Regeling vervallen per 01-04-2018

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 12-02-2005 t/m 31-03-2018

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

De raad van de gemeente Leek;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 januari 2005, nr. 214;

gelet op de artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet;

overwegende dat de afdelingen Sociale Zaken van de drie gemeenten ingaande 1 januari 2005 zijn samengevoegd in een gemeenschappelijke regeling;

overwegende dat het wenselijk wordt geacht de vormgeving van de

cliëntenparticipatie Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen op gelijke wijze bij verordening te realiseren;

B E S L U I T :

vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand: De gestructureerde wijze waarop de gemeenten Leek, Marum en Noordenveld cliënten en hun vertegenwoordigers betrekken bij beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).

  • b.

    Cliëntenraad ISD: Het door de gemeenteraden als zodanig aangewezen adviesorgaan van cliënten alsmede hun vertegenwoordigers, in het kader van de realisatie en de vormgeving van cliëntenparticipatie, zoals bedoeld in artikel 47 van de WWB, artikel 42 van de IOAW en artikel 42 van de IOAZ.

  • c.

    ISD Noordenkwartier: De Intergemeentelijke Sociale Dienst van de gemeenten Leek, Marum en Noordenveld zoals bedoeld in artikel 2 van de hiertoe vastgestelde gemeenschappelijke regeling.

  • d.

    Het dagelijks bestuur: Het bestuursorgaan van de ISD Noordenkwartier zoals bedoeld in Hoofdstuk 4 van de vastgestelde gemeenschappelijke regeling.

  • e.

    Cliënt: de persoon die vanuit de ISD Noordenkwartier ondersteuning of bijstand ontvangt, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB of een uitkering ontvangt op grond van de IOAW of IOAZ.

  • f.

    De directeur van de ISD: De voor de ISD Noordenkwartier aangestelde directeur, zoals bedoeld in Hoofdstuk 6 van de vastgestelde gemeenschappelijke regeling.

Artikel 2 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

  • 1. De Cliëntenraad ISD bestaat uit zes personen. Zij nemen zitting op persoonlijke titel. Bestuurders en ambtenaren van de bij de ISD aangesloten gemeenten kunnen geen deel uitmaken van de Cliëntenraad.

  • 2. De aan de ISD Noordenkwartier deelnemende gemeenten dragen vanuit de gemeentelijke Cliëntenraden elk twee personen voor, waarvan ten minste een cliënt, voor het lidmaatschap van de Cliëntenraad. Daarnaast draagt elke gemeentelijke Cliëntenraad een plaatsvervangend lid voor. Het plaatsvervangend lid is bij voorkeur een cliënt.

  • 3. In afwijking van het vorige lid kan een deelnemende gemeente die niet voldoende leden kan leveren de andere twee gemeentelijke Cliëntenraden verzoeken een extra lid te leveren.

  • 4. De leden en de plaatsvervangende leden worden na de voordracht benoemd door het dagelijks bestuur.

  • 5. De leden van de Cliëntenraad ISD worden benoemd voor de periode van maximaal vier jaar. Aftredende leden kunnen eenmaal worden herbenoemd. Het lidmaatschap van een cliënt wordt in ieder geval beëindigd nadat de cliëntrelatie met de ISD Noordenkwartier een jaar is beëindigd.

  • 6. De Cliëntenraad ISD kiest uit hun midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester volgens de door de Cliëntenraad ISD vast te stellen statuten.

Artikel 3 Taken

  • 1. De Cliëntenraad ISD heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd schriftelijk uitbrengen van adviezen aan het dagelijks bestuur inzake het beleid en de uitvoering van de WWB, de IOAW en de IOAZ en de daarmee samenhangende regelgeving. De Cliëntenraad wordt in ieder geval advies gevraagd over dan wel betrokken bij:

    • -

      nieuw te voeren beleid;

    • -

      evaluatie en de vraagstelling hierbij;

    • -

      (wijziging van) vast te stellen verordeningen;

    • -

      beleidsplannen;

    • -

      het jaarverslag van de ISD Noordenkwartier;

    • -

      de samenwerking met CWI en UWV;

    • -

      nieuw te ontwikkelen formulieren en algemene informatiebrieven voor cliënten.

  • 2. De Cliëntenraad ISD ontvangt voor het uitvoeren van haar taken gevraagd en ongevraagd alle hiertoe benodigde informatie van de ISD Noordenkwartier.

  • 3. De Cliëntenraad ISD is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele klanten betrekking hebben, met uitzondering van de procedures en regelingen.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. Overleg:

    • a.

      de directeur van de ISD Noordenkwartier heeft minimaal driemaal per jaar overleg met de Cliëntenraad;

    • b.

      verder vindt overleg tussen de directeur en de Cliëntenraad ISD plaats zo vaak als dat nodig wordt geacht in verband met voorliggende adviesaanvragen of indien de Cliëntenraad hierom verzoekt;

    • c.

      de directeur wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met de Cliëntenraad ISD;

    • d.

      voorafgaand aan elk overleg wordt in onderling overleg met de Cliëntenraad ISD door de contactambtenaar een agenda opgesteld en verzonden aan de leden van de Cliëntenraad ISD;

    • e.

      van elk overleg wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt definitief vastgesteld bij het eerstvolgende overleg;

    • f.

      naast het overleg met de ISD Noordenkwartier, vergadert de Cliëntenraad zoveel als nodig is om haar taken goed te kunnen verrichten. De wijze van vergaderen wordt vastgelegd in de statuten van de Cliëntenraad ISD.

  • 2. Advies:

    • a.

      het van de Cliëntenraad ISD in te winnen advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van wezenlijk invloed kan zijn op de besluitvorming;

    • b.

      het advies wordt door de Cliëntenraad ISD schriftelijk uitgebracht en met redenen omkleed;

    • c.

      de directeur voorziet de Cliëntenraad ISD tijdig van de relevantie informatie die nodig is om het advies te kunnen voorbereiden. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

  • 3. Afhandeling adviezen:

    • a.

      nieuwe beleidsvoornemens en wijzigingen van bestaand beleid worden door de ISD Noordenkwartier vooraf besproken met de Cliëntenraad ISD;

    • b.

      door de ISD Noordenkwartier wordt het onder a genoemde nieuwe of te wijzigen beleid uitgewerkt in een concept waarbij zo mogelijk rekening gehouden wordt met de adviezen van de Cliëntenraad ISD;

    • c.

      het concept wordt voor advies voorgelegd aan de Cliëntenraad ISD;

    • d.

      de Cliëntenraad ISD wordt in de gelegenheid gesteld haar advies mondeling aan de ISD Noordenkwartier toe te lichten;

    • e.

      waar dat door de ISD Noordenkwartier mogelijk wordt geacht, wordt het advies van de cliëntenraad ISD verwerkt in het concept;

    • f.

      indien het dagelijks bestuur afwijkt van het advies van de Cliëntenraad of het advies niet overneemt, dan wordt dit in het voorstel vermeld en nader gemotiveerd;

    • g.

      het schriftelijke advies van de Cliëntenraad ISD maakt gedurende het gehele proces van besluitvorming als bijlage deel uit van de voorstellen.

Artikel 5 Faciliteiten

  • 1. Het dagelijks bestuur kent jaarlijks ten behoeve van de werkzaamheden van de Cliëntenraad ISD een budget toe in de vorm van een subsidie aan de hand van de door de Cliëntenraad ISD ingediende begroting.

  • 2. De Cliëntenraad ISD dient jaarlijks vóór 1 oktober een begroting in. De begroting wordt binnen twee maanden door het dagelijks bestuur vastgesteld.

  • 3. In de door de Cliëntenraad ISD in te dienen begroting kunnen bedragen worden opgenomen voor de te ramen kosten ten behoeve van de volgende faciliteiten:

    • a.

      kosten voor deskundigheidsbevordering;

    • b.

      reiskosten à € 0,18 per km en eventuele verblijfskosten;

    • c.

      aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften;

    • d.

      kosten lidmaatschap van provinciale en landelijke cliëntenorganisaties;

    • e.

      het bezoeken van bijeenkomsten, georganiseerd door provinciale en landelijke cliëntenorganisaties;

    • f.

      faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations;

    • g.

      faciliteiten voor het maken van kopieën en de verzending van stukken.

  • 4. De middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat de Cliëntenraad ISD redelijkerwijze in staat kan worden geacht om zijn taken op een adequate manier uit te oefenen.

  • 5. De Cliëntenraad ISD legt middels een financieel verslag binnen drie maanden na afloop van elk kalenderjaar verantwoording af aan het dagelijks bestuur over de besteding van de subsidie. Tevens brengt de Cliëntenraad ISD dan verslag uit aan het dagelijks bestuur van zijn activiteiten en bevinden in het voorgaande jaar.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking na drie dagen van haar bekendmaking.

Artikel 7 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeenten Leek, Marum en Noordenveld.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Leek,
d.d. 31 januari 2005.
mevrouw S. de Jong, voorzitter, W. Loonstra, griffier