Regeling vervallen per 25-04-2017

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003

Geldend van 17-08-2016 t/m 24-04-2017 met terugwerkende kracht vanaf 21-03-2003

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2003

Paragraaf 1: begripsomschrijving

Artikel 1

1.Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    informatie: gegevens neergelegd in schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;

  • b.

    advies: het kenbaar maken van deskundig oordeel;

  • c.

    bijstand: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van voorstellen, amendementen en moties;

  • d.

    ambtelijke organisatie: de organisatie in dienst van het college met als hoofd de gemeentesecretaris;

  • e.

    griffie: de organisatie in dienst van de gemeenteraad met als hoofd de griffier.

Paragraaf 2: Ambtelijke bijstand

Artikel 2

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om: a. feitelijke informatie en inzage in of afschriften van documenten; b. bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of, op verzoek van de griffier, door tussenkomst van de gemeentesecretaris, door een medewerker van de ambtelijke organisatie gegeven.

  • 3. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand verlenen.

Artikel 3

  • 1. Bijstand door de ambtelijke organisatie wordt verleend tenzij het aannemelijk is dat de bijstand geen betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier, die op zijn beurt het raadslid dat het verzoek heeft ingediend in kennis stelt.

Artikel 4

Indien het verzoek om bijstand door de gemeentesecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan het seniorenconvent.

Artikel 5

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over de verleende bijstand, doet hij hiervan mededeling aan de griffier, die dit overlegt met de gemeentesecretaris.

  • 2. Indien overleg met de gemeentesecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan het seniorenconvent.

Paragraaf 3: Fractieondersteuning

Artikel 6

De fracties, zoals bedoeld in artikel 6 van het Reglement van Orde voor de gemeenteraad, hebben recht op materiële en faciliterende ondersteuning ten behoeve van het functioneren van de fractie zoals nader gespecificeerd in de bij deze verordening horende toelichting.

Artikel 7

De ondersteuning moet ten dienste staan van het versterken van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de fracties.

Paragraaf 4 Slotbepaling

Artikel 8

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 21 maart 2003.

  • 2.

    Op dat moment vervalt de Regeling ambtelijke bijstand aan raadsleden 1994 van de gemeente IJsselstein.

II.

Het besluit d.d. 31 maart 1994 tot vaststelling van de regeling ambtelijke bijstand aan raadsleden in te trekken.