Regeling vervallen per 05-02-2015

Beleidsregel ID medewerkers 2009

Geldend van 12-06-2008 t/m 04-02-2015

Intitulé

Beleidsregel ID medewerkers 2009

Registratienummer: 08.10860

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Hoorn

gelet op het bepaalde in titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het feit dat het Besluit in- en doorstroombanen per 1 januari 2004 is komende te vervallen en is geïntegreerd in de Wet werk en bijstand;

gelet op artikel 10 tweede lid van de Wet werk en bijstand (WWB);

gelet op het beleidskader vastgesteld door de gemeenteraad op 9 oktober 2007;

gelezen de notitie Plan van aanpak nieuw ID-beleid 2009 (gesubsidieerde arbeid);

besluit:

vast te stellen de navolgende beleidsregel:

Beleidsregel ID medewerkers 2009

Artikel 1 BEGRIPPEN

  • -

    ID-medewerker; een medewerker die voor 2004 werkzaam was op een gesubsidieerde baan op basis van het Besluit in- en doorstroombanen en sindsdien aansluitend door de gemeente Hoorn is gesubsidieerd;

  • -

    Inleenvergoeding: bijdrage van de inlener in de loonkosten van de ID-medewerker;

  • -

    Inlener: organisatie waar een ID-medewerker is gedetacheerd;

  • -

    Loonkostensubsidie: financiële bijdrage van de gemeente Hoorn aan een werkgever of rentree voor een ID-medewerker;

  • -

    Loonwaardebepaling: een op basis van een objectief model vastgestelde waarde, vastgesteld aan de hand van de prestaties van de werknemer in relatie tot de functie en naar verhouding met de prestaties van een reguliere (ongesubsidieerde) werknemer in dezelfde functie;

  • -

    Regulier werk: algemeen geaccepteerd werk in een betaalde dienstbetrekking (minimaal wettelijk minimumloon) waar geen loonkostensubsidie voor wordt verstrekt;

  • -

    Rentree: Stichting Rentree Werkt. In opdracht van de gemeente Hoorn heeft Stichting Rentree Werkt een aantal ID-medewerkers in dienst. Deze ID-medewerkers worden gedetacheerd bij een inlener;

  • -

    Wet: de Wet Werk en Bijstand;

  • -

    Werkgever: werkgever van de ID-medewerker, niet zijnde Stichting Rentree Werkt.

Artikel 2 REGULIER WERK

  • 1. Vanaf april 2008 wordt per ID-medewerker op basis van een meting vastgesteld of de ID-medewerker in staat is regulier werk te verrichten.

  • 2. Het eerste lid geldt niet voor ID-medewerkers die in 2009 55 jaar of ouder zijn.

  • 3. Voor ID-medewerkers die in staat zijn om in een reguliere baan te functioneren, wordt de loonkostensubsidie beëindigd.

  • 4. ID-medewerkers die niet in staat zijn in een reguliere baan te functioneren, blijven gesubsidieerd door de gemeente Hoorn.

Artikel 3 LOONWAARDEBEPALING

  • 1. In 2008 wordt per ID-medewerker die niet in staat is om regulier werk te verrichten een loonwaardebepaling uitgevoerd.

  • 2. Het eerste lid geldt niet voor ID-medewerkers werkzaam bij een vrijwilligersorganisatie.

  • 3. De loonwaardebepaling wordt elke 3 jaar opnieuw uitgevoerd.

  • 4. Tussentijds kan een loonwaardebepaling worden uitgevoerd op verzoek van de werkgever of inlener als de prestaties van de ID-medewerker zijn gewijzigd.

Artikel 4 LOONKOSTENSUBSIDIE

  • 1. De werkgever/inlener is verantwoordelijk voor de financiering van het productieve deel van de ID-medewerker, voor het niet-productieve deel stelt de gemeente Hoorn een loonkostensubsidie ter beschikking. De loonwaardebepaling is leidend voor de hoogte van de loonkostensubsidie.

  • 2. Het eerste lid geldt niet voor ID-medewerkers bij vrijwilligersorganisaties die geen regulier werk kunnen verrichten. Voor deze ID-medewerkers gelden dezelfde financiële voorwaarden als in de periode 2004-2008.

  • 3. Voorwaarden voor de loonkostensubsidie:

    • a)

      De subsidie wordt naar rato van het aantal uren in de arbeidsovereenkomst verleend. Uitbreiding van het aantal werkzame uren wordt niet vergoed. In geval dat het aantal werkzame uren afneemt wordt de subsidie naar rato van het aantal gewerkte uren toegekend.

    • b)

      De werkgever is verantwoordelijk voor de inschaling van de werknemer. Het loon mag groeien in overeenstemming met de stappen die in de geldende CAO worden aangegeven.

    • c)

      De werkgever stelt een begeleidingstraject op, dat gericht is op het goed functioneren op de werkplek.

    • d)

      Tussentijdse wijzigingen dienen door de werkgever zo spoedig mogelijk, maar niet later dan drie weken na de inwerkingtreding van de wijziging, schriftelijk te worden doorgegeven aan de gemeente.

    • e)

      Vóór 1 maart van het jaar volgend op het jaar waarin de subsidie is verleend, dient de werkgever een financiële verantwoording aan de gemeente te verstrekken. In deze verantwoording dient in ieder geval te zijn opgenomen:

      • -

        Salarisspecificaties of een historisch loonoverzicht;

      • -

        Een overzicht van eventueel ontvangen subsidiegelden;

      • -

        Een overzicht van eventueel ontvangen ziektegeld.

    • f)

      Door de werkgever ontvangen ziektegeld of andere subsidiegelden worden in mindering gebracht op de ontvangen subsidie.

    • g)

      De subsidie wordt vastgesteld op basis van het door de werkgever in te dienen financieel verslag.

Artikel 5 BEEINDIGING VAN DE LOONKOSTENSUBSIDIE

De loonkostensubsidie voor de ID-medewerker wordt beëindigd als:

  • a)

    De ID-medewerker 65 jaar wordt;

  • b)

    De ID-medewerker ontslag heeft genomen;

  • c)

    De ID-medewerker is ontslagen;

  • d)

    De ID-medewerker na herhaalde waarschuwingen, niet meewerkt aan een traject gericht op het verkrijgen van reguliere arbeid.

TOELICHTING

Op 9 oktober 2007 heeft de gemeenteraad van Hoorn een nieuw beleidskader vastgesteld voor het ID-banenbeleid vanaf 1 januari 2009. Het nieuwe beleid houdt in dat de gemeente Hoorn opnieuw gaat bekijken welke mensen aangewezen zijn op gesubsidieerde arbeid en welke mensen ook zonder ID-subsidie op een reguliere (ongesubsidieerde) baan kunnen functioneren.

Het college heeft organisaties, waar ID-ers werken, ingedeeld in drie categorieën:

  • 1.

    professionele organisaties met eigen budgetten

  • 2.

    vrijwilligersorganisaties

  • 3.

    organisaties die gemeentelijk beleid uitvoeren waardoor het belangrijk is de banen (ook in de toekomst) te behouden

Voor categorie 3 geldt dat in 2008 de mogelijkheden onderzocht worden om deze banen regulier te maken met inzet van welzijnssubsidie.

Voor categorie 2 geldt dat als ID-medewerkers kunnen uitstromen naar regulier werk, zij dit moeten doen. ID-medewerkers die niet kunnen uitstromen, worden onder de huidige voorwaarden gesubsidieerd door de gemeente. ID-medewerkers in catogorie 2 die in 2009 55 jaar of ouder zijn blijven gesubsidieerd.

Voor categorie 1 (de grootste groep) geldt dat werkgevers of inleners (organisaties waar een ID-medewerker gedetacheerd is via Rentree) naar productiviteit van de medewerker loonkosten moeten betalen. De gemeente Hoorn subsidieert het niet-productieve deel.

Van ID-medewerkers die ook op een reguliere baan kunnen functioneren (dit kan ook een andere baan zijn dan de huidige baan), wordt de ID-subsidie beëindigd. In deze beleidsregel wordt nader ingegaan op de procedure en voorwaarden voor de loonkostensubsidie vanaf 2009.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Begrippen

Nadere toelichting is overbodig.

Artikel 2 Regulier werk

Alleen ID-medewerkers die aangewezen zijn op gesubsidieerd werk (niet in staat regulier werk te verrichten) blijft de gemeente subsidiëren. Dit geldt voor alle (bovengenoemde) categorieën.

Artikel 3 Loonwaardebepaling

Om de productiviteit van de ID-medewerker vast te stellen wordt een loonwaardebepaling uitgevoerd. Omdat de productiviteit van de medewerker kan wijzigen wordt dit elke 3 jaar herhaald. Als de productiviteit tussentijd wijzigt kan de werkgever/inlener de gemeente verzoeken om de loonwaarde tussentijds opnieuw te laten vaststellen.

Voor categorie 2 wordt geen loonwaardebepaling uitgevoerd, omdat de loonkostensubsidie onder de oude voorwaarden wordt voortgezet.

Artikel 4 Loonkostensubsidie

Voor ID-medewerkers in dienst bij professionele organisaties (categorie 1) geldt dat de gemeente alleen het niet-productieve deel subsidieert. Bij vrijwilligersorganisaties (categorie 2) ligt dit anders. Deze organisaties hebben immers niet de middelen om ID-medewerkers in dienst te nemen. Daarom blijft de loonkostensubsidie voor deze ID-medewerkers ongewijzigd ten opzichte van de periode 2008.

Artikel 5 Beeindiging van de loonkostensubsidie

In dit artikel wordt benoemd wanneer de gemeente de loonkostensubsidie beëindigd.

Artikel 6 Hardheidsclausule

Als er sprake is van bijzondere omstandigheden kan het college afwijken van het gestelde in deze beleidsregel.