wordt vastgesteld door het bestuursorgaan.

Artikel 10 Overdracht bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van de verordening namens de voorzitter uitgeoefend door de secretaris van de

commissie:

a. 2:1, tweede lid (verlangen van een schriftelijke machtiging van gemachtigde)

b. 6:6 (aan de bezwaarmaker wordt een termijn gesteld, waarbinnen het verzuim van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet kan worden hersteld)

c. 6:17 (de verzending van op de zaak betrekking hebbende stukken aan de gemachtigde)

d. 7:6, vierde lid (het ambtshalve of op verzoek afzonderlijk horen van bezwaarmaker)

Artikel 11 Inwerking en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010. Bij de inwerkingtreding van deze verordening komen de “Verordening behandeling bezwaarschriften ISD Bollenstreek” en de “Verordening klachtbehandeling ISD Bollenstreek“ te vervallen.

2. Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening commissie bezwaar- en klaagschriften ISD Bollenstreek 2010”.

Bijlage Bijlagen

Toelichting op de verordening commissie bezwaar- en klaagschriften ISD Bollenstreek 2010

Huishoudelijk reglement verordening bezwaar- en klaagschriftencommissie ISD Bollenstreek 2010

Toelichting huishoudelijk reglement verordening bezwaar- en klaagschriftencommissie ISD Bollenstreek