Regeling vervallen per 09-02-2012

GBA Privacyreglement gemeente Hoorn

Geldend van 26-02-2009 t/m 08-02-2012

Intitulé

GBA Privacyreglement gemeente Hoorn

Bijlage Privacyreglement GBA

Toelichting op het GBA privacyreglement van de gemeente Hoorn

De Wet GBA bepaalt dat de verstrekking van persoonsgegevens aan organen van de gemeente en verstrekkingen aan afnemers of derden buiten het GBA stelsel om in een eigen gemeentelijke regeling moeten worden uitgewerkt.

Bovendien heeft de gemeente een aantal persoonsgegevens aan de GBA “aangehaakt” voor gebruik binnen de gemeente.

Er is op 18 november 2008 een nieuwe verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen.

Door dit reglement in werking te laten treden voldoet de gemeente aan alle gestelde eisen op dit punt.

PRIVACYREGLEMENT GBA

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluiten:

het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Hoorn vast te stellen

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);

  • de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 12 februari 2004;

  • basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;

  • beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;

  • ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

  • ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;

  • afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;

  • telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

Beheerder van de bevolkingsadministratie is het bureauhoofd Burgerzaken.

Artikel 3 Toepasselijke regelgeving

  • 1. De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.

  • 2. Ten aanzien van de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.

HOOFDSTUK 2 DOEL EN INHOUD VAN DE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

Artikel 4 Doelstellingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie

  • 1. De bevolkingsadministratie heeft tot doel:

    • a.

      gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens wet opgelegde taken;

    • b.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het college van B&W opgedragen taken;

    • c.

      informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voorzover dezen daar recht op hebben.

  • 2. De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.

Artikel 5 Categorieën van personen

In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Hoorn.

Artikel 6 Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de bevolkingsadministratie worden verkregen en op de in de wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.

  • 2. Aangehaakte gegevens kunnen, voorzover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.

Artikel 7 Verwijdering van opgenomen gegevens

Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:

  • a.

    op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;

  • b.

    op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie .

HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKING VAN GEGEVENS

Artikel 8 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

    • a.

      de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het bureau Burgerzaken;

    • b.

      de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 9 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.

Artikel 10 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.

Artikel 11 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 12 Verbanden met andere gemeentelijke bestanden

Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.

Of:

  • 1.

    Aan het basisregistratiesysteem worden gegevens verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens van diverse gegevensverwerkingen.

  • 2.

    Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit het basisregistratiesysteem worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.

Artikel 13 Gegevensverstrekking aan vrije derden

  • 1. Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden.

  • 2. Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager.

  • 3. Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109 lid 1 van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.

Artikel 14 Voorwaarden voor verstrekking

  • 1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:

    • a.

      dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;

    • b.

      dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelsd;

    • c.

      dienen door de verantwoordelijke aan te geven bewijsstukken te worden overgelegd.

  • 2. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.

Artikel 15 Terugmeldverplichting

(Binnengemeentelijke) afnemers zijn verplicht de beheerder onverwijld mededeling te doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.

Artikel 16 Protocollering

De beheerder houdt gegevens bij betreffende de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de wet.

HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 17 Beveiliging

  • 1. De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

  • 2. De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.

Artikel 18 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Hoorn”.

  • 2. Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.

BIJLAGE 1

Aangehaakte gegevens zijn:

  • -

    Gezinsverhouding

  • -

    Vrije aantekeningen: vak 23, 24 en 35 aantekeningen persoonskaart

  • -

    Alle op de persoonslijst opgenomen gegevens van vóór 1 oktober 1994 overleden personen

  • -

    Alle op de persoonslijst opgenomen gegevens van vóór 1 oktober 1994 vertrokken personen

  • -

    Signaal

  • -

    Stemdistrict

  • -

    Wijk-buurtcode

  • -

    Woningregister

  • -

    Register van ingekomen en vertrokken personen

  • -

    Verblijfsregister

BIJLAGE 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid

De volgende dienstonderdelen van de gemeente Hoorn hebben toegang tot de basisadministratie:

Organisatie onderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

bureau Burgerzaken

medewerkers back- en frontoffice

Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen. Wet 29/09/1815

Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw

Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw.

Verordening lijkbezorgingsrechten

Profiel 3 Burgerzaken

Profiel 8 Stagiaire/uitzendkracht

bureau Burgerzaken

applicatiebeheerder burgerzaken

Wet GBA

Profiel 2 Applicatiebeheer

Afdeling Advies en Control

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Afdeling Middelen en Beheer

Afdeling Advies en Control

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Afdeling Welzijn

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Afdeling Werk en Bijstand

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Afdeling Werk en Bijstand

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Bureau Financiën en Belastingen

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Bureau Informatiebeheeren beleid

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Bureau Automatisering

uitvoer wettelijke taken

Profiel 1 Derden

Intermaris woondiensten

uitvoer wettelijke taken

Profiel 5 Woningstichting

Bureau Stadstoezicht

uitvoer wettelijke taken

Profiel 6 Parkeervergunningen

Afdeling Middelen en Beheer

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Bureau Ingenieursbureau

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Afdeling Milieu

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Directiestaf

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Bureau Vergunningen en Bouwtoezicht

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Bureau Bestuurs-, en Juridischen personeelszaken

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Bureau documentaire dienstverlening

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Afdeling Stadsbeheer

uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

Bureau Beleid en Juridische Ondersteuning

Uitvoer wettelijke taken

Profiel 7 Adres informatie

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

Gegevens die per profiel geraadpleegd mogen worden:

CATEGORIE 01/51 NAAMSGEGEVENS PERSOON

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

A-nummer

x

x

x

x

Burgerservicenummer

x

x

x

x

x

Voornamen

x

x

x

x

x

x

x

Titel/predikaat

x

x

x

x

x

x

x

Voorvoegsels

x

x

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

x

x

x

x

x

x

x

Geboortedatum

x

x

x

x

x

x

x

Geboorteplaats

x

x

x

x

x

x

Geboorteland

x

x

x

x

x

x

Geslachtsaanduiding

x

x

x

x

x

x

x

Vorig A-nummer

x

Volgend A-nummer

x

Aanduiding naamgebruik

x

x

x

x

x

x

Registergemeente akte

x

x

x

x

Aktenummer

x

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

x

Datum document

x

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

CATEGORIE 02/52 EN 03/53 OUDERGEGEVENS

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

A-nummer

x

x

x

x

Burgerservicenummer

x

x

x

Voornamen

x

x

x

x

Titel/predikaat

x

x

x

Voorvoegsels

x

x

x

Geslachtsnaam

x

x

x

x

Geboortedatum

x

x

x

x

Geboorteplaats

x

x

x

x

Geboorteland

x

x

x

Geslachtsaanduiding ouder

x

x

x

Datum ingang afstamming

x

x

x

x

Registergemeente akte

x

x

x

Aktenummer

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

CATEGORIE 04/54 NATIONALITEIT

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Nationaliteit

x

x

x

x

x

Reden verkrijging Nederlandse nationaliteit

x

x

x

Reden verlies Nederlandse nationaliteit

x

x

x

Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

CATEGORIE 05/55 HUWELIJK

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

A-nummer

x

x

x

x

Burgerservicenummer

x

x

x

x

Voornamen

x

x

x

x

x

Titel/predikaat

x

x

x

x

x

Voorvoegsels

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

x

x

x

x

x

Geboortedatum

x

x

x

x

x

Geboorteplaats

x

x

x

x

Geslachtsaanduiding

x

x

x

x

Geboorteland

x

x

x

x

Datum huwelijk

x

x

x

x

x

Plaats huwelijk

x

x

x

x

Land huwelijk

x

x

x

x

Datum huwelijksontbinding

x

x

x

x

x

Plaats huwelijksontbinding

x

x

x

x

Land huwelijksontbinding

x

x

x

x

Reden huwelijksontbinding

x

x

x

x

Soort verbintenis

x

x

x

x

Registergemeente akte

x

x

x

Aktenummer

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

x

CATEGORIE 06/56 OVERLIJDEN

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Datum overlijden

x

x

x

x

x

x

x

Plaats overlijden

x

x

x

x

x

x

Land overlijden

x

x

x

x

x

x

Registergemeente akte

x

x

x

Aktenummer

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

CATEGORIE 07 INSCHRIJVING

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Datum ingang blokkering (bij vertrek naar een andere gemeente)

x

x

x

Gemeente blokkering

x

x

x

Datum opschorting (bij overlijden en vertrek naar buitenland)

x

x

x

Reden opschorting

x

x

x

Datum eerste inschrijving

x

x

x

Gemeente persoonskaart

x

x

x

Indicatie geheimhouding

x

x

x

x

PK-kindgegevens geconverteerd

x

x

x

CATEGORIE 08/58 VERBLIJFPLAATS

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Gemeente inschrijving

x

x

x

x

x

x

Datum inschrijving gemeente

x

x

x

x

x

x

Functie adres (woon- of briefadres)

x

x

x

x

x

x

x

Gemeentedeel

x

x

x

x

x

x

Datum aanvang adreshouding

x

x

x

x

x

x

x

Straatnaam

x

x

x

x

x

x

x

Huisnummer

x

x

x

x

x

x

x

Huisletter

x

x

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

x

x

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

x

x

x

x

x

x

x

Postcode

x

x

x

x

x

x

x

Locatiebeschrijving

x

x

x

x

Land waarnaar vertrokken

x

x

x

x

x

x

x

Datum vertrek uit Nederland

x

x

x

x

x

x

x

Adres buitenland deel 1

x

x

x

x

Adres buitenland deel 2

x

x

x

x

Adres buitenland deel 3

x

x

x

x

Land vanwaar ingeschreven

x

x

x

x

x

Datum vestiging in Nederland

x

x

x

x

x

Omschrijving aangifte adreshouding

x

x

x

x

Indicatie document

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

x

Einde onderzoek

x

X

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

x

CATEGORIE 09/59 KINDEREN

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

A-nummer

x

x

x

x

Burgerservicenummer

x

x

x

x

Voornamen

x

x

x

x

x

Titel/predikaat

x

x

x

x

X

Voorvoegsels

x

x

x

x

X

Geslachtsnaam

x

x

x

x

x

Geboortedatum

x

x

x

x

x

Geboorteplaats

x

x

x

x

Geboorteland

x

x

x

x

Registergemeente akte

x

x

x

Aktenummer

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

Indicatie onjuist/ strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

CATEGORIE 10/60 VERBLIJFSTITEL

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Aanduiding verblijfstitel

x

x

x

x

Vervaldatum verblijfstitel

x

x

x

x

Gemeente document

Datum document

Beschrijving document

Ingangsdatum verblijfstitel

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

x

CATEGORIE 11/61 GEZAGSVERHOUDING

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Indicatie gezag

x

x

x

x

Indicatie curatele

x

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

x

CATEGORIE 12 REISDOCUMENT

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Soort Nederlands reisdocument

x

x

x

x

Nummer reisdocument

x

x

x

x

Datum uitgifte

x

x

x

x

Autoriteit van afgifte

x

x

x

x

Datum einde geldigheid

x

x

x

x

Datum inhouding/vermissing

x

x

x

x

Aand. Inhouding vermissing Ned.

x

x

x

x

Lengte houder

x

x

x

x

Reisdocument signalering Ned. reisdocument

x

x

x

Aanduiding buitenlands reisdocument

x

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

CATEGORIE 13 KIESRECHT

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Aand. Europees kiesrecht

x

x

x

Datum verzoek Europees kiesrecht

x

x

x

Einddatum uitsluiting Europees kiesrecht

x

x

x

Aanduiding uitgesloten kiesrecht

x

x

x

Vervaldatum uitgesloten kiesrecht

x

x

x

Gemeente document

x

x

x

Datum document

x

x

x

Beschrijving document

x

x

x

CATEGORIE 14/54 AFNEMERSINDICATIE

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

Afnemersindicatie

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

CATEGORIE 21/71 VERWIJZING

profiel

1

2

3

4

5

6

7

8

A-nummer

x

x

x

x

Burgerservicenummer

x

x

x

Voornamen

x

x

x

x

x

Titel/predikaat

x

x

x

x

x

x

Voorvoegsels

x

x

x

x

x

x

Geslachtsnaam

x

x

x

x

x

x

Geboortedatum

x

x

x

x

Geboorteplaats

x

x

x

x

Geboorteland

x

x

x

x

Gemeente uitschrijving

x

x

x

x

x

x

Datum uitschrijving

x

x

x

x

Straatnaam

x

x

x

x

x

x

Huisnummer

x

x

x

x

x

x

Huisletter

x

x

x

x

x

x

Huisnummertoevoeging

x

x

x

x

x

x

Aanduiding bij huisnummer

x

x

x

x

x

x

Postcode

x

x

x

x

x

x

Locatiebeschrijving

x

x

x

Indicatie geheim

x

x

x

x

Aanduiding onderzoek

x

x

x

Ingang onderzoek

x

x

x

Einde onderzoek

x

x

x

Indicatie onjuist/strijdigheid openbare orde

x

x

x

Ingangsdatum geldigheid

x

x

x

x

Datum van opneming

x

x

x

x

BIJLAGE 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Afdeling Advies en Control

Bureau Communicatie

Bijeenkomst nieuwe inwoners

Mutatiegegevens: vestiging

Afdeling Werk en Bijstand

Staf

actueel houden administratie

Mutatiegegevens: vestiging

Afdeling Advies en Control

Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken

felicitatie

Selectie: huwelijksjubilea 50, 60, 65, 70, 75 en 80 (niet ontbonden huwelijken)

Afdeling Advies en Control

Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken

felicitatie

Selectie: leeftijd 100 jaar

Afdeling Stadsontwikkeling

Bureau Ruimte, Wonen en Economie

actueel houden administratie

Selectie: vrije aantekening “KAVEL”

Afdeling Advies en Control

Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken

het aanvragen c.q verlenen van (koninklijke onderscheidingen

Selectie: Inwoners van Hoorn

Afdeling Advies en Control

Bureau Bestuurs-, Juridische en personeelszaken

Uitnodigen op Koninginnedag alle in Hoorn woonachtige gedecoreerden voor een jaarlijkse bijeenkomst

Selectie: Inwoners van Hoorn

Gegevens die verstrekt worden:

MUTATIEGEGEVENS ADRESWIJZIGING

Categorie 01/51 naamsgegevens

Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum, Aanduiding naamgebruik

Categorie 08/58 verblijfplaats

Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode

MUTATIEGEGEVENS VESTIGING VANUIT ANDERE GEMEENTE/BUITENLAND

Categorie 01/51 naamsgegevens

Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum, Geboorteplaats, Geboorteland, Aanduiding naamgebruik

Categorie 04/54 nationaliteit

Nationaliteit

Categorie 08/58 verblijfplaats

Gemeente inschrijving, Datum inschrijving gemeente, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving, Land vanwaar ingeschreven, Datum vestiging in Nederland

SELECTIE HUWELIJKSJUBILEA

Categorie 01/51 naamsgegevens

Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum

Categorie 05/55 huwelijk

Voorvoegsels, Geslachtsnaam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, geboorteland, huwelijksdatum, huwelijksplaats

Categorie 08/58 verblijfplaats

Gemeente inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode

SELECTIE 100-JARIGEN

Categorie 01/51 naamsgegevens

Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Aanduiding naamgebruik

Categorie 05/55 huwelijk/ geregistreerd partnerschap

Voorvoegsels, Voornamen, Geslachtsnaam, geboortedatum, geboorteplaats, geboorteland, Reden huwelijksontbinding

Categorie 08/58 verblijfplaats

Gemeente inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving

SELECTIE VRIJE AANTEKENING ‘KAVEL’

Categorie 01/51 naamsgegevens

Voorletters, Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geboortedatum

Categorie 08/58 verblijfplaats

Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode

SELECTIE AANVRAGEN C.Q. VERLENEN VAN (KONINKLIJKE) ONDERSCHEIDINGEN

Categorie 01/51 naamsgegevens

A-nummer, Voornamen, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum

Categorie 08/58 verblijfplaats

Gemeente inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving

SELECTIE UITNODIGEN OP KONINGINNEDAG ALLE IN HOORN WOONACHTIGE GEDECOREERDEN VOOR EEN JAARLIJKSE BIJEENKOMST

Categorie 01/51 naamsgegevens

Voornamen, Vooervoegsels, Geslachtsnaam, Geslacht, Geboortedatum

Categorie 08/58

Gemeente van inschrijving, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving

BIJLAGE 4 Lijst met vrije derden aan wie gegevens mogen worden verstrekt uit de GBA.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Bibliotheek

(geen onderdeel van de gemeente)

Voor de bijhouding van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Buitenlandse EU-overheden

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Bureau voor Rechtshulp

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Instellingen/organisaties ten behoeve van:

- Maatschappelijke dienstverlening

- Algemene/geestelijke gezondheidszorg

- Kinderopvang

- Jeugdwelzijnswerk

- Ouderenzorg

- Gehandicaptenzorg

- Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Kerken

(niet zijnde de SILA)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Kredietbank

(privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Migrantenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Natuurlijke personen

Genealogische doeleinden of organiseren reünie, vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Patiëntenverenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Pensioenfondsen (tenzij art. 34 Pensioen- en Spaarfondsenwet van toepassing is)

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Reclassering/verslaafden-zorg

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Sportorganisaties en

- verenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Stichting Bureau Nieuwkomers

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Vrouwenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Woningbouwverenigingen/ woningcorporaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Ziekenhuizen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

BIJLAGE 5 Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan gegevens uit de bevolkingsadministratie kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

DDS4all

Diverse gemeentelijke taken.

Persoonsgegevens, burgerlijke staat gegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, de indicatie geheimhouding van gegevens, adresgegevens , verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens.

BIJLAGE 6 VERSTREKKINGENTABEL GBA

Zie hiervoor de Bijlage Verstrekkingentabel GBA.

Deze is niet digitaal beschikbaar, deze is op te vragen bij de afdeling Welzijn, bureau Burgerzaken

Schema voor schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA

Geactualiseerd door een werkgroep* uit de NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten

*

Versie augustus 2008

Waarom dit schema?

Collega’s Burgerzaken in het land willen weten waar ze aan toe zijn (wat ze wel en niet mogen of kunnen) wanneer hen schriftelijk het verzoek wordt gedaan om op papier gegevens uit de GBA te verstrekken. De NVVB-adviescommissie Identiteiten & Producten (I&P) onderhoudt het schema dat de voormalige commissie Persoonsinformatie & Privacy (PIP) heeft gemaakt om een makkelijk toegankelijke handreiking te hebben voor de medewerker Burgerzaken die tot taak heeft de incidentele GBA-verstrekkingen op papier te verzorgen.

Het is vaak een lastige materie waarbij systematisch moet worden nagegaan wie wat vraagt en waarom en of er vervolgens een basis is om aan die vraag tegemoet te komen.

Voor een deel kan de beoordeling van een verzoek om GBA-gegevens plaatsvinden op basis van de GBA-wetgeving. Maar in een behoorlijk aantal situaties is het gemeentelijk informatiebeleid bepalend voor de vraag of gegevens al dan niet mogen worden verstrekt.

Ook het wel of niet heffen van leges kan onderwerp zijn van gemeentelijk beleid.

Het tot stand gekomen schema voor de schriftelijke verzoeken om papieren gegevensverstrekking geeft geen limitatieve opsomming van alle mogelijke aanvragers en verstrekkingen.

Op grond van ervaringen in de alledaagse praktijk menen de werkgroepleden en de commissie I&P dat met dit schema een groot aantal vragen kan worden beantwoord waarmee medewerkers Burgerzaken in hun werk regelmatig te maken krijgen.

Het gebruik van het schema tot nu toe

Uit ervaringen en reacties in het land is gebleken dat het schema zijn plek heeft gevonden. Het schema wordt veel gebruikt, zowel in de praktijk als tijdens opleidingen. Het is verheugend om te zien dat het schema heeft voorzien in een behoefte. Als nadeel zou kunnen worden benoemd dat het schema teveel op zichzelf is komen te staan, terwijl de toelichting bij het schema onontbeerlijk is. De toelichting en het schema kunnen dan ook niet los van elkaar worden gezien.


Noot
*

De huidige leden van de werkgroep zijn Sylvia van Gilst (Rotterdam) en Arjan Altena (Hengelo).