Regeling vervallen per 01-01-2020

Mandaatreglement gemeente Katwijk

Geldend van 24-07-2018 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 20-07-2018

Intitulé

Mandaatreglement gemeente Katwijk

De raad van de gemeente Katwijk, dan wel het college van de gemeente Katwijk, danwel de burgemeester van de gemeente Katwijk, een ieder voor zover hij daartoe bevoegd is,

Gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten vast te stellen het navolgende ‘Mandaatreglement gemeente Katwijk’:

Artikel 1. Mandaat en ondermandaat

  • 1. Aan de collegeleden, respectievelijk directie(leden), respectievelijk afdelingshoofden, respectievelijk de griffier, respectievelijk ambtenaren en andere instanties wordt mandaat verleend tot het namens en onder verantwoordelijkheid van de raad, dan wel het college, dan wel de burgemeester, nemen van besluiten ter uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in de bijlage bij dit besluit.

  • 2. Het mandaat omvat tevens alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

  • 3. Alle aan afdelingshoofden en de griffier verleende mandaten worden onverkort van toepassing verklaard op hun (horizontale) plaatsvervangers in geval van afwezigheid van de afdelingshoofden en de griffier. Bij het eveneens afwezig zijn van de horizontale plaatsvervangers worden de aan de afdelingshoofden verleende mandaten onverkort van toepassing verklaard op elk lid van de directie.

  • 4. Alle aan teamleiders verleende (onder)mandaten worden onverkort van toepassing verklaard op hun (horizontale) plaatsvervangers binnen de eigen afdeling in geval van afwezigheid van de teamleiders.

  • 5. Een gemandateerde kan ter uitoefening van een krachtens dit artikel aan hem gemandateerde bevoegdheid, met instemming van het bevoegde bestuursorgaan, ondermandaat verlenen aan medewerkers. Verleende ondermandaten worden vermeld in de bijlage bij dit besluit.

  • 6. Voor zover mandaten voorzien zijn van instructies doen deze instructies niets af aan de rechtsgeldigheid van de in mandaat genomen besluiten.

Artikel 2. Beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid

Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid tot ondertekening van de besluiten die namens de mandaatgever worden genomen. Hierbij moet in acht worden genomen dat bij privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals het ondertekenen van een overeenkomst, wat een bevoegdheid is van de burgemeester, expliciet volmacht moet zijn verleend door de burgemeester.

Artikel 3. Algemene regels, uitzonderingen

  • 1. De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in de bijlage, tenzij:

    • a.

      advies nodig is van andere afdelingen/instellingen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten c.q. niet tot dezelfde conclusie leiden;

    • b.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • c.

      het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;

    • d.

      er vóór het nemen van het besluit bedenkingen hiertegen zijn ingediend;

    • e.

      voorafgaand aan de besluitvorming in een voorbereidingsprocedure één (of meer) zienswijze(n) is (zijn) ingediend;

    • f.

      de mandaatgever te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;

    • g.

      het om bestuurlijke, politieke of andere redenen wenselijk is dat de gemandateerde voorafgaand aan het nemen van het besluit overleg pleegt met de portefeuillehouder.

  • 2. Indien zich één of meer van de het eerste lid onder sub a tot en met g omschreven situaties voordoet, wordt het nemen van het besluit voorgelegd aan het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan.

  • 3. De in de bijlage genoemde afdeling met ‘Algemene mandaten’ is niet van toepassing op de Griffie. Voor de Griffie geldt de afdeling ‘Mandaten Griffie’.

Artikel 4. Informatieverstrekking

De gemandateerde informeert de mandaatgever desgewenst over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop elk mandaat wordt uitgeoefend.

Artikel 5. Inwerkingtreding

  • 1. Het onderhavige mandaatreglement treedt in werking op de dag volgende op die van de bekendmaking.

  • 2. Het ‘Reglement mandaat en delegatie gemeente Katwijk’ d.d. 9 februari 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 6. Citeerregel

Dit besluit wordt aangehaald als ‘Mandaatreglement gemeente Katwijk’.

Ondertekening

Vastgesteld door de raad in de openbare vergadering van 12 juli 2018,

De griffier,

De voorzitter,

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 12 juni 2018

De secretaris,

dr. G.W. Goedmakers

de burgemeester,

ir. C.L. Visser

 

Vastgesteld door de burgemeester op 18 juni 2018,

ir. C.L. Visser