Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de toekenning van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren (Algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020)

Geldend van 30-09-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent de toekenning van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren (Algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020)

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat per abuis een onjuiste versie van de regeling bekendgemaakt is. De oorspronkelijke publicatie is op 29 september 2020 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2020, 248602.]

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard, de burgemeester, de heffingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft.

Gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb), en de Collectieve arbeidsovereenkomst gemeenten en WSW.

OVERWEGENDE

Dat in het mandaatbesluit de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;

Dat dit mandaatbesluit bestaat uit de volgende onderdelen: het mandaatbesluit bestaat uit de volgende onderdelen: het mandaatbesluit, de interne instructie en de lijsten van aangelegenheden die blijven voorbehouden aan bepaalde bestuursorganen dan wel bepaalde functionarissen.

B E S L U I T E N

Vast te stekken het navolgende:

Algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: alle privaatrechtelijke en publiekrechtelijke besluiten zowel positief als negatief inclusief de daarbij behorende voorbereidingshandelingen;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard;

  • c.

    burgemeester: de burgemeester van gemeente Hoeksche Waard als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • d.

    gemeentesecretaris: de (loco-) gemeentesecretaris van gemeente Hoeksche Waard;

  • e.

    directeur: lid van de directie van gemeente Hoeksche Waard;

  • f.

    gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijk handelend;

  • g.

    raad: de gemeenteraad van gemeente Hoeksche Waard;

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;

  • i.

    gemandateerde: de ambtenaar of functionaris aan wie de bevoegdheid is gemandateerd;

  • j.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • k.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een publiekrechtelijk besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • l.

    operationeel leidinggevende: operationeel leidinggevende bij het werkbedrijf en bij de buitendienst;

  • m.

    teammanager: lid van het management van gemeente Hoeksche Waard.

Artikel 2 Algemeen mandaat

Alle bevoegdheden mandateren wij aan medewerkers tenzij de bevoegdheid is opgenomen op één van de bijgevoegde lijsten. Indien medewerkers een mandaatbevoegdheid bezitten dan zijn ook teammanager, directeur en gemeentesecretaris bevoegd om in mandaat te beslissen.

Artikel 3 Grenzen aan mandaat

  • 1. Een in mandaat te nemen besluit dient vooraf aan het college c.q de burgemeester te worden voorgelegd, indien:

    • a.

      bij het besluit meerdere portefeuillehouders zijn betrokken;

    • b.

      de betrokken portefeuillehouder of burgemeester dit kenbaar heeft gemaakt;

    • c.

      voorzienbaar is, dat het besluit politiek gevoelige en op publicitaire gevolgen heeft of kan hebben, of het een besluit is dat strategisch van belang is;

    • d.

      er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde is bij het te nemen besluit;

    • e.

      artikel 169, lid 4 van de Gemeentewet van toepassing is, of indien gemandateerde enige twijfel heeft of dit het geval is;

  • 2. Ingeval artikel 169, lid 4 van de Gemeente van toepassing is, neemt het college het besluit zelf;

  • 3. Als door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het eerste lid van dit artikel, doet dat niets af aan de rechtsgeldigheid van het in mandaat genomen besluit, met uitzondering van het besluit dat is genomen in strijd met datgene wat si opgenomen onder lid 1 sub c van dit artikel;

  • 4. Aan het college en burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van de volgende beslissingen:

    • a.

      het doen van voorstellen en correspondentie (o.a. beantwoording van raadsvragen) aan de raad;

    • b.

      het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad zijn vastgesteld;

    • c.

      het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met derden, indien:

      • Op grond van de Gemeentewet, het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

      • Op grond van de Gemeentewet, de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van deze overeenkomst ter kennis van het college te brengen, omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben.

    • d.

      het besluit tot de oprichting van of deelneming in rechtspersonen;

    • e.

      het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen/ legaten/ schenkingen;

    • f.

      het benoemen van personen als vertegenwoordiger van gemeente Hoeksche Waard van publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen;

    • g.

      het benoemen van personen in adviesorganen van het college;

    • h.

      het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet;

    • i.

      het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 4 Reikwijdte mandaat

  • 1. Mandaatverlening van een bevoegdheid geschiedt in de ruimste zin van het woord. Naast het nemen van besluiten in positieve of in negatieve zin, wordt hieronder verstaan:

    • a.

      het nemen van alle voorbereidende besluiten c.q. ontwerpbesluiten;

    • b.

      het uitreiken van een gespecificeerd bewijs van ontvangst e.d.;

    • c.

      het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d.;

    • d.

      het verdagen en/ of uitstellen;

    • e.

      verzoeken om aanvullende informatie;

    • f.

      het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;

    • g.

      het stellen van nadere voorwaarden;

    • h.

      het toekennen van bedragen in termijnen;

    • i.

      het toekennen van voorschotten;

    • j.

      het afleggen van verantwoording aan het Rijk;

    • k.

      het bekend maken van beschikkingen/ besluiten, daar waar de verplichting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

    • l.

      het toezenden van beschikkingen/ besluiten, daar waar de verplichting daartoe in de wet is opgenomen;

    • m.

      alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten verricht zijn binnen het lader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • 2. Correspondentie in het kader van de voorbereiding en/ of uitvoering van door het gemeentebestuur te nemen/ genomen besluiten. Kortom alle gewone correspondentie die geen rechtsgevolgen heeft, kan de gemandateerde zelf (in eigen naam) ondertekenen, tenzij in dit besluit anders is geregeld. Tevens is de gemandateerde bevoegd tot algemene voorbereidingshandelingen die geen besluit opleveren. Dit is inherent aan de uitoefening van de functie van de betreffende ambtenaar. Onder algemene correspondentie en algemene handelingen worden- bijvoorbeeld- verstaan:

    • Het opvragen van inlichtingen, bescheiden en kosteloze adviezen aan derden;

    • Het schriftelijk verstrekken en toezenden van gegevens en informatie;

    • Het versturen van uitnodigingen voor een hoorzitting;

    • Het publiceren van besluiten;

    • Verzoeken om aanvullende informatie;

    • Uitvoeren van de doorzendplicht.

Artikel 5 Bevoegdheden college/ burgemeester

Het college dan wel de burgemeester behoudt de bevoegdheden zoals benoemd in lijst 1.

Artikel 6 Mandaat gemeentesecretaris

De gemeentesecretaris is bevoegd om besluiten te nemen zoals benoemd in lijst 2.

Artikel 7 Mandaat directeuren

De directeuren zijn bevoegd om besluiten te nemen zoals benoemd in lijst 3. De directeuren maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik voor onderwerpen die behoren tot hun werkterrein.

Artikel 8 Mandaat teammanager

De teammanager is bevoegd om besluiten te nemen zoals benoemd in lijst 4. De teammanagers maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik voor onderwerpen die behoren tot hun werkterrein.

Artikel 9 Mandaat operationeel leidinggevende

De operationeel leidinggevende is bevoegd om besluiten te nemen zoals benoemd in lijst 5. De operationeel leidinggevenden maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik voor onderwerpen die behoren tot hun werkterrein.

Artikel 10 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1. Aan het college en de burgemeester blijft de bevoegdheid voorbehouden tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      enig bestuursorgaan van een provincie;

    • h.

      enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap.

Artikel 11 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    volmacht;

  • b.

    machtiging.

Artikel 12 Vervangingsregel

  • 1. De directie mag elkaar horizontaal vervangen en teammanagers mogen elkaar horizontaal vervangen. Het college stelt een eigen vervangingsregel vast.

  • 2. De teammanager vervangt de operationeel leidinggevende.

  • 3. Als de bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger moet dit in de ondertekening tot uitdrukking worden gebracht door gebruikmaking van de letters ‘plv’ (plaatsvervanger).

Artikel 13 Wijze van ondertekening

Bij uitoefening van het mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

“bestuursorgaan (bijvoorbeeld namens burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard),

Gevolgd door de functie-aanduiding en naam van de gemandateerde en zijn handtekening.

In geval dat er slechts een ondertekeningsmandaat geldt, dient uit het besluit te blijken, dat het besluit door het bestuursorgaan zelf is genomen. Daarom worden bij uitoefening van het ondertekeningsmandaat de uitgaande stukken als volgt ondertekend:

“bestuursorgaan (bijvoorbeeld burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard)”

“ondertekend namens,”

Gevolgd door de functie-aanduiding en naam van de gemandateerde en zijn handtekening.

Artikel 14 Voorrang

  • 1. De regeling ‘budgethouderschap gemeente Hoeksche Waard’ geeft een specifieke mandaatregeling voor privaatrechtelijke rechtshandelingen (sluiten van contracten) binnen het budget. Als de in die regeling opgenomen bepalingen afwijken van de bepalingen opgenomen in het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020, gaat de regeling budgethouderschap gemeente Hoeksche Waard voor.

  • 2. `Het ‘treasurystatuut 2019’geeft een specifieke mandaatregeling voor treasury-activiteiten. Als de in die regeling opgenomen bepalingen afwijken van de bepalingen opgenomen in het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard, gaat het treasurystatuut 2019 voor.

  • 3. Als de in de regeling ‘inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Hoeksche Waard’ opgenomen bepalingen afwijken van de bepalingen in het algemene mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard, gaat het inkoop- en aanbestedingsbeleid voor.

Artikel 15 Intrekking van vorig besluit

Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het eerder besloten algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2019 ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking de dag na publicatie.

Artikel 17 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020’.

Ondertekening

College van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard d.d.

De burgemeester van gemeente Hoeksche Waard,

d.d.

De heffingsambtenaar van gemeente Hoeksche Waard,

d.d.

Bijlage 1:

Lijst 1:Onderwerpen die op grond van artikel 5 van het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020 blijven voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders/ de burgemeester

Bestuurlijk- juridische aangelegenheden

  • 1)

    het doen van voorstellen aan de raad;

  • 2)

    het vaststellen van (rechtspositionele) regelingen in personeelshandboek;

  • 3)

    het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld;

  • 4)

    het nemen van een besluit tot het al dan niet verlenen van inspraak op grond van de inspraakverordening;

  • 5)

    het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling er van;

  • 6)

    het opstellen van beleid, met uitzondering van beleid op basis van de CAO-gemeenten/ CAO WSW;

  • 7)

    het opstellen van belonings- en reiskostenbeleid op basis van de CAO-gemeenten/ CAO WSW;

  • 8)

    het vaststellen van een hogere grenswaarde op basis van de Wet geluidhinder;

  • 9)

    het afdoen van c evenementen (zoals bepaald in de APV);

  • 10)

    het aanwijzen van een gemeentelijk monument (op basis van de erfgoedverordening gemeente Hoeksche Waard);

  • 11)

    het nemen van een beslissing op bezwaar na advies van de externe commissie;;

  • 12)

    het nemen van de beslissing op bezwaar indien het primaire besluit door het bestuursorgaan zelf is genomen;

  • 13)

    het afdoen van klachten over de ambtenaren, gemeentesecretaris, het college, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden (door college ingestelde commissie);

  • 14)

    het vaststellen van prestatie-afspraken met woningcorporatie;

  • 15)

    het vaststellen algemeen verbindende voorschriften;

  • 16)

    het vaststellen van de functiewaardering;

  • 17)

    aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod en de Opiumwet;

Rechtspositionele besluiten

  • 1.

    rechtspositionele besluiten voor de gemeentesecretaris;

  • 2.

    het verlenen van ontslag wegen re-organisatie.

Privaatrecht

  • 1)

    het besluiten tot het aangaan van publiek private samenwerking (PPS) constructies, bestuursconvenanten en bestuursovereenkomsten;

  • 2)

    het besluit tot het aangaan van overeenkomsten, als:

    • Op grond van artikel 169 lid 4 Gw., de raad het college vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht, of;

    • Indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In dit laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen;

  • 3)

    het besluit tot de oprichting van of deelneming in rechtspersonen;

  • 4)

    het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen, legaten en schenkingen;

  • 5)

    het aanvragen van surseance van betaling en faillissement;

  • 6)

    het afgeven van borgstellingen;

  • 7)

    het nemen van besluiten over geldleningen en beleggingen op de kapitaalmarkt;

  • 8)

    overeenkomsten buiten het beschikbaar gestelde budget en buiten het programma (budgethoudersregeling gemeente Hoeksche Waard 2020 in artikel 4 lid 5).

Civiele- en strafrechtelijke procedures

  • 1)

    het besluit tot het aangaan van civiele procedures;

  • 2)

    het besluit tot hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente of een van haar bestuursorganen in civiele procedures;

  • 3)

    het nemen van besluiten ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting niet zijnde arbitrage of het voorleggen van geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd;

  • 4)

    het treffen van een schikking in een strafzaak.

Overige aangelegenheden

  • 1)

    het benoemen van personen als vertegenwoordiger van gemeente Hoeksche Waard in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen;

  • 2)

    het benoemen van personen in adviesorganen van het college;

  • 3)

    het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet;

  • 4)

    het benoemen van personen in commissie als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet;

  • 5)

    het aanwijzen van een gemeenteambtenaar, als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet.

Lijst 2Onderwerpen die op grond van artikel 6 van het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020 blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris

Rechtspositionele besluiten

  • 1)

    ontslag medewerkers niet op eigen verzoek ;

  • 2)

    rechtspositionele besluiten voor de directeuren ;

Overige aangelegenheden

  • 1)

    het uitvoeren van de regeling klokkenluiders.

Lijst 3Onderwerpen die op grond van artikel 7 van het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020 blijven voorbehouden aan de directeuren

Rechtspositioneel besluit

  • 1)

    rechtspositionele besluiten voor de aan hen ondergeschikte teammanagers;

Overige aangelegenheden

  • 1)

    het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang hoger dan €10.000,-- , niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing;

  • 2)

    Het muteren van de reserve flankerend beleid voortkomend uit begrotingswijzigingen rondom flankerend beleid is gemandateerd aan de directeur met de portefeuille bedrijfsvoering.

Privaatrecht

  • 1)

    Overeenkomsten buiten het beschikbaar gestelde budget maar binnen het programma en budgetverschuivingen tussen taakvelden binnen één programma passend binnen het bestaande beleid (budgethoudersregeling gemeente Hoeksche Waard 2020 in artikel 4 lid 6).

Lijst 4Onderwerpen die op grond van artikel 8 van het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020 blijven voorbehouden aan de teammanagers

Rechtspositioneel besluit

  • 1)

    Rechtspositionele besluiten voor de aan hen ondergeschikte medewerkers;

Overige aangelegenheden

  • 1)

    machtiging vertegenwoordiging rechtsgeding/ hoorzittingen;

  • 2)

    uitwerking vastgesteld beleid (bijvoorbeeld handboek of gebiedsaanwijzingsbesluiten);

  • 3)

    beslissen op verzoeken bij negatief Bibob-advies;

  • 4)

    beslissen op verzoeken in afwijking van het geldende beleid;

  • 5)

    ontheffingen Winkeltijdenwet;

  • 6)

    beslissing op bezwaar: teammanager na ambtelijk horen;

  • 7)

    het nemen van een besluit tot niet-ontvankelijkheid van een bezwaarschrift wordt genomen door teammanager team juridische zaken;

  • 7)

    opleggen last onder dwangsom/ bestuursdwang/ bestuurlijke boete;

  • 8)

    de bevoegdheid tot het verlenen, wijzen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf;

  • 9)

    subsidieverstrekking voor bedragen hoger dan € 10.000,-- ;

  • 10)

    toepassen van de hardheidsclausule;

  • 11)

    Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten.

Lijst 5Onderwerpen die op grond van artikel 9 van het algemeen mandaatbesluit gemeente Hoeksche Waard 2020 blijven voorbehouden aan de operationeel leidinggevende

  • 1)

    het communiceren van de vastgestelde jaarlijkse prijslijst;

  • 2)

    het in goed onderling overleg, beëindigen van relatie met een opdrachtgever;

  • 3)

    het besluit op alle mogelijke verlofaanvragen van ondergeschikte medewerkers;

  • 4)

    accordering declaraties van ondergeschikte medewerkers.

  • •)

    onder rechtspositionele besluiten worden verstaan het aangaan van arbeidsovereenkomsten, ontslag en toekennen van verlof;

  • •)

    Hiervoor geldt tevens een mandaat/ volmacht voor adviseurs/ specialisten en medewerkers HRM na instemming van de betreffende teammanager / directeur/ gemeentesecretaris