Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Huizen)

Geldend van 21-08-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Huizen houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Huizen)

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE HUIZEN;

Gezien het voorstel van 14 juli 2020;

Gelet op het bepaalde in artikel 16 en 16c van Boek 1 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand;

BESLUITEN:

het Reglement burgerlijke stand 2020 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3. ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, lid 1, eerste volzin van het Burgerlijk Wetboek;

  • 4. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, lid 1, tweede volzin van het Burgerlijk Wetboek;

  • 5. gemeentehuis: de locatie die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Voor benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking: medewerkers werkzaam bij het team Burgerzaken van de gemeente Huizen.

  • 2. Voor benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking: personen die niet werkzaam zijn bij het team Burgerzaken van de gemeente Huizen.

  • 3. De in lid 2 bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken uitsluitend, op verzoek, huwelijken en geregistreerd partnerschappen.

  • 4. Voor de benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor slechts één enkel rechtsfeit, zijn nadere regels vastgelegd in de Beleidsregel benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dag.

Artikel 3 Benoemingsperiode

  • 1. De in artikel 2 lid 1 bedoelde ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor de periode dat hij bij de gemeente Huizen in dienst is.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor minimaal 1 dag en maximaal 4 jaar benoemd.

Artikel 4 Locatie

  • 1. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen vinden uitsluitend plaats aan de balie van het team burgerzaken of in de ondertrouwkamer van het gemeentehuis.

  • 2. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken gelden de locaties die door burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

  • 3. Als gemeentehuis waar incidenteel huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Huizen, onder voorwaarde dat:

    • -

      De eigenaar dan wel gebruiker van de plaats toestemming heeft verleend;

    • -

      De veiligheid van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Artikel 5 Leiding burgerlijke stand

De teamleider van het team Burgerzaken is verantwoordelijk voor het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd, nadat de huwelijksaangifte heeft plaatsgevonden.

Artikel 7 Wijze huwelijksvoltrekking

  • 1. Kosteloze huwelijksceremonie

    Conform het bepaalde in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, wordt op dinsdag, om 9.00 uur en 9.15 uur, gelegenheid gegeven voor een kosteloze huwelijksceremonie onder de volgende randvoorwaarden:

    • a.

      Van het bruidspaar of partners staat op de datum van reserveren tenminste één persoon ingeschreven in de Basisregistratie Personen van de gemeente Huizen.

    • b.

      De kosteloze huwelijksceremonie vindt plaats aan de balie van het team burgerzaken of in de ondertrouwkamer van het gemeentehuis.

    • c.

      Het gezelschap bestaat uit maximaal zes personen (incl. bruidspaar en getuigen).

    • d.

      De medewerker van het team burgerzaken, tevens ambtenaar van de burgerlijke stand, beperkt zich tot de wettelijke formaliteiten. Er is dus geen sprake van een persoonlijke toespraak.

    • e.

      de tijdsduur van de ceremonie bedraagt maximaal 10 minuten.

  • 2. Uitgebreide huwelijksceremonie

    Op maandag t/m zaterdag wordt gelegenheid gegeven voor een uitgebreide huwelijksceremonie onder de volgende randvoorwaarden:

    • a.

      De huwelijksceremonie vindt plaats op een aangewezen trouwlocatie.

    • b.

      De huwelijksceremonie duurt maximaal een uur.

    • c.

      Er vindt een voorgesprek plaats met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

    • d.

      Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 8 Vergoeding

  • 1. De vergoeding voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Huizen.

  • 2. De voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, benoemd voor het voltrekken van slecht één rechtsfeit, vindt zonder vergoeding plaats.

Artikel 9 Openstelling

  • 1. Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau burgerlijke stand dezelfde als welke voor het team Burgerzaken zijn vastgesteld.

  • 2. Het bureau voor de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen:

    • a.

      in het gemeentehuis op:

      • -

        maandag tot en met vrijdag tussen 09.30 uur en 16.30 uur

      • -

        zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur,

        mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft.

    • b.

      als bedoeld in artikel 4, lid 1, op dinsdag, achtereenvolgens om 09.00 en 09.15 uur, mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft.

    • c.

      op locaties als bedoeld in artikel 4, lid 2 en 3 op elk tijdstip en elke dag, afhankelijk van de beschikbaarheid van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3. Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

  • 4. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 5. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1.

Artikel 10 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement Burgerlijke Stand 2020 gemeente Huizen.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking. Op dat moment vervalt het Reglement burgerlijke stand van 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 20 juli 2020.

De secretaris,

de burgemeester,

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand 2020 Gemeente Huizen

Artikel 2

In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Huizen kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt lid 1 dat alleen personen die werkzaam zijn bij het team Burgerzaken tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) kunnen worden benoemd.

In tegenstelling tot de abs wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden benoemd tot babs.

Artikel 3

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (b)abs voor een bepaalde periode kan worden benoemd.

De benoeming tot abs is verbonden aan de periode dat de abs onafgebroken werkzaam is bij het team Burgerzaken. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen dit team de benoeming van rechtswege vervalt.

Een benoeming tot babs kan plaats vinden tot de, binnen de organisatie geldende, pensioengerechtigde leeftijd. Om organisatorische redenen kan het wenselijk zijn een babs na het bereiken van deze leeftijd in dienst te houden. Verlenging van de benoeming kan plaatsvinden tot de leeftijd van 70 jaar wordt bereikt, mits daarvoor organisatorische redenen zijn.

De babs die structureel huwelijken sluit, doet dit volgens inroostering. Onder structureel huwelijken sluiten, wordt minimaal 10 huwelijken per jaar verstaan.

Op verzoek van een (bruids)paar is het mogelijk iemand voor één dag tot babs te benoemen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie te sluiten. Om misbruik van dit artikel te voorkomen, is de voorwaarde opgenomen dat het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de gemeente Huizen plaatsvindt.

Om adequaat te kunnen handelen, is de benoeming tot (b)abs gemandateerd aan de teamleider Burgerzaken.

Artikel 4

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Huizen verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in het gemeentehuis (zie artikel 7).

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt in de gemeente Huizen ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn twee voorwaarden verbonden:

  • -

    de eigenaar/gebruiker van de plaats moet toestemming geven: deze toestemming moet bij het bespreken van het huwelijk bij de gemeente (schriftelijk) worden gegeven.

  • -

    de veiligheid van de (b)abs moet gewaarborgd zijn: ter bescherming van de (b)abs die het huwelijk sluit, mag de (b)abs, na overleg met de leiding van de burgerlijke stand, weigeren het huwelijk te sluiten als de (b)abs van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd. Om aanspraken van het (bruids)paar te voorkomen, wordt dit bij het afspreken van het huwelijk bij de gemeente uitdrukkelijk aan het (bruids)paar kenbaar gemaakt.

Artikel 5

De teamleider Burgerzaken heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand (conform art 2 Besluit Burgerlijke stand 1994). De (b)abs is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot de teamleider Burgerzaken. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (b)abs is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (b)abs als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 6

Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. Bij het vastleggen van een huwelijksdatum gelden de bepalingen van de Legesverordening.

Artikel 7

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (b)abs gesloten aan de balie van het team Burgerzaken of in de ondertrouwkamer van het gemeentehuis. Bij deze huwelijkssluiting worden geen andere aanwezigen dan de getuigen toegelaten.

Artikel 9

In dit artikel is de verplichting aan het college om, op grond van artikel 1:16c BW, een regeling voor de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te treffen uitgewerkt. Met uitzondering van de huwelijken verricht de abs de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het team Burgerzaken. Om praktische redenen vinden de werkzaamheden, in principe, alleen plaats op afspraak.

In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen van huwelijkssluiting gelden vaste dagen en tijdstippen. Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en dag worden gesloten, mits een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is.

De beslissing om op grond van artikel 9, lid 3 of 4 de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te verruimen of te beperken, is gemandateerd aan de teamleider Burgerzaken.

Artikel 10

Dit reglement is ook van toepassing op het sluiten van een geregistreerd partnerschap en de mogelijkheid tot het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarom is deze schakelbepaling in lid 1 opgenomen.