Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR635510
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR635510/1
Uitvoeringsprogramma vergunningverlening 2019 en 2020
Geldend van 01-01-2020 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma vergunningverlening 2019 en 20201. Algemeen
1.1 Inleiding
Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor vergunningverlening.
1.2 Doel van het uitvoeringsprogramma
Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen met betrekking tot onze vergunningverlenende en toezichthoudende activiteiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook APV, DHW en bijzondere wetten op te nemen.
Dit is het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening voor het jaar 2019 en 2020. In dit uitvoeringsprogramma is vastgelegd welke activiteiten in het kader van vergunningverlening op gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.
1.3 Relevante ontwikkelingen
In het VTH beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2019 en 2020.
1.3.1 Wet VTH
Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.
1.3.2 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2021
1.3.3 Omgevingswet
In de begroting 2019 is opgenomen dat wij klantgericht adviseren op vergunningverlening bouwaanvragen (ruimtelijke initiatieven). Het betreft hier een ontwikkeling naar nog meer integraal werken conform de Omgevingswet van ons verlangd. Hier wordt de komende jaren naar toegewerkt.
2. Uitvoering
2.1 Inleiding
Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van vergunningverlening. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van vergunningaanvragen worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt.
2.2 Productenlijst / werkvoorraad
Activiteit |
Aantallen bestaand |
Verwachte aantallen 2019/2020 |
Urenbesteding vergunningen per zaak |
Totale urenbesteding vergunningen |
Bouwen |
0 |
322 |
27,7 |
8926 |
Onder Wkb bouwbesluittoetsvrije bouwwerken |
87 |
8926 |
||
Onder Wkb gevolgklasse 1 |
204 |
|||
Onder Wkb gevolgklasse 2 en 3 bouwwerken |
31 |
|||
Monument |
0 |
20 |
30 |
600 |
Sloopmeldingen |
0 |
50 |
4 |
200 |
Binnenplanse afwijking |
0 |
7 |
15 |
105 |
Buitenplanse kleine afwijking |
0 |
102 |
20 |
2040 |
Afwijkingen (binnen vastgesteld beleid) |
25 |
15 |
375 |
|
Buitenplanse afwijking |
0 |
4 |
60 |
240 |
Tijdelijke afwijking |
0 |
4 |
20 |
80 |
Kappen |
0 |
43 |
8 |
344 |
Meldingsplichtige evenementen |
0 |
136 |
1 |
136 |
Evenementen A |
0 |
128 |
10 |
1280 |
Evenementen B |
0 |
30 |
15 |
450 |
Evenementen C |
0 |
0 |
25 |
0 |
DHW inrichting commercieel |
109 |
29 |
10 |
290 |
DHW inrichting para commercieel |
67 |
3 |
12 |
36 |
Milieumeldingen cat. 1 en 2 |
954 |
60 |
4 |
240 |
Milieumeldingen cat. 3 |
86 |
0 |
4 |
0 |
Overige aanvragen |
0 |
137 |
10 |
1370 |
Totaal benodigde uren |
16712 |
2.3 Uitvoeringsdoelstellingen
In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van vergunningverlening een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.
Uitvoeringsdoelstelling |
KPI |
Acties om doelstellingen te bereiken |
Wijze van toetsing |
Draagt bij aan beleidsdoelstelling / prioriteit |
|
1 |
Alle aanvragen (WABO, APV, DHW etc.) worden tijdig, conform servicenormen, behandeld. |
100% |
- De dossierhouder houdt de planning in de gaten - Adviseurs krijgen duidelijke deadlines |
- monitoren in het zaaksysteem |
Geen vergunningen van rechtswege. Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen. |
2 |
Alle meldingen (WABO, APV etc.) worden tijdig, conform servicenormen, behandeld. |
100% |
- De dossierhouder houdt de planning in de gaten |
- monitoren in het zaaksysteem |
Goede dienstverlening |
3 |
Binnen 10 werkdagen na indienen aanvraag omgevingsvergunning gekwalificeerde ontvangstsbevestiging over het proces naar de aanvrager |
100% |
- monitoren in het zaaksysteem |
Goede en transparante dienstverlening |
|
4 |
Binnen 7 werkdagen na indienen aanvraag (DHW, evenement ((middel)groot) een ontvangstbevestiging met o.a. informatie over het proces naar de aanvrager |
100% |
- monitoren in het zaaksysteem |
Goede en transparante dienstverlening |
|
5 |
Binnen 2 weken na indienen onvolledige aanvraag worden aanvullende stukken opgevraagd. |
100% |
- De dossierhouder houdt de planning in de gaten |
- monitoren in het zaaksysteem |
Goede dienstverlening |
6 |
Opleveren en beginnen met uitvoeren opleidingsplan |
50% van de benodigde opleidingen uitgevoerd |
-organiseren in-company trainingen |
- opstellen opleidingsplan - bijhouden trainingen in overzicht kritieke massa |
Voldoen aan eisen ten aanzien van kritieke massa |
7 |
Bij negatieve beslissingen ten aanzien van een aanvraag wordt altijd telefonisch en/of persoonlijk contact opgenomen met de aanvrager |
100% |
- dossierhouders nemen contact op - senior dossierhouder ziet hier op toe |
- registreren van contact - steekproeven door teamleider |
Goede communicatie met aanvragers |
8 |
Alle bezwaarschriften worden tijdig behandeld. |
100% |
- jurist houdt de planning in de gaten |
- monitoren in het zaaksysteem |
Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen. |
9 |
Hoog percentage besluiten dat (volgens het advies van de Commissie Bezwaarschriften) in stand kan blijven. |
90% |
- Volgen van opleidingen/ cursussen |
- monitoren door teamleider |
Kwalitatief goede producten afleveren |
10 |
Hoog percentage besluiten die standhouden bij de rechtbank/ Raad van State |
90% |
- Volgen van opleidingen/ cursussen |
- monitoren door teamleider |
Kwalitatief goede producten afleveren |
11 |
Brieven, e-mails en contactformulieren worden binnen 3 weken afgehandeld |
100% |
- De dossierhouder houdt de planning in de gaten |
- monitoren in het zaaksysteem |
Goede dienstverlening |
3. Borging uitvoering
3.1 Inleiding
In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.
3.2 Borging middelen
Uit de tabel uit hoofdstuk 2 wordt duidelijk dat er op basis van de risicoanalyse een programmatische werkvoorraad wordt verwacht van 16712 uur in 2019.
In de programmabegroting 2019-2023 (bijlage 1 personele middelen) en het VTH-beleidsplan is een capaciteit begroot van 16712 uur*. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor vergunningverlening. Andere werkzaamheden die medewerkers uitvoeren horen hier dus niet bij. Er zijn dus voldoende uren beschikbaar om alle verplichte zaken uit te voeren. Het restant van de uren is beschikbaar voor tegenvallers en vooroverleg. Daarnaast zal dit jaar verkent worden of de tijd die besteed wordt aan de behandeling van een vergunning verder gereduceerd kan worden door meer risicogericht te toetsen.
* Uren excl. stadsbouwmeester en technische toetsing.
3.3 VTH-organisatie
De uitvoering van de vergunningverlening vindt plaats binnen het team vergunningen en het team ruimtelijk beleid, vallend onder de afdeling Ruimte en Veiligheid. De regie op aanvragen ligt bij de casemanager uit het team vergunningverlening. Wanneer ruimtelijk advies nodig is wordt dit ingewonnen bij medewerkers van het team ruimtelijk beleid. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijk afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.
Figuur 1: Organogram RenV
3.2.1 Vastgelegde werkwijzen
Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.
3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten.
- -
Omgevingsdienst West-Holland
- -
Hoogheemraadschap Rijnland
- -
Politie
- -
Veiligheidsregio Hollands Midden
- -
Erfgoedcommissie
Ondertekening
Bijlage 1: Format evaluatie vergunningverlening 2019
Percentage aanvragen dat tijdig is behandeld |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
Drank- en horeca |
100% |
||||
APV |
100% |
||||
Overig |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen omgevingsvergunning waarbij binnen 10 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Omgevingsvergunning |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen DHW vergunning waarbij binnen 7 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen Evenementenvergunning (B of C) waarbij binnen 7 werkdagen na indienen een brief over het proces naar aanvrager is verzonden |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen dat tijdig is behandeld |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
Drank- en horeca |
100% |
||||
APV |
100% |
||||
Overig |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage onvolledige aanvragen die binnen 2 weken na indienen een verzoek tot aanvulling hebben ontvangen |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
Drank- en horeca |
100% |
||||
APV |
100% |
||||
Overig |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage meldingen dat tijdig is behandeld |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
APV |
100% |
||||
Overig |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen waarop negatief is besloten waarbij telefonisch/ persoonlijk contact is opgenomen met de aanvrager |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
Drank- en horeca |
100% |
||||
APV |
100% |
||||
Overig |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage bezwaarschriften dat tijdig is behandeld |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
Drank- en horeca |
100% |
||||
APV |
100% |
||||
Overig |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage bezwaarschriften waarbij de beschikking in primo in stand kan blijven |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
90% |
||||
Milieu |
90% |
||||
Drank- en horeca |
90% |
||||
APV |
90% |
||||
Overig |
90% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage beroepschriften waarbij de beschikking op bezwaar in stand kan blijven |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
90% |
||||
Milieu |
90% |
||||
Drank- en horeca |
90% |
||||
APV |
90% |
||||
Overig |
90% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage ontvangen informatieverzoeken die binnen 3 weken zijn afgehandeld |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Brieven |
100% |
||||
E-mails |
100% |
||||
Contactformulieren |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage opleidingsplan die is opgeleverd en wordt uitgevoerd |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Benodigde opleiding |
50% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl