Regeling vervallen per 06-10-2022

Uitvoeringsbesluit onvermijdbaar medisch afval

Geldend van 01-01-2019 t/m 05-10-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019

Intitulé

Uitvoeringsbesluit onvermijdbaar medisch afval

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente;

gelet op de verordening “Tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval gemeente Hof van Twente”;

overwegende dat;

de gemeenteraad van Hof van Twente heeft besloten om per 1 januari 2017 diftar in te voeren waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;

het niet wenselijk is dat belastingplichtigen vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van “Afval scheiden loont” een aanslag afvalstoffenheffing ontvangen die hoger is dan gemiddeld;

aansluiting wordt gezocht bij de begripsomschrijving neergelegd in artikel 1 van de verordening “Tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval gemeente Hof van Twente”;

besluiten:

vast te stellen de navolgende UITVOERINGSREGELING ONVERMIJDBAAR MEDISCH AFVAL GEMEENTE HOF VAN TWENTE 2019.

Artikel. 1 Aanvraag

1. De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor deze vermindering (tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval) dient een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij het college.

2. Aanvragen dienen te worden ingediend vóór 1 oktober van het kalenderjaar waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.

3. Een aanvraag voor deze tegemoetkoming wordt eenmalig gedaan.

4. Jaarlijks zal gecontroleerd worden of de gegevens actueel zijn.

5. De belastingplichtige is verplicht tot het verlenen van medewerking zoals in de verordening “Tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval gemeente Hof van Twente” is bepaald.

Artikel 2 Voorwaarden

1. Een tegemoetkoming in de afvalstoffenheffing wordt toegekend indien:

a. de belastingplichtige een medische verklaring over legt van hemzelf en/of een belanghebbende, die behoort tot het huishouden van de belastingplichtige of

b. een factuur van de apotheek dan wel van de ziektekostenverzekeraar over legt waaruit blijkt dat hulpmiddelen worden afgenomen die leiden tot extra afval.

2. Voor de belastingplichtige die voldoet aan het gestelde onder lid 1 van deze regeling, geldt dat de compensatie als volgt wordt bepaald:

Betaalde ledigingen

Tegemoetkoming

30 liter OGC

1 – 28

29 – 182

140 liter minicontainer

1 – 5

6 – 26

240 liter minicontainer

1 – 6

7 - 26

3. Het recht op tegemoetkoming ontstaat na overschrijding van het aantal ledigingen zoals genoemd in de kolom betaalde ledigingen in de bovenstaande tabel.

4. De tegemoetkoming wordt berekend door het aantal ledigingen boven het aantal betaalde ledigingen te vermenigvuldigen met het bedrag per lediging of ontgrendeling zoals vermeld in de Verordening reinigingsheffingen van het betreffende jaar.

5. De tegemoetkoming geldt per belastingplichtige.

Artikel 3 Controle onvermijdbaar medisch afval

1. In de periode van 1 oktober tot en met 31 december zullen steekproefsgewijs aanvragers of rechthebbenden benaderd worden om aan te tonen dat zij onvermijdbaar medisch afval hebben.

2. Bij de aanvraag verklaart de aanvrager, middels het vastgestelde formulier, dat hij/zij onvermijdbaar medisch afval heeft.

3. Op het moment dat het college bij deze controle constateert dat de gegevens niet meer actueel zijn zal de tegemoetkoming naar rato worden verrekend.

4. Als de aanvrager niet het gehele jaar belastingplichtig is geweest wordt de tegemoetkoming naar rato verrekend.

Artikel 4 Uitbetalen/Verrekening tegemoetkoming

De tegemoetkoming zal worden uitbetaald in maart van het jaar volgend op het jaar waarvoor de tegemoetkoming van toepassing is.

Artikel. 5 Overige bepalingen

1. Deze regeling kan worden aangehaald worden als: “Uitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval 2019”.

2. De “Uitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval 2018” van 30 oktober 2018 wordt ingetrokken met ingang van de datum van ingang van deze uitvoeringsregeling, met dien verstande dat zij van toepassing blijft voor het jaar 2018.

3. De ingangsdatum van deze regeling is 1 januari 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente d.d. 7 oktober 2019.

Burgemeester en wethouders van Hof van Twente,

de secretaris, de burgemeester,

drs. D. Lacroix

drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM