Regeling vervallen per 28-02-2015

Verordening cliëntenparticipatie Wet werken bijstand 2012

Geldend van 04-02-2012 t/m 27-02-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werken bijstand 2012

De raad van de gemeente Landerd;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 december 2011;

Gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 150 van de Gemeentewet;

Overwegende, dat intrekking van de Wet investeren in jongeren en wijziging van de Wet werk en bijstand per 1 januari 2012 het noodzakelijk maakt om de verordening die zijn grondslag vindt in laatstgenoemde wet aan te passen,

Overwegende, dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand.

B E S L U I T:

Tot het vaststellen van de:

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2012

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • 2. college: college van burgemeester en wethouders van Landerd;

  • 3. gemeenteraad: gemeenteraad van Landerd;

  • 4. cliënt: bijstandsgerechtigde in Landerd;

  • 5. cliëntenraad: clientenraad WWB Landerd;

  • 6. maatschappelijke organisatie: organisatie met een rechtspersoonlijkheid.

Artikel 2. Doelstelling

De cliëntenraad heeft tot doel de collectieve belangen te behartigen van cliënten ten aanzien van de Wet werk en bijstand.

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd advies geven over alle onderwerpen, die de vorming, de controle en de evaluatie van beleid op het gebied van de sociale zekerheid (WWB) van de gemeente Landerd betreffen.

  • 2.

    De gemeente Landerd zal over voorstellen aan het college aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip advies vragen dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 3.

    Wanneer de gemeente Landerd in een voorstel afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit in het voorstel vermeld. Daarbij wordt bovendien aangegeven op welk gronden van het advies wordt afgeweken.

  • 4.

    Wanneer het college of de gemeenteraad afwijkt van het advies van de cliëntenraad, worden de redenen daarvan schriftelijk meegedeeld aan de cliëntenraad.

  • 5.

    De gemeente Landerd verstrekt aan de cliëntenraad tijdig, en desgevraagd schriftelijk, met inachtneming van de wettelijke beperkingen, alle inlichtingen en gegevens die zij voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

  • 6.

    Burgemeester en wethouders bevorderen het instellen en in stand houden van de cliëntenraad.

Artikel 4. Samenstelling cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad bestaat uit minimaal 5 leden en maximaal 7 leden, waarvan:

    • a.

      drievijfde respectievelijk vierzevende van de leden gebruik maakt van een bijstandsuitkering en inwoner is van de gemeente Landerd.

    • b.

      Tweevijfde, respectievelijk driezevende van de leden werkzaam is als vrijwilliger bij een maatschappelijke organisatie,

  • 2.

    De leden hebben zitting in de cliëntenraad op persoonlijke titel. Zo zij lid zijn van een maatschappelijke organisatie zullen zij in de cliëntenraad opereren zonder last of ruggespraak.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenraad

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college

  • 2.

    De cliëntenraad draagt zelf nieuwe kandidaten voor.

  • 3.

    De cliëntenraad kiest uit haar midden een secretaris en penningmeester.

  • 4.

    De cliëntenraad benoemd een onafhankelijk persoon als voorzitter.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsduur van de leden van cliëntenraad is, behoudens tussentijds aftreden, twee jaar.

  • 2.

    De leden van de cliëntenraad treden gelijktijdig af, doch zijn terstond opnieuw benoembaar.

  • 3.

    Eindigt de hoedanigheid, waaraan een lid op grond van artikel 4 onder a zijn benoeming ontleent, dan behoudt hij voor de periode van maximaal 1 jaar het recht om lid van de cliëntenraad te zijn.

  • 4.

    Aftredende leden blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden. De benoeming van de nieuwe leden geschiedt binnen drie maanden na het aftreden van de voorgaande leden, tenzij lid 3 van dit artikel van toepassing is.

Artikel 7 Rechtsbescherming

  • 1.

    Het lidmaatschap van de cliëntenraad is van geen enkele invloed op de behandeling van de cliënt/jongere van de gemeente Landerd.

  • 2.

    Klachten over een behandeling in strijd met het eerste lid worden rechtstreeks aan het bureauhoofd sociale zaken van de gemeente Landerd gedaan.

Artikel 8 Taken voorzitter, penningmeester en secretaris

  • 1.

    Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      Het vaststellen van de agenda

    • b.

      Het bepalen van het uur en de dag van de vergadering

    • c.

      Het leiden van de vergadering

    • d.

      Het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten.

  • 2.

    Tot de taak van de penningmeester behoort:

    • a.

      Het beheer van de voor de cliëntenraad beschikbare middelen

    • b.

      Het opstellen van een financieel jaarverslag over de besteding van de beschikbare middelen.

  • 3.

    Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      Het schriftelijk oproepen van de leden en toesturen van de agenda met bijbehorende stukken van de vergadering

    • b.

      Het openbaar bekend maken van de vergadering

    • c.

      Het opstellen van een schriftelijk verslag van de vergadering

    • d.

      Het verzenden van de verslagen ter kennisneming van het college en de gemeenteraad van Landerd.

Artiikel 9 Vergadering en werkwijze

  • 1.

    De cliëntenraad vergadert ten minste twee keer per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of ten minste een derde van de leden dat nodig oordeelt.

  • 2.

    De vergaderingen zijn als regel openbaar.

  • 3.

    Een vergadering vindt geen doorgang indien niet ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4.

    Indien gewenst zal het bureauhoofd sociale zaken van de gemeente Landerd, of zijn vervanger, de vergadering bijwonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 10 Besluiten

  • 1.

    Besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 2.

    Stemming over personen vindt schriftelijk en onder geheimhouding plaats. Over alle andere zaken vindt stemming mondeling plaats, tenzij de meerderheid van de aanwezigen in de vergadering om een geheime stemming verzoekt.

  • 3.

    Indien de stemming over personen staken, vindt herstemming plaats. Indien dan ook de stemmen staken beslist het lot.

  • 4.

    Besluiten van de cliëntenraad worden in het verslag van de vergadering vastgelegd. Wanneer een besluit niet met algemene stemmen is aangenomen, worden in het verslag van de vergadering en, indien van toepassing, in het advies dat daarop is gebaseerd ook de afwijkende standpunten aangegeven.

Artikel 11 Jaarverslag

De cliëntenraad maakt voor 1 april van het lopende jaar een verslag over haar werkzaamheden in het voorafgaande jaar. Dit verslag wordt ten minst bekend gemaakt aan het college en de gemeenteraad.

Artikel 12 Financiën

Voor zover de gemeenteraad daarvoor in de begroting middelen beschikbaar stelt, verstrekt het college, met inachtneming van de daarvoor geldende regels, aan de cliëntenraad een tegemoetkoming in de noodzakelijk te maken onkosten.

Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden en hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 14. Evaluatie

Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt jaarlijks geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt deze verordening aangepast. Het college zendt hiertoe jaarlijks na de inwerkingtreding van de verordening aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk

Artikel 15. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2012.

  • 2. De verordening cliëntenparticipatie wet werk en bijstand en Wij 2009 (vastgesteld op 8 oktober 2009) wordt met ingang van 1 januari 2012 ingetrokken.

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2012,
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
J.A.G. Huijs W.C. Doorn-Van der Houwen

TOELICHTING

Met ingang van 1 januari 2012 treed het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet werk en bijstand en samenvoeging met de Wet investeren in jongeren gericht op bevordering van deelname aan de arbeidsmarkt en vergroting van de eigen verantwoordelijkheid van uitkeringsgerechtigden (verder wijziging WWB) in werking.

In artikel 47 van de Wet werk en bijstand is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop klanten WWB, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Wij hebben verschillende pogingen gedaan ( via website, nieuwsbrief en Koerier) om met inwoners in contact te komen die bereid zijn om zitting te nemen in de cliëntenraad. Helaas heeft er niemand gereageerd. Wij hebben de verordeningsplicht aangegrepen om cliëntenparticipatie een breder bereik te geven en een lokale cliëntenraad in te stellen die het college naast advisering over de uitvoering van de WWB ook adviseert de WMO. De WMO adviesraad heeft na zorgvuldige afweging besloten om af te zien van het collegeverzoek. Incidenteel komen onderwerpen die betrekking hebben op de WWB en gemeentelijk minimabeleid aan de orde in het overleg met de Wmo-adviesraad.

Met het instellen van een cliëntenraad en het regelen van en uitvoering geven aan de in de wet gegarandeerde bevoegdheden (recht op periodiek overleg, recht op agendering onderwerpen en verkrijgen informatie), heeft de gemeenteraad aan de opdracht van de wetgever voldaan.

Artikel 1 Begripsomschrijving

De begrippen die in de verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als de omschrijving in de WWB

Artikel 2 Doelstelling

Spreekt voor zich.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

Spreekt voor zich.

Artikel 4 tot en met 12

In deze artikelen wordt de verordeningsplicht zoals vastgelegd in artikel 47 WWB nader beschreven.

Artikel 13 tot en 16

De slotbepalingen spreken voor zich.