Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van Leges 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": een periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een gehele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de n-de dag in de kalendermaand tot en met de (n-1)-de dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage dan wel verhoging daarvan, betrekking hebbende op enig gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e.

    beschikkingen of afschriften daarvan, uitgereikt aan belanghebbende, houdende een beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • f.

    diensten, waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Machtiging tot overdracht van bevoegdheden

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het verlenen van schriftelijke toestemming met betrekking tot het verdagen van de uitspraak op het bezwaarschrift voor ten hoogste een jaar.

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan een of meer gemeenteambtenaren aanwijzen, die in zijn plaats treden met betrekking tot de uitvoering van enig wettelijke bepaling betreffende de heffing en invordering van leges.

Artikel 11 Nakoming van verplichtingen

De verplichtingen bedoeld in de artikelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en in de artikelen 58 en 60 van de Invorderingswet 1990, dan wel bedoelt of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a van de Gemeentewet, gelden mede jegens de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gemeenteambtenaren belast met de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De “Verordening op de heffing en invordering van Leges 2009” evenals de bij-behorende tarieventabel wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na de datum van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van de ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Legesverordening 2010”.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010

Indeling:

Hoofdstuk 1

Algemeen

Hoofdstuk 2

Bestuursstukken

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Bouwvergunningen

Hoofdstuk 6

vervallen

Hoofdstuk 7

Gemeentearchief

Hoofdstuk 8

Kiezersregister

Hoofdstuk 9

Kadaster

Hoofdstuk 10

Reisdocumenten

Hoofdstuk 11

Rijbewijzen

Hoofdstuk 12

Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 13

Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 15

Huisvestingswet

Hoofdstuk 16

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 17

Telecommunicatiewet

Hoofdstuk 18

Diversen

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

2,00

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.2.1

per pagina op papier van A0-formaat

per pagina op papier van A1-formaat

per pagina op papier van A3-formaat

per pagina op papier van A4-formaat

5,00

2,50

0,30

0,15

1.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

0,15

1.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

2,00

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

35,00

2.1.2

een afschrift van de begroting van een gemeentebedrijf

20,00

2.1.3

een afschrift van de gemeenterekening

35,00

2.1.4

een afschrift van de rekening van een gemeentebedrijf

20,00

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

tot het verstrekken van:

2.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

0,15

2.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

0,15

2.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

2.2.2.1

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

bij bezorging of per post toegezonden

35.00

bij afhalen of digitaal verzonden

15.00

2.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.3.1

tot het verstrekken van:

2.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,15

2.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

0,15

2.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar

bij bezorging of per post toegezonden

25,00

bij afhalen of digitaal verzonden

6.00

2.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.4.1

een afschrift van een gemeentelijke verordening per pagina

0,15

2.5

Het tarief voor het verstrekken van kopieën, uittreksels en samen-vattingen op verzoek in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur bedraagt:

2.5.1

voor minder dan 11 kopieën

voor 11 tot 18 kopieën

voor 18 of meer kopieën: per kopie

gratis

4,50

0,35

2.5.2

Indien voor het verstrekken van stukken onderzoek moet plaats-vinden in het gemeentelijk archief wordt voor de duur van het onderzoek per tijdseenheid van 15 minuten een extra bijdrage gevraagd van

10,00

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

3.1.1

maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.00 uur, met uitzondering van maandag en dinsdag van 9.00 tot 10.00 uur

200,00

3.1.2

buiten kantooruren van het bureau van de burgerlijke stand

300,00

3.1.3

maandag en dinsdag van 9.00 uur tot 10.00 uur, uitsluitend in

De Goorn

Nihil.

3.1.4

Zon- en feestdagen

500,00

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:

3.2.1

een trouwboekje of partnerschapboekje

15,00

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek van betrokkene door een medewerker van de afdeling Burgerzaken tijdens diensttijd bij een huwelijk als getuige op te treden, alsmede voor het verlenen van diensten buitenshuis per half uur of gedeelte daarvan:

15,00

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

10,00

3.5

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens

per verstrekking

3,00

4.2.2

de verstrekking van digitaal gevraagde gegevens

3,50

4.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

10,00

4.4

Indien de gegevens zoals bedoeld onder 4.2.1 op verzoek van de aanvrager worden toegezonden wordt het bedrag verhoogd met

3,00

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen

Bouwkosten

5.1

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in de wettelijke bepalingen van:

a.Woningwet;

b.Wet ruimtelijke ordening;

c.Gemeentelijke bouwverordening;

d.Monumentenwet 1988

Bouwvergunningen

5.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

5.2.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte of reguliere

bouwvergunning, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 10.000, -:

100,00

b.€ 10.000, - bedragen of meer maar minder dan € 500.000, -

1,75%

c.€ 500.000, - bedragen of meer maar minder dan € 1.000.000, -

1,65%

d.boven de € 1.000.000, -

1,50%

5.2.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 10.000, -:

100,00

b.€ 10.000, - bedragen of meer maar minder dan € 500.000, -

1,50%

c.€ 500.000, - bedragen of meer maar minder dan € 1.000.000, -

1,35%

d.boven de € 1.000.000, -

1,20%

5.2.3.

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase:

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.2. bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval de leges genoemd onder 5.2.2.a. is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

5.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, indien de bouwkosten:

a.minder bedragen dan € 10.000, -:

100,00

b.€ 10.000, - bedragen of meer maar minder dan € 500.000, -

0,90%

c.€ 500.000, - bedragen of meer maar minder dan € 1.000.000, -

0,75%

d.boven de € 1.000.000, -

0,70%

Teruggaaf

5.3.2.1

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt en deze vergunning van gemeentewege of op eigen verzoek wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 50% van de geheven leges onder 5.2.1.,5.2.2. of 5.2.4. verleend.

5.3.2.2

Indien de gevraagde vergunning wordt geweigerd, is van 50 % van de leges als bedoeld onder 5.2.1, 5.2.2 of 5.2.4. verschuldigd.

5.3.2.3

Indien een verleende bouwvergunning door een onherroepelijke beslissing op een bezwaarschrift of een onherroepelijke beslissing in beroep of hoger beroep ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht wordt vernietigd, worden de op basis van hoofdstuk 5.2.1. tot en met 5.2.4. verschuldigde leges teruggegeven.

5.3.2.4

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een bouwvergunning, maar voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt 40% van de onder 5.2.1, 5.2.2 of 5.2.4 genoemde leges geheven;

5.3.2.5

Indien over een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning een besluit moet worden genomen om die aanvraag niet in behandeling te nemen (zie art. 4.5. Algemene wet bestuursrecht) wordt 50% van de onder 5.2.1., 5.2.2. of 5.2.4. genoemde leges geheven.

5.3.2.6.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een bouwvergunning als bedoeld in 10.3 van de bouwverordening

75,00

Verhoging in verband met bouwen zonder of in afwijking bouwvergunning

5.4

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk dat zonder of in afwijking van een bouwvergunning wordt gerealiseerd dan worden de overeenkomstige 5.2.1 of 5.2.2 of 5.2.4 berekende leges verdubbeld

Verhogingen in verband met toetsing aan welstandscriteria

5.4.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandcriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden wordt:

5.4.1.1.

indien hierover niet het advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen, het overeenkomstige 5.2.1 en 5.2.2. berekende bedrag verhoogd met:

25,00

5.4.2

indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstige 5.2.1 of 5.2.2. berekende bedrag verhoogd met een vast bedrag van € 30,00 en een toeslag van:

• 0,10% voor de kleine commissie

• 0,15% voor de grote commissie

van de geraamde bouwkosten (excl BTW) tezamen tot een maximum van:

2.000,00

5.4.2.1

Voor iedere extra beoordeling van een bouwplan door de welstands

commissie zullen de leges onder 5.4.2. met 40% worden verhoogd tot een maximum van:

2.000,00

5.4.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een reguliere bouwvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 5.2.1 berekende bedrag verhoogd met een vast bedrag van € 30,00 en een toeslag van:

• 0,10% voor de kleine commissie

• 0,15% voor de grote commissie

van de geraamde bouwkosten tezamen tot een maximum van:

2.000,00

5.4.3.1

Voor iedere extra beoordeling van een bouwplan door de welstandscommissie zullen de leges onder 5.4.3. met 40% worden verhoogd tot een maximum van:

2.000,00

5.4.3.2

Advisering Monumentenadviescommissie,

per uur:

480,00

5.4.4

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstige 5.2.1 en 5.2.2. berekende bedrag verhoogd met een vast bedrag van € 30,00 en een toeslag van:

• 0,10% voor de kleine commissie

• 0,15% voor de grote commissie

van de geraamde bouwkosten tezamen tot een maximum van:

2.000,00

5.4.4.1

Voor iedere extra beoordeling van een bouwplan door de welstandscommissie zullen de leges onder 5.4.4 met 40% worden verhoogd tot een maximum van:

2.000,00

5.4.5

indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarin sprake is van stedenbouwkundige en architectonische supervisie wordt de helft van het standaardtarief berekend

5.4.6

voor adviezen van de welstandscommissie over reclameobjecten:

60,00

5.4.7

Indien op verzoek van een belanghebbende over een bouwplan advies van de welstandscommissie wordt ingewonnen zonder dat een bouwaanvraag is/wordt ingediend dan bedraagt het tarief aan administratiekosten

vermeerderd met:

• 0,10% voor de kleine commissie

• 0,15% voor de grote commissie

van de bouw of aanlegkosten exclusief omzetbelasting met een maximum van € 2.000,00

30,00

5.4.8

Het tarief voor de beoordeling van een voor een bouwplan noodzakelijk akoestisch rapport op grond van de wet Geluidhinder bedraagt;

50,00

5.4.9

Indien voor het bouwplan een hogere waarde procedure op grond van de Wet Geluidhinder nodig is wordt het onder 5.2.1 of 5.2.2 berekende bedrag verhoogd met;

250,00

Verhogingen in verband met ontheffing/wijzigingbestemmingsplan

5.5.1

Het overeenkomstig 5.2.1 of 5.2.2. berekende bedrag wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid c, 3.22 en 3.23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of 50, derde lid onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met;

250,00

5.5.2.

Het overeenkomstig 5.2.1. of 5.2.2. berekende bedrag wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid onder a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (binnenplanse wijziging) wordt toegepast, verhoogd met

800,00

5.5.3

Het overeenkomstig 5.2.1 of 5.2.2. berekende bedrag wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt toegepast, verhoogd met;

5000,00

5.5.4

Het overeenkomstig 5.2.1 of 5.2.2. berekende bedrag wordt indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, en/of artikel 50a, derde lid van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met;

300,00

Advisering Agrarische Beoordelingscommissie

5.6.1

Indien voor een bouwplan of een aanvraag om medewerking naar het oordeel van het gemeentebestuur een advies van de Agrarische

Beoordelingscommissie nodig is geldt:

a.bij een standaardadvies een tarief van;

555,00

b.bij nieuwe vestigingen en/of bedrijfsverplaatsingen;

600,00

Aanlegvergunningen

5.7.1

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom, exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV) voor het uit te voeren werk of, voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk in zelfwerkzaamheden plaatsvinden, wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werk of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 aanhef onder a, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, (aanlegvergunning);

500,00

5.7.2

Het verschuldigde bedrag op grond van paragraaf 5.7.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning betrekking heeft op werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt toegepast, verhoogd met

5000,00

Bestemmingswijzigingen

5.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist;

800,00

5.8.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing als bedoeld in artikel 3.6 onder c, 3.22. of 3.23 van de Wet op de Ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist

250,00

5.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist;

5000,00

5.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist;

5000,00

5.8.5

Indien de wijziging eerst wordt aangevraagd nadat een onroerend goed in strijd met het bestemmingsplan in gebruik is genomen, wordt het op grond van deze paragraaf berekende bedrag verhoogd met een bedrag van 100% van het op grond van 5.8.1 berekende bedrag.

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

5.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

250,00

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

5.8.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening;

250,00

Bodemgesteldheidonderzoek

5.9

Het tarief bedraagt:

5.9.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van een bodemonderzoeksrapport volgens NEN 5740, uitgave 2000 als bedoeld in artikel 4 van het Besluit Indieningvereisten aanvraag bouwvergunning;

50,00

5.9.2

Voor het verstrekken van bij de gemeente reeds beschikbare

bodeminformatie;

25,00

Energie Prestatiecoëfficiënt

5.10

Het tarief voor het toetsen van een bouwplan aan de Energie

Prestatie Coëfficient (EPC) als bedoeld in het Bouwbesluit;

85,00

5.10.1

Indien als gevolg van een onjuiste of gewijzigde berekening weer een toets van een bouwplan aan de EPC moet plaatsvinden

85,00

Vergunningen in verband met brandveiligheid

5.11

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

5.11.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening;

200,00

5.11.2

het bedrag, genoemd onder 5.11.1 wordt niet geheven van niet-commerciële instellingen.

Sloopvergunning

5.12

Onder sloopkosten wordt verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet en tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwverordening;

100,00

Monumentenvergunning

5.13 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

5. van een vergunning als bedoeld in artikel 11, tweede lid, van de

5. Monumentenwet 1988 100,00

Overig

5.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

5. voor een vergunning, ontheffing, een vrijstelling of een andere

5. beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een

5. tarief is opgenomen 150,00

Hoofdstuk 7 Gemeentearchief

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier;

10,00

7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

7.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina;

0,15

7.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk;

5,00

Hoofdstuk 8 Kiezersregister

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423);

1,00

Hoofdstuk 9 Kadaster

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier;

10,00

9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting;

11,00

Hoofdstuk 10 Reisdocumenten

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

10.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen;

45.00

10.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld in 10.1.1 (zakenpaspoort);

50.00

10.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort);

45,00

10.1.6

tot het bijschrijven van een kind in een nieuw reisdocument als bedoeld in 10.1.1 tot en met 10.1.3;

8.00

10.1.6.1

tot bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een bestaand reisdocument;

15.00

10.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart;

30,00

10.1.7.2

de tarieven genoemd in de onderdelen 10.1.1 tot en met 10.1.3 en in onderdeel 10.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van;

40.40

10.1.7.3

Het tarief genoemd onder lid 10.1.7.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 10.1.1 tot en met 10.1.3 en het bijschrijven van een of meer kinderen als bedoeld in lid 10.1.6. slechts een keer per reisdocument berekend;

10.1.7.4

Het tarief genoemd in lid 10.1.6.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker;

19.20

10.1.8

Het tarief wordt verhoogd voor het verstrekken van een reisdocument na vermissing met;

20.00

10.1.9

Nederlandse identiteitskaart voor jongeren tot 13 jaar.

8,00

10.1.9.1

Nederlandse identiteitskaart voor 13 en 14 jarigen

0,00

Hoofdstuk 11 Rijbewijzen

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs;

30,00

11.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen;

5,00

11.3

Het tarief wordt verhoogd voor het verstrekken van een rijbewijs na vermissing met;

20,00

11.4

de tarieven genoemd in de onderdelen 11.1 en 11.3 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van;

40,00

Hoofdstuk 12 Wet op de kansspelen

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483): voor elke speelautomaat, welke vergunning geldt voor 12 maanden;

25,00

Hoofdstuk 13 Drank- en Horecawet

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386);

45,00

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.1.1

Voor een incidentele ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183);

45,00

Hoofdstuk 15 Huisvestingswet (vervallen)

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

30,00

16.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450)

30,00

16.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart (GPK)

Nihil.

Hoofdstuk 17 Telecommunicatiewet

17.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet;

115,00

17.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel- klinker- en sierbestrating, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met;

1,00

17.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond per strekkende meter sleuf vermeerderd met;

1,00

17.2

Het in 17A.1 genoemde bedrag wordt::

17.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met;

230,00

17.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder mee-gedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld;

17.3

Indien een begroting als bedoeld in 17A.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken;

17.4

Het tarief in onderdeel 17A.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheers-kosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 18 Diversen

18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag;

29.50

18.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita;

2,50

18.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening;

2,50

18.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een openbare vermakelijkheid;

Nihil.

18.3.2

voor het verlenen van een vergunning op grond van artikel 2.10 van de APV Koggenland voor voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (bijv. reclameborden);

Nihil.

18.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de persoonsregistraties (Stb. 1988, 665);

4,50

18.5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ventvergunning geldig voor

a.een dag;

b.een maand;

c.een jaar;

2,00

10,00

30,00

18.5.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats op of aan de openbare weg of openbare grond met de bedoeling goederen of waar te verkopen of te verhuren voor:

a.een dag;

b.een week;

c.een maand;

d.een kwartaal;

e.een jaar;

4,50

10,00

15,00

20,00

50,00

18.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag;

18.6.1

tot het verkrijgen van inlichtingen over planologische en/of milieu-aspecten van terreinen of gebouwen;

25,00

18.7

Vervallen.

18.7.1

Vervallen.

18.7.2

Vervallen.

18.7.3

Vervallen.

18.7.4

Vervallen.

18.7.5

tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 4.6 en 4.14 van de APV Koggenland voor;

incidentele ontheffingen

Nihil.

voor een jaarontheffing

Nihil.

18.7.6

Vervallen.

18.7.7

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de APV Koggenland;

50,00