Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling sociaal domein)

Geldend van 21-11-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent subsidie (Subsidieregeling sociaal domein)

Behorend bij Versterken van veerkracht, beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022

afbeelding binnen de regeling

1 Inleiding

Voor u ligt de subsidieregeling Sociaal Domein 2019, behorend bij het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022, “Versterken van Veerkracht”. De regeling is een aanvulling op de Algemene Subsidieverordening Lansingerland 2018. Op basis van de subsidieregeling kunnen maatschappelijke organisaties en inwoners subsidie aanvragen voor het verrichten van activiteiten die bijdragen aan de doelen die zijn opgenomen in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 van Lansingerland.

Doelstelling subsidieregeling

De subsidieregeling geeft het inhoudelijk kader waarbinnen organisaties en inwoners een subsidie kunnen aanvragen. Dit kader heeft een tweeledige functie:

  • De subsidieregeling geeft duidelijkheid aan de aanvrager. Aanvragers van subsidie kunnen in dit document zien wat voor activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en aan welke voorwaarden de subsidieaanvraag moet voldoen. Het is voor aanvragers van subsidie belangrijk om in die subsidieaanvraag goed uit te leggen waarom zij in aanmerking komen voor een subsidie.

  • De subsidieregeling biedt duidelijkheid bij de beoordeling van de subsidieaanvragen door de gemeente. De subsidieregeling is een transparant toetsingskader bij de beoordeling van subsidieaanvragen en de verdeling van de middelen. Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces.

Leeswijzer voor de aanvrager

Deze subsidieregeling is als volgt opgebouwd. Hoofdstuk 1 geeft een beschrijving van de kaders van voor deze subsidieregeling: de Algemene subsidieverordening (procedureel), het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 (inhoudelijk) en de financiële kaders.

Hoofdstuk 2 beschrijft de procedure van aanvraag tot vaststelling van subsidie. In hoofdstuk 3 staan de voorwaarden waar aan moet worden voldaan wanneer een subsidie wordt aangevraagd. In deze hoofdstukken leest de aanvrager ook terug hoe het proces eruit ziet bij een meerjarensubsidie en wat de voorwaarden zijn om voor een meerjarensubsidie in aanmerking te komen.

De hoofdstukken 4 tot en met 7 zijn inhoudelijke hoofdstukken. De activiteit waar u een subsidie voor aanvraagt, moet bijdragen aan de hoofddoelen van het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022. Deze doelen maken we concreter in deze hoofdstukken.

Binnen het hoofddoel samenleving (hoofdstuk 4) richten we ons zowel op het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid (met activiteiten als het ZEIL fonds en het bibliotheekwerk) als op het versterken en ondersteunen van het netwerk van de inwoner (mantelzorgers, vrijwilligers en professionals).

De hoofddoelen jeugd (hoofdstuk 5), volwassenen (hoofdstuk 6) en ouderen (hoofdstuk 7) bestaan uit drie onderdelen:

  • 1.

    Touwtjes in handen (om de eigen kracht van inwoners te stimuleren)

  • 2.

    Op tijd erbij (preventie)

  • 3.

    Passende hulp en ondersteuning

Bij de leeftijdsgroepen staat omschreven waar de inzet een bijdrage aan moet leveren (subdoelen). In de verschillende hoofdstukken en paragrafen staat benoemd welke activiteiten een bijdrage aan deze subdoelen leveren en daarmee in aanmerking komen voor een subsidie.

Nieuwe initiatieven

De genoemde mogelijkheden zijn richtinggevend. We staan open voor andere activiteiten die een bijdrage leveren aan onze doelen, waarmee een samenwerking wordt gezocht met organisaties en verenigingen in Lansingerland en waarmee jong en oud gezamenlijk bij worden bereikt.

Hoofddoel

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? (Subdoelen)

P. 15

Samenleving

A. Inwoners dragen bij aan de energieke samenleving

A1. Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid

 

De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren

B. Inwoners dragen bij aan het sociaal welbevinden van hun omgeving

B1. Het vergroten van de vrijwillige inzet

 

 

 

B2. Het versterken van de omgeving

 

 

 

B3. Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers

P. 22

Jeugd

A. Touwtjes zelf in handen

A1. Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau

 

0-23 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners

 

A2. Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden

 

 

 

A3. Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen

 

 

 

A4. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl

 

 

 

A5. Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

 

 

 

A6. Het ontwikkelen van vaardigheden om een zelfstandig huishouden te voeren

 

 

B. Op tijd erbij!

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

 

 

C. Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

 

 

 

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

 

 

 

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie – geen mogelijkheden voor subsidie

 

 

 

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning - geen mogelijkheden voor subsidie

P. 30

Volwassenen

A. Touwtjes zelf in handen

A1. Het bewaken van gezondheidsaspecten – geen mogelijkheden voor subsidie

 

18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids-/ maatschappelijke participatie

B. Op tijd erbij!

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

 

 

 

B2. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen

 

 

C. Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

 

 

 

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

 

 

 

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

 

 

 

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

P. 36

Ouderen

A. Touwtjes zelf in handen

A1. Het behouden van zelfstandigheid

 

Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo zelfstandig als mogelijk functioneren, wonen en participeren

 

A2. Het behouden of uitbreiden van het sociaal netwerk

 

 

 

A3. Het bewaken van gezondheidsaspecten – geen mogelijkheden voor subsidie

 

 

 

A3. Het behouden van een gezonde leefstijl

 

 

B. Op tijd erbij!

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

 

 

C. Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

 

 

 

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

 

 

 

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

 

 

 

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

1 De kaders

De kaders van de subsidieregeling zijn de algemene subsidieverordening Lansingerland 2018, het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de financiële kaders. In dit hoofdstuk gaan we in op deze kaders.

1.1 Procedureel kader: Algemene Subsidieverordening Lansingerland 2018

De gemeenteraad van Lansingerland heeft op 26 januari 2017 de Algemene subsidieverordening 2018 (ASV 2018) vastgesteld. Een Algemene Subsidieverordening is de hoofdstructuur van het subsidieproces en bevat de kaders en richtlijnen voor het aanvragen, weigeren, verlenen en vaststellen van subsidies op de verschillende beleidsterreinen van de gemeente. De beleidsinhoudelijke elementen worden vervolgens in subsidieregelingen vastgelegd, welke worden vastgesteld door het college. De subsidieregeling voor het sociaal domein is onlosmakelijk verbonden met het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022. De activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd dienen een bijdrage te leveren aan de doelen welke in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 staan.

1.2 Inhoudelijk kader: Beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022

De gemeente Lansingerland heeft haar beleid vastgelegd in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022. Hierin beschrijft de gemeente de ambities ten aanzien van het sociaal beleid voor de inwoners van Lansingerland. In het beleid vormt de individuele benadering het uitgangspunt en gaat de aandacht voor een belangrijk deel naar inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben in het dagelijks leven. Daarbij werkt de gemeente graag samen met inwoners en maatschappelijke organisaties die hierin een rol kunnen spelen. Het beleidsplan kent de volgende hoofddoelen:

  • De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren;

  • 0-23 jarigen 1 ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners;

  • 18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids- / maatschappelijke participatie

  • Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo zelfstandig als mogelijk functioneren, wonen en participeren.

De verzameling van activiteiten die al onze maatschappelijke partners bieden, leidt tot de Lansingerlandse standaard. In deze subsidieregeling staat welk type activiteiten voor een subsidie in aanmerking komen en waarmee wordt bijgedragen aan deze Lansingerlandse standaard.

1.3 Financieel kader: beschikbare budgetten

De raad heeft voor de Lansingerlandse standaard de onderstaande budgetten beschikbaar gesteld.

Hoofddoel

Beschikbaar in 2019

Onderdelen

De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren

€ 1.725.473

A. Inwoners dragen bij aan de energieke samenleving

 

 

B. Inwoners dragen bij aan het sociaal welbevinden van hun omgeving

0-23 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners

€ 3.764.763

A. Touwtjes zelf in handen

 

 

B. Op tijd erbij!

 

 

C. Passende hulp en ondersteuning

18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids-/ maatschappelijke participatie

€ 1.147.879

A. Touwtjes zelf in handen

 

 

B. Op tijd erbij!

 

 

C. Passende hulp en ondersteuning

Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo zelfstandig als mogelijk functioneren, wonen en participeren

€ 815.125

A. Touwtjes zelf in handen

 

 

B. Op tijd erbij!

 

 

C. Passende hulp en ondersteuning

TOTAAL

€ 7.453.240

Daarnaast heeft de raad bij de vaststelling van de tien beleidsaccenten middelen beschikbaar gesteld om uitvoering te geven aan de accenten. Dit zijn de maximaal beschikbare bedragen voor de gehele uitvoering van een accent. Per accent verschilt de wijze waarop de middelen worden besteed.

 

 

Beschikbaar

Préadvies voorlopige toekenning

1

Elk kind een kans

 € 275.000

 € 7.000

2

Geen kind in de knel

 € 135.000

 € 5.588

3

De leraar trekt aan de bel

 € 110.000

 € 5.000

4

Pubers in the spotlights

 € 90.000

 € 2.384

5

Lansingerland houdt eenzamen aan boord

 € 65.000

 

6

Werken aan werk

 € 50.000

 

7

Grip op geld

 € 85.000

 

8

Intergenerationeel wonen met passende woningen

 € 30.000

 

9

Lansingerland heeft oog voor de vrijwillige inzet

 € 80.000

 

10

Voorkoming van zorgmijding door stapeling zorglasten

 € 180.000

 

2 Subsidieproces

Een subsidieproces bestaat globaal uit de volgende zes stappen.

1. Aanvragen

2. Beoordelen

3. Toekennen en beschikken

4. Informeren over voortgang

5. Aanvragen van vaststelling subsidie

6. Vaststellen en beschikken

In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven bij elk van deze stappen. Voor de volledigheid verwijzen we de aanvrager ook naar de Algemene subsidieverordening 2018 van Lansingerland.

2.1 Aanvragen

Om in aanmerking te komen voor een subsidie dient de organisatie voorafgaand aan de betreffende subsidieperiode een aanvraag in. De organisatie toetst in eerste instantie zelf of de betreffende activiteit in aanmerking komt voor een subsidie. Dit is mogelijk aan de hand van deze subsidieregeling. De basisregels staan opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht, titel 2, en de Algemene subsidieverordening 2018. De aanvullende criteria staan opgenomen in hoofdstuk 3 van deze subsidieregeling. Tevens staan bij de specifieke activiteiten in de inhoudelijke hoofdstukken (hoofdstuk 4 tot en met 7) aanvullende voorwaarden.

Wanneer een aanvrager verwacht in aanmerking te komen voor een subsidie, kan deze een aanvraag indienen via de website www.lansingerland.nl. De organisatie kan een subsidieaanvraag alleen indienen met een elektronisch aanvraagformulier en met de gevraagde bijlagen (zie hoofdstuk 3 voor de voorwaarden). De uiterlijke indieningstermijn van een subsidieaanvraag is 1 juli 2017. Indien een subsidieaanvraag na 1 juli 2017 wordt ingediend, dan nemen wij deze niet meer in behandeling.

Het ZEIL fonds (Samenleving A1) en nieuwe initiatieven die sport en beweging stimuleren (Jeugd A4, Volwassenen B2, Ouderen A4) vormen hier een uitzondering op. De activiteiten die vallen binnen deze kaders kennen een aparte aanvraagprocedure. Hierbij is de indieningstermijn van 1 juli niet van toepassing en kan de aanvrager gedurende het kalenderjaar 2019 een aanvraag indienen.

Subsidieaanvraag namens meerdere organisaties

Wanneer meerdere organisaties gezamenlijk één activiteit organiseren, is één organisatie de hoofdaanvrager. De aanvraag beschrijft hoe de onderlinge verdeling eruit ziet.

Bijzonderheden bij een meerjarensubsidie

De ASV 2018 maakt het mogelijk om een meerjarensubsidie aan te vragen voor een maximale periode van vier jaar. Hier gelden een aantal voorwaarden bij. Deze zijn opgenomen in paragraaf 3.1.

Voor enkele activiteiten is in 2018 al een subsidie verstrekt voor 2019 en is het niet meer mogelijk voor hetzelfde type activiteit een subsidie aan te vragen voor 2019. Binnen de hoofdstukken 4 t/m 8 laten we dit zien doen onderstaande balk:

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

2.2 Beoordelen

Nadat de aanvraag is ingediend, toetsen wij allereerst of de aanvraag compleet en juist is ingediend. Daarna nemen we de aanvraag inhoudelijk in behandeling. We toetsen de aanvraag, aan de hand van het aanvraagformulier en het ingediende activiteitenplan, aan de inhoudelijke criteria. Daarna beoordelen we welk bedrag voor subsidie in aanmerking komt. We berekenen het subsidiebedrag op basis van een begroting en activiteitenplan bij de aanvraag van een organisatie. De hoogte van het subsidiebedrag bepalen we mede op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.

We houden rekening met de diversiteit in vraag en aanbod en met een verdeling van het aanbod over verschillende doelgroepen.

Bijzonderheden meerjarensubsidie

Wanneer een organisatie een meerjarensubsidie heeft aangevraagd, toetsen we het verzoek van de organisatie aan onze voorwaarden voor het verkrijgen van een meerjarensubsidie. Waar nodig doen we dit in overleg met de organisatie.

2.3 Toekennen en beschikken

Het college besluit uiterlijk 11 december over de toekenning voor 2019. Bij een toekenning ontvangt de organisatie die de subsidie heeft aangevraagd een beschikking. Hierin staat opgenomen welk bedrag u aan subsidie ontvangt en voor welke activiteiten. In de bijlage bij de beschikking worden prestatieafspraken opgenomen: een beschrijving van de onderdelen waaraan de activiteit aan moet voldoen.

De betaling van het subsidiebedrag vindt jaarlijks plaats in termijnen. Bedragen tot € 2.500 betalen we ineens uit. Bedragen tussen € 2.500 en €10.000 betalen we uit in twee termijn. Bedragen van meer dan € 10.000 betalen we uit in vier termijnen.

Hardheidsclausule

Het college van B&W behoudt zich het recht voor om op onderdelen af te wijken van het daarin gestelde kader indien maatschappelijke ontwikkelingen of onvoorziene omstandigheden hiertoe aanleiding geven.

Bijzonderheden bij een meerjarensubsidie

Als het college besluit tot een meerjarensubsidie dan vermelden we dit specifiek in de subsidiebeschikking. Het college bepaalt voor hoeveel jaren een subsidie wordt toegekend en kan afwijken van het aantal jaren dat door de organisatie is aangevraagd.

Het kan voorkomen dat organisaties voor een deel van hun activiteiten een meerjarensubsidie ontvangen en voor een deel niet. In dat geval ontvangt de organisatie twee beschikkingen: een voor de meerjarig te subsidiëren activiteiten en een voor de overige (jaarlijks) te subsidiëren activiteiten.

2.4 Verantwoorden

We vragen organisaties om gedurende de periode waarvoor de organisatie subsidie ontvangt ons te informeren over relevante ontwikkelingen binnen de organisatie die mogelijk ook invloed hebben op het verloop van de activiteiten.

Aan organisaties die een subsidiebedrag van meer dan € 7.500 ontvangen, vragen we daarnaast om een tussentijdse verantwoording. Binnen het sociaal domein hanteren we de lijn dat organisaties gedurende het jaar tweemaal een tussenrapportage leveren. Deze wordt uiterlijk 1 mei en uiterlijk 1 september ingeleverd.

  • De rapportage van 1 mei betreft Q1 en wordt in een voortgangsgesprek besproken. Op dat moment kan ook wanneer nodig worden bijgestuurd.

  • De rapportage van 1 september betreft Q1 en Q2 en wordt ook in een voortgangsgesprek besproken.

Met individuele organisaties kunnen, onderbouwd, andere afspraken worden gemaakt. Deze afspraken worden opgenomen in de beschikking.

Bijzonderheden bij een meerjarensubsidie

Voor de organisaties die een meerjarensubsidie ontvangen, geldt het volgende:

  • De aanvrager legt jaarlijks verantwoording af vóór 1 juni na afloop van het vorige subsidiejaar.

  • Mocht de verantwoording niet worden ingediend voor 1 juni, dan trekken we de meerjarensubsidiebeschikking in en kunnen we de subsidie van het vorige subsidiejaar ambtshalve lager vaststellen volgens de geldende regels voor vaststelling. Het college kan daarnaast overwegen de lopende meerjarensubsidiebeschikking in te trekken.

  • Als gedurende de looptijd van de meerjarensubsidiebeschikking blijkt dat de aanvrager niet of onvoldoende aan de prestatieafspraken voldoet (in kwalitatieve en/of kwantitatieve zin), dan heeft het college de mogelijkheid om de eerder afgegeven meerjarensubsidie te herzien of in te trekken.

  • Als een subsidieontvanger een meerjarensubsidiebeschikking heeft gekregen, maar tussentijds de activiteiten wil wijzigen, dan dient de aanvrager daarvoor een nieuwe aanvraag in. Afhankelijk van het besluit van het college over de nieuwe aanvraag trekken we de eerder afgegeven beschikking in of geven we een herziene beschikking af.

  • Mocht de raad in de periode dat de meerjarensubsidiebeschikking loopt besluiten tot verlaging van de subsidieplafonds dan kan dat gevolgen hebben voor de meerjarig verleende subsidies. Mocht dit aan de orde zijn dan nemen we de wettelijke termijnen in acht voor het informeren en aanzeggen van een mogelijke bezuiniging en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

2.5 Aanvraag tot vaststellen

Uiterlijk 1 juni volgend op de periode waarvoor subsidie is toegekend, dient de organisatie een verzoek in om de subsidie vast te stellen. U doet hiermee een verzoek om definitief aanspraak te maken op het aangevraagde subsidiebedrag. Dit doet u door aan te tonen dat de activiteiten zoals deze zijn aangevraagd volledig of gedeeltelijk zijn nagekomen.

Organisaties die in totaal een subsidiebedrag van maximaal €7.500 ontvangen, vragen we voor 1 juni een verslag van hun activiteiten in het betreffende jaar toe te sturen.

2.6 Vaststellen en beschikken

Het college neemt het besluit om subsidies volledig of gedeeltelijk toe te kennen. Vervolgens ontvangt u een vaststellingsbeschikking.

3 Voorwaarden

Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces. Om die reden geldt voor alle aanvragers van subsidies een aantal algemene eisen. Daarnaast stellen we eisen aan de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd. Wanneer een organisatie of activiteit niet of onvoldoende aan de voorwaarden voldoet, vormt dit een grond om de subsidieaanvraag te weigeren.

3.1 Subsidieaanvraag

Bij de aanvraag van een subsidie voor een activiteit worden zowel de organisatie als de activiteit getoetst aan een aantal voorwaarden.

Voorwaarden aan de organisatie

Naast de algemene eisen aan organisaties (opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening 2018) gelden onderstaande eisen specifiek voor organisaties binnen het sociaal domein. Deze zijn veelal opgesteld overeenkomstig geldende wet- en regelgeving. Wanneer een organisatie een aanvraag indient, verwachten wij van organisaties aan deze eisen te voldoen.

  • De organisatie biedt activiteiten gericht op de inwoners van Lansingerland;

  • De professionele- of vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert door en voor kinderen tot 18 jaar moet een VOG kunnen overleggen voor hun bestuursleden en hun medewerkers die de activiteiten door en voor kinderen uitvoeren. 2

  • De professionele organisatie die werkt met beroepskrachten heeft de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling ingevoerd voor de gehele organisatie. De vrijwilligersorganisatie is op de hoogte van de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling en weet hoe ze moeten handelen bij signalen van kindermishandeling of huiselijk geweld.

  • Als er zorgen zijn om een ongezonde en onveilige ontwikkeling bij kinderen tot 18 jaar, maken de professionals die activiteiten uitvoeren gebruik van de verwijsindex SISA (Samenwerkings Instrument Sluitende Aanpak)

  • De activiteiten van een professionele organisatie voldoen aan wet- en regelgeving die passend is bij de betreffende branche (denk hierbij aan cao’s en kwaliteitscertificering);

  • De professional beschikt over deskundigheid die gebruikelijk is in het vakgebied, met eventueel aanvullende scholingen.

  • De organisatie voldoet aan de Wet normering topinkomens (1 januari 2013);

  • De organisatie voldoet aan de eisen gesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en zet zich in voor een veilige uitwisseling van persoonsgegevens. De organisatie werkt hiervoor met de overeenkomst omtrent persoonsgegeven van de gemeente Lansingerland en meldt ernstige datalekken bij het Meldloket datalekken Autoriteit Persoonsgegevens.

  • Organisaties die een subsidie ontvangen, melden calamiteiten bij de betreffende toezichthouder (zie paragraaf 3.3);

  • De organisatie geeft invulling aan “social return on investment” (SROI). 3

Voorwaarden aan de activiteit

Een subsidieaanvraag toetsen wij aan de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de Algemene Subsidieverordening 2018 (artikel 11, Weigerings-, intrekkings en terugvorderingsgronden). Daarnaast hebben we voorwaarden geformuleerd voor subsidies behorend bij het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022. Binnen deze regeling vallen alleen subsidies voor activiteiten die een bijdrage leveren aan de doelen die zijn opgenomen in het Beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022.

Om dat te kunnen beoordelen vragen wij organisaties bij het indienen van een subsidieaanvraag om een toelichting bij de onderstaande elementen:

  • 1.

    Aanleiding: aan welke vraag komt de activiteit tegemoet (bij nieuwe activiteiten aantoonbaar maken en bij reeds bestaande activiteiten toelichten waar een eventuele toename van het aangevraagd bedrag op gebaseerd is).

  • 2.

    Kwalitatieve omschrijving van de beoogde doelgroep

  • 3.

    Kwantitatieve omschrijving van de beoogde doelgroep (op jaarbasis en per training/bijeenkomst/etc)

  • 4.

    De wijze waarop de doelgroep wordt bereikt

  • 5.

    Het beoogd resultaat

  • 6.

    Toelichting waarom aangeboden activiteit een effectieve wijze is om resultaat te bereiken

  • 7.

    Toelichting waarom aangeboden activiteit een efficiënte wijze is om resultaat te bereiken

  • 8.

    Beschrijving van de samenwerking met andere partijen in Lansingerland

  • 9.

    Beschrijving van de wijze waarop wordt omgegaan met klachten en hoe de mate van tevredenheid wordt gemeten

  • 10.

    Uitgewerkt financieel plaatje per activiteit:

    • -

      Uit het financieel overzicht wordt duidelijk uit welke componenten de kostprijs per activiteit bestaat en hoe de verdeling van deze elementen over de kostenprijs is (personele kosten, training/scholing, PR, huisvesting, etc.).

    • -

      Voor organisaties die meer dan € 7.500 aan subsidie ontvangen, eisen wij daarnaast een kosten- en dekkingsoverzicht van de organisatie.

  • 11.

    Een toelichting bij de aanvullende voorwaarden benoemd bij de specifieke activiteiten (zie het gebied voorwaarden bij de activiteiten onder de hoofdstukken 4 tot en met 7).

Ten slotte stellen we als voorwaarde dat de activiteit bekend wordt gemaakt op www.alleszelf.nl.

Aanvullende voorwaarden bij een meerjarensubsidie

Voor het aanvragen van een meerjarensubsidie gelden onderstaande aanvullende voorwaarden:

  • 1.

    Voor een meerjarensubsidie komen organisaties (en activiteiten) in aanmerking waarvoor de afgelopen vier jaar subsidie is verstrekt.

  • 2.

    Voor een meerjarensubsidie komen alleen de activiteiten in aanmerking waarvoor geen beleidswijzigingen worden voorzien.

  • 3.

    Aanvullend op hetgeen in de artikelen 7 en 8 van de ASV 2018 is opgenomen overlegt de aanvrager een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven (art. 7, lid 2b) dan wel een begroting en dekkingsplan (art. 8, lid 2c) over de gehele periode waarover wordt aangevraagd.

3.2 Subsidieverantwoording

Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen tot en met € 7.500 per jaar

Organisaties die maximaal €7.500 aan subsidie ontvangen, dienen geen aanvraag tot vaststelling in. Wel verwachten wij een inhoudelijk activiteitenverslag, waarin staat beschreven in hoeverre uitvoering is gegeven aan de activiteit waarvoor de subsidie is verleend en of dat hierbij de beoogde doelgroep aanwezig was.

Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 7.500 per jaar

Voor de organisaties die meer dan € 7.500 aan subsidie ontvangen wordt bij de aanvraag tot vaststelling een verslag verwacht met de volgende informatie:

  • 1.

    Is de activiteit tegemoet gekomen aan de vraag?

  • 2.

    Kwalitatieve omschrijving van de bereikte doelgroep

  • 3.

    Kwantitatieve omschrijving van de bereikte doelgroep (op jaarbasis en per training/bijeenkomst/etc)

  • 4.

    Beschrijving van wijze waarop de doelgroep is bereikt

  • 5.

    Het bereikte resultaat

  • 6.

    De samenwerking met andere partijen in Lansingerland

  • 7.

    Inzicht in klachten/tevredenheid

  • 8.

    Uitgewerkt financieel plaatje per activiteit.

Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 50.000 per jaar

De organisaties die meer dan € 50.000 ontvangen in één jaar leveren naast de bovengenoemde gegevens ook uitgebreide jaarstukken en een accountantsverklaring in.

3.3 Protocol Melding van calamiteiten

We voegen een verwijzing naar het Protocol Melding van Calamiteiten toe aan deze subsidieregeling. We brengen hiermee bij de organisaties de wettelijke plicht onder de aandacht om calamiteiten te melden. Dit geldt voor alle organisaties die taken uitvoeren die onder de Wmo 2015 vallen. De hoogte van de verstrekte subsidie en de locatie van de activiteiten spelen geen rol.

Organisaties die een subsidie ontvangen, melden calamiteiten bij de betreffende toezichthouder:

  • Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp worden gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd via het Meldformulier Meldingen Jeugd op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

  • Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen worden gemeld aan de GGD Haaglanden via het Meldingsformulier Wmo Toezicht op de website van de GGD Haaglanden.

Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp

  • 1.

    Het vermoeden dat er een onnatuurlijke dood heeft plaatsgevonden;

  • 2.

    Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een kind of jongere in de gezinssituatie waardoor acuut ingrijpen van buiten nodig is;

  • 3.

    Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een jeugdige in een instelling door een medewerker van de instelling of een andere jeugdige;

  • 4.

    Ernstig geweld (zwaar letsel) tegen medewerkers van een instelling, die met jeugdigen en hun ouders/verzorgers werken, door de jeugdige of ouder/verzorger;

  • 5.

    Overige situaties met mogelijk grote maatschappelijke impact of onrust tot gevolg: ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag door jeugdigen, ouders, professionals of verzorgers;

  • 6.

    Overige situaties rond een jeugdige tot 23 jaar die (kunnen) leiden tot (landelijke/ regionale/stedelijke) media-aandacht;

  • 7.

    Vermissing:

    • a.

      Jeugdige is niet binnen 24 uur teruggekeerd in de gesloten instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    • b.

      Er heeft zich een incident voorgedaan tijdens de vermissing (jeugdige is betrokken bij of slachtoffer van een (seksueel) misdrijf.

    • c.

      De jeugdige is jonger dan 13 jaar.

Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen

  • 1.

    Het overlijden van een cliënt;

  • 2.

    Het overlijden van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt;

  • 3.

    Ernstig en/of blijvend lichamelijk en psychisch letsel van een cliënt of van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt;

  • 4.

    Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door en jegens cliënten, door hulpverleners, ouders of verzorgers;

  • 5.

    Vermissing van een cliënt;

    • a.

      Volwassene is niet binnen 24 uur teruggekeerd in een instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    • b.

      Volwassene is onverwacht verdwenen en het is onbekend waar hij/zij nu is, waarbij de afwezigheid afwijkend is ten opzichte van het normale gedrag en het in het belang van de vermiste persoon is dat deze wordt gevonden.

  • 6.

    Fysiek, psychisch en/o seksueel grensoverschrijdend gedrag bij verstrekking van een voorziening (jegens een cliënt door een beroepskracht of een andere cliënt).

4 Samenleving

Hoofddoel 1

 

De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren   

Onderdelen

 

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

A. Inwoners dragen bij aan de energieke samenleving

A1. Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid

B. Inwoners dragen bij aan het sociaal welbevinden van hun omgeving

B1. Het vergroten van de vrijwillige inzet

 

B2. Het versterken van de omgeving

 

 

B3. Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers

4.1 Energieke samenleving

Samenleving A1

Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid

1. Zorg voor Elkaar in Lansingerland (ZEIL Fonds)

Omschrijving activiteit

Nieuwe, laagdrempelige initiatieven van bewoners, lokale organisaties en/of ondernemers die de onderlinge betrokkenheid en/of de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een sociaal of veilig leefklimaat vergroten.

 

Toekenning vindt plaats aan de hand van de volgende drie categorieën:

a. Hijs de zeilen:

Kleine initiatieven die leiden tot het versterken van onderlinge contacten en het vergroten van een sociaal vangnet en/of die een sociaal of veilig leefklimaat bevorderen.

Bijvoorbeeld: een gezamenlijke activiteit in straat of buurt die ertoe leidt dat buurtbewoners elkaar van gezicht en naam kennen, het leefklimaat positief verbetert, bewoners iets weten van elkaars achtergrond en eerder een beroep op elkaar doen voor praktische zaken wanneer dit aan de orde is, zoals klusjes, op elkaars kinderen passen, boodschappen doen voor de buren als die ziek zijn, etc.

b. Wind in de zeilen:

Grotere initiatieven die leiden tot versterking van de samenleving als maatschappelijk vangnet en het verbinden van een grotere groep inwoners en/of die een bijdrage leveren aan de verbetering van het sociale leefklimaat.

Bijvoorbeeld: een gezamenlijke activiteit waarbij krachten worden gebundeld op het gebied van zorg, gezondheid, welzijn, veiligheid, cultuur of sport. Bijvoorbeeld een informatiebeurs over leefstijl en gezondheid, een grote gezamenlijke sportactiviteit, een gecombineerd muziekoptreden van verschillende verenigingen of van een vereniging met de inwoners, een (straat-)theatervoorstelling samen met de buurt of een initiatief voor het gezamenlijk aanpakken van een aandachtspunt in de leefomgeving, zoals hondenpoepoverlast of zwerfvuil.

c. Alle zeilen bij:

Grootschalige en/of vernieuwende initiatieven die aantoonbaar bedoeld zijn om een langdurige versterking van de samenleving als maatschappelijk vangnet en/of een duurzame verbetering van het sociale leefklimaat te bewerkstelligen.

Bijvoorbeeld: een gezamenlijke activiteit in een kern of de hele gemeente die tot één of meerdere duurzame afspraken tussen inwoners of organisaties om elkaar te ondersteunen of duurzaam samen te werken. Bijvoorbeeld het opzetten van een telefooncirkel, een wijkgerichte boodschappendienst of het periodiek onderhoud van de openbare ruimte. Het kan ook gaan om aanpassingen in de leefomgeving die ondersteunend zijn aan deze afspraken.

Voorwaarden

Algemeen

Het initiatief draagt bij aan het vergroten van de onderlinge betrokkenheid en/of de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een sociaal of veilig leefklimaat.

Bij initiatieven die zich richten op fysieke verbeteringen van de leefomgeving en aanpassingen in de openbare ruimte wordt het beheer en onderhoud voldoende geregeld.

De aanvrager stelt na afloop van de activiteit fotomateriaal en een kort verslag met het aantal deelnemers en het effect van de activiteit beschikbaar aan de gemeente. 

a. Hijs de zeilen

De activiteit richt zich op ten minste 25 deelnemers/buurtbewoners.

Er is een aantoonbaar draagvlak voor het initiatief. Dit wordt aangetoond met een handtekeningenlijst met minimaal 10 handtekeningen van verschillende adressen.

b. Wind in de zeilen:

Het initiatief is openbaar en toegankelijk voor een kwetsbare doelgroep.

Bij de activiteit wordt samengewerkt met een of meerdere lokale ondernemers en/of organisaties. 

c. Alle zeilen bij:

De activiteit is vernieuwend, creatief en innovatief van opzet of richt zich op het maken van concrete afspraken (tussen deelnemers) om voor elkaar (periodiek) te zorgen of elkaar te ondersteunen of de leefomgeving te verbeteren.

De initiatiefnemers geven in de aanvraag een duidelijke onderbouwing van de verwachting dat de beoogde versterking en/of duurzame verbetering zal plaatsvinden en een omschrijving van de wijze waarop men dit wil bewerkstelligen.

Budget

Deze subsidie is vooral bedoeld om nieuwe initiatieven mogelijk te maken/op te starten. Per initiatief wordt max. 2 x subsidie toegekend.

 

a. Hijs de zeilen:

Max. € 250,00

 

b. Wind in de zeilen

Max. € 1.250,00

 

c. Alle zeilen bij:

Max. € 2.500,00

 

De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer het subsidieplafond in een jaar is bereikt, worden nieuwe subsidieverzoeken afgewezen.

Bijzonderheden

Op een aantal punten wordt afgeweken van de ASV 2018, te weten:

De aanvrager: de aanvrager kan een natuurlijk persoon zijn,

De aanvraagtermijn: de termijn voor het indienen van een aanvraag is uiterlijk vier weken voor de aanvang van de activiteit.

Subsidiebedrag: voor kleine initiatieven is een bedrag van € 250,00 beschikbaar.

De termijn voor het indienen van een aanvraag is uiterlijk 6 weken voor de aanvang van de activiteit.

2. Advisering door inwoners

Omschrijving activiteit

Activiteiten gericht op het vanuit georganiseerd verband verstrekken van advies aan het college van B&W aangaande beleidsontwikkeling met een relatie tot het sociaal domein.

Voorwaarden

Verordening sociaal domein, artikel 3:9, lid 1.

Budget

De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld in overleg met de betreffende beleidsmedewerker(s), op basis van artikel 3:9 van de verordening sociaal domein.

3. Buurtbemiddeling

Omschrijving activiteit

Het bieden van buurtbemiddeling met geschoolde vrijwilligers voor 25 – 50 zaken per jaar op basis van de bewezen effectieve interventie bij problemen tussen buren die overal in Nederland wordt gebruikt.

Buurtbemiddeling legt de verantwoordelijkheid voor conflicten aantoonbaar terug waar deze hoort: in de buurt en helpt op deskundige wijze de problemen op te lossen. Het zet burgers in hun kracht en voorkomt escalatie en verergering van sociale problematiek in een wijk.

De buurtbemiddeling die de gemeente subsidieert, richt zich met name op de vrije sector en koopwoningen.

Voorwaarden

Vanuit Buurtbemiddeling wordt samengewerkt met partijen als buurttoezicht, wijkagenten en maatschappelijk werk.

Er worden evaluatiegesprekken gehouden met de burger en vrijwilliger en de input wordt gebruikt om de kwaliteit en aanbod te verbeteren of uit te breiden.

Budget

Voor de buurtbemiddeling in de vrije sector en koopwoningen stelt de gemeente de subsidie vast op basis van 25-50 zaken per jaar en de daarvoor benodigde professionele coördinatie en scholing van vrijwilligers. Voor de bemiddeling in de sector sociale huur verloopt de financiering via 3B Wonen. Dat betekent dat er voor Buurtbemiddeling sprake is van gemengde financiering. Uitgangspunt daarbij is dat de gemeente hetzelfde bedrag bekostigt als 3B Wonen voor de totale opdracht.

4. Antidiscriminatievoorziening

Omschrijving activiteit

Toegang tot een laagdrempelige voorziening ter behandeling van klachten over discriminatie. Inwoners kunnen per post, elektronisch, telefonisch en persoonlijk een klacht indienen over discriminatie.

 

Het gaat om de volgende taken:

Het verlenen van onafhankelijke bijstand aan personen bij de afwikkeling van hun klachten door:

Het bieden van eerste ondersteuning bij klachten;

Het verstrekken van informatie en – waar nodig – van advies over mogelijk door de klager te ondernemen stappen.

Het registreren van de klachten;

Het opstellen van de rapportage aan de minister;

Het beantwoorden van vragen van inwoners over discriminatie.

Voorwaarden

De activiteit moet voldoen aan de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen (WGA), het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening en de gemeentelijke Verordening Antidiscriminatievoorziening.

Budget

Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie. De subsidie wordt berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een subsidieaanvraag. De hoogte van de subsidie kan nooit meer bedragen dan de door de gemeente van het Rijk ontvangen vergoeding voor een Anti Discriminatie Voorziening op basis van de WGA.

5. Bibliotheekwerk

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

4.2 Sociaal welbevinden

Samenleving B1

Het vergroten van de vrijwillige inzet

1. Een informatiepunt voor vrijwilligers (en voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt)

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

Samenleving B2

Het versterken van de omgeving

1. Een informatiepunt voor mantelzorgers en verzorgers van kinderen met een handicap of beperking

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

2. Bijeenkomsten en trainingen om de omgeving te versterken

Omschrijving activiteit

a. EHBO- en reanimatiescholing

Cursussen die zich richten op het inzetten van eerste hulp bij een ongeluk of een hartstilstand.

b. Informatieve bijeenkomsten (cafés)

Reguliere thematische bijeenkomsten gericht op: informatie geven, lotgenotencontact en respijtzorg, zoals een alzheimercafé, een NAH (niet aangeboren hersenletsel)- café en autisme café.

c. Informatieve trainingen

De trainingen zijn voor vrijwilligers, mantelzorgers en professionals in de omgeving van de inwoner. De trainingen zijn gericht op het vergroten van de deskundigheid op het gebied van signaleren en terugdringen van depressies, sociaal isolement en overgewicht. Daarnaast betreffen het trainingen voor mantelzorgers gericht op het omgaan met de problematiek van de naaste.

Voorwaarden

De activiteiten zijn gericht op het verstrekken van informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen. Aanvullend gelden de volgende voorwaarden:

a. EHBO- en reanimatiescholing

In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

De EHBO vereniging is betrokken bij de samenleving, wat zich uit in voorlichting op scholen en aanwezigheid bij evenementen. 

b. en c. Informatieve bijeenkomsten (cafés) en trainingen

De informatieve trainingen en lotgenotencafés richten zich zowel op het aantrekken van nieuwe deelnemers als op ondersteuning van reeds bekende deelnemers;

Bijeenkomsten zijn georganiseerd door vrijwilligers, waar nodig met behulp van een professionele organisatie;

Indien evidence based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt.

Budget

a. EHBO- en reanimatiescholing

Voor activiteiten die inzetten op scholing gericht op het verlenen van eerste hulp bij een ongeluk of een hartstilstand geldt een richtlijn van een subsidiebijdrage van €100 per cursus, zowel voor nieuwe leden als voor bestaande leden. 

b. en c. Informatieve bijeenkomsten (cafés) en trainingen

Voor de informatieve bijeenkomsten vraagt  één partij namens de andere samenwerkende partijen een aanvraag in. De richtprijs is €600,00 per bijeenkomst met een frequentie van maximaal 10 per jaar.

Uurtarief van de professional is maximaal € 85.

3. Begeleiding en ondersteuning door geschoolde vrijwilligers of professionals

Omschrijving activiteit

Individuele of groepsgesprekken waarin mantelzorgers worden ondersteund in de zorg voor hun naaste.

Voorwaarden

Het betreft kortdurende begeleiding (maximaal 5 gesprekken).

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

Samenleving B3

Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers

1. Hulp door vrijwilligers

Omschrijving activiteit

De activiteiten worden verricht in en om het huis en zijn gericht op het voorkomen van overbelasting, zoals bijvoorbeeld hulp bij praktische zaken, oppashulp, palliatieve zorg of respijtzorg.

 

De hulp biedt een lichte steun aan inwoner om zelfstandigheid te behouden of te versterken. Denk hierbij aan:

hulp bij alledaagse klussen in en om het huis (boodschappendiensten);

hulp bij eenvoudige administratie;

hulp bij het vinden en onderhouden van sociale contacten;

hulp bij vrije tijdsbesteding, oppassen, speelhulp of gastgezin.

Voorwaarden

Voor deze activiteiten betaalt de inwoner een passende deelnemersbijdrage;

Bij voorkeur vinden de activiteiten niet eenmalig plaats, maar wordt de activiteit op regelmatige basis herhaald;

De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

Budget

Reële bijdrage per activiteit

2. Take Care

Omschrijving activiteit

Wij bieden mantelzorgers die dit nodig hebben een combinatie van hulp en aandacht voor mantelzorgers en hun zorgvragers door een betaalde kracht.

Hulp en aandacht kan bestaan uit:

Een combinatie van klusjes in en om het huis en in het huishouden (max 50%), persoonlijke verzorging, hulp bij het koken en samen eten, persoonlijke aandacht voor gemiddeld 4 uur per week.

Slaapdienst maximaal twee keer per week. Een slaapdienst omvat 9 uur (van 22.00-7.00).

De mantelzorger betaalt een vaste deelnemersbijdrage per uur. Deze is voor 2019 vastgesteld op € 5,00 per uur.

Steunpunt Mantelzorg draagt zorg voor de toeleiding naar Take Care.

Voorwaarden

De hulpvraag van de inwoner staat centraal.

De hulp kan ook buiten kantoortijden geboden worden.

De ondersteuning is ook gericht op het organiseren van optimale inzet van het sociaal netwerk en het optimaal benutten van algemene voorzieningen.

Keuzevrijheid van de inwoner staat voorop: Indien er meerdere subsidieaanvragen komen kiest de gemeente voor verscheidenheid en onderscheidende elementen.

De toekenning vindt plaats op basis van cliëntplaatsen. Een cliëntplaats is een inzet van 4 uur per week gedurende 48 weken per jaar.

Budget

De activiteiten worden afgenomen bij een professionele organisatie;

SROI: De organisatie werkt waar mogelijk met studenten met een relevante opleiding en/of met inwoners met een relevante opleidingsachtergrond van Lansingerland die moeilijk aan het werk kunnen komen.

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting wordt mede bepaald op basis van de benodigde expertise en de constructie waarin de aanbieder werkt. De uurprijs is maximaal € 30,00 (inclusief een deelnemersbijdrage van € 5,00 per uur).

5 Jeugd

Hoofddoel 2

 

0-18 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

1. Touwtjes zelf in handen

A1. Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau

 

A2. Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden

 

A3. Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen

 

A4. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl

 

A5. Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

 

A6. Het ontwikkelen van vaardigheden om een zelfstandig huishouden te voeren

2. Op tijd erbij

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

3. Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

 

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

 

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

 

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

5.1 Touwtjes zelf in handen

Jeugd A1

Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau

Jeugdgezondheidszorg

Omschrijving activiteit

De taken die voortvloeien uit het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg van de Wet publieke gezondheid.

Voorwaarden

De organisatie voldoet aan de kwaliteitseisen HKZ

De organisatie werkt met het ernsttaxatie-model

De organisatie voert het Rijksvaccinatieprogramma uit

De uitvoering van het basistakenpakket wordt door één organisatie uitgevoerd. De keuze voor de uitvoeringsorganisatie gaat in overleg met de regiogemeenten Rijnmond. Dit omdat de gemeente Lansingerland samenwerkingsafspraken heeft die voortvloeien uit de Gemeenschappelijke Regeling GGD-RR en de Raad voor het Publiek Belang.

Budget

Het budget wordt vastgesteld conform het basistakenpakket dat voortvloeit uit de Gemeenschappelijke Regeling GGD-RR en de Raad voor het Publiek Belang.

Jeugd A2

Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden

Bijeenkomsten, trainingen, trajecten

Omschrijving activiteit

Activiteiten die onderdeel zijn van het Aanvullend preventief pakket Jeugdgezondheidszorg, zoals thema- en voorlichtingsbijeenkomsten.

Voorwaarden

Het aanbod vloeit voort uit de ervaringen en trends gesignaleerd door de aanbieder van jeugdgezondheidszorg.

Het aanbod vindt plaats in overleg met de gemeente.

Bijeenkomst is georganiseerd door een professionele organisatie.

In de aanvraag wordt het minimale en maximale aantal deelnemers per bijeenkomst gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

Budget

Reële prijs per activiteit.

Jeugd A3

Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen

Vrijetijdsactiviteiten

Omschrijving activiteit

Recreatieve en educatieve buitenschoolse activiteiten gericht op ontmoeting, recreatie waar jongeren hun sociale netwerk uit te breiden. Deze activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden.

Het betreft activiteiten georganiseerd door scoutingorganisaties, activiteiten die in de schoolvakanties vallen, en ontmoetingsactiviteiten die gedurende het jaar in een ontmoetingsruimte en/of buitenruimte worden georganiseerd.

 

Let op: Reguliere sportactiviteiten uitgevoerd door bij het NOC*NSF aangesloten sportorganisaties komen niet in aanmerking.

Voorwaarden

a. Scouting

De activiteiten worden georganiseerd en uitgevoerd door vrijwilligers.

De activiteiten vinden minimaal één keer per week plaats gedurende minimaal 39 weken per kalenderjaar.

De activiteiten worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd. 

b. Vakantieactiviteiten

De activiteiten worden in de schoolvakanties georganiseerd voor jongeren tot 18 jaar en uitgevoerd door vrijwilligers.

De activiteiten worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd. 

c. Ontmoetingsactiviteiten

De activiteiten zijn recreatief en/of educatief van karakter en gericht op het elkaar kunnen ontmoeten zowel in de buitenruimte als in een ontmoetingsruimte.

De activiteiten worden met, voor en door jongeren georganiseerd, daarbij ondersteund door vrijwilligers.

De activiteiten vinden minimaal één keer per week plaats gedurende minimaal 39 weken per jaar.

Aan een activiteit wordt minimaal door 25 unieke jongeren tot 18 jaar deelgenomen.

Budget

a. Scouting

Vast bedrag per bij Scouting Nederland ingeschreven lid tot 18 jaar van € 25,00 tot een maximum van € 4.000,00 per organisatie. Als peildatum wordt 1 april 2017 aangehouden.

b. Vakantieactiviteiten

Vast bedrag van maximaal € 500,00 per dag bij een deelname van minimaal 50 tot 250 jongeren tot 18 jaar.

Vast bedrag van maximaal € 1.000,00 per dag bij een deelname van 250 of meer jongeren tot 18 jaar. 

c. Ontmoetingsactiviteiten

Een subsidie zal worden berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een aanvraag van een organisatie. De hoogte van het te verlenen bedrag wordt mede bepaald op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.

Het maximum toe te kennen subsidie bedraagt € 4.000,00 per organisatie.

Jeugd A4

Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl

1. Bijeenkomsten, advies en trainingen

Omschrijving activiteit

Activiteit is gericht op de ontwikkeling en bevordering van een gezonde leefstijl, zoals voeding, beweging en middelengebruik.

Voorwaarden

De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Jeugdwet, Wmo en Wpg vallen.

De activiteit kan in groepsverband of individueel aangeboden worden.

De voorkeur gaat uit naar een evidence (of experience based) activiteit.

In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

Organisaties die gemeentebreed samenwerken en daarmee efficiency behalen, worden bij onvoldoende budget verkozen boven andere organisaties.

Budget

Reële prijs per activiteit.

2. Nieuwe initiatieven die sport en bewegen stimuleren

De regeling voor 2019 voor nieuwe initiatieven die sport en bewegen stimuleren publiceren we in het najaar van 2018.

Jeugd A5

Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

 

1. Peuteropvang

Omschrijving activiteit

Het aanbieden van gesubsidieerde peuteropvang aan de gemeentelijke doelgroepkinderen. Een peuter valt binnen de gemeentelijke doelgroep als:

de ouders/ verzorgers geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

de peuter een indicatie voor voorschoolse educatie heeft gekregen van het Centrum voor Jeugd en Gezin.

Voorwaarden

Voor de peuteropvang gelden de volgende voorwaarden:

2 dagdelen per week, maximaal 8 uur per week

Maximaal 40 weken per jaar

Maximaal uurtarief is € 8,85

De opvanglocatie hanteert hetzelfde maximale uurtarief voor de gesubsidieerde doelgroeppeuters als voor de peuters die recht hebben op kinderopvangtoeslag en van hetzelfde aanbod gebruik maken.

De opvanglocatie beoordeelt het gezinsinkomen op basis van een inkomensverklaring van de belastingdienst of een vergelijkbaar alternatief.

Het gesubsidieerde aanbod is alleen toegankelijk voor gemeentelijke doelgroep peuters, woonachtig in de gemeente Lansingerland, in de leeftijd van 2 tot 4 jaar.

De opvanglocatie is gevestigd in Lansingerland.

De opvanglocatie is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang.

De opvanglocatie stelt voor (in ieder geval de gesubsidieerde) gemeentelijke doelgroep peuters het door de gemeente vastgestelde overdrachtsformulier op dat wordt overgedragen aan het basisonderwijs.

De opvanglocatie moet aantonen dat er voldoende behoefte is aan het gesubsidieerde aanbod, afgezet tegen de prognoses van de gemeente.

De hoogte van het subsidiebedrag per aanbieder wordt als volgt berekend: Het subsidiebedrag is gelijk aan verschil tussen de kostprijs en de inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor de (geschatte) gemeentelijke doelgroepkinderen voor gesubsidieerde peuteropvang.

Budget

De gemeenteraad stelt jaarlijks een maximaal subsidiebedrag vast voor peuteropvang. Dit bedrag vormt het subsidieplafond voor het toekennen van de subsidiebedragen voor peuteropvang. Het totale bedrag voor 2019 bedraagt:

€ 300.895,00. Als het totale aangevraagde subsidiebedrag, van alle organisaties gezamenlijk, hoger is dan het beschikbare budget, wordt er per locatie bekeken of een lager aantal subsidieplekken wordt gesubsidieerd. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen het jaar ervoor, de bevolkingssamenstelling van de wijk waarin de locatie zich bevindt en de gemeentelijke prognoses per kern.

 

Het toegekende subsidiebedrag is afhankelijk van het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen, het gezinsinkomen, het gehanteerde uurtarief en het aantal uur per week dat wordt aangeboden, rekening houdend met de hierboven vermelde voorwaarden.

Jeugd A6

Het ontwikkelen van vaardigheden om een zelfstandig huishouden te voeren

1. Begeleiding en ondersteuning door vrijwilligers

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

5.2 Op tijd erbij!

Jeugd B1

Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals: professioneel jongerenwerk

Omschrijving activiteit

De activiteiten van het professioneel jongerenwerk zijn gericht op het ondersteunen en begeleiden van individuele en groepen jongeren. De vorm is vooral coachend, signalerend en daarmee te onderscheiden van hulpverlening. Jongeren die extra ondersteuning nodig hebben worden actief verwezen naar (jeugdhulp)voorzieningen. Het jongerenwerk heeft daarin een signalerende en verwijzende functie.

Voorwaarden

Het jongerenwerk levert een bijdrage aan het voorkomen en oplossen van maatschappelijke of door jongeren zelf ervaren problemen door signalering en doorverwijzing.

De jongerenwerkers verlenen zelf geen hulp maar begeleiden jongeren naar de instanties die hulp kunnen bieden.

Het jongerenwerk levert een bijdrage aan de groepsaanpak van overlast gevende jongeren. Deze bijdrage bestaat uit: deelname aan de werkgroepen groepsaanpak jeugd, bemiddeling tussen jongeren en de buurt, het begeleiden van jongeren naar alternatieve vrijetijdsbesteding of, waar nodig, het begeleiden van jongeren naar hulp.

De organisatie werkt outreachend en resultaatgericht.

Het jongerenwerk zoekt aansluiting en samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), onderwijsinstellingen, politie en andere organisaties waar jongeren in beeld zijn.

De organisatie registreert en kan achteraf verantwoorden wat het aantal jongeren is dat wordt bereikt met het jongerenwerk, op welke manier deze jongeren geholpen en doorverwezen zijn en met welk resultaat.

Budget

Een subsidie zal worden berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een aanvraag van een organisatie. De hoogte van het te verlenen bedrag wordt mede bepaald op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.

 

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

5.3 Passende hulp en ondersteuning

Jeugd C1

Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

1. Toegang

Omschrijving activiteit

De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie.

De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:

Coördinatie

Uitvoering toegang: brede uitvraag en ondersteuningsplan

Informatie- en adviesfunctie

Communicatie

Voorwaarden

Toegang 0-18 jaar wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken.

Budget

Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager.

2. Advies, begeleiding of ondersteuning door professional

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

Jeugd C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

1. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers

Omschrijving activiteit

Vormen van lichte en/of kortdurende ondersteuning die erop gericht is gezinnen weer te begeleiden naar zelfredzaamheid.

Voorwaarden

De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing.

De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner;

De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd.

De aanbieder zorgt voor tijdige doorverwijzing of toeleiding;

Indien evidence based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt;

Betaalde inzet is aanvullend op vrijwillige inzet, ten behoeve van de coördinatie.

Budget

Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteuningsvragen;

Uitgangspunt is dat een inwoner gedurende maximaal een jaar wordt ondersteund door een vrijwilliger;

De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

2. Advies, begeleiding of ondersteuning door professional

Omschrijving activiteit

Wij stellen expertise beschikbaar op het gebied van opgroeien en opvoeden waar kinderen/jongeren en hun ouders in Lansingerland gebruik van kunnen maken.

Voorwaarden

De professional beschikt over deskundigheid die gebruikelijk is in het vakgebied, met eventueel aanvullende scholingen.

Budget

De activiteiten worden afgenomen bij een professionele organisatie, op basis van het aantal verwachte informatie- en adviesvragen.

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

3. Passende lichte ondersteuning door een professional

Omschrijving activiteit

Wij bieden gezinnen die dit nodig hebben ondersteuning door een professionele jeugd- en gezinscoach. Deze vormen van ondersteuning is erop gericht om gezinnen weer te begeleiden naar zelfredzaamheid.

Voorwaarden

De ondersteuning wordt in overleg met het CJG of jeugdconsulent ingezet.

De ondersteuning is licht waar kan en intensief waar moet.

De ondersteuning is gericht op het organiseren van optimale inzet van het sociaal netwerk, familie, buren, vrijwilligers en het optimaal benutten van algemene voorzieningen.

Door middel van optimale samenwerking en afstemming wordt de best mogelijke ondersteuning gegeven aan gezinnen en kinderen binnen de eerste lijn.

Professionals staan ingeschreven in het register van jeugdzorgwerkers Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Budget

De activiteiten worden afgenomen bij een professionele organisatie, op basis van het aantal verwachte informatie- en adviesvragen.De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

4. Activiteiten in het kader van het bestrijden van onderwijsachterstanden

Omschrijving activiteit

Het verlagen van de ouderbijdrage voor doelgroepkinderen VVE voor deelname aan een VVE programma.

Extra kosten voor het aanbieden voorschoolse educatie, aangeboden op een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf;

Activiteiten in het kader van internationale schakelklassen in het basisonderwijs;

Deskundigheidsbevordering in het kader voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE);

Overige activiteiten, gericht op het bestrijden van onderwijsachterstanden en het stimuleren van de ouderbetrokkenheid van de doelgroep.

Voorwaarden

De activiteiten moeten voldoen aan alle eisen, vastgelegd in de relevante Wet- en regelgeving voor onderwijsachterstanden / VVE.

De activiteiten zijn gericht op de, door het college vastgestelde, doelgroep voor voor- en vroegschoolse educatie.

De instellingen nemen actief deel aan het VVE overleg en werken samen met de overige betrokken organisaties.

De voorschoolse voorzieningen stellen voor elk doelgroepkind het vastgestelde overdrachtsformulier op dat wordt overgedragen aan het basisonderwijs.

De voorschoolse voorzieningen hebben een ouderbeleid waarin de activiteiten ten aanzien van de ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie voor de ouders van doelgroepkinderen VVE staat beschreven.

De instellingen hebben beleid ten aanzien van de kwaliteitsbewaking van de aangeboden VVE activiteiten.

Budget

Jaarlijks ontvangt de gemeente een Rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden. Dit bedrag vormt het subsidieplafond voor het toekennen van de subsidiebedragen voor onderwijsachterstanden. Indien het totale aangevraagde bedrag aan subsidie voor dit doel hoger is dan de Rijksbijdrage, hanteren wij de onderstaande prioritering, waarbij activiteit 1 als eerste wordt toegekend.

Het verlagen van de ouderbijdrage: Voor doelgroepkinderen VVE wordt de kostprijs van 2 dagdelen VVE gesubsidieerd, mits zij minimaal 4 dagdelen per week een VVE aanbod volgen van minimaal 10 uur en maximaal 12 uur per week. Dit wordt als volgt berekend: aantal doelgroeppeuters x aantal uur (2 dagdelen) per week x kostprijs. Extra kosten aanbieden VVE: Voor een VVE groep op een kinderdagverblijf of peuteropvang wordt een maximaal subsidiebedrag van € 7.000,00 per VVE groep toegekend.

Activiteiten in het kader van internationale schakelklassen: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.De deskundigheidsbevordering: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.

De aanvullende activiteiten: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.

Het Rijk heeft de ambitie om in 2020 uit te breiden naar 16 uur VVE aanbod. Afhankelijk van te ontvangen middelen zullen nadere subsidieregels opgesteld worden over de mogelijkheid om extra subsidie aan te vragen voor het overgangsjaar 2019.

Jeugd C3

Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

Voor activiteiten die een bijdrage leveren aan C3 is geen subsidie beschikbaar.

Jeugd C4

Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

Voor activiteiten die een bijdrage leveren aan C4 is geen subsidie beschikbaar.

6 Volwassenen

Hoofddoel 3

 

18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids- / maatschappelijke participatie

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

A. Touwtjes zelf in handen

A1. Bewaken van gezondheidsaspecten

B. Op tijd erbij

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

 

B2. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen

C. Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

 

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

 

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

 

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

6.1 Touwtjes zelf in handen

Volwassenen A1

Bewaken van gezondheidsaspecten

Voor activiteiten die een bijdrage leveren aan A1 is geen subsidie beschikbaar.

6.2 Op tijd erbij!

Volwassenen B1

Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

1. Trainingen en bijeenkomsten

Omschrijving activiteit

Bijeenkomsten gericht op laagdrempelige informatie en advies over een gezonde leefstijl voor een brede doelgroep.

Cursussen die zich richten op:

° Het bevorderen van een gezonde leefstijl voor jezelf of voor je omgeving

° Het voorkomen van ongezondheid / ongezonde leefsituaties van de deelnemer of van personen voor wie de deelnemer de zorg heeft

° Onder deze categorie vallen activiteiten die uitval door depressie en sociaal isolement terugdringen. 

Te denken valt aan bijeenkomsten gericht op fysieke en mentale fitheid.

NB. Voor bijeenkomsten gericht op lotgenotencontacten (café’s) wordt verwezen naar hoofddoel Samenleving.

Voorwaarden

De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen.

In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

Budget

Reële prijs per activiteit

Volwassenen B2

Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen

1. Trainingen en bijeenkomsten

Omschrijving activiteit

Bijeenkomsten gericht op laagdrempelige informatie en advies over een gezonde leefstijl voor een brede doelgroep

Te denken valt aan bijeenkomsten gericht op fysieke en mentale fitheid.

Voorwaarden

De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen.

In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

Organisaties die gemeentebreed samenwerken en daarmee efficiency behalen, worden bij onvoldoende budget verkozen boven de andere organisatie.

Budget

Reële prijs per activiteit

2. Nieuwe Initiatieven die sport en bewegen stimuleren

De regeling voor 2019 voor “nieuwe initiatieven die sport en bewegen stimuleren” publiceren we in het najaar van 2018.

6.3 Passende hulp en ondersteuning

Volwassenen C1

Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

1. Toegang

Omschrijving activiteit

De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie.

De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:

Coördinatie

Uitvoering toegang: brede uitvraag en ondersteuningsplan

Informatie- en adviesfunctie

Communicatie

Voorwaarden

Toegang 18-67 jaar wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken.

Budget

Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager.

2. Advies, begeleiding of ondersteuning door professional

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

Volwassenen C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

1. Hulp door vrijwilligers

Omschrijving activiteit

De hulp biedt een lichte steun aan inwoner om zelfstandigheid te behouden of te versterken. Denk hierbij aan:

hulp bij alledaagse klussen in en om het huis (boodschappendiensten);

hulp bij eenvoudige administratie;

hulp bij het vinden en onderhouden van sociale contacten.

Voorwaarden

We gaan er vanuit dat voor deze activiteiten een passende deelnemersbijdrage wordt gevraagd aan de inwoner.

Bij voorkeur vinden de activiteiten niet eenmalig plaats, maar wordt de activiteit op regelmatige basis herhaald.

Budget

Reële bijdrage per activiteit

2. Kledingbank

Omschrijving activiteit

Het verstrekken van kleding aan Lansingerlandse inwoners met een laag inkomen.

Voorwaarden

De kledingbank richt zich op Lansingerlandse inwoners met een laag inkomen (maximaal 130% van het minimuminkomen). Deze inwoners kunnen, middels een gestandaardiseerde verwijzing, naar de kledingbank worden verwezen door één van de toegangspartijen, VluchtelingenWerk, de Voedselbank of de gemeente.

Iedere deelnemer moet jaarlijks een nieuwe verwijzing overhandigen voor gebruik van de kledingbank.

De organisatie stelt duidelijke kaders voor gebruik van de kledingbank. Hierbij kijken ze onder andere naar het maximaal aantal keer per jaar dat de inwoner gebruik kan maken van de kledingbank en het maximaal aantal kledingstukken dat per jaar kan worden verstrekt. Dit specificeren ze naar doelgroep (jeugd, volwassenen, ouderen).

De deelnemer betaalt een eigen bijdrage voor inschrijving bij en/of deelname aan de kledingbank. Deze eigen bijdrage is passend bij de kaders voor deelname.

De organisatie voert een duidelijke registratie van de deelnemers, en rapporteert in het eindverslag aan de gemeente ten minste:

° Het aantal unieke deelnemers, uitgesplitst naar doelgroep (jeugd, volwassenen, ouderen).

° Het aantal verwijzingen, uitgesplitst per verwijzer.

De organisatie onderzoekt de mogelijkheden om andere, noodzakelijke middelen te verstrekken. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht een (medische) hulpmiddelen.

Budget

Een vast bedrag van €0,10 per inwoner van Lansingerland.

3. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers

Omschrijving activiteit

Hulp of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers waardoor minder zelfredzame inwoners zo zelfredzaam mogelijk kunnen wonen, leven en participeren. Voorbeelden:

Begeleiding of ondersteuning bij het vinden van werk;

Begeleiding of ondersteuning bij het vinden van sociale contacten;

Begeleiding of ondersteuning bij (financiële) administratie of beginnende schuldenproblematiek;

Begeleiding of ondersteuning bij het inrichten van de dag;

Initiatieven gericht op armoedebestrijding of schuldpreventie voor met name ZZP’ers;

Begeleiding of ondersteuning op en onderweg;

Begeleiding of ondersteuning aan asielgerechtigden.

Voorwaarden

De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing;

De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner;

De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd.

Indien nodig verwijst de aanbieder tijdige door naar meer passende aanbieders;

Indien evidence based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt;

De aanbieder van begeleiding/ondersteuning aan asielgerechtigden heeft een goede samenwerkingsrelatie met landelijke organisaties (zoals het COA en de IND) en lokale aanbieders (zoals de toegangspartijen).

Budget

Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteuningsvragen;

De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

4. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

Onder deze activiteit valt onder meer het (kortdurend) advies en cliëntbegeleiding aan volwassenen.

Voorwaarden

De professional staat naast de inwoner, zoekt uit wat nodig is en moedigt de inwoner aan om zelf te teugels in handen te nemen en te zoeken naar een oplossing;

De hulp richt zich op inwoners met een combinatie van materiële en psycho-sociale problemen. In afstemming met de coördinator Sluitende Aanpak kan de hulp zich richten op juridische vraagstukken;

De aanvraag geeft een indicatie van:

De aanvraag geeft een indicatie van:

° aantallen korte trajecten (tot 10 uur);

° aantallen middellange trajecten (tot 10 tot 25 uur);

° aantallen trajecten van meer 25 uur.

De organisatie geeft bij de verantwoording inzicht in de leefgebieden waar inwoners een hulpvraag op hebben en op de resultaten van de inzet .

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

Volwassenen C3

Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

1. Vrij toegankelijke dagbesteding

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

2. Een laagdrempelige inloop/opvang voor kwetsbare doelgroepen

Omschrijving activiteit

Een ontmoetingsmogelijkheid voor inwoners met (langdurige) psychische, psychiatrische en psychosociale problemen. De inloop is gericht op het structureren van dagelijkse bezigheden van gebruikers van de inloop.

Voorwaarden

Tijdens de inloop is een GGZ-professional aanwezig. Ter ondersteuning zijn vrijwilligers betrokken;

De inloop vindt vier dagen per week plaats van 09:00 tot 17:00 gedurende het hele jaar;

De GGZ inloop heeft een calamiteitenprotocol om de veiligheid te waarborgen;

De professional monitort/evalueert frequent de individuele voortgang en zorgt indien nodig voor tijdige doorverwijzing of toeleiding;

Bij signalering wordt gewerkt met methodieken die aantoonbaar tot resultaten leiden.

Budget

Subsidiering vindt plaats aan één aanbieder

Volwassenen C4

Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

a. Bemoeizorg

De activiteit is gericht op de volwassen inwoners die benodigde zorg mijden.

De inspanningen ten behoeve van de zorgmijder richten zich op:

het verbeteren van de leefstijl;

het verbeteren van de woon- en leefsituatie;

het voorkomen van maatschappelijke teloorgang;

het versterken van de signalering en het toeleiden naar passende ondersteuning. 

b. Begeleiding Huiselijk geweld

Hulpverleningstrajecten voor volwassenen en kinderen die met huiselijke geweld en kindermishandeling te maken hebben. De activiteit is gericht op het voorkomen van (herhaling van) huiselijk geweld en kindermishandeling.

Voorwaarden

Voor zowel bemoeizorg als voor begeleidingstrajecten bij huiselijk geweld/ouderenmishandeling geldt dat:

de ondersteuning wordt ingezet met instemming van de coördinator Sluitende Aanpak;

de ondersteuning is gericht op het gehele systeem (één huishouden, één plan);

intensief wordt samengewerkt met het lokaal team Sluitende Aanpak en/of het lokaal team Huiselijk Geweld (de aanbieder van begeleidingstrajecten Huiselijk Geweld is een vaste deelnemer in het lokaal team Huiselijk Geweld).

in de verantwoording een onderscheid wordt gemaakt in trajectduur.

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

7 Ouderen

Hoofddoel 3

18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids / maatschappelijke participatie

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

A. Touwtjes zelf in handen

A1. Het behouden van zelfstandigheid

 

 

A2. Het behouden of uitbreiden van het sociaal netwerk

 

A3. Het bewaken van gezondheidsaspecten

 

A4. Het behouden van een gezonde leefstijl

B. Op tijd erbij

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

C. Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

 

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

 

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

 

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

7.1 Touwtjes zelf in handen

Ouderen A1

Het behouden van zelfstandigheid

1. Informatiebijeenkomsten

Omschrijving activiteit

Groepsbijeenkomsten gericht op het bieden van kennis en informatie (ontwikkeling/educatie) voor inwoners gericht op vaardigheden die zij nodig hebben om zelfstandig te functioneren en te participeren.

Voorwaarden

De doelgroep kan de geboden kennis en informatie niet op eigen kracht verwerven.

Budget

Reële bijdrage per activiteit

2. Hulp door vrijwilligers

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

Ouderen A2

Het behouden of uitbreiden van het sociaal netwerk

1. Sociale activiteiten buiten verenigingsverband

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

Seniorproof maken van vrijetijdsactiviteiten

Omschrijving activiteit

Activiteiten gericht op de werving van deelnemers 67+ en/of aanpassingen gericht op het vergroten en behouden van de (sociale) toegankelijkheid van vrijetijdsactiviteiten voor 67+.

Voorwaarden

a. De activiteit geeft bekendheid aan en nodigt uit tot deelname aan vrijetijdsactiviteiten* door ouderenen/of

b. De activiteit vergroot en behoudt de toegankelijkheid van vrijetijdsactiviteiten* door ouderen

*Reguliere sportactiviteiten uitgevoerd door bij het NOC*NSF aangesloten sportorganisaties komen niet in aanmerking.

Budget

Een maximale bijdrage van € 500 in de kosten voor:

a. ledenwerving;

en/of

b. het vergroten en/of behouden van de toegankelijkheid van de activiteiten.

 

Voor de activiteit zelf is geen subsidie beschikbaar.

Ouderen A3

Het bewaken van gezondheidsaspecten

Voor activiteiten die een bijdrage leveren aan A3 is geen subsidie beschikbaar.

Ouderen A4

Het behouden van een gezonde leefstijl

1. Trainingen en bijeenkomsten

Omschrijving activiteit

Bijeenkomsten gericht op laagdrempelige informatie en advies over een gezonde leefstijl voor een brede doelgroep Cursussen die zich richten op:

° Het bevorderen van een gezonde leefstijl voor jezelf of voor je omgeving

° Het voorkomen van ongezondheid / ongezonde leefsituaties van de deelnemer of van personen voor wie de deelnemer de zorg heeft.

Te denken valt aan bijeenkomsten gericht op fysieke en mentale fitheid.

Voorwaarden

De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen.

In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

Budget

Wanneer sprake is van professionele inzet, wordt de uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

2. Beweegactiviteiten buiten verenigingsverband

Omschrijving activiteit

Beweegactiviteiten in groepsverband voor inwoners die geen aansluiting meer vinden binnen het verenigingsleven. Deze activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden.

Voorwaarden

De activiteit wordt opgezet en uitgevoerd in samenwerking met één of meer niet-sportspecifieke organisaties, zoals Sport MEE, Welzijn Lansingerland, huisartsen, fysiotherapeuten of gezondheidscentra;

De activiteit staat onder deskundige begeleiding;

In geval van een situatie als een valincident is oog voor een goede opvolging van de situatie;

De activiteiten vinden minimaal één keer per week plaats;

De activiteiten worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd;

Deelnemers betalen een passende deelnemersbijdrage.

Budget

Reële bijdrage per activiteit.

3. Nieuwe initiatieven die sport en bewegen stimuleren

De regeling voor 2019 voor “nieuwe initiatieven die sport en bewegen stimuleren” publiceren we in het najaar van 2018.

7.2 Op tijd erbij!

Ouderen B1

Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

1. Preventieve activiteiten

Omschrijving activiteit

Onder deze categorie vallen preventieve activiteiten die uitval door psychische of fysieke beperkingen terugdringen.

Voorwaarden

De activiteit wordt aangeboden in groepsverband;

De activiteit kan zowel gericht zijn op de inwoner zelf als op het ondersteunend netwerk of de betrokken professional;

De activiteit is gericht op het voorkomen van uitval, maar heeft ook aandacht voor het tijdig signaleren en het toeleiden naar passende ondersteuning;

Een professional verzorgt de activiteit.

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

7.3 Passende hulp en ondersteuning

Ouderen C1

Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

1. Toegang

Omschrijving activiteit

De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie.

De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:

Coördinatie

Uitvoering toegang: brede uitvraag en ondersteuningsplan

Informatie- en adviesfunctie

Communicatie

Voorwaarden

Toegang 67+ wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken.

Budget

Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager.

2. Onafhankelijke cliëntondersteuning

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

Ouderen C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

1. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers

Omschrijving activiteit

Hulp of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers waardoor minder zelfredzame inwoners zo zelfredzaam mogelijk kunnen wonen, leven en participeren. Voorbeelden:

Begeleiding of ondersteuning bij het vinden van sociale contacten;

Begeleiding of ondersteuning bij (financiële) administratie of beginnende schuldenproblematiek.

Voorwaarden

De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing.

De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner.

De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd. De aanbieder zorgt voor tijdige doorverwijzing of toeleiding.

Indien evidence based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt.

Budget

Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteuningsvragen.

De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

2. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

Onder deze activiteit valt onder meer het (kortdurend) ouderenadvies en cliëntbegeleiding aan ouderen.

Voorwaarden

De professional staat naast de inwoner, zoekt uit wat nodig is en moedigt de inwoner aan om zelf te teugels in handen te nemen en te zoeken naar een oplossing;

De hulp richt zich op inwoners met een combinatie van materiële en psycho-sociale problemen;

De aanvraag geeft een indicatie van:

° aantallen korte trajecten (tot 10 uur);

° aantallen middellange trajecten (tot 10 tot 20 uur);

° aantallen trajecten van meer 20 uur.

De organisatie geeft bij de verantwoording inzicht in de leefgebieden waar inwoners een hulpvraag op hebben en op de resultaten van de inzet .

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

Ouderen C3

Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

1. Vrij toegankelijke dagbesteding

Let op: Voor 2019 is het niet mogelijk om een subsidie aan te vragen voor deze activiteit.

2. Een laagdrempelige inloop/opvang voor kwetsbare doelgroepen

Omschrijving activiteit

Een ontmoetingsmogelijkheid voor inwoners met (langdurige) psychische, psychiatrische en psychosociale problemen. De inloop is gericht op het structureren van dagelijkse bezigheden van gebruikers van de inloop.

Voorwaarden

Tijdens de inloop is een GGZ-professional aanwezig. Ter ondersteuning zijn vrijwilligers betrokken;

De inloop vindt vier dagen per week plaats van 09:00 tot 17:00 gedurende het hele jaar;

De GGZ inloop heeft een calamiteitenprotocol om de veiligheid te waarborgen;

De professional monitort/evalueert frequent de individuele voortgang  en zorgt indien nodig voor tijdige doorverwijzing of toeleiding;

Bij signalering wordt gewerkt met methodieken die aantoonbaar tot resultaten leiden.

Budget

Subsidiering vindt plaats aan één aanbieder

3. Individuele hulp en aandacht

Omschrijving activiteit

Wij bieden ouderen die dit nodig hebben een combinatie van hulp en aandacht in de thuissituatie door een betaalde kracht die valt onder een koepelorganisatie. 

Hulp en aandacht bestaat uit:

Een combinatie van klusjes in en om het huis en in het huishouden (max 50%), persoonlijke verzorging, hulp bij het koken en samen eten, persoonlijke aandacht voor gemiddeld 4 uur per week;

De inwoner betaalt een vaste deelnemersbijdrage van €5 per uur.

Voorwaarden

De hulpvraag van de inwoner staat centraal;

De hulp kan ook buiten kantoortijden geboden worden;

De ondersteuning is aanvullend op de inzet van het sociaal netwerk en van algemene voorzieningen;

De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner;

De toekenning vindt plaats op basis van cliëntplaatsen. Een cliëntplaats is een inzet van 4 uur per week gedurende 48 weken;

Keuzevrijheid van de inwoner staat voorop: Indien er meerdere subsidieaanvragen komen kiest de gemeente voor verscheidenheid en onderscheidende elementen.

Budget

De activiteiten worden afgenomen bij een professionele organisatie, op basis van het aantal verwachte hulpvragen;

SROI: De organisatie werkt waar mogelijk met studenten met een relevante opleiding en/of met inwoners van Lansingerland die moeilijk aan het werk kunnen komen;

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal € 30 (dit bedrag is inclusief deelnemersbijdrage);

De organisatie int zelf de deelnemersbijdrage.

Ouderen C4

Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

1. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

a. Bemoeizorg

De activiteit is gericht op ouderen die benodigde zorg mijden. De inspanningen ten behoeve van de zorgmijder richten zich op:

• het verbeteren van de leefstijl;

• het verbeteren van de woon- en leefsituatie;

• het voorkomen van maatschappelijke teloorgang;

• het versterken van de signalering en het toeleiden naar passende ondersteuning.

b. Begeleiding Huiselijk geweld/ouderenmishandelingHulpverleningstrajecten voor ouderen die met huiselijk geweld te maken hebben. De activiteit is gericht op het voorkomen van (herhaling van) huiselijk geweld en ouderenmishandeling.

Voorwaarden

Voor zowel bemoeizorg als voor begeleidingstrajecten bij huiselijk geweld/ouderenmishandeling geldt dat:

• de ondersteuning wordt ingezet met instemming van de coördinator Sluitende Aanpak;

• de ondersteuning is gericht op het gehele systeem (één huishouden, één plan);

• intensief wordt samengewerkt met het lokaal team Sluitende Aanpak en/of het lokaal team Huiselijk Geweld (de aanbieder van begeleidingstrajecten Huiselijk Geweld is een vaste deelnemer in het lokaal team Huiselijk Geweld).

• In de verantwoording een onderscheid wordt gemaakt in trajectduur.

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het desbetreffende vakgebied en betreft maximaal €85.

8 Beleidsaccenten

Het beleidsplan Versterken van Veerkracht benoemt naast de Lansingerlandse standaard ook een aantal beleidsaccenten. De raad heeft budgetten beschikbaar gesteld voor de uitvoering van deze accenten. Een deel van de budgetten is beschikbaar voor subsidies voor activiteiten die een bijdrage leveren aan deze beleidsaccenten.

Een aanvraag in het kader van deze beleidsaccenten komt tot stand in onderling overleg met de gemeente. Voor deze subsidieaanvraag gelden dezelfde voorwaarden als voor reguliere aanvragen.

Accent 1: Elk kind een kans (totaal beschikbaar budget € 275.000)

Met dit accent vergroten we de ontwikkelkansen van kinderen en jongeren in een achterstandsituatie.

Om veilig en gezond tot een zelfredzame inwoner te kunnen ontwikkelen is het leggen van een goede basis erg belangrijk.

Accent 2: Geen kind in de knel (totaal beschikbaar budget € 135.000)

Met dit accent vergroten we de ontwikkelkansen van kinderen en jongeren in de knel.

We vinden het belangrijk om te investeren in de ontwikkelkansen van kinderen. Hiermee voorkomen we dat kinderen en jongeren in de knel komen vanwege relationele problemen of verwachtingspatronen van hun ouders/verzorgers.

Accent 3: De leraar trekt aan de bel (totaal beschikbaar budget € 110.000)

Met dit accent zetten we in op het versterken van de samenwerking met het onderwijs. Het is belangrijk om problemen in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren en aan te pakken. Dit voorkomt escalatie en verergering. Naast ouders signaleren ook mensen in de omgeving problemen bij kinderen. Hierin is het onderwijs een belangrijke partner.

Accent 4: Pubers in de spotlights (totaal beschikbaar budget € 90.000)

Met dit accent willen we duidelijk maken dat Lansingerland oog heeft voor jongeren die zich ontwikkelen naar jongvolwassenen.

Accent 5: Lansingerland houdt eenzamen ‘aan boord’ (totaal beschikbaar budget € 65.000)

Met dit accent vergroten we de maatschappelijke participatie om een sociaal isolement te voorkomen.

Accent 6: Werken aan werk (totaal beschikbaar budget € 50.000)

Met dit accent willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk inwoners klaar staan voor de arbeidsmarkt en dat de arbeidsmarkt klaar is voor deze kandidaten.

Accent 7: Grip op geld (totaal beschikbaar budget € 85.000)

Met dit accent zetten we in op het voorkomen van schulden en pakken we problematische schulden aan.

Accent 8: Intergenerationeel wonen met passende woningen (totaal beschikbaar budget € 30.000)

Met dit accent willen we realiseren dat ouderen en jongeren door elkaar wonen, waarmee we het bieden van onderlinge hulp bevorderen en waarmee we ervoor zorgen dat de straat of buurt levendig blijft.

Accent 9: Lansingerland heeft oog voor de vrijwillige inzet (totaal beschikbaar budget € 80.000)

Met dit accent vragen we aandacht voor mantelzorgers met gemengde zorgtaken, werkende en jeugdige mantelzorgers en erkenning en waardering voor de vrijwillige inzet van inwoners.

Accent 10: Voorkomen zorgmijding door stapeling van lasten (totaal beschikbaar budget € 180.000)

Met dit accent zetten we in op bereikbare, betaalbare ondersteuning. We willen de hoogte van de Eigen Bijdrage aanpassen zodat die geen drempel is voor het gebruik van WMO-voorzieningen.

Bijlage T19.14108

Addendum bij subsidieregeling Sociaal Domein 2020

Dit addendum is een aanvulling op de subsidieregeling Sociaal Domein 2020 (T19.05043). De kaders van de subsidieregeling zijn de algemene subsidieverordening Lansingerland 2018, het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de financiële kaders. Deze zijn terug te vinden in de subsidieregeling Sociaal Domein 2020 op onze website: https://www.lansingerland.nl/belastingen-en-subsidies/subsidie-sociaal-domein/

Jeugd

Hoofddoel: 0 – 18 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners

Jeugd A5

Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

1. Peuteropvang

Omschrijving activiteit

Het aanbieden van gesubsidieerde peuteropvang aan de gemeentelijke doelgroepkinderen. Een peuter valt binnen de gemeentelijke doelgroep als:

  • de ouders/ verzorgers geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

Voorwaarden

Voor de gesubsidieerde peuteropvang gelden de volgende voorwaarden:

  • 2 dagdelen per week, maximaal 8 uur per week

  • Maximaal 40 weken per jaar

  • Maximaal uurtarief is € 8,20

  • De opvanglocatie hanteert hetzelfde maximale uurtarief voor de gesubsidieerde doelgroeppeuters als voor de peuters die recht hebben op kinderopvangtoeslag en van hetzelfde aanbod gebruik maken.

  • De opvanglocatie hanteert dezelfde opvangtijden voor de gesubsidieerde doelgroeppeuters als voor de peuters die recht hebben op kinderopvang-toeslag en van hetzelfde aanbod gebruik maken.

  • De opvanglocatie beoordeelt het gezinsinkomen op basis van een inkomensverklaring van de belastingdienst of een vergelijkbaar alternatief.

  • Het gesubsidieerde aanbod is alleen toegankelijk voor gemeentelijke doelgroep peuters, woonachtig in de gemeente Lansingerland, in de leeftijd van 2 tot 4 jaar.

  • De opvanglocatie is gevestigd in Lansingerland.

  • De opvanglocatie is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang.

  • De opvanglocatie stelt voor (in ieder geval de gesubsidieerde) gemeentelijke doelgroep peuters het door de gemeente vastgestelde overdrachtsformulier op dat wordt overgedragen aan het basisonderwijs.

  • De opvanglocatie moet aantonen dat er voldoende behoefte is aan het gesubsidieerde aanbod, afgezet tegen de prognoses van de gemeente.

  • De hoogte van het subsidiebedrag per aanbieder wordt als volgt berekend: Het subsidiebedrag is gelijk aan verschil tussen het fiscaal maximum zoals vastgesteld door het Rijk en de inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor de (geschatte) gemeentelijke doelgroepkinderen voor gesubsidieerde peuteropvang.

Budget

De gemeenteraad stelt jaarlijks een maximaal subsidiebedrag vast voor peuter-opvang. Dit bedrag vormt het subsidieplafond voor het toekennen van de subsidiebedragen voor peuteropvang. Het totale bedrag voor 2020 bedraagt:

€ 300.895,00. Als het totale aangevraagde subsidiebedrag, van alle organisaties gezamenlijk, hoger is dan het beschikbare budget, wordt er per locatie bekeken of een lager aantal subsidieplekken wordt gesubsidieerd. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen het jaar ervoor, de bevolkingssamenstelling van de wijk waarin de locatie zich bevindt en de gemeentelijke prognoses per kern.

 

Het toegekende subsidiebedrag is afhankelijk van het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen, het gezinsinkomen, het gehanteerde uurtarief en het aantal uur per week dat wordt aangeboden, rekening houdend met de hierboven vermelde voorwaarden.

5.3. Passende hulp en ondersteuning

Jeugd C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

4. Activiteiten in het kader van het bestrijden van onderwijsachterstanden

Omschrijving activiteit

  • Het verlagen van de ouderbijdrage voor doelgroepkinderen VVE voor deelname aan een VVE programma. Een peuter valt binnen de gemeentelijke VVE-doelgroep als de peuter een indicatie voor voorschoolse educatie heeft gekregen van het Centrum voor Jeugd en Gezin.

  • Extra kosten voor het aanbieden voorschoolse educatie, aangeboden op een peuteropvang (kortdurende opvang ter voorbereiding op het basisonderwijs);

  • Activiteiten in het kader van internationale schakelklassen in het basis-onderwijs.

  • Deskundigheidsbevordering in het kader van voor- en vroegschoolse educatie;

  • Overige activiteiten, gericht op het bestrijden van onderwijsachterstanden en het stimuleren van de ouderbetrokkenheid van de doelgroep.

 

Voorwaarden

  • De voorwaarden voor de eerste 2 dagdelen voor VVE-peuters zijn gelijk aan de voorwaarden voor het aanvragen van gesubsidieerde peuteropvang.

  • Aanbieders VVE-peuteropvang maken een keuze voor het volgende aanvullende vve-aanbod:

    • 1.

      5 dagdelen van maximaal 3,5 uur per dagdeel. Subsidie wordt verstrekt voor een aanvullend aanbod van maximaal 10,5 uur per week.

    • 2.

      4 dagdelen van maximaal 4 uur per dagdeel. Subsidie wordt verstrekt voor een aanvullend aanbod van maximaal 8 uur per week.

 

Overige voorwaarden:

  • De activiteiten moeten voldoen aan alle eisen, vastgelegd in de relevante Wet- en regelgeving voor onderwijsachterstanden / VVE.

  • De activiteiten zijn gericht op de, door het college vastgestelde, doelgroep voor voor- en vroegschoolse educatie.

  • De instellingen nemen actief deel aan het VVE overleg en werken samen met de overige betrokken organisaties.

  • De voorschoolse voorzieningen stellen voor elk doelgroepkind het vastgestelde overdrachtsformulier op dat wordt overgedragen aan het basisonderwijs.

  • De voorschoolse voorziening zorgt voor een warme overdracht naar het basisonderwijs

  • De voorschoolse voorzieningen hebben een ouderbeleid waarin de activiteiten ten aanzien van de ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie voor de ouders van doelgroepkinderen VVE staat beschreven.

  • De instellingen hebben beleid ten aanzien van de kwaliteitsbewaking van de aangeboden VVE activiteiten.

Budget

Jaarlijks ontvangt de gemeente een Rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden. Dit bedrag vormt het subsidieplafond voor het toekennen van de subsidie-bedragen voor onderwijsachterstanden. Indien het totale aangevraagde bedrag aan subsidie voor dit doel hoger is dan de Rijksbijdrage, hanteren wij de onderstaande prioritering, waarbij activiteit 1 als eerste wordt toegekend.

  • Het verlagen van de ouderbijdrage tot 1 augustus 2020: Voor doelgroep-kinderen VVE wordt de kostprijs van 2 dagdelen VVE gesubsidieerd, mits zij minimaal 4 dagdelen per week een VVE aanbod volgen van minimaal 10 uur en maximaal 12 uur per week. Dit wordt als volgt berekend: aantal doel-groeppeuters x aantal uur (2 dagdelen) per week x kostprijs.

  • Het verlagen van de ouderbijdrage vanaf 1 augustus 2020: Voor doelgroep-kinderen VVE wordt de kostprijs van maximaal 3 dagdelen VVE gesubsidieerd, mits zij per week minimaal 4 dagdelen van 4 uur of maximaal 5 dagdelen van 3,5 uur een VVE aanbod volgen. Dit wordt als volgt berekend: aantal doel-groeppeuters x aantal uur per week x kostprijs.

  • Extra kosten aanbieden VVE: Voor een VVE groep op een peuteropvang of kinderdagverblijf wordt een maximaal subsidiebedrag van € 7.000,00 per VVE groep toegekend.

  • Activiteiten in het kader van internationale schakelklassen: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.

  • De deskundigheidsbevordering: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.

  • De aanvullende activiteiten: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.


Noot
1

De doelgroep jeugd is binnen het beleidsplan sociaal domein gericht op 0-23 jarigen. De activiteiten die wij subsidiëren voor jeugd zijn gericht op de jeugdigen tot 18 jaar.

Noot
2

We kiezen ervoor organisaties die werken met andere kwetsbare groepen het aanvragen van een VOG niet op te leggen. We volgen hierbij de lijn van het Rijk die alleen de kosten vergoed voor de VOG’s voor activiteiten gericht op kinderen tot 18 jaar.

Noot
3

Social return on investment staat voor het gebruikmaken van de rol van opdrachtgever door de gemeente om sociale doelstellingen te verwezenlijken, zoals het creëren van werkplekken voor (laagopgeleide) werklozen en leerlingen.