Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de commissie cultureel erfgoed (Reglement Commissie Cultureel Erfgoed gemeente Hoeksche Waard 2019)

Geldend van 16-07-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de commissie cultureel erfgoed (Reglement Commissie Cultureel Erfgoed gemeente Hoeksche Waard 2019)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard;

Gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

het gestelde in artikel 9.1 van de Erfgoedwet, artikel 17.9 van de Omgevingswet en artikel 1 onder 17 van de Erfgoedverordening 2019 Gemeente Hoeksche Waard;

besluit:

vast te stellen het volgende reglement, regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Commissie cultureel erfgoed:

REGLEMENT OP DE COMMISSIE CULTUREEL ERFGOED

Artikel 1 Taak

  • 1. De Commissie Cultureel Erfgoed adviseert burgemeester en wethouders gevraagd en ongevraagd over zaken, die betrekking hebben op rijks- en gemeentelijke monumenten, archeologie, het cultuurlandschap en/of andere onderwerpen aangaande de cultuurhistorie in de ruimste betekenis van het woord.

  • 2. Burgemeester en wethouders vragen de commissie in ieder geval om advies in de gevallen genoemd in de Erfgoedwet, Omgevingswet en de Erfgoedverordening van gemeente Hoeksche Waard.

Artikel 2 Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit een voorzitter en zeven vaste leden.

  • 2. De voorzitter en de leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst of ontslagen.

  • 3. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

  • 4. De leden beschikken over deskundigheid op minstens een van de volgende terreinen: restauratietechniek en/of ethiek, kunsthistorie, architectuurhistorie, bouwhistorie en/of lokale geschiedenis; afhankelijk van de agenda kan de commissie ad hoc worden versterkt met deskundigheid op het gebied van archeologie, (historische) stedenbouw, historische geografie en/of landschapsarchitectuur.

  • 5. De leden hebben een nadrukkelijke kennis van het werkgebied en minstens vier leden zijn woonachtig in de gemeente.

  • 6. De commissie wordt inhoudelijk bijgestaan door de ambtelijk adviseur erfgoed.

  • 7. Burgemeester en wethouders benoemen de ambtelijk secretaris.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 2. De leden kunnen voor ten hoogste nog twee perioden van vier jaar worden herbenoemd.

  • 3. De leden treden af volgens een vast te stellen rooster van aftreden.

  • 4. Tussentijdse benoemingen gelden tot aan de eerstvolgende datum van aftreden van het te vervangen lid.

  • 5. Als de voorzitter tevens voorzitter is van de Welstandscommissie geldt voor hem een afwijkende (her)benoemingstermijn van drie jaar.

Artikel 4 Ontslag

  • 1. De leden kunnen elk moment ontslag nemen. Zij delen dit schriftelijk mede aan burgemeester en wethouders.

  • 2. Aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat in hun opvolging is voorzien, tenzij dwingende redenen dit onmogelijk maken.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert conform een jaarlijks vast te stellen vergaderschema en verder zo vaak als de voorzitter of een meerderheid van de leden dit nodig oordeelt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de meerderheid van de leden en de voorzitter vinden dat een vergadering besloten zal zijn.

  • 3. Vergaderingen vinden geen doorgang als niet tenminste vier leden en de (plaatsvervangend) voorzitter aanwezig zijn.

Artikel 16 Besluitvorming

  • 1. Alle besluiten en adviezen van de commissie worden genomen c.q. vastgesteld bij meerderheid van stemmen.

  • 2. De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 3. Als de meerderheid van de stemhebbende leden niet aanwezig is, wordt met een tussentijd van tenminste 24 uur een nieuwe vergadering belegd, waarin ongeacht het aantal aanwezige leden beraadslaagd en besloten wordt over de onderwerpen die op de agenda van beide vergaderingen staan vermeld.

  • 4. De ambtelijk secretaris maakt van de vergaderingen een verslag en een besluitenlijst.

Artikel 7 Financiën

  • 1. De leden en de voorzitter van de commissie ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen een geldelijke vergoeding.

  • 2. Burgemeester en wethouders beslissen over de hoogte van de vergoeding.

Artikel 8 Advisering en verslag

  • 1. De adviezen van de commissie aan burgemeester en wethouders worden schriftelijk en met redenen omkleed uitgebracht.

  • 2. De verslagen van de vergaderingen c.q. besluitenlijsten van de commissie worden toegezonden aan burgemeester en wethouders, betrokken ambtenaren en andere belanghebbenden.

  • 3. De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli een beknopt verslag uit van de in het voorafgaande kalenderjaar verrichtte werkzaamheden.

Artikel 9 Afdoening bij mandaat

  • 1. De commissie kan in spoedeisende gevallen de advisering over een aanvraag mandateren aan twee leden van de commissie. De gemandateerde leden adviseren slechts over aanvragen waarvan volgens hen het oordeel van de commissie als bekend mag worden verondersteld.

  • 2. Ingeval van twijfel leggen de gemandateerde leden de aanvraag alsnog voor aan de gehele commissie.

Artikel 10 Beslissing op advies

Indien burgemeester en wethouders een advies van de commissie niet overnemen, dan wel sprake is van een afwijkende beslissing, stellen zijn de commissie op de hoogte van de reden daarvan.

Artikel 11 Bevoegdheden

  • 1. De commissie is bevoegd, indien zij dat noodzakelijk acht, rechtstreeks alle gewenste, relevante inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2. De commissie kan zich bij haar beraadslagingen ad hoc laten bijstaan door externe deskundigen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, moet van tevoren toestemming van burgemeester en wethouders worden verkregen.

Artikel 12 Wijziging van het reglement

Dit reglement kan niet worden gewijzigd dan nadat de commissie is gehoord.

Artikel 13 Geschillen

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet alsook bij gerezen geschillen, beslissen burgemeester en wethouders, de commissie gehoord hebbende.

Artikel 14 Citeerregel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Reglement Commissie Cultureel Erfgoed gemeente Hoeksche Waard 2019”.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking de dag na de vaststelling.

Ondertekening