Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR635842
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR635842/1
Handhavingsbeleid helingbestrijding gemeente Krimpenerwaard 2019
Geldend van 09-01-2020 t/m heden
Intitulé
Handhavingsbeleid helingbestrijding gemeente Krimpenerwaard 2019De Burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard,
Gelet op:
- -
Artikel 2:67 en 2:68 van de Algemene Plaatselijke Verordening Krimpenerwaard 2018;
- -
Artikel 125 van de Gemeentewet;
- -
Artikel 4:81 Algemene wet Bestuursrecht;
- -
Artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht;
- -
Artikel 2, tweede lid van het Uitvoeringsbesluit ter uitvoering van artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht.
Besluit:
Inleiding
Het tegengaan van heling, als ondermijnende criminaliteit, is één van de prioriteiten in de Nota Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 van de gemeente Krimpenerwaard. Samen met de opkopers willen wij de strijd tegen heling aangaan.
Momenteel zijn alle opkopers verplicht om een papieren in- en verkoopregister bij te houden. Het schriftelijk bijhouden van een lijst met goederen is een tijdrovende klus voor zowel de opkopers als voor de gemeente. Het register is door de gemeente niet goed bij te houden en dit heeft ertoe geleid dat opkopers hun goederen niet actief registeren. Om het registreren efficiënter te maken, heeft de politie in 2011 het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. Dit systeem maakt het registreren eenvoudiger, sneller en vergroot de kans op het opsporen van gestolen goederen. Het systeem is gekoppeld aan de database van stopheling.nl. Zodra een gestolen goed wordt geregistreerd, volgt er automatisch een melding. De politie kan vervolgens het gestolen goed in beslag nemen en onderzoek gaan doen naar de herkomst.
Artikel 1 Doelgroep
Dit handhavingsbeleid richt zich op opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur.
Het RDW-kentekenregister werkt volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid afdoende om heling van gestolen voertuigen tegen te gaan. Het RDW-kentekenregister voorziet in een verplichte registratie van Nederlands gekentekende voertuigen en gekentekende tweewielers. Er wordt daarom vrijstelling verleend aan de opkopers van tweedehands Nederlands gekentekende voertuigen en gekentekende tweewielers.
Voor buitenlandse import, de handel in voertuigonderdelen en ongekentekende voertuigen zoals fietsen, is de DOR-registratie wél van kracht.
Artikel 2 Invoering digitaal opkopers register
In het belang van de aanpak van heling, is het gewenst dat alle opkopers in geregelde en ongeregelde goederen, een doorlopend en gewaarmerkt register bijhouden. Zij houden aantekeningen bij van alle goederen die zij verwerven, voorhanden hebben, verkopen of die zij op andere wijze overdragen.
De wettelijke verplichting tot het bijhouden van een in- en verkoopregister, is vastgelegd in het Wetboek van Strafrecht (WvSr) en de Algemeen Plaatselijke Verordening Krimpenerwaard (APV). Het DOR is middels een aanwijzingsbesluit aangemerkt als doorlopend en gewaarmerkt register. Dit houdt in dat alle opkopers binnen de gemeente verplicht zijn om gebruik te maken van het DOR voor goederen die na datum publicatie worden opgekocht.
Artikel 3 Wettelijk kader
Verschillende wet- en regelgeving zorgt voor de wettelijke onderbouwing van het in- en verkoopregister. Deze regelgeving is opgenomen in het WvSr en in de APV.
- a.
Inkoopregister
De verplichting met betrekking tot het bijhouden van een inkoopregister is opgenomen in artikel 437 WvSr en het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid, van het WvSr De handhaving van deze strafrechtelijke regels behoort tot de bevoegdheid van de politie en het Openbaar Ministerie. Sinds 1 januari 2015 hebben de Boa’s domein I ook de bevoegdheid om het inkoopregister te controleren.
- b.
Verkoopregister
De verplichting tot het bijhouden van het verkoopregister is opgenomen in de APV. Tevens is de bewaarplicht daarin opgenomen. Deze regels kunnen bestuursrechtelijk en strafrechtelijk worden gehandhaafd. Het beleid betreft handhaving van de APV-regels en is gebaseerd op artikel 125 Gemeentewet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht. In deze nota is een handhavingsmatrix toegevoegd.
- c.
Meldplicht
In artikel 2:68 van de APV wordt ook de meldplicht verplicht gesteld. Alle opkopers zijn verplicht om zich bij de burgemeester te melden als zijnde opkoper. Deze meldplicht wordt gefaciliteerd op de website van de gemeente Krimpenerwaard door middel van het Digitaal Opkopers Loket (DOL).
- d.
Vrijstelling registratieplicht
Het tweede lid van artikel 2:67 APV, verschaft de burgemeester de bevoegdheid vrijstelling te verlenen van de registratieplicht. Deze vrijstellingsmogelijkheid kan onder meer worden ingezet om handelaren voor wie het verplichte gebruik van het digitale register onevenredig bezwarend is, tegemoet te komen. Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij een zeer beperkte omvang van de handelsactiviteiten en/of andere bijzondere omstandigheden op grond waarvan het niet redelijk zou zijn vast te houden aan het voor het DOR noodzakelijke gebruik van een internetverbinding en bijbehorende apparatuur. Aan een eventuele vrijstelling kunnen voorschriften worden verbonden om de registratieverplichting beoogde doelstellingen zoveel mogelijk te verwezenlijken. De burgemeester kan in dit geval bijvoorbeeld het papieren register waarmerken. Een vrijstelling moet door de handelaar worden aangevraagd bij de gemeente. Dit geldt niet voor de handelaren die middels het aanwijsbesluit al zijn vrijgesteld van de registratieplicht.
Artikel 4 Overtredingen wettelijk kader
Wanneer de toezichthouder constateert dat de handelaar een of meerdere overtredingen uit het handhavingsarrangement begaat kan dit leiden tot een waarschuwing of het tijdelijk sluiten van zijn/haar pand.
Met deze sluiting wordt getracht de aanzuigende werking op het aanbieden van gestolen goederen te doen stoppen, dan wel in de toekomst te voorkomen. Hiermee wordt de keten van het plegen van een misdrijf, het (door)verkopen van de buitgemaakte goederen en daarmee de stimulans tot het plegen van dergelijke misdrijven doorbroken. De ondernemer krijgt tijdens de sluiting tevens de gelegenheid zich te beraden op zijn bedrijfsvoering en maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Het verband tussen de naleving van de wet- en regelgeving en het beschermen van de openbare orde komt daarmee in het handhavingsarrangement tot uiting. Naast overtredingen die zijn beschreven in de APV is ook een aantal overtredingen in het arrangement opgenomen dat staat beschreven in het WvSr en dat eenzelfde effect heeft op het faciliteren van dergelijke misdrijven. Deze overtredingen worden hieronder nader toegelicht.
- a.
Het verwerven van een goed van een minderjarige
Ook minderjarigen (<18 jaar) maken zich schuldig aan misdrijven waarbij goederen worden buitgemaakt en/of verworven. Om voor deze groep barrières op te werpen tegen het plegen van High Impact Crime, de afzetmarkt voor de buitgemaakte goederen te verkleinen en daarmee succesbeleving met het plegen van misdrijven een halt toe te roepen is het inkopen van goederen van minderjarigen wettelijk niet toegestaan en tevens opgenomen in het arrangement.
- b.
Niet goed bijhouden inkoopregister (waaronder identificatieplicht)
Een belangrijke voorzorgsmaatregel die een handelaar kan nemen ter voorkoming van handel in gestolen goederen is het op juiste wijze registreren van goederen die de handelaar verkrijgt en verkoopt. Dit begint met de registratie in het inkoopregister bij het verkrijgen van het goed. Het op juiste wijze registreren maakt dat de aangeboden goederen en deze goederen aanbieden traceerbaar zijn voor de politie. Hiermee draagt de handelaar bij aan het opsporingsonderzoek van de politie, werpt de handelaar een barrière op voor (potentiele) delict-plegers en draagt de handelaar daarmee in zijn algemeenheid bij aan de aanpak van High Impact Crime.
- c.
Heling
De beschreven overtredingen in het handhavingsarrangement dienen ter voorkoming van de handel in gestolen goederen. Bij heling, of wanneer het aannemelijk is dat de handelaar zich schuldig maakt aan heling, is sprake van een (vermoedelijk) misdrijf, waarmee de handelaar direct bijdraagt aan de handel in dit soort goederen. De handelaar stimuleert daarmee direct de hieraan voorafgaande misdrijven.
Artikel 5 Handhavingsarrangement
Het toezicht op het bijhouden van het DOR wordt uitgeoefend door twee partijen. De gemeente zal primair het toezicht houden. De politie heeft ook deze bevoegdheid. Het toezicht geschiedt steekproefsgewijs. De eerste weken na de inwerkingtreding van het DOR zullen de toezichthouders zich vooral richten op het opstarten van het DOR bij de ondernemingen.
Het handhavingsbeleid biedt handelaren duidelijkheid over de te nemen maatregelen bij het niet naleven van de wet- en regelgeving. De maatregelen sluiten aan op de bevoegdheid van de burgmeester om de openbare orde en veiligheid te handhaven. De matrix is alleen gericht op bestuursrechtelijke maatregelen. Strafrechtelijke overtredingen worden afgehandeld door de politie.
Artikel 6 Handhavingsmatrix bestuurlijke maatregelen
Overtreding |
1e constatering |
2e constatering, binnen twee jaar na constatering 1e overtreding |
3e constatering, binnen twee jaar na constatering 2e overtreding |
Niet of niet correct bijhouden in en/of verkoopregister (waaronder identificatieplicht) |
Waarschuwing |
Waarschuwing |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Nalaten melding te doen indien redelijkerwijs kan worden vermoed dat het goed van diefstal afkomstig is |
Waarschuwing |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Sluiting onbepaalde tijd |
Het verwerven van een goed van een minderjarige |
Waarschuwing |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Sluiting onbepaalde tijd |
Ingekocht goed korter dan drie dagen onder zich behouden |
Waarschuwing |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Sluiting onbepaalde tijd |
Nalaten medewerking te verlenen aan de toezichthouder bij de controle van het in- en of verkoopregister |
Waarschuwing |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Sluiting onbepaalde tijd |
Niet-naleven last toezichthouder tot langer onder zich houden van een verdacht goed dan wel een andere aanwijzing uit de last |
Waarschuwing |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Sluiting onbepaalde tijd |
Heling |
Sluiting van maximaal 3 maanden |
Sluiting onbepaalde tijd |
Artikel 7 Afwijkingsbevoegdheid
De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in de handhavingsmatrix gelden als uitgangspunt. Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven, kan de burgemeester, afwijken van de uitgangspunten.
Artikel 8 Zorgvuldigheid
Bij een overtreding met een bestuurlijke maatregel als gevolg, zal de burgemeester een voorgenomen besluit doen uitgaan. De handelaar krijgt de mogelijkheid hierop te reageren door een zienswijze in te dienen. De zienswijze kan schriftelijk of mondeling kenbaar gemaakt worden.
Op basis van het voorgenomen besluit en de eventueel ingediende zienswijze neemt de burgemeester een besluit. Het besluit wordt bekendgemaakt aan de handelaar, de handhavingspartner en eventuele andere belanghebbenden, zoals de pandeigenaar. Indien de handelaar of een andere belanghebbende zich niet kan verenigen met het besluit van de burgemeester dan kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.
Tegen het besluit kan diegene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen zes weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de burgemeester.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Het handhavingsbeleid helingbestrijding treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: handhavingsbeleid helingbestrijding gemeente Krimpenerwaard 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 15 oktober 2019
de burgemeester,
mr. R.S. Cazemier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl