Procedureregeling functiebeschrijving en –waardering gemeente Kaag en Braassem 2016

Geldend van 13-01-2017 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Procedureregeling functiebeschrijving en –waardering gemeente Kaag en Braassem 2016

Burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem;

overwegende dat de gemeente Kaag en Braassem voor het beschrijven en waarderen van functies gebruik maakt van het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en ter zake een licentieovereenkomst is aangegaan;

overwegende dat in lijn met de uitgangspunten van het sectoraal functiewaarderingssysteem Nederlandse gemeenten (functiewaarderingssysteem HR21) een procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Kaag en Braassem;

gelet op de instemming van de ondernemingsraad, d.d. 14 juni 2011, met betrekking tot de aansluiting bij het functiewaarderingssysteem HR21

na verkregen instemming van het plaatselijk georganiseerd overleg (GO) zoals is verwoord in de brief van 8 december 2016.

besluiten

de volgende regeling vast te stellen:

Procedureregeling functiebeschrijving en –waardering gemeente Kaag en Braassem 2016

Artikel 1 Definities

In deze procedureregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    functie:

    het samenstel van feitelijke taken en/of werkzaamheden dat de functiehouder dient uit te voeren op basis van een vastgestelde (generieke) functiebeschrijving.

  • b.

    functiebeschrijving:

    de generieke beschrijving die krachtens een algemeen verbindend voorschrift door het college van burgemeester en wethouders als zodanig is vastgesteld voor één of meerdere gelijkwaardige functies. De generieke beschrijving vloeit logisch voort uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Kaag en Braassem. De generieke functiebeschrijving is een resultaatgerichte weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

  • c.

    HR21:

    het sectoraal functiewaarderingssysteem Nederlandse gemeenten (functiewaarderingssysteem HR21)

  • d.

    HR21-normfunctie:

    de generieke functiebeschrijving zoals is opgenomen in het normbestand van HR21.

  • e.

    functiehouder:

    de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid onder a. van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Kaag en Braassem.

  • f.

    functiewaardering:

    het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

  • g.

    gemeentesecretaris: d

    e functionaris als bedoeld in de Gemeentewet en tevens bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • h.

    managementteam:

    de gemeentesecretaris en managers van de afdelingen.

  • i.

    externe deskundige:

    een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.

  • j.

    gecertificeerd gebruiker:

    de lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.

  • k.

    indeling:

    het van toepassing verklaren van een HR21-normfunctie op het geheel van werkzaamheden dat door een functiehouder is te verrichten.

  • l.

    indelingsbesluit:

    het besluit van het college van burgemeester en wethouders waarmee wordt bekend gemaakt welke HR21-normfunctie van toepassing is op de functie van de functiehouder.

Artikel 2 Organisatie- en/of functiewijziging met gevolgen voor de HR21-normfuncties

  • 1. Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie die tot gevolg hebben dat functies wijzigen, wordt voor de gewijzigde of nieuwe functie(s) de HR21-normfunctie(s) geselecteerd.

  • 2. Ten minste één keer per kalenderjaar wordt door het managementteam bezien of wijzigingen in de inhoud van functies, zoals deze zijn aangebracht en/of zich hebben ontwikkeld in de daaraan voorafgaande 12 maanden, moeten worden beschouwd als structurele wijzigingen die van invloed zijn op de indeling van de functie in een HR21-normfunctie.

Artikel 3 Verzoek en/of advies over de wijziging van functiebeschrijvingen door Ondernemingsraad

  • 1. De ondernemingsraad kan een verzoek tot heroverweging van de vastgestelde HR21-normfunctie(s) indienen bij de gemeentesecretaris.

  • 2. Bij een organisatiebrede functiebeschrijvingronde wordt de ondernemingsraad in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen op het voorstel van de gemeentesecretaris over de vast te stellen koppeling van functies aan HR21-normfuncties.

Artikel 4 Verzoek functiehouder inzake de voor de functie vastgestelde HR21-normfunctie

De functiehouder, die van mening is dat zijn/haar functie dusdanig structureel is gewijzigd en deze wijzigingen gevolgen kan hebben voor de HR21-normfunctie, kan het college van burgemeester en wethouders verzoeken om een herziening van de indeling van zijn/haar functie als deze functiewijziging niet in de jaarlijkse revisie zal worden meegenomen.

Artikel 5 Voorbereiding advies voorlopige HR21-normfunctie(s)

  • 1. De extern deskundige en/of een gecertificeerd gebruiker maakt, op basis van de informatie over een functie die is verstrekt door de gemeentesecretaris en/of manager van de afdeling en/of teamleider, een selectie van de te hanteren HR-21-normfunctie(s) en legt dit vast in een advies.

  • 2. Het managementteam bespreekt het advies van de extern deskundige en/of een gecertificeerd gebruiker, waarna de gemeentesecretaris of de manager namens de gemeentesecretaris de voorlopige HR21-normfunctie(s) vaststelt.

  • 3. De voorlopige HR21-normfunctie(s) met het daarbij behorende advies over de indeling wordt/worden ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad.

Artikel 6 Voornemen tot vaststellen HR21-normfunctie(s) door college van burgemeester en wethouders

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 2 tot en met 5 legt de gemeentesecretaris de functiebeschrijvingen met de daaraan gekoppelde HR21-normfunctie(s) ter vaststelling voor aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke HR21-normfunctie het college voornemens is te koppelen aan de functie van functiehouder.

Artikel 7 Zienswijze functiehouder

  • 1. De functiehouder wordt de mogelijkheid geboden om een op schrift gestelde zienswijze in te dienen over het door het college van burgemeester en wethouders aan hem/haar gemelde indelingsbesluit.

  • 2. De zienswijze kan door functiehouder worden ingediend tot 4 weken na de datum van verzending van de brief van het college van burgemeester en wethouders waarin het indelingsbesluit kenbaar wordt gemaakt.

  • 3. Een door functiehouder ingediende zienswijze wordt voor advies voorgelegd aan het managementteam en/of de externe deskundige en/of een gecertificeerd gebruiker.

Artikel 8 Definitief vaststellen van de HR21-normfunctie door het college van burgemeester en wethouders

  • 1. Het definitief vaststellen van de HR21-normfunctie(s) vindt plaats nadat de termijn van 4 weken als bedoeld in artikel 7, tweede lid, is verstreken.

  • 2. Is een zienswijze door functiehouder ingediend dan vindt de definitieve vaststelling niet eerder plaats dan na ontvangst van het advies van het managementteam en/of de externe deskundige en/of een gecertificeerd gebruiker over de ingediende zienswijze.

Artikel 9 Waardering van HR21-normfunctie(s) en conversietabel

De waardering van de HR21-normfunctie, die is uitgedrukt in de HR21-functiescores, wordt omgezet naar de functionele schaal, zoals deze is gegeven in de salaristabel gemeenteambtenaren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ‘de conversietabel gemeente Kaag en Braassem 2012’.

Artikel 10 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze procedureregeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Deze procedureregeling, welke kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Kaag en Braassem 2016’, vervangt de Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Kaag en Braassem 2012 en treedt terstond in werking na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2017.

Ondertekening

Roelofarendsveen, 3 januari 2017

Burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem,
de gemeentesecretaris,
M.E. Spreij
de burgemeester,
mr. K.M. van der Velde-Menting