Regeling vervallen per 23-08-2000

Regeling aanwijzingsbesluit toezichthouders waterwerken

Geldend van 25-05-1998 t/m 22-08-2000 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-1998

Intitulé

Regeling aanwijzingsbesluit toezichthouders waterwerken

Aanhef

Het dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden van dd. 25 mei 1998, kenmerk 98.060;

gelet op afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 53 van de Wet op de waterhuishouding, artikel 43 van de Verordening waterhuishouding provincie Utrecht, artikel 35 Interim-verordening waterhuishouding Woerden, artikel 7 Waterstaatswet, artikel 38 van de Keur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden artikel 61 en 85 van de Waterschapswet en de Scheepvaartverkeerswet;

besluit:

vast te stellen regeling aanwijzingsbesluit toezichthouders waterwerken.

Inhoud

Artikel 1 begripsomschrijvingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

Tabel

I.

toezichthouder: een persoon die is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift;

II.

schouwmeester: een persoon aangesteld door het bestuur ter uitvoering van de periodieke schouw als bedoeld in de Keur;

III.

de Keur: de Keur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden;

IV.

legitimatiebewijs: het bewijs als bedoeld in artikel 5:12 van de wet;

V.

de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

VI.

minister: de Minister van Justitie.

Artikel 2 Toezichthouders

Als toezichthouder worden aangewezen:- de dijkgraaf;- de leden van het dagelijks bestuur;- de secretaris-directeur;- het sectorhoofd waterwerken- de hoofden van dienst;- de opzichters;- de civieltechnisch medewerkers;- de milieuinspecteurs;- de onderhoudsmedewerkers/peilregelaars;- de brug- en sluiswachters;- de schouwmeesters.

Artikel 3 Bevoegdheden

I. Bij de toekenning van bevoegdheden wordt onderscheid gemaakt naar functie conform onderstaande tabel:

Tabel

categorie

functies

bevoegdheden

A

dijkgraaf, leden van het dagelijks bestuur, secretaris-directeur, hoofd sector districts- en afdelingshoofden opzichters civieltechnisch-medewerker milieuinspecteur

Alle bevoegdheden als opgenomen in de artikel 5:15 t/m 5:19 Awb

B

onderhoudsmed. Peilregelaar

1.

Betreden van elke plaats met medeneming van de benodigde apparatuur, met uitzondering van een woning, zonder toestemming van de bewoner, zoals opgenomen artikel 5:15 Awb.

2.

Het vorderen van inlichtingen zoals opgenomen in artikel 5:16 Awb.

C

brug/sluis-wachters

1.

Betreden van elke plaats met medeneming van de benodigde apparatuur, met uitzondering van een woning, zonder toestemming van de bewoner, zoals opgenomen artikel 5:15 Awb.

2.

Het vorderen van inlichtingen zoals opgenomen in artikel 5:16 Awb.

D.

schouwmeesters

1.

Betreden van elke plaats met medeneming van de benodigde apparatuur, met uitzondering van een woning, zonder toestemming van de bewoner, zoals opgenomen artikel 5:15 Awb.

2.

Het vorderen van inlichtingen zoals opgenomen in artikel 5:16 Awb.

Artikel 4 Termijn

Tabel

1.

De toezichthouders worden aangewezen tot wederopzegging dan wel tot beëindiging van het dienstverband.

2.

Bij opzegging wordt het door het bestuur uitgegeven legitimatiebewijs ingeleverd.

Artikel 5 De schouwmeesters

De schouwmeesters kunnen hun bevoegdheden als toezichthouders slechts uitoefenen in de door het bestuur aangekondigde schouwperiode.

Artikel 6 Wijze van taakvervulling

Tabel

1.

Bij de uitoefening van hun taak dragen de toezichthouders het door het bestuur uitgegeven legitimatiebewijs bij zich.

2.

Een toezichthouder toont zijn legitimatiebewijs desgevraagd aanstonds.

3.

Voor elke toezichthouder geldt de verplichting dat hij slechts van zijn bevoegdheden gebruik kan maken voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.

4.

Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde termijn alle medewerking te verlenen. Dit laatste geldt niet meer als er sprake is van een "criminal charge", het begin van de opsporingsfase.

5.

Zo nodig verschaft de toezichthouder zich toegang met behulp van de sterke arm.

6.

De toezichthouder is bevoegd zich te doen vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen.

Artikel 7 Naleving van

De toezichthouders zijn belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de volgende wettelijke voorschriften;- Verordening waterhuishouding provincie Utrecht;- Interim-verordening waterhuishouding Woerden;- Scheepvaartwet;- Waterstaatswet;- Keur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.

Artikel 8 Aanwijzingsbesluit

Tabel

1.

In het aanwijzingsbesluit worden vermeld voorletters, naam, geboortedatum en het paspoortnummer.

2.

Het model aanwijzingsbesluit is als bijlage bij deze regeling opgenomen.

Artikel 9 Registratie toezichthouders

Tabel

1.

De verantwoordelijkheid voor de registratie van toezichthouders ligt bij het hoofd Algemene en Interne zaken.

2.

Zowel bij ontvangst als bij teruggave tekent de toezichthouder voor bevestiging.

Artikel 10 Legitimatiebewijs

Tabel

1.

Het legitimatiebewijs bevat een foto van de toezichthouder en vermeldt in ieder geval diens naam en hoedanigheid.

2.

Het legitimatiebewijs wordt opgesteld conform het model vastgesteld door de minister.

Artikel 11 Titel

Deze regeling kan worden aangehaald als de Regeling aanwijzingsbesluit toezichthouders waterwerken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht inwerking met ingang van 1 januari 1998.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 25 mei 1998.

ir. D. Vergunst, dijkgraaf.

mr. D. Wijtmans, secretaris.

Toelichting

Bijlage 1 Model aanwijzingsbesluit toezichthouders waterwerken

Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden:

gelet op het bepaalde in afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 53 van de Wet op de waterhuishouding, artikel 43 van de Verordening waterhuishouding provincie Utrecht, artikel 35 Interim-verordening waterhuishouding Woerden, artikel 7 Waterstaatswet, artikel 38 van de Keur van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden artikel 61 en 85 van de Waterschapswet en de Scheepvaartverkeerswet;

overwegende dat er binnen de sector waterwerken behoefte bestaat aan toezichthouders en aan de toekenning van bevoegdheden van afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

met ingang van ... als toezichthouder aan te wijzen:

1. de heer/mevrouw (voorleters) (naam), (geboortedatum) met paspoortnummer (...)

2.

3.

4.

5.

of

met ingang van ... als toezichthouder aan te wijzen de personen als opgenomen in de als bijlage bijgevoegde lijst die onderdeel uitmaakt van dit besluit.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van ...(datum).

ir. D. Vergunst,

dijkgraaf.

mr. D. Wijtmans,

secretaris-directeur.

Toelichting Regeling aanwijzingsbesluit toezichthouders waterwerken.

1. Inleiding

Binnen de sector waterwerken bestaat voor het handhaven van de Keur en de Verordening waterhuishouding behoeft aan officiële toezichthouders waaraan bevoegdheden zijn toegekend als bedoeld in de afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De afdeling 5.2 Awb van toepassing te doen zijn is een uitdrukkelijke aanwijzing van toezichthouders door uw bestuur vereist. Voorgesteld wordt de dijkgraaf, de leden van het dagelijks bestuur, diverse ambtenaren en de schouwmeesters als toezichthouder aan te wijzen. Bij de toekenning van bevoegdheden wordt onderscheid gemaakt naar de diverse functies.

2 Toezichthoudershoofstuk Awb

2.1 Inleiding

De inwerkingtreding van de 3de tranche Awb op 1 januari 1998 heeft gevolgen voor de aanwijzing en bevoegdheden van toezichthouders van de sector Waterwerken. In de Awb is een apart hoofdstuk over toezichthouders opgenomen, nl. hoofdstuk 5.2 Awb. Hiermee is dit onderwerp voor het eerst formeel en uniform geregeld. In het onderstaande volgt een korte weergave van de belangrijkste elementen.

2.2 Wat is een toezichthouder

Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon die, bij of krachtens wettelijk voorschrift, is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.

2.3 bevoegdheden toezichthouder

De Awb regelt met name het specifiek toekennen van bevoegdheden aan toezichthouders. Het betreft de in de artikelen 5:15 tot en met 5:19 Awb opgenomen bevoegdheden tot het:

- betreden van plaatsen;

- vorderen inlichtingen;

- inzage in zakelijke gegevens;

- onderzoek van zaken;

- nemen van monsters;

- onderzoek van vervoersmiddelen en hun lading;

- vorderen stilhouden van bestuurder vervoermiddel.

Artikel 5:14 bepaald dat bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan dat de toezichthouder als zodanig aanwijst, de aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden kunnen worden beperkt. Als regel dienen slechts ambtenaren de bevoegdheden van afdeling 5.2 Awb uit te oefenen. Er moet volgens de regering terughoudendheid worden betracht met het aanwijzen van niet-ambtenaren als toezichthouder. De grootste terughoudendheid moet echter worden betracht met het attributen van deze aanwijzingsbevoegdheid aan een orgaan van een privaatrechtelijke rechtspersoon.

Tot slot is opgenomen welke rechten en plichten de toezichthouders in algemene zin hebben.

Tabel

onderwerp

verplichtingen toezichthouder

rechten toezichthouder

1.

Voor elke toezichthouder geldt de verplichting dat hij slechts van zijn bevoegdheden gebruik kan maken voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.

Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde termijn alle medewerking te verlenen. Dit laatste geldt niet meer als er sprake is van een "criminal charge", het begin van de opsporingsfase. Voor nadere inhoudelijke uiteenzetting wordt verwezen naar de handhavingsnota's van het waterschap.

2.

Bij de uitoefening van zijn taak draagt een toezichthouder een legitimatiebewijs bij zich. Het model wordt t.z.t. vastgesteld bij regeling van de Minister van Justitie.

Tot die vaststelling doet het legitimatiebewijs HDSR als zodanig dienst.

Hulp inroepen sterke arm.

3.

Zich doen vergezellen door personen die daartoe door de toezichthouder zijn aangewezen.

3 Regelingen HDSR

3.1 Inleiding

Om afdeling 5.2 Awb van toepassing te doen zijn, is een uitdrukkelijk aanwijzing door uw bestuur als toezichthouder vereist. Het bestuursorgaan van het waterschap dat een toezichthouder aanwijst moet zijn aanwijzingsbevoegdheid kunnen baseren op een wet of algemeen verbindend voorschrift (AVV).

3.2 Grondslag

In de verschillende wetten en verordeningen, die van toepassing zijn voor ons waterschap, wordt het bestuur opgedragen ambtenaren aan te wijzen voor het toezicht. Een overzicht met de relevante wetsartikelen is opgenomen in bijlage 1. Alleen de Keur HDSR behoeft enige nader toelichting. Alhoewel er in de huidige Keur geen bepaling is opgenomen die luidt "Het bestuursorgaan wijst ambtenaren aan die zijn belast met de handhaving en toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze keur bepaalde" biedt de Waterschapswet en de huidige Keur voldoende aanknopingspunten om toezichthouders aan te wijzen.

In de Waterschapswet is in artikel 85 opgenomen dat het waterschapsbestuur opsporingsambtenaren voor de Keur kan aanwijzen. In de juridische wereld geldt het adagium "Wie het meerdere mag, mag ook het mindere". In artikel 38 van de Keur is opgenomen dat 'door of namens het bestuursorgaan schouw wordt gevoerd over het onderhoud van de waterstaatswerken volgens een door het bestuursorgaan vastgesteld schema". Het feit dat het toezicht beperkt wordt tot bepaalde data en alleen het onderhoud en dus niet alle andere gebods- en verbodsbepalingen is niet voldoende redenen om van aanwijzing af te zien.

3.3 Behoefte aan toezichthouders

Het bestuursorgaan dient zich af te vragen of er binnen de sector waterwerken behoefte bestaat aan toezichthouders en aan de toekenning van de bevoegdheden van afdeling 5.2 Awb. Daarbij kan worden opgemerkt dat het toekennen van bevoegdheden op de functie of persoon kan worden toegesneden.

3.4 Bevoegdheid DB

Het bevoegde bestuur voor het nemen van een aanwijzingsbesluit is voor ons waterschap het dagelijks bestuur. Dit is niet in een expliciete bepaling opgenomen maar analoog worden vastgesteld. De redenering is als volgt.

In de verordeningen waterhuishouding en ook in de Wvo/Wm is opgenomen dat het DB de toezichthouders aanwijst. Analoog aan deze bepaling wordt hetzelfde aangenomen voor toezichthouders op basis van de Keur. Bovendien is in artikel 85 Waterschapswet opgenomen dat ook de opsporingsambtenaren door het DB worden aangewezen.

Tot slot kan worden gesteld dat het gaat om een dagelijkse aangelegenheid (art. 84 Waterschapswet).

4. Huidige situatie HDSR

4.1 Bevoegdheden

De huidige toezichthouders hebben zij geen specifieke bevoegdheden omdat noch de Waterschapswet, noch de Waterstaatswet, Wet op de waterhuishouding of de waterhuishoudingsverordeningen of de Keur HDSR specifieke bevoegdheden aan toezichthouders toekent. Tot op heden zijn de toezichthouders afhankelijk van de toestemming van de eigenaar/gebruiker van gronden voor het betreden van eigendommen. Vanwege de bekendheid van het schouwen en de schouwmeesters heeft dit tot op heden geen problemen opgeleverd.

4.2 Status

De ambtenaren van de sector waterwerken die op dit moment als toezichthouder fungeren zijn niet als zodanig aangewezen maar zijn dit op grond van hun functiebeschrijving. Het betreft de volgende medewerkers:

Tabel

a)

alle onderhoudsmedewerkers/peilregelaars (voor wat betreft: de Waterstaatswet, Waterschapswet, Scheepvaartverkeerswet, Wet op de waterhuishouding, de Verordening waterhuishouding, de Keur);

b)

alle opzichters (,, '')

c)

alle opzichters/tekenaars (,,")

d)

alle districtshoofden en het hoofd waterkeringen (,,")

e)

sectorhoofd en secretaris-directeur(,,");

f)

milieuinspecteurs (,,");

g)

brug/sluiswachters (Waterstaatswet/Scheepvaartverkeerswet).

Bovendien zijn een 175 schouwmeesters tijdens de schouwdagen in dienst van het waterschap voor de inspectie van het onderhoud aan de watergangen. De wijze van aanwijzing van betreffende schouwmeesters heeft in het verleden plaats gevonden door beëdiging en de laatste 3 jaar door aanstelling middels brief. De schouw over de direct kerende primaire waterkeringen wordt gevoerd door de dijkgraaf en de leden van het dagelijks bestuur in samenwerking met de afdeling waterkeringen. Over de overige waterkeringen wordt vooralsnog geen schouw gevoerd.

4.3 Legitimatiebewijzen

Betreffende toezichthouders/medewerkers beschikken allemaal over een legitimatiebewijs, afgegeven in 1997. Op deze legitimatiebewijzen is alleen aangegeven dat iemand belast is met het toezicht op de Waterstaatswet, Waterschapswet, Scheepvaartverkeerswet, Wet op de waterhuishouding, de Verordening waterhuishouding en de Keur HDSR. De toezichthouders/schouwmeesters beschikken allemaal over een legitimatiebewijs, afgegeven 2 à 3 jaar geleden. Op de legitimatiepas staat alleen opgenomen dat zij schouwmeester voor het waterschap zijn. De toezichthouders/DB-leden beschikken ook over een legitimatiepas. Kopieën van de verschillende legitimatiebewijzen zijn als bijlage 3. bijgevoegd.

5 Gewenste situatie HDSR

5.1 Behoefte aan toezichthouders met bevoegdheden?

Binnen de sector waterwerken bestaat al enige tijd de behoefte om de toezichthouders, en met name de schouwmeesters, van een officiële status en bevoegdheden te voorzien. De komst van de 3de tranche Awb biedt nu uitkomst. Voorgesteld wordt dat ons bestuur zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval voor de eerstvolgende voorjaarschouw, een aanwijzingsbesluit neemt.

5.2 Aanwijzingsbesluit

Voorgesteld wordt om de volgende categorieën van toezichthouders in het leven te roepen:

categorieën van toezichthouders

categorie

functies

bevoegdheden

legitimatie

opmerkingen

A

dijkgraaf, leden van het dagelijks bestuur, secretaris-directeur, hoofd sector

districts- en afdelingshoofden

opzichters

civiele-technisch-medewerker

milieuinspecteur

Alle bevoegdheden als opgenomen in de artikel 5:15 t/m 5:19 Awb

het legitimatiebewijs van de civiel technisch medewerkers dienen gewijzigd te worden

Zo nodig verschaft de toezichthouder zich toegang met behulp van de sterke arm.

De toezichthouder is bevoegd zich te doen vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen.

B

onderhoudsmed.

peilregelaar

1.

Betreden van elke plaats met medeneming van de benodigde apparatuur, met uitzondering van een woning, zonder toestemming van de bewoner, zoals opgenomen artikel 5:15 Awb.

vermelding beperkte bevoegdheden

Zo nodig verschaft de toezichthouder zich toegang met behulp van de sterke arm.

De toezichthouder is bevoegd zich te doen vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen.

2.

Het vorderen van inlichtingen zoals opgenomen in artikel 5:16 Awb.

C

brug/sluis-wachters

1.

Betreden van elke plaats met medeneming van de benodigde apparatuur, met uitzondering van een woning, zonder toestemming van de bewoner, zoals opgenomen artikel 5:15 Awb.

vermelding beperkte bevoegdheden

Zo nodig verschaft de toezichthouder zich toegang met behulp van de sterke arm.

De toezichthouder is bevoegd zich te doen vergezellen door personen

die daartoe door hem zijn aangewezen.

2.

Het vorderen van inlichtingen zoals opgenomen in artikel 5:16 Awb.

D.

schouwmeesters

1.

Betreden van elke plaats met medeneming van de benodigde apparatuur, met uitzondering van een woning, zonder toestemming van de bewoner, zoals opgenomen artikel 5:15 Awb.

Vermelding beperkte bevoegdheden.

Alleen bevoegdheden op de door het Db aangewezen schouwdata.

Zo nodig verschaft de toezichthouder zich toegang met behulp van de sterke arm.

De toezichthouder is bevoegd zich te doen vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen.

2.

Het vorderen van inlichtingen zoals opgenomen in artikel 5:16 Awb.

5.3 Legitimatiebewijzen

De huidige legitimatiebewijzen zijn niet geheel toereikend. Op geen van de legitimatiebewijzen zijn namelijk de toegekende bevoegdheden aangegeven. Voorgesteld wordt de noodzakelijke aanpassingen pas in te voeren nadat het legitimatiebewijsmodel van het Rijk van kracht is geworden. Wel dienen de civieltechnischmedewerkers een gewijzigd legitimatiebewijs te krijgen.

Bijlage 1.

Tabel

Bij of krachtensVerordening

Artikel

Inhoud

Wet op de waterhuishouding

53

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet, zijn belast de bij besluit van (...) het bestuur van en open baar lichaam aan elk enige taak bij de uitvoering van de wet is opgedragen (lees waterschap), aangewezen ambtenaren.

Verordening waterhuishouding provincie Utrecht

43

Met het toezicht op de naleving van het in 38 omschreven verbod (...), belast de ambtenaren die daarvoor zijn aangewezen door het dagelijks bestuur van de beheerder aan wie het verlenen van vergunningen als bedoeld in artikel 38 is opgedragen

Art. 38 "Het is verboden zonder vergunning van het DB de waterstand te brengen of te houden op een ander peil dan is vastgesteld in het peilbesluit".

Intermverordening waterhuishouding Woerden

35

Met het toezicht op de naleving van het in 30 omschreven verbod (...), belast de ambtenaren die daarvoor zijn aangewezen door het dagelijks bestuur.

Art. 30 "Het is verboden zonder vergunning van het DB de waterstand te brengen of te houden op een ander peil dan is vastgesteld in het peilbesluit".

Scheepvaartverkeerswet

Waterstaatswet

7

(...) de door het bestuur van het waterschap aangewezen personen zijn bevoegd een woning zonder toestemming van de bewoner te betreden, voorzover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is, ten einde de toestand van waterstaatswerken te onderzoeken.

Keur

38

Door of namens het bestuursorgaan wordt schouw gevoerd.(...)

Waterschapswet

85

61

Met de opsporing van de overtreding van de (..) Keur zijn (...) belast de bij besluit van het dagelijks bestuur aangewezen ambtenaren van het waterschap. Indien bij provinciale verordening het toezicht op de naleving van het bij of krachtens die verordening bepaalde is opgedragen aan het DB, zijn met de opsporing van de overtreding daarvan (..) belast de bij besluit van dat bestuur aangewezen ambtenaren.

Het waterschap is bevoegd tot toepassing van bestuursdwang.

Kent geen expliciete bepaling over toezicht.