Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Geldend van 01-07-2002 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

De raad van de gemeente Kampen

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens (Staatsblad 2000, nr. 302);

besluit vast te stellen:

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • d

    beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is aangewezen als beheerder;

  • e

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

    afnemer: een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1 Algemene wet bestuursrecht;

  • g

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente c.q. externe bureaus die in opdracht van de gemeente gemeentelijke taken uitvoeren;

  • h

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd van de afdeling Publiekszaken.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a

    de beheerder;

  • b

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Publiekszaken;

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet de volgende binnengemeentelijke afnemers:

    • -

      de door de beheerder aangewezen ambtenaren van andere gemeentelijke afdelingen;

    • -

      externe bureaus die in opdracht van de gemeente belast zijn met de uitvoering van gemeentelijke taken;

    • -

      organisaties die op grond van een gemeenschappelijke regeling taken van de gemeente uitvoeren;

    • -

      het regionale politiekorps IJsselland.

De toegang wordt beperkt tot het raadplegen van die algemene, bijzondere, administratieve en verwijsgegevens die voor uitvoering van hun wettelijke taken benodigd zijn.

Artikel 4 Systematische gegevensverstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet kunnen door de beheerder aan alle binnengemeentelijke afnemers en het regionale politiekorps IJsselland de algemene, bijzondere, administratieve en verwijsgegevens systematisch worden verstrekt, voor zover de verstrekking noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken.

Artikel 5 Incidentele gegevensverstrekking

  • 1.

    Met inachtneming van artikel 100 van de Wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet, aan:

    • -

      door de gemeente gesubsidieerde instellingen

    • -

      instellingen en voorzieningen voor onderwijs, gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. De taak waarvoor gegevens worden verstrekt omvat slechts de directe dienstverlening aan de burger;

    • -

      vakbonden, voor zover gegevensverstrekking betrekking heeft op leden of oud-leden;

    • -

      ouderenbonden, voor zover gegevensverstrekking betrekking heeft op leden of oud-leden;

    • -

      woningbouwverenigingen in de gemeente Kampen voor de toewijzing van woningen en de controle op verzoeken tot huursubsidie;

    • -

      openbare bibliotheek Kampen, voor zover gegevensverstrekking betrekking heeft op een lid of leden van de bibliotheek;

    • -

      geprivatiseerde gemeentelijke onderdelen voor zover het doel van de verstrekking betrekking heeft op een door dit onderdeel uit te voeren publiekrechtelijke taak van de gemeente Kampen;

    • -

      privaatrechtelijke rechtspersonen, die een aantoonbare geldelijke vordering hebben op een ingeschrevene;

    • -

      natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang

  • de gegevens worden verstrekt als genoemd in artikel 100, tweede lid van de Wet, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2.

    Een verzoekschrift moet voldoen aan het bepaalde in hoofdstuk 4 van de Algemene Wet Bestuursrecht en moet het doel van de verstrekking behelzen en deze aantonen, dit laatste eventueel middels bijlagen.

  • 3.

    De in lid 1 genoemde aanvrager mag de ontvangen gegevens alleen gebruiken voor het doel, dat bij de verstrekking door hem is aangegeven.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 6 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen die voortvloeien uit de Wet en de binnengemeentelijk vastgestelde beveiligingsvoorschriften en de in de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens opgenomen bepalingen inzake beveiliging.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2002 en werkt terug tot en met 1 september 2001.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Ondertekening

Vastgesteld in de raad van 26 juni 2002.
 
de burgemeester, de raadsgriffier,
mr. ing. J. Oosterhof mr. P.J.N. van de Geyn