Regeling vervallen per 17-03-2016

Beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Kampen 2012

Geldend van 09-08-2012 t/m 16-03-2016 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2012

Intitulé

Beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Kampen 2012

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

 

gelezen het voorstel van 25 juni 2012, kenmerk 12ADV00448,

 

gelet op artikel 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,

 

besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:

 

Beleidsregel Toegang Schulddienstverlening Gemeente Kampen 2012

Artikel 1 Begrippen​

In de beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    betalingsregeling: maken van een afspraak voor gespreide betaling door een derde met een schuldeiser;

  • b.

    budgetbeheer: het beheren van het inkomen van de aanvrager door het openen van een rekening bij de kredietbank, waarop de inkomsten worden gestort en waarvan uitgaven en reserveringen worden gedaan;

  • c.

    minnelijk traject: onderdeel van de schulddienstverlening waarbij een schuldregeling wordt getroffen door overeenstemming met alle schuldeisers te krijgen over de schulden, inclusief de doorlooptijd van de minnelijke schuldregeling;

  • d.

    nazorg: het hebben van een of meerdere contactmomenten met een natuurlijk persoon na afloop van een schuldbemiddeling of budgetbeheer;

  • e.

    schuldbemiddeling: maken van betalingsafspraken door een derde naar aanleiding van een schuldregeling waarbij alle schuldeisers instemmen met een gespreide betaling, al of niet tegen een percentagevoorstel;

  • f.

    schulddienstverlening: samenhangend aanbod van dienstverlening voor preventie en zorg voor uitvallers en beëindigden, met als doel financiële problemen en de oorzaken daarvan op te lossen of hanteerbaar te maken op basis van een eenduidige doelstelling en een eenduidige methodiek.

Artikel 2 Rechthebbende

  • 1.

    Natuurlijke personen met een hoofdverblijf in de gemeente Kampen met een problematische schuldensituatie komen in aanmerking voor schulddienstverlening.

  • 2.

    Alvorens met schulddienstverlening wordt gestart, overtuigt de gemeente zich er van dat er sprake is van een stabiele woon-, leef- en inkomenssituatie van de aanvrager.

Artikel 3 De aanvraag schulddienst-verlening

  • 1.

    Een aanvraag schulddienstverlening kan uitsluitend schriftelijk worden ingediend door de aanvrager bij het college van burgemeester en wethouders. De aanvrager moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a.

      hij is meerderjarig;

    • b.

      hij dient te beschikken over een vaste woon- en verblijfplaats en ingeschreven te staan in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de gemeente Kampen;

    • c.

      hij dient zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Als geldig legitimatiebewijs gelden de documenten genoemd in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht;

    • d.

      hij dient te beschikken over een inkomen uit loondienst en/of uitkering van minimaal de toepasselijke bijstandsnorm;

    • e.

      hij is geen zelfstandige ondernemer;

    • f.

      hem is niet rechtens zijn vrijheid ontnomen of zal niet binnenkort zijn vrijheid worden ontnomen;

  • 2.

    Indien een aanvrager binnen een jaar gerekend vanaf de datum van het besluit tot afwijzing van de aanvraag een nieuwe aanvraag indient, wordt deze aanvraag niet in behandeling genomen.

  • 3.

    Indien een aanvrager binnen twee jaar na voortijdige beëindiging van een schuldregeling, gerekend vanaf de datum van ondertekening van de overeenkomst voor schuldregeling, een nieuwe aanvraag indient, wordt deze aanvraag niet in behandeling genomen.

  • 4.

    Indien een aanvrager binnen tien jaar gerekend vanaf de datum van het besluit, na reguliere beëindiging van een schuldregeling, een nieuwe aanvraag voor schuldregeling indient, wordt deze aanvraag niet in behandeling genomen.

Artikel 4 Voorwaarden en verplichtingen schulddienstverlening

  • 1.

    Om de schulddienstverlening te doen slagen is de medewerking én de inzet van de aanvrager noodzakelijk. Bij geen of onvoldoende medewerking wordt de aanvraag schulddienstverlening afgewezen of wordt de schulddienstverlening voortijdig beëindigd. Er is sprake van geen of onvoldoende medewerking als de aanvrager:

    • a.

      niet verschijnt op een oproep, nadat één hersteltermijn is gegeven;

    • b.

      geen, foutieve of onvolledige informatie verstrekt, nadat één hersteltermijn is gegeven;

    • c.

      nieuwe schulden is aangegaan na de aanvraag schulddienstverlening;

    • d.

      zich na de aanvraag schulddienstverlening of gedurende de minnelijke schuldregeling niet houdt aan de opgelegde voorwaarden;

    • e.

      niet meewerkt aan de totstandkoming van een overeenkomst in het kader van de schulddienstverlening, bijvoorbeeld budgetbeheer of het plan van aanpak, of juiste uitvoering van een dergelijke overeenkomst;

    • f.

      niet meewerkt aan de verplichting tot begeleiding door een erkende hulpverleningsinstelling;

    • g.

      zich misdraagt ten opzichte van de medewerkers, belast met de werkzaamheden voor de schulddienstverlening.

  • 2.

    De aanvrager is verplicht gedurende de periode van schulddienstverlening, naar het oordeel van het college, aantoonbare inspanningen te verrichten om zijn inkomsten te vergroten.

  • 3.

    De aanvrager is verplicht om direct en uit eigen beweging dan wel op verzoek van de gemeente alle gegevens door te geven waarvan het hem duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de schulddienstverlening.

  • 4.

    In het kader van de schulddienstverlening is de aanvrager verplicht om de onderstaande verzekeringen af te sluiten, de polis(sen) over te leggen en de verschuldigde premies te betalen van:

    • a.

      zorgverzekering;

    • b.

      wettelijke aansprakelijkheid (WA);

    • c.

      inboedelverzekering;

    • d.

      opstalverzekering bij bewoning van een woning in eigendom;

Artikel 5 Middelen

  • 1.

    Voor de schulddienstverlening worden de middelen van de aanvrager in aanmerking genomen. Tot de middelen worden alle vermogens- en inkomensbestanddelen gerekend waarover de aanvrager en diens gezinsleden tot 18 jaar kunnen beschikken dan wel redelijkerwijs kunnen beschikken.

  • 2.

    • a.

      Onder vermogen wordt verstaan de waarde van de bezittingen waarover de aanvrager en zijn gezinsleden tot 18 jaar kunnen beschikken of redelijkerwijs kunnen beschikken. De waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer.

    • b.

      Niet als vermogen worden in aanmerking genomen de bezittingen in natura van de aanvrager en zijn gezinsleden tot 18 jaar, die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn of, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin, noodzakelijk zijn.

  • 3.

    Onder inkomen wordt verstaan alle inkomende gelden waarover de aanvrager en zijn gezinsleden kunnen beschikken of redelijkerwijs kunnen beschikken, zoals:

    • a.

      inkomsten uit of in verband met arbeid;

    • b.

      inkomsten uit vroegere arbeid;

    • c.

      sociale zekerheidsuitkeringen;

    • d.

      alimentatie;

    • e.

      inkomsten uit vermogen;

    • f.

      inkomsten uit verhuur, onderverhuur of het hebben van één of meer kostgangers;

    • g.

      de heffingskorting als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Wet inkomstenbelasting 2001;

    • h.

      vergoedingen zonder bijbehorende kosten;

    • i.

      uitgekeerde premies;

    • j.

      voorlopige teruggaaf of teruggave inkomstenbelasting, loonbelasting, premies volksverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage als bedoeld in artikel 41 van de Zorgverzekeringswet;

    • k.

      ontvangsten die naar hun aard met bovengenoemde inkomsten en uitkeringen overeenkomen.

Artikel 6 Toekenning van schulddienst-verlening

  • 1.

    Een aanvrager van schulddienstverlening kan naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders in aanmerking komen voor een of meerdere van de volgende diensten:

    • a.

      advies- of informatiegesprek;

    • b.

      schuldbemiddeling;

    • c.

      budgetbeheer met of zonder betalingsregeling;

    • d.

      nazorg.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders beoordeelt een aanvraag met fraudeschulden, strafrechtelijke boetes of strafrechtelijke schulden op zijn mogelijkheden tot minnelijke schulddienstverlening.

  • 3.

    Indien de aanvrager van schulddienstverlening naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders niet in aanmerking komt voor een dienst op grond van dit artikel, adviseert het college de aanvrager over de mogelijkheid tot een verzoek om toepassing van de Wet schuldsanering natuurlijke personen of hulpverlening door een andere instelling.

Artikel 7 Beëindiging van de minnelijke schuldregeling

  • 1.

    De minnelijke schuldregeling wordt beëindigd in de volgende gevallen:

    • a.

      na afloop van het minnelijke traject en de schuldenaar weer in staat is om de financiën zelfstandig te beheren;

    • b.

      als het Wsnp-traject van toepassing is of belanghebbende failliet wordt verklaard;

    • c.

      als belanghebbende rechtens zijn vrijheid is ontnomen of zal worden ontnomen;

    • d.

      als de belanghebbende zelf een oplossing heeft gevonden voor de financiële problemen;

    • e.

      op schriftelijk verzoek van de belanghebbende;

    • f.

      bij overlijden van de belanghebbende;

    • g.

      bij verhuizing uit de gemeente Kampen of uitschrijving uit de Gemeentelijke Basisadministratie;

    • h.

      als de voorwaarden en/of verplichtingen genoemd in artikel 4 niet zijn of worden nagekomen.

  • 2.

    Beëindiging van de minnelijke schuldregeling vindt niet of gedeeltelijk niet plaats als de gevolgen van de beëindiging niet evenredig zijn aan de reden voor beëindiging.

Artikel 8 Nazorg

Bij beëindiging van de schulddienstverlening beoordeelt het college van burgemeester en wethouders of de belanghebbende nazorg moet worden aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden.

Geen nazorg wordt aangeboden in de situatie zoals bedoeld in artikel 7 lid 1 onder h.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien de toepassing van de beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1 juli 2012.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als "Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2012".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 17 juli 2012,
 
Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,
 
 
 
 
J.F. Goedegebure, secretaris                mr. drs. B. Koelewijn, burgemeester

Toelichting op de Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2012​

Algemene toelichting

 

Schulddienstverlening is een wettelijke taak op grond van de Wet Gemeentelijke schuldhulpverlening. In verband met de aanvragen voor schulddienstverlening is het noodzakelijk dat er regels vastgesteld worden voor de toegang tot en de voorwaarden aan de schulddienstverlening ten behoeve van de rechtszekerheid.

 

De gemeente Kampen hanteert als uitgangspunt dat alle inwoners in aanmerking komen voor minnelijke schulddienstverlening. Schulddienstverlening is voor alle Kampenaren. Wij sluiten geen groepen op voorhand van schulddienstverlening uit. We willen dat iedereen kan deelnemen aan het maatschappelijk leven. Drempels die de participatie van mensen in gevaar brengen zullen we wegnemen. Schulden kunnen zo'n drempel vormen.

Er zijn uitzonderingen op het uitgangspunt bijvoorbeeld recidivisten en mensen die de randvoorwaarden voor dienstverlening niet willen naleven.

 

Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien de toepassing van de beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.

 

De schulddienstverlening wordt uitgevoerd door het team FrontOffice van de eenheid Maatschappelijke Ontwikkeling. De gemeente voert de regie. De psychosociale begeleiding is opgedragen aan andere partners. De gemeente werkt conform de gedragscodes van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK).

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2

Door de definitie van rechthebbende wordt bepaald wie in beginsel in aanmerking komen voor dienstverlening. Belangrijk is een stabiele situatie van de schuldenaar. Consulenten van de gemeente moeten iemand op eenvoudige wijze kunnen bereiken.

 

Artikel 3

De schuldenaar, die een beroep wil doen op gemeentelijke schulddienstverlening, moet zich wenden tot de gemeente waar hij zijn woonplaats heeft. Voor daklozen geldt dat de schulddienstverlening wordt verleend door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de dakloze zich bevindt op het moment dat hij zich tot de gemeente richt. In de praktijk betekent dat dat de grote gemeenten voor dak- en thuislozen de schulddienstverlening voor deze groep op zich zullen nemen.

 

De Gemeente Kampen hanteert een standaardformulier voor het aanvragen van dienstverlening. Na terugontvangst van het formulier wordt een intakegesprek gepland met de aanvrager. Overal waar gesproken wordt van de aanvrager, gelden de voorwaarden e.d. ook voor een eventuele partner en zijn gezin.

Wij merken hierbij op dat een formulier geen drempel mag zijn om toegang te krijgen tot de schulddienstverlening. Eventueel wordt hulp geboden.

Voor mensen die recidiveren is een termijn bepaald waarbinnen aanvragen niet worden behandeld. De termijn varieert afhankelijk van het voorgaande bereikte resultaat. Voor mensen die uitvallen gedurende de aanvraagprocedure is de termijn bepaald op een jaar (lid 2). Voor mensen die uitvallen gedurende het minnelijk traject is de termijn bepaald op twee jaar (lid 3). Voor mensen die een schone lei hebben gekregen, dus succesvol een minnelijk traject hebben doorlopen, is de termijn voor een nieuwe schuldregeling bepaald op tien jaar (lid 4).

De uitsluitingen gelden niet voor het hebben van een advies- of informatiegesprek met een schulddienstverlener.

 

Ex-ondernemers doorlopen in Kampen slechts een gedeelte van het minnelijk traject vanwege hun afwijkende omstandigheden. De schulddienstverlener heeft een intakegesprek en maakt een eerste inventarisatie van het schuldenpakket om de regelbaarheid te toetsen. Kan het schuldenpakket van de ex-ondernemer vastgesteld worden? Zijn er nog langlopende conflicten? Op basis van deze gegevens wordt besloten of een minnelijk traject zinvol is dan wel de ex-ondernemer wordt doorverwezen naar het WSNP-traject.

 

Artikel 4

Het minnelijk traject kent veel verplichtingen voor de schuldenaar. Een belangrijke verplichting is het verrichten van inspanningen om het inkomen te vergroten. Met name van de werkloze mag worden verwacht dat hij zich tot het uiterste inspant om werk te vinden. Dat geeft de beste kansen op het slagen van het minnelijk traject en een duurzaam effect van de schuldregeling.

 

Artikel 5

Een schuldenaar moet al zijn vermogen en inkomsten gedurende het minnelijk traject inzetten voor aflossing. De schuldenaar houdt de beschikking over het vrij te laten bedrag. Het vrij te laten bedrag wordt berekend overeenkomstig de afspraken binnen NVVK-verband.

Vermogen dat niet liquide is moet liquide worden gemaakt bijvoorbeeld een auto of een eigen huis.

 

Artikel 6

De gemeente Kampen biedt een optimaal pakket aan dienstverlening. Van preventie naar curatie en tot slot nazorg. De gemeente Kampen streeft naar een duurzaam effect.

De gemeente of haar partners verleent soms hulp zonder dat dit direct leidt tot een oplossing van de problematische schulden. Bijvoorbeeld bij een verslaafde zonder controle over de verslaving. De gemeente Kampen richt zich dan op het stabiliseren van de schulden om zeker te stellen dat de vaste lasten worden voldaan. We willen huisuitzetting of afsluiting van energie en water voorkomen. Ook willen we voorkomen dat de omvang van de schulden toeneemt maar dat is - gelet op de in de cliënt gelegen problematiek - niet altijd realiseerbaar.