Regeling vervallen per 24-12-2019

Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leek

Geldend van 01-01-2004 t/m 23-12-2019

Intitulé

Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leek

De raad van de gemeente Leek;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31 oktober

2003, nummer 122;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leek.

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Accountantscontrole: De controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leek door een of meer accountants als bedoeld in artikel 393, eerste lid van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

  • b.

    Interne controle: Het stelsel van organisatorische maatregelen getroffen door het college, gericht op het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatievoorziening binnen de kaders zoals gesteld door de raad en vastgelegd in de verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet (GW).

  • c.

    Rechtmatigheid: Ontvangsten en bestedingen vinden plaats in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving.

  • d.

    Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole: De rechtmatigheid krijgt in het kader van de accountantscontrole gestalte door beoordeling van de maatregelen die het college en het management hebben getroffen ter verzorging van een rechtmatig beheer; zijn in de organisatie voldoende maatregelen getroffen (en werken deze maatregelen naar behoren) om een rechtmatig beheer te waarborgen.

  • e.

    Middelenbeheer: Het doelmatig, doeltreffend en rechtmatig aanwenden van de middelen, gericht op het realiseren van het door de raad vastgestelde beleid.

  • f.

    Inrichting van de financiële organisatie: Het geheel van maatregelen ten behoeve van de verantwoordelijke leiding, gericht op het bevorderen en het bewaken van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur en van de administratie.

  • g.

    Deelverantwoordingen: Een in opdracht van de raad opgestelde afzonderlijke verantwoording van:

    • -

      een deel van de gemeentelijke organisatie;

    • -

      ten behoeve van derden door het college - op basis van vigerende regelgeving - opgestelde verantwoordingen.

  • h.

    Goedkeuringstoleranties: De toleranties te hanteren door de accountants ten behoeve de inrichting van de accountantscontrole voor zijn oordeelsvorming over de jaarrekening en deelverantwoordingen van de organisatie.

Artikel 2 Benoeming accountant

  • 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen registeraccountant of aan een Accountant-Administratieconsulent ten aanzien van wie bij de inschrijving van het in artikel 36, eerste lid van de Wet op de Accountant-Administratieconsulenten bedoelde register een aantekening is geplaatst als bedoeld in artikel 36, derde lid van die wet. De accountantscontrole kan worden verleend aan een organisatie waarin accountants die mogen worden aangewezen, samenwerken.

  • 2. Benoeming van een accountant geschiedt voor een periode van 4 jaar.

Artikel 3 Werkzaamheden accountant

  • 1. De benoemde accountant is belast met de accountantscontrole van:

    • -

      de jaarrekening van de gemeente Leek als bedoeld in artikel 197 van de GW;

    • -

      de deelverantwoordingen opgesteld door het college ten behoeve van derden voorzover daarbij een accountantsverklaring wordt verlangd.

  • 2. Onderdeel van de accountantscontrole vormt het geven van ondersteuning bij controlewerkzaamheden en reviews door derden op deelverantwoordingen (belastingdienst, Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, verschillende ministeries en Europese instanties, Sociale Verzekeringsbank e.d.).

Artikel 4 Afstemming met raad

  • 1. Jaarlijks vindt voorafgaande aan de controle van de jaarrekening van de gemeente Leek en eventuele deelverantwoordingen van een deel van de organisatie door de benoemde accountant overleg plaats met (een vertegenwoordiging van) de raad over:

    • -

      de toe te passen goedkeurings- en rapportagetoleranties;

    • -

      deelverantwoordingen;

    • -

      onderwerpen waarover de raad specifieke aandacht van de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie wenst te besteden.

  • 2. De benoemde accountant verschijnt ten minste eenmaal per jaar in de vergadering van (een vertegenwoordiging) de raad teneinde zijn bevindingen uit de controle toe te lichten.

Artikel 5 Afstemming werkzaamheden met en verantwoordelijkheden van college

  • 1. Het college van de gemeente Leek is verantwoordelijk voor de samenstelling van verantwoordingen (jaarrekening en deelverantwoordingen) conform vigerende in- en externe regelgeving.

  • 2. Verantwoordingen worden door of namens het college ter controle aangeboden aan de benoemde accountant.

  • 3. Bij de jaarrekening bevestigt het college de benoemde accountant dat alle haar bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de benoemde accountant hem is verstrekt.

  • 4. Alle informatie beschikbaar gekomen na vaststelling van de jaarrekening of een deelverantwoording die van invloed kan zijn op het beeld dat de jaarrekening geeft, worden door het college terstond gemeld aan de benoemde accountant.

Artikel 6 Specifieke werkzaamheden

Voor zover nodig geacht, kan het college de benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden (met betrekking tot rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid) voorzover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad over verstrekte opdrachten aan de accountant voor specifieke werkzaamheden.

Artikel 7 Toegang tot alle informatie

De accountant heeft in de uitoefening van zijn functie toegang tot alle lokaliteiten en terreinen van de gemeente. Hij heeft de bevoegdheid tot het inzien van boeken, bescheiden, notulen, brieven en computerbestanden, betrekking hebbend op, of verband houdend met de financiële administratie en het financieel beheer, alsmede aan ambtenaren van de gemeente de inlichtingen te vragen die hij nodig acht voor de uitoefening van zijn taak.

Artikel 8 Frequentie van de controle

De controle geschiedt zo dikwijls de accountant dit nodig acht.

Artikel 9 Rapportering

  • 1. Accountantsverklaring

    De accountant verstrekt bij de jaarrekening een accountantsverklaring met betrekking tot:

    • -

      de getrouwe weergave van de baten en lasten over het jaar en de activa en passiva per 31 december van dat jaar;

    • -

      de totstandkoming van de baten en lasten en de balansmutaties in overeenstemming met de begroting, de van toepassing zijnde wettelijke regelingen (w.o. gemeentelijke verordeningen);

    • -

      de overeenstemming met de bij algemene maatregelen van bestuur gestelde regels van de door het college opgestelde jaarrekening (ex artikel 186, GW - Comptabiliteitsvoorschriften)

  • 2. Rapport van bevindingen

    De accountant brengt aan de raad verslag uit omtrent zijn bevindingen. Dit verslag wordt in afschrift aan het college gebracht. Het verslag wordt besproken met een (vertegenwoordiging van) de raad in aanwezigheid van de accountant.

    Het verslag gaat ten minste in op de volgende onderwerpen:

    • a.

      kwantitatieve aspecten:

      • -

        fouten en onzekerheden in de jaarrekening die de rapporteringstoleranties (zijnde de goedkeuringstoleranties zoals vastgelegd in overleg met de raad - indien lager dan wettelijk voorgeschreven - overschrijden);

    • b.

      kwalitatieve aspecten:

      • -

        aantekeningen van de accountant bij de gepresenteerde jaarrekening;

      • -

        bevindingen over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid.

  • 3. De accountant brengt in de managementletter aan het college haar verslag uit over de kwaliteit van de administratieve organisatie en in het bijzonder de interne controle. De raad ontvangt een afschrift van de managementletter.

  • 4. De frequentie van aanvullende rapportering wordt bepaald in overleg tussen de raad en de accountant.

Artikel 10 Accountantsoverleg

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats met een vertegenwoordiging uit de raadscommissie Bestuur en Middelen, de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris, het hoofd Middelen en Beleidsondersteuning en/of de controller.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2004.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Controleverordening gemeente Leek.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 10 november 2003.
mevrouw S. de Jong, voorzitter W. Loonstra, griffier