Verordening adviesraden sociaal domein Landgraaf

Geldend van 12-04-2017 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Verordening adviesraden sociaal domein Landgraaf

De gemeenteraad van de gemeente Landgraaf,

overwegende dat binnen het sociaal domein zoveel mogelijk sprake is van integrale toegang en integrale uitvoering;

overwegende dat in dit kader een nieuwe adviesstructuur voor burger- en cliënten- participatie wenselijk is;

b e s l u i t e n :

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 vast te stellen de navolgende Verordening adviesraden sociaal domein Landgraaf:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze Regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landgraaf;

  • b.

    de raad: de raad van de gemeente Landgraaf;

  • c.

    de adviesraden: de adviesraad Werk & Inkomen en de adviesraad Wmo, Zorg & Jeugd;

  • d.

    het sociaal domein: het domein gereguleerd door de Wet sociale werkvoorziening,

    de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Participatiewet.

Artikel 2. Taak

  • 1. De adviesraden hebben tot taak het college en de raad gevraagd en ongevraagd van advies te dienen over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid, plannen en de uitvoering daarvan direct of indirect gerelateerd aan het sociaal domein.

  • 2. De raad dan wel het college nemen eerst besluiten van algemeen belang op het terrein van het sociaal domein nadat de adviesraden in de gelegenheid zijn gesteld hierover een advies af te geven.

  • 3. De adviesraden zijn verantwoordelijk om de achterbanraadpleging te organiseren, bijvoorbeeld in de vorm van netwerk/themabijeenkomsten of gerichte werkgroepen, waaronder afstemming met het cliëntenpanel van Landgraaf en het betrekken van jongeren.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1. De adviesraden bestaan ieder afzonderlijk uit 7 leden, één lid is tevens voorzitter.

  • 2. De adviesraden zijn zodanig samengesteld dat:

    • a.

      de in lid 3 genoemde aandachtsgebieden die samen het sociaal domein omvatten met voldoende deskundigheid en ervaring van de leden worden afgedekt;

    • b.

      de continuïteit en voortgang van werkzaamheden binnen elk aandachtsgebied kan worden gegarandeerd en

    • c.

      de werklast van de leden redelijk is verdeeld.

  • 3. De aandachtsgebieden van het sociaal domein zijn als volgt verdeeld over de adviesraden:

    Adviesraad Wmo, Zorg & Jeugd:

    • -

      Jeugd(hulp)beleid

    • -

      Jeugdgezondheidszorg

    • -

      Maatschappelijke voorzieningen

    • -

      Informele Steun & vrijwilligerswerk

    • -

      Wonen en leefomgeving

    • -

      Mobiliteit en Toegankelijkheid.

    Adviesraad Werk & Inkomen:

    • -

      Armoedebeleid

    • -

      Schuldhulpverlening

    • -

      Minimabeleid & bijzondere bijstand

    • -

      Participatie* & re-integratie

    • -

      Onderwijs

    * Geleide vrijwilligers maken onderdeel uit van participatie

  • 4. De voorzitters en de leden van de adviesraden zijn deskundig op het terrein van het sociaal domein. Lidmaatschap van de adviesraden staat open voor inwoners van de gemeente Landgraaf en voor niet in de gemeente Landgraaf woonachtigen die, vanwege hun binding met de gemeente Landgraaf of hun affiniteit met het sociaal domein, hun expertise wensen in te zetten in het belang van een goed functionerende adviesraad.

  • 5. Leden van de adviesraad mogen geen lid zijn van de raad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Landgraaf.

  • 6. De voorzitters en de leden van de adviesraden worden, bij de eerste samenstelling, benoemd door het college op voordracht van een door het college benoemde sollicitatiecommissie. Nadien worden de leden van de adviesraden op voordracht van de adviesraden benoemd door het college.

  • 7. De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar. Een lid kan slechts één keer worden herbenoemd na sollicitatie voor een navolgende periode van 4 jaar.

  • 8. Het lidmaatschap van de adviesraden eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek,

    • b.

      bij overlijden,

    • c.

      na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van 4 jaar behoudens herbenoeming,

    • d.

      bij toetreding tot de raad of het college dan wel wanneer het lid in dienst treedt bij de gemeente Landgraaf,

    • e.

      na een ontslagbesluit van het college op voordracht van een van de adviesraden.

Artikel 5. Openbaarheid vergaderingen

De vergaderingen van de adviesraden worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De adviesraden besluiten vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 6. Samenwerking adviesraden en gemeentebestuur

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de adviesraden alle relevante informatie wordt verstrekt die nodig is om naar behoren te adviseren.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat een verzoek om advies en de daarvoor benodigde informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de adviesraden adequaat advies kunnen uitbrengen.

  • 3. Indien gewenst door de adviesraden, vindt (aanvullende) informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • 4. In geval de raad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is, stuurt het college het advies van de adviesraden samen met het raadsvoorstel aan de gemeenteraad.

  • 5. De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burgerparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de adviesraden over zaken die betrekking hebben op het sociaal domein. Zowel de adviesraden als de betrokken portefeuille-houder(s) kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken (beleids-)medewerkers van de gemeente Landgraaf kunnen bij het overleg aanwezig zijn.

Artikel 7. Ondersteuning

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat de adviesraden beschikken over middelen die noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval ambtelijke ondersteuning en vergaderfaciliteiten.

  • 2. De adviesraden ontvangen een door het college vastgesteld budget voor vacatiegelden, deskundigheidsbevordering, publiciteit, documentatie en achterbanraadpleging.

  • 3. De adviesraden bepalen zelf, binnen het door het college vastgestelde budget, welke vergoedingen worden uitgekeerd aan de voorzitters en leden van de adviesraden en leggen dit vast in het reglement als bedoeld in artikel 8.

Artikel 8. Reglement Adviesraden Sociaal Domein Landgraaf

De adviesraden regelen binnen de kaders van deze verordening hun eigen werkwijze en de samenwerking met de achterban en stellen daartoe een reglement vast.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening adviesraden sociaal domein Landgraaf”.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Adviesraden Landgraaf 2013.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare besluitvormende raad, gehouden op 1 december 2016.
De griffier, De voorzitter,