Verordening Burger Advies Raad gemeente Kapelle

Geldend van 13-06-2019 t/m heden

Intitulé

Verordening Burger Advies Raad gemeente Kapelle

De gemeenteraad van de gemeente Kapelle;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 april 2019, nummer 2019.02945;

gelet op artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening Burger Advies Raad gemeente Kapelle

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Sociaal Domein: het domein waarop de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en de Participatiewet betrekking hebben, waarbij als het gaat om preventie ook de beleidsterreinen volksgezondheid, sport, cultuur en onderwijs worden betrokken.

  • b.

    De Wmo: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

  • c.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle.

  • d.

    De adviesraad: de Burger Advies Raad gemeente Kapelle.

  • e.

    Advies: gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente.

 

Hoofdstuk 2 Doel en taken

Artikel 2 Doel

Het doel van de adviesraad is het bewerkstelligen dat burgers optimaal worden betrokken bij voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van beleid op het gebied van het Sociaal Domein.

De adviesraad vormt onderdeel van de lokale participatiestructuur. Het gemeentebestuur kan daarnaast ook andere vormen van participatie inzetten om haar inwoners te betrekken bij de ontwikkeling van haar beleid of uitvoering.

Artikel 3 Taken

De adviesraad:

  • 1.

    Geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente op het gebied van het Sociaal Domein.

  • 2.

    Verzamelt op actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie over het Sociaal Domein, maatschappelijke ondersteuning en de vragers naar maatschappelijke ondersteuning om genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.

  • 3.

    Is alert op ontwikkelingen en knelpunten bij de uitvoering van het Sociaal Domein en geeft hierover advies aan de gemeente.

  • 4.

    Kan cursussen en themabijeenkomsten initiëren.

  • 5.

    Bespreekt geen individuele situaties en brengt daarover ook geen advies uit.

  • 6.

    Kan ter uitvoering van deze taken een huishoudelijk reglement opstellen; dit reglement mag niet in strijd zijn met deze verordening.

 

Hoofdstuk 3 Samenstelling en zittingsduur

Artikel 4 Samenstelling van de adviesraad

  • 1.

    De samenstelling van de adviesraad dient zo veel mogelijk verbinding te hebben met de doelgroepen van het Sociaal Domein, alsmede een afspiegeling te zijn van de samenleving in de gemeente Kapelle. Er wordt gestreefd naar een zo breed mogelijke vertegenwoordiging vanuit doelgroepen van het Sociaal Domein, zoals mensen met een beperking, mantelzorgers en vrijwilligers.

  • 2.

    De adviesraad bestaat uit tenminste 5 leden en maximaal 7 leden.

  • 3.

    De leden van de adviesraad zijn woonachtig in de gemeente Kapelle.

  • 4.

    De leden worden op voordracht van de adviesraad door het college benoemd en ontheven.

  • 5.

    Het college wijst één persoon uit het ambtelijk apparaat aan als contactpersoon tussen de gemeente en de adviesraad en deze persoon voorziet de adviesraad van informatie. In het kader van de informatievoorziening kan de contactpersoon de vergaderingen van de adviesraad bijwonen. Deze contactpersoon heeft een adviserende stem en is tevens notulist bij vergaderingen waarbij de wethouder aanwezig is.

  • 6.

    De adviesraad kan personen uitnodigen om als adviseur aan zijn werkzaamheden deel te nemen. Indien aan deze werkzaamheden kosten zijn verbonden, dan neemt de adviesraad geen besluit alvorens toestemming van het college. De kosten komen ten laste van het in artikel 10 genoemde budget.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad (of steunfractie), het college en met een bezoldigd medewerker van de gemeente of van een organisatie die een vergoeding ontvangt van de gemeente. 

Artikel 5 Voordracht en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de adviesraad worden benoemd na het voeren van selectiegesprekken.

  • 2.

    De selectiegesprekken met de kandidaat-leden worden gehouden door een selectiecommissie bestaande uit een vertegenwoordiger van de adviesraad en een ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente.

  • 3.

    De leden worden door het college benoemd.

  • 4.

    De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoemding voor vier jaar.

  • 5.

    Om de continuïteit van de adviesraad te waarborgen wordt door de adviesraad een rooster van aftreden opgesteld. Het rooster van aftreden wordt jaarlijks bijgesteld.

  • 6.

    Indien een vacature voor een lid moet worden vervuld, doet de adviesraad een voordracht aan het college voor een nieuw lid.

 

Artikel 6 Lidmaatschap beëindiging

  • 1.

    Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

    • a.

      door het aflopen van een zittingsperiode;

    • b.

      door overlijden;

    • c.

      door het sturen van een ontslagbrief aan het college;

    • d.

      door verhuizing buiten de gemeente;

    • e.

      door het gaan bekleden van een van de verboden betrekkingen uit artikel 4 lid 7.

  • 2.

    Het college kan op aanbeveling van de adviesraad een lidmaatschap vervallen verklaren indien door een meerderheid van de adviesraad wordt geconstateerd dat een lid ernstig disfunctioneert, bij het regelmatig zonder geldige redenen verzuimen van de vergaderingen of bij het regelmatig verstoren van de orde tijdens de vergaderingen.  

Artikel 7 Contact met de portefeuillehouder

  • 1.

    Ten minste twee keer per jaar heeft de adviesraad overleg met de wethouder die het Sociaal Domein in de portefeuille heeft.

  • 2.

    Contacten met de gemeente lopen via de ambtelijk contactpersoon die hiervoor door de gemeente wordt aangewezen. 

Hoofdstuk 4 Adviesprocedure

Artikel 8 Besluitvorming en advisering van de adviesraad

  • 1.

    De adviesraad kan de gemeente gevraagd en ongevraagd adviseren over alle zaken met betrekking tot het beleid op het gebied van het Sociaal Domein. De adviesraad doet dit schriftelijk en krijgt binnen een termijn van zes weken een reactie van de gemeente.

  • 2.

    Indien de gemeente de adviesraad schriftelijk om advies vraagt, dan brengt de adviesraad een advies uit binnen zes weken na het verzoek.

  • 3.

    Behoudens in spoedeisende gevallen wordt de adviesraad tijdig ingelicht over ambtelijke voorstellen aan de gemeente, die betrekking hebben of van invloed zijn op het beleid en de uitvoering van het Sociaal Domein.

  • 4.

    Een advies van de adviesraad wordt aan de college- en raadsstukken toegevoegd.

  • 5.

    Het gemeentebestuur geeft in zijn besluiten gemotiveerd aan waarom het advies van de adviesraad gedeeltelijk of niet is gevolgd en deelt dit tijdig aan de adviesraad mede.

  • 6.

    De advisering van de adviesraad aan de gemeente gebeurt schriftelijk, overeenkomstig de meerderheid van de adviesraad. Er kan een minderheidsstandpunt van een lid of meerdere leden in het advies worden opgenomen.

  • 7.

    De adviesraad kan besluiten een bepaald advies niet uit te brengen. De adviesraad stelt de gemeente dan schriftelijk in kennis van de reden van de weigering advies uit te brengen.

 

Hoofdstuk 5 Bestuursfuncties en taakverdeling

Artikel 9 Functies en taakverdeling

  • 1.

    Uit zijn midden kiest de adviesraad een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

  • 2.

    De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van de adviesraad en het doen naleven van deze verordening.

  • 3.

    De voorzitter stelt in samenwerking met de secretaris van de adviesraad de agenda voor de te houden vergaderingen vast.

 

Hoofdstuk 6 Overige bepalingen

Artikel 10 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    De gemeente stelt de adviesraad passende vergaderruimte ter beschikking, die ook toegankelijk is voor mensen met een beperking.

  • 2.

    Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken van de adviesraad.

  • 3.

    De leden van de adviesraad ontvangen per half jaar een onkostenvergoeding. De hoogte hiervan wordt bepaald door het college.

  • 4.

    De beschikbaar gestelde middelen die niet worden uitgegeven, kunnen in volgende jaren worden ingezet. De toegestane reserve heeft een maximale hoogte van het jaarlijkse budget.  

Artikel 11 Informatieverstrekking

Jaarlijks, vóór 1 april, doet de adviesraad aan de gemeente een beknopt verslag van zijn werkzaamheden en een verantwoording van de financiën van het voorafgaande kalenderjaar.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 12 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel / kunnen artikelen van deze regeling buiten toepassing worden gelaten of daarvan worden afgeweken voor zover de toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.

Artikel 13 Opheffing

  • 1.

    Opheffing van de adviesraad kan slechts geschieden:

    • a.

      Bij besluit van het college, de adviesraad gehoord;

    • b.

      Bij vervallen van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • 2.

    In situaties waarin deze regeling niet voorziet, neemt het college een bindend besluit, de adviesraad gehoord.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Burger Advies Raad.

  • 3.

    De Verordening Adviesraad Kapelle voor Elkaar wordt ingetrokken.

Vastgesteld in de raadsvergadering van de gemeente Kapelle op 28 mei 2019.

De gemeenteraad van Kapelle,

De griffier, De voorzitter,

H.J. Meijer - Horden, mr. H.B. Hieltjes