Regeling vervallen per 01-01-2020

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent organisatieveranderingen Sociaal Plan gemeente Lansingerland 2019

Geldend van 01-01-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Sociaal Plan gemeente Lansingerland 2019

Burgemeester en wethouders van Lansingerland,

Overwegende dat:

  • als gevolg van het organisatieontwikkeltraject de huidige managementfuncties komen te vervallen;

  • het wenselijk is om in het geval medewerkers als gevolg van deze organisatieontwikkeling boventallig raken, afspraken te maken over aanvullende voorzieningen om medewerkers te ondersteunen in het Van werk naar werk-traject.

Gelet op:

  • De Wet op de Ondernemingsraden (WOR);

  • De Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Lansingerland, bestaande uit de CAR-UWO en lokaal aanvullende regelingen;

  • De bereikte overeenstemming in de commissie voor Georganiseerd Overleg op 17 mei 2018 (bekrachtigd op 3 september 2018);

Besluiten vast te stellen het navolgend:

Sociaal Plan gemeente Lansingerland 2019

Hoofdstuk 1 Uitgangspunten en definities

1.1.Inzet werkgever en medewerker

Bij reorganisaties gaat het om de vraag hoe tot een goed functionerende organisatie gekomen kan worden, rekening houdend met de belangen van de organisatie en het personeel. Het gaat hierbij om onder andere respect voor elkaar, goede arbeidsverhoudingen en betrokkenheid bij de organisatie, de medewerkers en het werk.

1.2.Plaatsingsproces

Het plaatsingsproces wordt zodanig vormgegeven dat optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die de organisatie biedt. Daarmee wordt niet-plaatsing, leidend tot boventalligheid, zoveel mogelijk voorkomen.

1.3.Boventalligheid

In geval van boventalligheid wordt zowel van de werkgever als van de medewerkers verwacht dat zij zich intensief inzetten bij de bemiddeling naar een andere functie. De afspraken daarover worden vastgelegd in een Van werk naar werk-overeenkomst. De werkgever streeft ernaar om gedwongen ontslag van medewerkers vallend onder dit sociaal plan zoveel mogelijk te vermijden door:

  • een optimaal gebruik van alle ter beschikking staande mogelijkheden en aangeboden faciliteiten;

  • een maximale inspanning van werkgevers- en werknemerszijde ter verkrijging van een passende functie voor betrokkene(n).

1.4.Boventallige medewerker

De medewerker die boventallig wordt krijgt hiervan een schriftelijk besluit. Een boventallige medewerker is een medewerker wiens functie, zoals opgenomen in het aanstellingsbesluit, als gevolg van de organisatiewijziging is opgeheven en die nog niet is geplaatst in de nieuwe organisatie.

1.5.Van werk naar werk-traject

De boventallig verklaarde medewerkers hebben recht op een Van werk naar werk-traject dat maximaal twee jaar duurt. De voorwaarden waaronder deze begeleiding plaatsvindt, staan beschreven in paragraaf 5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Lansingerland. Het Van werk naar werk-traject is ook van toepassing op boventallig verklaarde medewerkers die een vaste aanstelling hebben maar korter dan twee jaar in dienst zijn van de gemeente Lansingerland.

1.6.Werkingssfeer

Dit Sociaal Plan is van toepassing op de medewerkers met een aanstelling in vaste dienst, wiens functie door de organisatieontwikkeling komt te vervallen. Dit betreffen de huidige managementfuncties afdelingshoofd A, afdelingshoofd B, teamleider B en teamleider C.

De arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Lansingerland, bestaande uit de CAR/UWO en lokaal aanvullende regelingen, is van toepassing.

1.7.Definities

  • Sleutelfunctie: Een functie die is aangewezen als zijnde van vitaal belang voor de nieuwe organisatie en die op basis van geschiktheidseisen wordt ingevuld. Dit zijn de nieuwe functies ‘domeindirecteur’ en ‘teammanager’.

  • Nieuwe functie: Een functie die niet voorkwam in de organisatie voor de organisatiewijziging.

  • Passende functie: een functie binnen of buiten de organisatie waarin de medewerker gezien zijn/haar persoon, opleiding, ervaring, omstandigheden en objectief vast te stellen vooruitzichten in redelijkheid kan worden geplaatst en waarbij geldt dat die functie niet meer dan één salarisschaal lager is gewaardeerd dan de functie die hij/zij laatstelijk heeft vervuld

  • Geschikte functie: Een functie binnen of buiten de organisatie die geen passende functie is, maar die door de werkgever wordt aangeboden en die de medewerker bereid is te vervullen.

Hoofdstuk 2 Rechten en plichten

2.1.Salarisgarantie

  • 1. De medewerker die wordt geplaatst in een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie op hetzelfde functieniveau behoudt recht op het salaris en het salarisperspectief, zoals die voor hem golden in de functie die hij vervulde op de dag voorafgaande aan de datum van de organisatiewijziging.

  • 2. De medewerker die wordt geplaatst in een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie op een lager functieniveau ontvangt een garantietoelage voor duur van twee-en-een-half jaar. De garantietoelage bestaat uit het verschil tussen het salaris van zijn nieuwe functie en het salaris van zijn functie zoals hij dat genoot op de datum voorafgaande aan de herplaatsing.

  • 3. De medewerker die in een hoger gewaardeerde functie wordt geplaatst, wordt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Lansingerland bij voldoen aan de functie-eisen en bij gebleken voldoende functioneren, bevorderd naar de functieschaal.

  • 4. In afwijking van lid 2 van dit artikel geldt voor medewerkers die op 1 januari 2019 60 jaar of ouder zijn dat zij een garantietoelage ontvangen tot het moment dat zij de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt.

2.2.Lager functieniveau

  • 1. Indien sprake is van een situatie genoemd in artikel 2.1., lid 2 en 4, rust zowel op de werkgever als op de werknemer een inspanningsverplichting een passende of geschikte functie te vinden op het functieniveau van de medewerker zoals die gold de dag voorafgaande aan de organisatiewijziging/boventalligverklaring.

  • 2. Indien binnen twee-en-een-half jaar nadat de medewerker is geplaatst in een lager gewaardeerde functie een passende vacature ontstaat op het oude niveau van de medewerker, zal deze door de werkgever worden aangeboden. Indien de medewerker deze passende functie weigert, vervalt het recht op de salarisgarantie zoals verwoord in artikel 2.1, lid 2 en 4, van deze regeling met ingang van de eerstvolgende kalendermaand.

  • 3. De medewerker die in een lager gewaardeerde functie is geplaatst kan niet binnen twee-en-een-half jaar opnieuw worden geplaatst in een functie met een lager schaalniveau. Een dergelijke functie wordt dan niet als passend gezien.

2.3.Functie gebonden toelagen

  • 1. Voor de medewerker die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie vervallen zijn functie gebonden toelagen. Dit is een salaristoelage die verband houdt met, dan wel direct voortvloeit uit de aard van de door de medewerker te verrichten werkzaamheden zoals een arbeidsmarkttoelage, waarnemingstoelage, onregelmatige diensttoelage of beschikbaarheidstoelage.

  • 2. Een medewerker komt in aanmerking voor een afbouwtoelage conform artikel 3:16 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Lansingerland indien sprake is van een situatie genoemd in het eerste lid van voornoemd artikel.

2.4.Persoonsgebonden toelagen

De medewerker die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt recht op persoonsgebonden toelagen voor de duur waarvoor ze zijn toegekend. Dit betreft een persoonsafhankelijk toegekende salaristoelage, zoals een functioneringstoelage, een garantietoelage of een afbouwtoelage, die geen functie gebonden toelage en geen onkostenvergoeding is.

2.5.Studiefaciliteiten

  • 1. De medewerker die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie, behoudt de rechten die hem zijn toegekend met betrekking tot studiekosten, indien hij de studie voortzet.

  • 2. De medewerker die wordt overgeplaatst naar een andere functie binnen de gemeentelijke organisatie en die met instemming van de werkgeven zijn studie beëindigt, wordt ontheven van terugbetalings-verplichtingen die voortvloeien uit de studiefaciliteitenregeling.

Hoofdstuk 3 Van werk naar werk-traject

3.1Doorlopen Van werk naar werk-traject

Op boventallig medewerkers zijn de artikelen in paragraaf 5 van hoofdstuk 10d van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Lansingerland van toepassing. Vanaf het moment waarop het besluit tot boventalligverklaring in werking is getreden, maar niet eerder dan 1 mei 2019, hebben boventallige medewerkers recht op het doorlopen van het daarin geregelde Van werk naar werk-traject.

3.2.Herplaatsing

  • 1. Het Van werk naar werk-traject is gericht op het zo spoedig mogelijk herplaatsen van de medewerker in een passende of geschikte functie binnen of buiten de organisatie, of op het realiseren van een andere maatwerkoplossing. Herplaatsing geschiedt op basis van geschiktheid van de medewerker voor de functie

  • 2. Boventallige medewerkers genieten voorrang bij de vervulling van vacant geworden passende of geschikte functies binnen de organisatie. De werkgever biedt deze functies actief aan. Bij gelijke geschiktheid gaat de medewerker met het langste dienstverband voor.

Hoofdstuk 4 Mobiliteit bevorderende maatregelen.

4.1.Flankerend beleid

Naast de voorzieningen die worden genoemd in artikel 10d:16 van de gemeentelijke rechtspositieregeling stelt de werkgever op grond van artikel 17:7 van die regeling een pakket van maatregelen en faciliteiten ter beschikking die de werking en het realiseren van de doelstelling van dit Sociaal Plan ondersteunen.

4.2.Stimuleringsregeling

  • 1. Een medewerker kan een vertrekpremie, binnen de kaders van wet- en regelgeving, meekrijgen die wordt bepaald volgens hetgeen is genoemd in het tweede dan wel derde lid, indien:

    • a.

      de medewerker Van werk naar werk-kandidaat is geworden op grond van het feit dat er na een organisatieverandering geen functie voor hem is gevonden die passend of geschikt wordt geacht;

    • b.

      hij een functie aanvaardt buiten de organisatie van de gemeente Lansingerland of zich vestigt als zelfstandig ondernemer;

    • c.

      hij geen gebruik maakt van andere financiële maatregelen aangeboden door de gemeente Lansingerland en afziet van het recht op een werkloosheidsuitkering.

  • 2. Voor de hoogte van de vertrekpremie wordt aansluiting gezocht met de berekeningswijze van de transitievergoeding conform het bepaalde in artikel 673 e.v. Burgerlijk Wetboek.

  • 3. De afspraken inzake vertrek worden vastgelegd in een vertrekregeling.

4.3.Proefplaatsing

  • 1. Indien de boventallige medewerker in dienst kan treden bij een andere werkgever, kan op verzoek van de boventallige medewerker een proefplaatsing worden overeengekomen.

  • 2. Gedurende de proefplaatsing behoudt de boventallige medewerker zijn dienstverband met de gemeente.

  • 3. De proefplaatsing duurt ten hoogste negen maanden. Een proefplaatsing schort de Van werk naar werk-termijn niet op.

4.4.Detachering

  • 1. Detachering is een aanvullend instrument gericht op het voorkomen van gedwongen werkloosheid. Detachering kan van toepassing zijn:

    • a.

      als onderdeel van een structurele oplossing (overbruggingsperiode);

    • b.

      als tijdelijk instrument om gedwongen werkloosheid en aanspraak op de WW- en een bovenwettelijke uitkering zoveel mogelijk te voorkomen.

    Onder structurele oplossing wordt verstaan: externe herplaatsing, acceptatie van een functie bij en indienstneming door een nieuwe werkgever of een uittreding(sregeling).

  • 2. Detachering vindt plaats onder dezelfde condities zoals die gelden bij herplaatsing in een passende of geschikte functie binnen de gemeente Lansingerland.

  • 3. Detachering kan plaats vinden vanaf het moment dat de medewerker schriftelijk is meegedeeld dat diens functie zal komen te vervallen.

  • 4. De detachering duurt ten hoogste 12 maanden. Een detachering schort de Van werk naar werk-termijn niet op.

4.5.Om-, her en bijscholing

Indien dit de kansen van een boventallige medewerker op de arbeidsmarkt vergroot, vergoedt de werkgever de kosten van om-, her- en bijscholing.

4.6.Arbeidsmarktoriëntatie

De boventallige medewerker neemt op verzoek van de werkgever, dan wel op eigen verzoek deel aan een arbeidsmarkt oriëntatieonderzoek. De kosten hiervoor komen voor rekening van de werkgever.

4.7.Functie buiten de gemeentelijke organisatie

  • 1. Indien de boventallige medewerker een functie accepteert buiten de gemeentelijke organisatie, wordt hem eervol ontslag verleend.

  • 2. De boventallige medewerker die overeenkomstig het eerste lid ontslag wordt verleend, wordt ontheven van eventuele terugbetalingsverplichtingen die voortvloeien uit de studiefaciliteitenregeling en de regelingen in het kader van ouderschapsverlof.

  • 3. Indien de boventallige medewerker, als bedoeld in het eerste lid, een functie van ten minste een gelijke betrekkingsomvang accepteert buiten de gemeentelijke organisatie, kan de werkgever het brutosalaris gedurende twee jaar aanvullen tot aan het niveau van het brutosalaris dat de medewerker genoot direct voorafgaand aan het ontslag. De medewerker die een functie accepteert met een kleinere betrekkingsomvang kan gedurende twee jaar een aanvulling van zijn brutosalaris naar rato krijgen.

  • 4. Artikel 3:19 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Lansingerland inzake de jubileumtoelage is onverkort van toepassing.

4.8.Maatwerk

Bovenstaande maatregelen zijn geen limitatieve opsomming van mogelijkheden. In veel gevallen zal het gaan om individueel maatwerk, waarbij ook boventallige medewerkers met initiatieven voor maatwerkoplossingen kunnen komen. Voorzieningen en faciliteiten worden in de vorm van een individuele maatwerkregeling aan de boventallige medewerker toegekend en vastgelegd in een Van werk naar werk-contract.

4.9.Voorfase

Om vrijwillige mobiliteit te stimuleren, kunnen de in dit hoofdstuk genoemde voorzieningen en faciliteiten ook al in de periode voorafgaand aan de organisatiewijziging aan medewerkers beschikbaar worden gesteld.

4.10.Vergoeding kosten

De noodzakelijke kosten voortvloeiend uit het Van werk naar werk-traject inclusief de voorzieningen uit dit sociaal plan komen overeenkomstig artikel 10d:16, lid 4, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Lansingerland, tot een bedrag van € 7.500,- voor rekening van het college. Ten aanzien van de kosten die dit bedrag overstijgen neemt het college een afzonderlijk besluit.

4.11.Anticumulatie

Er vindt geen cumulatie plaats van verschillende regelingen zoals genoemd in dit hoofdstuk.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

5.1.Hardheidsclausule

  • 1. In gevallen waarin toepassing van dit sociaal plan zou leiden tot een onbillijke situatie voor een medewerker, kan de werkgever van deze regeling afwijken in een voor de medewerker gunstige zin.

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de werkgever.

5.2.Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Sociaal Plan gemeente Lansingerland 2019”.

5.3.Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Dit Sociaal Plan treedt in werking op 1 januari 2019 en eindigt uiterlijk op 1 januari 2020.

  • 2. Alle voorgaande statuten, regelingen en leidraden met betrekking tot organisatieveranderingen worden hierbij ingetrokken.

  • 3. Indien voor het verstrijken van de einddatum tussen werkgever en de betrokken werknemersorganisaties geen overeenstemming is bereikt over de voortzetting van dit Sociaal Plan, komen de daarin opgenomen bepalingen te vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 12 juni 2018 en ondertekend op 18 september 2018,
Burgemeester en wethouders van Lansingerland,
Ron Jeltema
Secretaris
drs. Pieter van de Stadt,
burgemeester