Regeling vervallen per 28-12-2022

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 gemeente Laarbeek 2020

Geldend van 01-04-2020 t/m 27-12-2022

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 gemeente Laarbeek 2020

De raad van de gemeente Laarbeek;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

Besluit:

  • I.

    vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015 gemeente Laarbeek 2020;

  • II.

    in te trekken de Verordening cliëntenparticipatie participatiewet 2015 gemeente Laarbeek.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Participatiewet;

  • b.

    de gemeente: de gemeente Laarbeek;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Laarbeek;

  • d.

    Portefeuillehouder: lid van het college dat namens het college de uitvoering van de Participatiewet behartigt;

  • e.

    Cliënten: personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a van de wet;

  • f.

    Belangenorganisatie: organisatie die de belangen van cliënten behartigt.

Artikel 2 Cliëntenraad

  • 1. De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.

  • 2. De cliëntenraad, belangenorganisaties of het college kunnen kandidaten voordragen.

  • 3. De cliëntenraad kan bestaan uit zowel cliënten als vertegenwoordigers van belangenorganisaties en is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.

  • 4. De cliëntenraad bestaat uit ten minste zeven en ten hoogste elf personen.

  • 5. De leden van de cliëntenraad worden door het college benoemd voor de periode van de zittingsduur van de gemeenteraad en zijn herbenoembaar.

  • 6. De cliëntenraad benoemt een onafhankelijke voorzitter voor de periode van de zittingsduur van de gemeenteraad en is herbenoembaar.

  • 7. De cliëntenraad komt ten minste vier maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.

  • 8. Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.

Artikel 3 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt of vertegenwoordiger van een belangenorganisatie meer is.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt indien het lid aftreedt.

  • 3. Het lidmaatschap eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 2, vijfde lid, is verlopen.

  • 4. In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie waarnemen totdat in de vacature is voorzien.

Artikel 4 Ambtelijk secretaris

Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris

Artikel 5 Taken van gemeentebestuur

  • 1. De gemeenteraad en het college vragen over beleidsvoornemens via de ambtelijk secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 3. De portefeuillehouder heeft tenminste één keer per jaar overleg met de cliëntenraad.

Artikel 6 Ondersteuning cliëntenraad

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    geeft het de leden van de cliëntenraad toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

  • c.

    zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 5, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris tijdig bereiken;

  • d.

    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;

  • e.

    zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;

  • f.

    verstrekt het de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

  • g.

    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid inzake uitvoering van de wet.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

  • 3. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

  • 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de voorzitter.

  • 5. Contacten tussen de cliëntenraad en het college lopen via de voorzitter en de ambtelijk secretaris.

  • 6. Wanneer de cliëntenraad uit eigen beweging advies uitbrengt gebeurt dit via de voorzitter.

Artikel 8 Regionale afstemming

  • 1. Het is de cliëntenraad toegestaan contacten te onderhouden met cliëntenraden van andere gemeenten en organisaties om zodoende de onderlinge adviezen op elkaar af te stemmen.

  • 2. Het is de cliëntenraad ter uitvoering van het bepaalde in het eerste lid eveneens toegestaan het advies te laten uitbrengen door een door hen en het college erkende regionaal samengestelde cliëntenraad. Hierin dient ten minste één vertegenwoordiger van de cliëntenraad van de gemeente Laarbeek zitting te nemen.

  • 3. Het advies van de regionaal samengestelde cliëntenraad treedt in de plaats van het advies van de lokale cliëntenraad.

Artikel 9 Taken van de ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris:

  • a.

    draagt in overleg met de cliëntenraad zorg voor een vergaderreglement en ziet toe op de naleving ervan;

  • b.

    stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;

  • c.

    stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

  • d.

    verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 5, tweede lid, uiterlijk tien werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;

  • e.

    ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last hij een tussentijds extra overleg in, en

  • f.

    maakt een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.

Artikel 10 Budget cliëntenraad

  • 1. Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. Ten laste van het budget als bedoeld in het eerste lid kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 3. De middelen, als bedoeld in het eerste lid, worden jaarlijks door het college toegekend naar aanleiding van en op basis van een door de cliëntenraad opgestelde begroting.

  • 4. Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.

Artikel 11 Vergoeding aan de leden

De leden van de cliëntenraad die deelnemen aan de vergadering ontvangen een presentiegeldvergoeding conform het bepaalde in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 12 Onvoorziene situaties

In alle andere gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 april 2020.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Laarbeek van 19 maart 2020.

De raad voornoemd,

J. van den Berg

Plv. griffier

F.L.J. van der Meijden

de burgemeester van Laarbeek,