Regeling vervallen per 01-01-2020

Verzuimprotocol

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verzuimprotocol

Verzuimprotocol

Verzuimprotocol 2007

Inhoudsopgave

  • 1.

    Inleiding

  • 2.

    Wat is arbeidsverzuim?

  • 3.

    Verzuimnorm

  • 4.

    Spelregels

  • 5.

    Verzuimprocedure

    • 5.1 Verzuimmelding

    • 5.2 Eerste vervolgcontact: telefonisch

    • 5.3 Vervolgcontacten: gesprekken en afspraken met de leidinggevende

    • 5.4 Advies van de bedrijfsarts

    • 5.5 Plan van aanpak Wet Verbetering Poortwachter

    • 5.6 Bereikbaarheid medewerker

    • 5.7 Verrichten van werkzaamheden tijdens verzuim

    • 5.8 Herstelmelding

    • 5.9 Sociaal Medisch Overleg (SMO)

    • 5.10 Privacy

  • 6.

    Rolverdeling

    • 6.1 De medewerker

    • 6.2 De leidinggevende

    • 6.3 De personeelsconsulent

    • 6.4 De bedrijfsarts

    • 6.5 De sectordirecteur c.a. van de leidinggevende

  • 7.

    Aanvullende regels in geval van frequent verzuim

    • 7.1 Gesprek over bovengemiddeld verzuim

    • 7.2 Gesprek inzetbaarheid

    • 7.3 Aanpassingsgesprek

    • 7.4 Finale beoordeling dossier

    • 7.5 Herbeoordeling

  • 8.

    Aanvullende regels in geval van verzuim door ziekte

    • 8.1 Raadpleeg de huisarts

    • 8.2 Blijf thuis bij ziekte

    • 8.3 Belemmer de genezing niet

    • 8.4 Vakantie bij arbeidsongeschiktheid

    • 8.5 Langdurig ziek (WVP)

    • 8.6 Deskundigenoordeel (Second Opinion)

  • 9.

    Klachten

    • 9.1 Klachten over personeelsconsulent of bedrijfsarts

    • 9.2 Klachten over leidinggevende

  • 10.

    Intrekking

  • 11.

    Citeertitel en inwerkingtreding

  • 12.

    Bijlagen

  • 1.

    Definities en afkortingen

1. Inleiding

Dit verzuimprotocol is een uitwerking van het verzuimbeleid van de gemeente Krimpen aan den IJssel. Dit verzuimprotocol is met instemming van de Ondernemingsraad vastgesteld en is gebaseerd op wet- en regelgeving, zoals WVP en CAR en UWO.

Het doel van het verzuimprotocol is:

  • ·

    voorkomen van onnodig arbeidsverzuim (zowel van het aantal verzuimmeldingen als de verzuimduur);

  • ·

    oplossen van problemen die ten grondslag liggen aan arbeidsverzuim;

  • ·

    verminderen van vermijdbare schade aan mens en organisatie.

In dit verzuimprotocol zijn de spelregels opgenomen om deze doelstelling te realiseren.

Het gemeentelijk verzuimbeleid en dit verzuimprotocol zijn van toepassing op alle medewerkers van de gemeente Krimpen aan den IJssel en vormt de uitwerking van wat in de WVP goed werknemerschap en goed werkgeverschap wordt genoemd.

Onder alle medewerkers worden verstaan: degene die is aangesteld als ambtenaar en degene met wie een arbeidsovereenkomst is afgesloten, zoals een oproepkracht. Iedere leidinggevende is tevens medewerker. De hoogste ambtelijke leidinggevende is de gemeentesecretaris. Het college stuurt de gemeentesecretaris aan.

Van de medewerker wordt verwacht dat hij zich als goed werknemer houdt aan de regels zoals beschreven in dit protocol. Daarbij is hij verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid (levensstijl), een actieve inzet voor het voorkomen en oplossen van verzuim en het ondernemen van resultaatgerichte initiatieven indien er problemen zijn die een normale functie-uitoefening in weg staan. Kortom de medewerker is als eerste verantwoordelijk voor het beheersbaar houden van zijn verzuim en dient zich te gedragen als goed werknemer.

Het management van de gemeente Krimpen aan den IJssel draagt de verantwoordelijkheid goed werkgeverschap in te vullen door te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en een actieve betrokkenheid bij (het voorkomen van) arbeidsverzuim en arbeidsongeschiktheid.

De leidinggevende vertegenwoordigt daarbij als eerste de gemeente Krimpen aan den IJssel als werkgever en is de casemanager als bedoeld in de WVP. De leidinggevende biedt de medewerker actieve ondersteuning voor een passende inzetbaarheid van de medewerker.

Dit protocol is geschreven voor de medewerkers en de leidinggevenden. Voor de leesbaarheid is in de tekst de mannelijke vorm aangehouden.

In de bijlage I zijn de belangrijkste definities en afkortingen opgenomen.

2. Wat is arbeidsverzuim?

Arbeidsverzuim is het afwijken van verplichtingen uit de aanstelling of arbeidsovereenkomst. Immers indien de medewerker verzuimt, verricht hij niet de werkzaamheden waarvoor hij normaal gesproken zijn salaris ontvangt.

In principe kan iedereen wel eens moeten verzuimen. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Naast medische aandoeningen zoals een ooginfectie, een botbreuk of een chronische aandoening kunnen omstandigheden op het werk psychische of zelfs lichamelijke klachten veroorzaken. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een agressie-incident of een arbeidsconflict. Tot slot kunnen er problemen in de privé-sfeer zijn, zoals ziekte van gezinsleden, of problemen van financiële aard of in de relatiesfeer.

Niet elk verzuim begint dus met een ziekte. De bedrijfsarts hoeft daarom niet automatisch altijd direct te worden ingeschakeld. Wel dient de medewerker altijd zijn leidinggevende te informeren indien hij verzuimt. Verzuim brengt steeds met zich mee dat de medewerker niet inzetbaar is voor werk dat wel gedaan moet worden. De leidinggevende zal op basis van zijn verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en continuïteit van de bedrijfsvoering daarom bij verzuim ook steeds met de medewerker willen nagaan welke gevolgen er voor diens inzetbaarheid moeten worden onderkend en welke acties dat vereist.

Om verzuim te voorkomen en in goede banen te leiden zijn er ook verschillende andere mogelijkheden. Voorbeelden:

  • §

    tijdelijk aangepast eigen werk of vervangend ander werk intern of extern

  • §

    eenmalig op dezelfde dag op andere tijdstippen werken

  • §

    opnemen van eigen verlofdagen

  • §

    opnemen van buitengewoon verlof (volgens CAR-UWO bepaald verlof, zorg- of ouderschapsverlof, calamiteitenverlof).

De medewerker kan steeds zelf in overleg met zijn leidinggevende nagaan of één van deze mogelijkheden in zijn situatie een alternatief kan zijn voor verzuim.

De medewerker blijft zelf verantwoordelijk voor zijn eigen verzuim. De leidinggevende beoordeelt het verzuim van de medewerker als onderdeel van zijn totale functioneren en inzetbaarheid. Belangrijk daarbij is hoe vaak en hoe lang de medewerker verzuimt, om welke reden en of hij zelf actief meewerkt aan het voorkomen dan wel oplossen van problemen waardoor hij verzuimt. Indien de medewerker verzuimt, moet hij zelf alles in het werk stellen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zijn leidinggevende zal als eerste bewaken dat de gemeente Krimpen aan den IJssel, als werkgever, helpt daar waar mogelijk. De medewerker staat er dus niet alleen voor.

Sommige problemen zijn ingewikkeld. In die gevallen kan de medewerker ook advies inwinnen bij de personeelsconsulent of bij de bedrijfsarts. Dat geldt ook voor zijn leidinggevende. Waar het om gaat is, dat zij er beiden samen uit komen. De medewerker mag altijd de bedrijfsarts raadplegen ingeval van gezondheidsproblemen in relatie tot zijn werksituatie (artikel 7:2:3 UWO).

3. Verzuimnorm

Eén van de doelstellingen van het nieuwe verzuimmanagement is het verminderen van het ziekteverzuim en de meldingsfrequentie. Om te bezien of deze doelstelling daadwerkelijk wordt gerealiseerd, is het noodzakelijk een nulmeting te doen dat als startpunt kan fungeren.

Als nulmeting geld het voortschrijdend jaargemiddelde, gemeten over de periode van 1 oktober 2005 tot en met 30 september 2006. Het ziekteverzuim (exclusief zwangerschap) bedraagt over die periode gemiddeld 6,70% met een meldingsfrequentie van 1,53. Om het verzuim te kunnen monitoren zullen ieder kwartaal de voortschrijdende jaarcijfers worden gepresenteerd.

Het college zal jaarlijks in december de streefcijfers voor het volgende jaar vaststellen, gehoord het SMO, het MT en de OR.

Het bureau Personeel en Organisatie verstrekt per kwartaal, na overleg met het SMO, de verzuimoverzichten. Iedere leidinggevende krijgt het verzuimoverzicht alleen van zijn sector/afdeling/bureau voorzien van de voortschrijdende jaarcijfers, een analyse en eventueel aangevuld met een advies. Het MT ontvangt alle verzuimoverzichten voor afstemming en sturing op hoofdlijnen.

Om de streefcijfers te halen is het noodzakelijk betere en meer structurele oplossingen te realiseren om het lang verzuim en/of frequent verzuim terug te dringen. Dat is een opdracht waar de medewerkers en leidinggevenden gezamenlijk voor staan. De handvatten om hieraan te voldoen zijn opgenomen in het verzuimbeleid en dit verzuimprotocol.

4. Spelregels

Medewerkers dienen zich bij verzuim aan de volgende regels te houden:

  • §

    Een medewerker dient zijn leidinggevende tijdig en correct informatie te verschaffen omtrent zijn verzuim en beperkingen/mogelijkheden, en bereikbaarheid.

  • §

    Hij dient actief mee te werken aan het oplossen van problemen die ten grondslag liggen aan zijn verzuim.

  • §

    Een medewerker dient afspraken te maken over werkhervatting en/of reïntegratieactiviteiten en deze na te komen.

  • §

    Hij mag geen activiteiten ondernemen die zijn gezondheid/herstel ondermijnen.

  • §

    Hij dient mee te werken aan geneeskundige beoordeling en onderzoek.

  • §

    De medewerker dient beschikbaar te zijn voor contact met zijn leidinggevende en de bedrijfsarts. Indien hij tijdens het verzuim tijdelijk van adres wijzigt (bijvoorbeeld opname ziekenhuis etc. ), meldt hij waar hij gedurende die periode bereikbaar is.

Wanneer blijkt dat een medewerker de regels van het verzuimprotocol overtreedt, kan een sanctie worden opgelegd. Die geschiedt op grond van de bepalingen van paragraaf 4 van hoofdstuk 7 van de CAR-UWO. Het niet nakomen van de daarin genoemde verplichtingen wordt opgevat als plichtsverzuim.

5. Verzuimprocedure

De leidinggevende is casemanager (zie ook 5.5 en 6.2) als bedoeld in de WVP/WIA en het eerste aanspreekpunt voor de medewerker. Het is belangrijk dat de leidinggevende van het begin af aan regelmatig contact heeft met zijn medewerker. Dit maakt de terugkeer naar het werk makkelijker voor de medewerker.

In het Verzuimprotocol zijn de vaste contactmomenten en acties opgenomen. Voor de complete beeldvorming van de situatie en om adequaat daar op te kunnen reageren is het gewenst van het begin af de essentiële zaken vast te leggen. Gedurende het gehele proces is dan duidelijk wat er gebeurt. Dit is belangrijk voor een goede begeleiding en is tevens een verplichting die direct voortvloeit uit de WVP/WIA. Op grond van de WVP/WIA is de casemanager verantwoordelijk voor het bijhouden van het zogenoemd reïntegratiedossier. Daarin legt hij alles vast dat te maken heeft met de ziekte en de reïntegratie van zijn medewerker. In de hoofdstukken 5 en 7 zijn diverse contactmomenten vermeld, die in ieder geval worden opgenomen in het reïntegratiedossier. Ter ondersteuning worden formats beschikbaar gesteld.

5.1 Verzuimmelding

Op de eerste dag van het verzuim vóór 09:00 uur meldt de medewerker persoonlijk aan zijn direct leidinggevende (of diens plaatsvervanger) dat hij moet verzuimen.

Roostergebonden medewerkers melden zich uiterlijk binnen 1:30 uur nadat de werktijd aangevangen had moeten zijn bij de direct leidinggevende (of diens plaatsvervanger).

Bij de verzuimmelding geeft de medewerker door:

  • §

    de reden waarom hij zijn werkzaamheden niet normaal kan uitvoeren (knelpunt of klacht);

  • §

    de verwachte duur van het verzuim;

  • §

    zijn beperkingen/mogelijkheden voor het werk;

  • §

    eventueel afzeggen of verzetten afspraken;

  • §

    zijn verblijfadres en telefoonnummer waarop hij bereikbaar is.

De leidinggevende legt deze informatie schriftelijk vast.

5.2 Eerste vervolgcontact: telefonisch

Het eerstvolgende contact daarna vindt telefonisch plaats door de direct leidinggevende tussen 2e kalenderdag en maximaal 4e kalenderdag na de ziekmelding. In dit tweede gesprek rapporteert de medewerker in ieder geval:

  • §

    de reden waarom hij zijn werkzaamheden niet normaal kan uitvoeren (knelpunt of klacht);

  • §

    het achterliggende probleem van zijn afwezigheid (categorie medisch, werk of privé);

  • §

    de acties die de medewerker onderneemt om zijn werk weer te hervatten;

  • §

    de vermoedelijke duur van het verzuim;

  • §

    zijn verblijfadres en het telefoonnummer waarop hij bereikbaar is.

De leidinggevende maakt telefonisch afspraken met de medewerker over het verzuim en registreert deze met datum en tijdstip.

Toelichting

Het is vanzelfsprekend op geen enkele manier de bedoeling medewerkers te dwingen om zaken die onder het medisch beroepsgeheim vallen nu ook rechtstreeks te laten bespreken met hun leidinggevenden. Waar het bij de informatieverstrekking van de medewerker vooral om gaat is een inschatting te maken van de duur van het probleem, mogelijke knelpunten voor een normale werkhervatting en inzicht in de categorie van het probleem (medisch, werk of privé), zodat ook vanuit de organisatie voor zover nodig de juiste actie kan worden opgestart.

5.3 Vervolgcontacten: gesprekken en afspraken met de leidinggevende

Indien het verzuim van de medewerker (naar verwachting) langer dan een week gaat duren, wordt een persoonlijk verzuimgesprek gevoerd tussen de medewerker en zijn leidinggevende. Dit gesprek vindt, als regel, plaats uiterlijk tussen de 5e en 8e kalenderdag na de verzuimmelding.

Dit gesprek vindt in principe plaats op kantoor. In dit gesprek wordt in ieder geval nagegaan:

  • §

    aan welke eisen, die gelden voor het werk, de medewerker niet kan voldoen (de belemmeringen of beperkingen versus de mogelijkheden van werkhervatting);

  • §

    of het probleem tijdelijk of permanent van aard is en/of dat consequenties heeft voor normaal functioneren;

  • §

    verder wordt nagegaan wat de mogelijkheden zijn om het probleem op te lossen, wat de medewerker daar zelf aan doet en op welke wijze de organisatie daarbij kan helpen;

  • §

    ook wordt nagegaan op welke wijze het verzuim kan worden voorkomen dan wel bekort, bijvoorbeeld via tijdelijk aangepast dan wel vervangend werk, (bijzonder) verlof, wachtlijstbemiddeling etc.;

  • §

    of het wenselijk c.q. noodzakelijk is om gezamenlijk (leidinggevende en medewerker) een of meer adviesvragen aan de bedrijfsarts te stellen dan wel de leidinggevende maakt kenbaar dit wenselijk/noodzakelijk te vinden.

De medewerker blijft zelf verantwoordelijk voor zijn verzuim. De leidinggevende is verantwoordelijk voor het bewerkstelligen van goede arbeidsomstandigheden (zoals een goede werkplek).

Op verzoek van de medewerker of de leidinggevende kan advies en ondersteuning worden gevraagd aan de bedrijfsarts. Verder kan de medewerker ervoor kiezen zich te laten bijstaan door een derde. Indien de medewerker wil dat een derde op zijn verzoek een verzuimgesprek met zijn leidinggevende bijwoont, informeert hij zijn leidinggevende hierover vooraf. Omgekeerd zal de leidinggevende ook de medewerker vooraf informeren indien op zijn of haar initiatief een derde een verzuimgesprek zal bijwonen.

De leidinggevende bespreekt regelmatig met de medewerker de voortgang van acties. De medewerker legt de afspraken vast. De medewerker en zijn leidinggevende zijn verantwoordelijk voor de opvolging van de acties.

De medewerker krijgt steeds een kopie van de gemaakte afspraken. Alle gespreksverslagen en bijbehorende documentatie worden opgenomen in het reïntegratiedossier van de medewerker.

Toelichting

Indien een medewerker het niet eens is met de verslaglegging van een gesprek kan deze verzoeken om bijstelling van het verslag. Indien dit verzoek niet wordt gehonoreerd kan de medewerker de naast hogere leidinggevende raadplegen. Dit geldt voor alle in dit verzuimprotocol genoemde verslagen, correspondentie, etc.

5.4 Advies van de bedrijfsarts

De medewerker krijgt niet automatisch meer een oproep bij de verzuimmelding om op het spreekuur van de bedrijfsarts te verschijnen. Indien er sprake is van een medische aandoening en er behoefte is aan advies over inzetbaarheid kan de bedrijfsarts altijd om advies worden gevraagd.

In de situatie dat de bedrijfsarts advies wordt gevraagd, maakt de bedrijfsarts afspraken met de medewerker, leidinggevende, de personeelsconsulent en mogelijk andere betrokkenen (denk aan specialistische hulp) die zijn gericht op een snelle terugkeer in het arbeidsproces. In die gevallen waarin terugkeer in het arbeidsproces niet mogelijk is, wordt wel steeds nagegaan hoe uiteindelijk de verzuimperiode kan worden beëindigd. De bedrijfsarts legt de gemaakte afspraken vast en verstrekt deze schriftelijk aan de medewerker en zijn leidinggevende. Een kopie wordt opgenomen in het reïntegratiedossier.

Uiterlijk 6 weken na de verzuimmelding roept de bedrijfsarts de medewerker in ieder geval op voor een (beknopte) probleemanalyse. Deze probleemanalyse wordt met de medewerker en zijn leidinggevende besproken en wordt opgenomen in het reïntegratiedossier. De medewerker moet altijd gevolg geven aan een oproep/afspraak voor het spreekuur van de bedrijfsarts of een door de bedrijfsarts in overleg met de medewerker aangewezen specialist.

Uiterlijk 6 weken na de verzuimmelding roept de bedrijfsarts de medewerker in ieder geval op voor een (beknopte) probleemanalyse. Deze probleemanalyse wordt met de medewerker en zijn leidinggevende besproken en wordt opgenomen in het reïntegratiedossier. De medewerker moet altijd gevolg geven aan een oproep/afspraak voor het spreekuur van de bedrijfsarts of een door de bedrijfsarts in overleg met de medewerker aangewezen specialist.

Indien de medewerker niet kan verschijnen op de afspraak met de bedrijfsarts, dient de medewerker dit vooraf tijdig te melden bij zijn leidinggevende en de bedrijfsarts. Zonder afmelding kan een sanctie worden opgelegd op grond van de bepalingen van paragraaf 4 van hoofdstuk 7 van de CAR-UWO.

5.5 Plan van aanpak Wet Verbetering Poortwachter

Vanaf het eerste moment van verzuim is de medewerker met zijn leidinggevende in gesprek over de oplossing van problemen waardoor hij verzuimt. Daarnaast wordt in de 8e week van het verzuim een plan van aanpak in het kader van de WVP gemaakt. Dit WVP-plan van aanpak is net als de acties vanaf de eerste ziektedag gericht de medewerker zo snel mogelijk binnen de gemeente Krimpen aan den IJssel terug te laten keren in het arbeidsproces. Is dat om welke reden dan ook niet mogelijk, dan zal het plan van aanpak gericht zijn op het vinden van een werkkring buiten de gemeentelijke organisatie. Ook het plan van aanpak wordt in het reïntegratiedossier opgeborgen. Het plan van aanpak is leidraad bij voortgangsgesprekken.

Het WVP-plan van aanpak wordt gemaakt door de medewerker en zijn leidinggevende met ondersteuning van de personeelsconsulent. De naast hogere leidinggevende stelt het WVPplan van aanpak vast nadat de medewerker en zijn leidinggevende dit hebben geaccordeerd. De bedrijfsarts ontvangt een kopie van het WVP-plan.

De uitvoering van het WVP-plan van aanpak wordt begeleid door de personeelsconsulent. De rol van casemanager wordt normaal gesproken uitgevoerd door de leidinggevende.

Daar waar dit door de medewerker en/of zijn leidinggevende onwenselijk wordt geacht, kan in onderling overleg voor iemand anders worden gekozen, die de rol van casemanager op zich neemt. In deze situatie vinden de voortgangsgesprekken plaats tussen de medewerker, de leidinggevende en de casemanager. In bijlage II is een schema opgenomen met alle actiepunten op grond van de WVP/WIA. Via een rekenprogramma op de website www.uwv.nl > werknemer > WIA-planner kunnen per arbeidsongeschikte medewerker de exacte data met bijbehorende acties worden vastgesteld.

5.6 Bereikbaarheid medewerker

De leidinggevende, de personeelsconsulent of de bedrijfsarts moet de medewerker kunnen bereiken. De medewerker stelt hen in de gelegenheid om hem thuis of op het verblijfadres te bezoeken. Is er, terwijl de medewerker thuis is, iets bijzonders aan de hand (bijvoorbeeld de bel is stuk of er is niemand aanwezig die de deur open kan doen), dan treft de medewerker maatregelen waardoor bezoek mogelijk wordt. Uitgangspunt is dat de medewerker op zijn thuisadres verblijft.

De medewerker geeft elke wijziging van zijn verblijfplaats of telefoonnummer direct door aan zijn leidinggevende. Hij dient bereikbaar te zijn voor contact met de werkgever en de Arbodienst. In geen geval mag verblijf thuis of verpleegadres de reïntegratie of controle bemoeilijken. De regels van dit verzuimprotocol blijven op het verpleegadres onverminderd van kracht.

5.7 Verrichten van werkzaamheden tijdens verzuim

Indien de medewerker verzuimt voor zijn eigen werkzaamheden, maar wel in staat is andere werkzaamheden uit te voeren, dient hij zich beschikbaar te houden voor vervangend werk.

Vervangend werk beperkt zich niet tot het eigen bedrijf. Van de medewerker kan ook worden verlangd dat hij vervangende werkzaamheden verricht voor een ander bedrijf, eventueel op basis van tijdelijke detachering. Met uitzondering van dit vervangende werk is het zonder toestemming van de leidinggevende niet toegestaan tijdens het verzuim betaald of onbetaald werk te verrichten.

Bij een beoogde (permanente/structurele) reïntegratie bij een andere werkgever is inschakeling van een reïntegratiebedrijf verplicht. Bij herplaatsing elders worden in ieder geval in het plan van aanpak vermeld:

  • §

    de naam van het reïntegratiebedrijf

  • §

    de afspraken met het reïntegratiebedrijf

  • §

    de eventuele aanvragen van een persoonsgebonden reïntegratiebudget.

5.8 Herstelmelding

Zodra de medewerker weer kan gaan werken, moet hij aan het werk gaan. De medewerker hoeft daarvoor geen speciale opdracht af te wachten.

Er zijn echter de volgende uitzonderingen:

  • §

    De bedrijfsarts beoordeelt de mate van geschiktheid en de ingangsdatum van de werkhervatting, indien:

  • ·

    het verzuim langer heeft geduurd dan zes maanden;

  • ·

    er zijn omstandigheden die de veiligheid kunnen beïnvloeden (bijvoorbeeld medicijnengebruik).

  • §

    Er zijn andere afspraken gemaakt over de werkhervatting.

De medewerker meldt tijdig zijn hervatting aan zijn leidinggevende. Zo kan de leidinggevende bij het voorbereiden van de hervatting van de werkzaamheden door de medewerker rekening houden met de inzet van de medewerker.

In alle gevallen heeft de medewerker uiterlijk binnen 2 x 24 uur na de werkhervatting contact met de leidinggevende (of diens plaatsvervanger). Voor de roostergebonden medewerker kunnen afwijkende afspraken worden gemaakt met dien verstande dat het contact uiterlijk binnen 4 x 24 uur heeft plaatsgevonden.

5.9 Sociaal Medisch Overleg

Ten minste eenmaal per acht weken vindt overleg in het SMO plaats tussen de werkgever en de Arbo-dienst. De werkgever is vertegenwoordigd door twee medewerkers van Personeel & Organisatie en de Arbo-dienst door de bedrijfsarts.

De leidinggevende kan het SMO bijwonen voor het bespreken van het ziekteverzuim en reïntegratie van één van zijn medewerkers of voor algemene zaken die verzuimbeleid betreffen.

De inhoud van het SMO richt zich op preventie en vermindering van het ziekteverzuim en de reïntegratie van medewerkers, die ongeveer vier weken arbeidsongeschikt zijn dan wel waarvan de verwachting is dat de arbeidsongeschiktheid ten minste vier weken zal voortduren. Het SMO brengt, adviseert over onder meer de verzuimcijfers.

De deelnemers aan het SMO hebben geheimhoudingsplicht.

5.10 Privacy

De bedrijfsarts heeft zijn beroepsgeheim en daardoor een geheimhoudingsplicht ten aanzien van de medische gegevens en andere bijzonderheden die de persoonlijke levenssfeer betreffen. Normaal gesproken zijn deze gegevens niet relevant voor een advies van de werkgever over de mate en de duur van de arbeidsongeschiktheid, de noodzakelijke behandelingen en eventuele aanpassingen die kunnen worden getroffen in het kader van de werkhervatting.

Indien de bedrijfsarts het wenselijk vindt om deze gegevens aan derden, bijvoorbeeld aan de werkgever, te verstrekken dan is daarvoor toestemming van de medewerker nodig.

In bijzondere gevallen, waarin de gezondheid, veiligheid en welzijn binnen de gemeentelijke organisatie in het geding zijn (bijvoorbeeld bij bepaalde infectieziekten) kan zonder toestemming van betrokkene medische gegevens worden verstrekt.

6. Rolverdeling Bij

Bij verzuimmanagement zijn de volgende functionarissen betrokken met ieder een eigen rol.

  • §

    De medewerker

  • §

    De leidinggevende

  • §

    De personeelsconsulent

  • §

    De bedrijfsarts

  • §

    De sectordirecteur c.a. van de leidinggevende

  • §

    Sociaal Medisch Overleg

Per functionaris zijn de verschillende rollen vermeld.

6.1 De medewerker

  • §

    Is verantwoordelijk voor zijn eigen verzuim en de aanpak daarvan.

  • §

    Onderneemt geen acties die afbreuk doen aan een goede inzetbaarheid en normaal functioneren.

  • §

    Legt verantwoording af over verzuim en hervatting.

  • §

    Werkt actief mee aan werkhervatting, herstel bij ziekte en reïntegratie.

  • §

    Houdt zich aan de gemaakte afspraken.

6.2 De leidinggevende

  • §

    Is casemanager in het kader van de WVP. In overleg tussen medewerker en leidinggevende kan hiervan worden afgeweken.

  • §

    Heeft tussen de 2e kalenderdag en maximaal 4e kalenderdag na de verzuimmelding telefonisch contact met verzuimende medewerker.

  • §

    Heeft een vervolggesprek met de medewerker, indien de medewerker naar verwachting langer dan een week verzuimt. Het vervolggesprek vindt (face to face) plaats tussen de 5e en 8e kalenderdag na de verzuimmelding.

  • §

    Maakt afspraken over hervatting, herstel en reïntegratie en volgt deze op. Legt alle gegevens vast in het reïntegratiedossier.

  • §

    Legt (tijdelijke) werkaanpassingen vast en volgt deze.

  • §

    Houdt overleg met medewerker, personeelsconsulent, bedrijfsarts en gespecialiseerde hulpverleners over herstel en reïntegratie in het kader van de WVP.

  • §

    Houdt een terugkeergesprek met medewerkers die langer dan 6 weken verzuimen en legt de afspraken kort vast in het reïntegratiedossier.

  • §

    Beoordeelt de mogelijkheden voor vervangende werkzaamheden in de organisatie en zet medewerkers die verzuimen, indien mogelijk, daarop in.

  • §

    Hij zorgt voor vervanging ingeval van afwezigheid.

  • §

    Houdt zich aan de gemaakte afspraken.

6.3 De personeelsconsulent

  • §

    Bewaakt de uitgangspunten en het beleid van de organisatie van de gemeente Krimpen aan den IJssel.

  • §

    Adviseert medewerker en leidinggevende over arbeidsvoorwaardelijke consequenties en mogelijkheden bij verzuim.

  • §

    Ondersteunt medewerker en leidinggevende bij gesprekken over langdurig en/of frequent verzuim en ondersteunt bij het opstellen en/of uitvoeren van een plan van aanpak om terugkeer naar eigen of ander werk te regelen.

  • §

    Adviseert over doorverwijzingen om herstel en reïntegratie te bespoedigen, draagt zorg voor inschakeling hulpverlenende instanties en ondersteunt medewerkers bij wachtlijstbemiddeling.

  • §

    Coördineert de WIA-procedure, voert correspondentie in deze en zorgt in voorkomende gevallen voor de ontslagprocedure.

  • §

    Verstrekt management informatie over vorderingen aanpak verzuim.

  • §

    Houdt zich aan de gemaakte afspraken.

6.4 De bedrijfsarts

  • §

    Houdt spreekuur volgens afspraak.

  • §

    Geeft medewerker en leidinggevende advies over het oplossen en omgaan met medische beperkingen in relatie tot het verrichten van de arbeid.

  • §

    Draagt zorg voor tijdige invulling (verkorte) probleemanalyse uiterlijk in de 6e week van het verzuim.

  • §

    Geeft advies over de aanpak in het kader van het reïntegratieplan bij langdurig verzuim binnen het kader van WVP.

  • §

    Levert ondersteuning/medewerking bij onderdelen van het reïntegratieverslag.

  • §

    Geeft advies over doorverwijzingen.

  • §

    Houdt zich aan de gemaakte afspraken.

6.5 De sectordirecteur c.a. van de leidinggevende

  • §

    Wordt betrokken bij ingewikkelde verzuimsituaties rond frequent en lang verzuim.

  • §

    Spreekt leidinggevende aan op diens verzuimaanpak.

  • §

    Bemiddelt bij meningsverschillen tussen leidinggevende en medewerker inzake aanpak verzuim.

  • §

    Stuurt op structurele oplossingen.

  • §

    Houdt zich aan de gemaakte afspraken.

7. Aanvullende regels in geval van frequent verzuim

Indien het verzuim zich vaker herhaalt en overgaat in frequente afwezigheid is dit een signaal dat problemen mogelijk niet goed zijn opgelost.

Om eventuele gezondheidsschade, arbeidsongeschiktheid of disfunctioneren van de medewerker te voorkomen, gelden de onderstaande aanvullende regels.

Met deze regels wordt tevens zeker gesteld dat eventuele structurele belemmeringen aan de kant van de gemeentelijke organisatie op het juiste managementniveau worden gesignaleerd en worden voorzien van oplossingen. Hiermee worden onnodige verstoringen in de bedrijfsvoering en daarmee samenhangende kosten vermeden.

7.1 Gesprek over bovengemiddeld verzuim

Indien de medewerker in een periode van één jaar meer dan driemaal verzuimt dan wordt dit beschouwd als een signaal voor een mogelijk structureel probleem. Een periode van een jaar kan op een willekeurig tijdstip van een kalenderjaar beginnen. Voorbeeld Van juni tot juni van het volgende jaar is ook bijvoorbeeld een periode van een jaar.

Bij de derde verzuimmelding volgt een gesprek over bovengemiddeld verzuim met de leidinggevende. In dit gesprek wordt nagegaan of en zo ja welke belemmeringen er zijn voor normaal functioneren en welke mogelijkheden er zijn om deze op te lossen. Verder worden afspraken gemaakt om toekomstig verzuim te voorkomen. De leidinggevende zorgt voor de verslaglegging. In onderling overleg kan worden gekozen dat de medewerker het verslag opstelt. De personeelsconsulent kan op verzoek van de leidinggevende of medewerker aanwezig zijn bij dit gesprek.

7.2 Inzetbaarheidsgesprek

Indien na het gesprek over bovengemiddeld verzuim binnen een half jaar opnieuw tweemaal wordt verzuimd vindt een Inzetbaarheidsgesprek plaats.

Bij de vijfde verzuimmelding wordt dit gesprek gevoerd. In dit gesprek wordt nagegaan of en zo ja welke consequenties het verzuim heeft voor de (toekomstige) inzetbaarheid en productiviteit van de medewerker en welke mogelijkheden er zijn om eventuele problemen op te lossen.

Het Inzetbaarheidsgesprek bestaat uit drie onderdelen:

  • §

    In het eerste deel gaat de leidinggevende na of sprake is van problemen op het werk.

  • §

    In het tweede deel wordt met de personeelsconsulent nagegaan of sprake is van privéproblemen.

  • §

    In het derde deel wordt met de bedrijfsarts nagegaan of er sprake is van een medische aandoening dan wel gezondheidstoestand die de functiegeschiktheid beperkt.

Op basis van de uitkomsten van het Inzetbaarheidsgesprek maakt de medewerker met zijn leidinggevende nadere afspraken over de oplossing van zijn verzuim. De leidinggevende zorgt voor de verslaglegging. In onderling overleg kan worden gekozen dat de medewerker het verslag opstelt. De personeelsconsulent is aanwezig bij dit gesprek. Ook indien in twee opeenvolgende jaren een gesprek over bovengemiddeld verzuim is gevoerd, wordt automatisch een Inzetbaarheidsgesprek gevoerd.

7.3 Aanpassingsgesprek

Indien na het Inzetbaarheidsgesprek binnen drie maanden blijkt dat het verzuim aanhoudt wordt een Aanpassingsgesprek gevoerd.

Bij de zesde verzuimmelding voert de medewerker het Aanpassingsgesprek met de leidinggevende. De personeelsconsulent is aanwezig bij dit gesprek. In het gesprek wordt onderzocht of de arbeidsvoorwaarden passen bij de inzetbaarheid van de medewerker. Indien dit niet in eerder gevoerde gesprekken aan de orde is gekomen, wordt in het Aanpassingsgesprek expliciet aandacht besteed aan mogelijkheden voor functieaanpassing, parttime werk dan wel loopbaanbemiddeling.

De leidinggevende zorgt voor de verslaglegging. In onderling overleg kan worden gekozen dat de medewerker het verslag opstelt. De naast hogere leidinggevende accordeert het verslag.

Ook indien in twee opeenvolgende jaren een Inzetbaarheidsgesprek is gevoerd, wordt automatisch een Aanpassingsgesprek gevoerd.

7.4 Finale beoordeling dossier

Indien tot slot binnen drie maanden na het Aanpassingsgesprek blijkt dat alle eerder gekozen oplossingen niet werken en de medewerker opnieuw verzuimt, vindt een finale beoordeling plaats van zijn dossier door de sectordirecteur c.a. samen in bijzijn van de leidinggevende.

Bij de zevende verzuimmelding in twee jaar vindt deze beoordeling plaats op basis van dossieronderzoek en de toelichting van de medewerker. Onderzocht wordt of alle stappen van de procedure zorgvuldig zijn uitgevoerd en of alle partijen zich hebben gehouden aan gemaakte afspraken. De leidinggevende zorgt voor de verslaglegging. In onderling overleg kan worden gekozen dat de medewerker het verslag opstelt. De personeelsconsulent is aanwezig bij dit gesprek.

Ook indien in twee opeenvolgende jaren een Aanpassingsgesprek is gevoerd, wordt automatisch een finale beoordeling van uw dossier uitgevoerd.

7.5 Herbeoordeling

Indien de medewerker van mening is dat zijn dossier bij de finale beoordeling niet

8. Aanvullende regels in geval van verzuim door ziekte

8.1 Raadpleeg de huisarts

Bij medische aandoeningen moet de medewerker zich, vooral in zijn eigen belang, binnen een redelijke termijn onder behandeling stellen van zijn huisarts.

8.2 Blijf thuis bij ziekte

Wanneer de medewerker ziek is, hoort hij thuis te blijven totdat er contact geweest is met zijn leidinggevende. Dit geldt vanzelfsprekend niet voor een bezoek aan de huisarts, specialist, leidinggevende en dergelijke, of wanneer hij vervangend werk verricht.

8.3 Belemmer de genezing niet

Vanzelfsprekend laat de medewerker alles na wat zijn genezing belemmert. Indien hij zich tijdens de ziekte zodanig gedraagt dat zijn genezing kan worden belemmerd, brengt de medewerker zijn aanspraak op doorbetaling van salaris in gevaar.

8.4 Vakantie bij arbeidsongeschiktheid

Indien de medewerker arbeidsongeschikt is voor zijn eigen functie en hij wil op vakantie, is toestemming vereist van uw leidinggevende. Dit geldt ook indien de medewerker vervangend werk verricht. De leidinggevende vraagt advies aan de bedrijfsarts. De bedrijfsarts beoordeelt of de medewerker al dan niet het vruchtgebruik heeft van de vakantie. Indien sprake is van vruchtgebruik levert de medewerker verlof in.

Voorbeeld De medewerker heeft een gebroken hand en gaat met vakantie. Hij levert daar verlofdagen voor in, omdat de beperking van de gebroken hand een vakantie niet in de weg staat.

Wanneer de eerste verzuimdag tijdens de vakantie valt, dient dat overeenkomstig dit verzuimprotocol te worden gemeld.

Indien de medewerker ziek wordt tijdens zijn vakantie (binnenland of buitenland), dan dient de medewerker een arts te raadplegen. De medewerker dient aannemelijk te maken dat hij zijn vakantie niet heeft kunnen voortzetten en ook niet kon repatriëren (ingeval van verblijf in het buitenland) en daardoor geen andere keus had ter plekke te blijven. Een schriftelijke verklaring van een lokale arts of specialist dient dit te ondersteunen. De werkgever beoordeelt het bewijs, eventueel na raadpleging van de bedrijfsarts, en beslist daarna of niet genoten vakantiedagen worden gerestitueerd.

Wanneer de medewerker gedeeltelijk ziek is en met vakantie of verlof gaat, worden de volledige verlofdagen ingeleverd volgens artikel 6:2:3, lid 4 CAR-UWO.

8.5 Langdurig ziek (WVP)

De Wet Verbetering Poortwachter (WVP) blijft ook in de gewijzigde aanpak van kracht. Het is verplicht om de stappen van de WVP goed te volgen. Na 20 maanden wordt een zogenoemd reïntegratieverslag opgesteld. Dit WVP-verslag wordt gemaakt door de medewerker, zijn leidinggevende en de bedrijfsarts met ondersteuning van de personeelsconsulent. Het hoofd Personeel en Organisatie accordeert het werkgeversdeel van het verslag. De personeelsconsulent heeft nadere informatie over de te volgen procedure rondom de WIAaanvraag bij het UWV.

8.6 Deskundigenoordeel (Second Opinion)

Zowel de werkgever als de medewerker kan een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV in de volgende situaties:

  • §

    conflict over de (on)geschiktheid tot werken;

  • §

    conflict over de aanwezigheid van passend werk;

  • §

    conflict over voldoende en geschikte reïntegratie-inspanning.

Indien de medewerker gebruik wil maken van een second opinion dient hij dit te melden aan zijn leidinggevende. De personeelsconsulent verstrekt nadere informatie over de te volgen procedure. De kosten komen voor rekening van de aanvrager van het deskundigenoordeel.

9. Klachten

9.1 Klachten over de personeelsconsulent of bedrijfsarts

Indien de medewerker van mening is dat hij niet correct is behandeld door de personeelsconsulent of de bedrijfsarts, kan hij contact opnemen met zijn leidinggevende. In deze gevallen zal op basis van hoor en wederhoor worden nagegaan of de noodzakelijke zorgvuldigheid in acht is genomen. Daarna wordt gezocht naar een oplossing.

9.2 Klachten over leidinggevende

Wanneer de medewerker van mening is dat hij voor zijn problemen in verband met het verzuim niet correct is behandeld door zijn direct leidinggevende, kan hij over zijn klacht contact opnemen met zijn naast hogere leidinggevende. Indien dit niet leidt tot een bevredigende oplossing kan hij het probleem voorleggen aan het college van burgemeester en wethouders voor een besluit.

10. Intrekking

Het Verzuimprotocol 2004 wordt met ingang van 1 januari 2007 ingetrokken.

11. Citeertitel en ingangsdatum

Dit protocol wordt aangehaald als Verzuimprotocol 2007. Het Verzuimprotocol 2007 treedt met ingang van 1 januari 2007 in werking. Krimpen aan den IJssel, 19 december 2006

Bijlagen

Bijlage 1 Definities en afkortingen

  • a.

    Medewerker Degene die is aangesteld als ambtenaar en degene met wie een arbeidsovereenkomst is afgesloten, zoals een oproepkracht.

  • b.

    Leidinggevende De direct leidinggevende (of zijn vervanger) van de medewerker. Onder direct leidinggevende worden tevens verstaan de bedrijfsleider zwembad of de opzichters van de Dienst Openbare Werken.

  • c.

    Casemanager De leidinggevende van de medewerker, die namens de werkgever optreedt. In bijzondere omstandigheden kan door het college een andere functionaris worden aangewezen.

  • d.

    Verzuimmelding De eerste melding van verzuim door de medewerker.

  • e.

    SMO Sociaal Medisch Overleg Het reguliere overleg tussen de Arbo-dienst en de werkgever, waarbij op verzoek de leidinggevende aanwezig kan zijn.

  • f.

    Arbo-wet Arbeidsomstandighedenwet.

  • g.

    WVP Wet Verbetering Poortwachter.

  • h.

    CAR Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling.

  • i.

    UWO Uitwerkingsovereenkomst.

  • j.

    UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen.

  • k.

    WIA Wet Werk en Inkomen naar arbeidsvermogen.