Regeling vervallen per 30-06-2014

Reglement werktijden personeel bestuursdienst

Geldend van 01-03-1999 t/m 29-06-2014

Intitulé

Reglement werktijden personeel bestuursdienst

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leek;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen het Reglement werktijden personeel bestuursdienst.

Hoofdstuk Binnendienst

Artikel 1 Toepassingsgebied

De artikelen 1 t/m 12 zijn van toepassing op de medewerk(st)ers van de bestuursdienst van de gemeente Leek die werkzaam zijn in de binnendienst (op het gemeentehuis).

Artikel 2 Werktijden

  • 1. Men kan met de werkzaamheden aanvangen 's morgens om 07.30 uur.

  • 2. Behoudens het bepaalde in Artikel 3 dienen de werkzaamheden 's middags uiterlijk om 18.00 uur te worden beëindigd

  • 3. De lunchpauze dient te worden opgenomen tussen 12.00 en 14.00 uur en bedraagt minimaal 30 minuten.

  • 4. Onverminderd het bepaalde in de richtlijnen dienstreizen worden de uren die men werkt voor 07.30 uur en na 18.00 uur niet meegeteld voor de berekening van de werktijd.

  • 5. De maximaal ononderbroken werktijd bedraagt 5 uur en 30 minuten.

Artikel 3 Bezetting

  • 1. De sectoren c.q. afdelingen van de bestuursdienst dienen bemenst te zijn op:

    • -

      maandag t/m donderdag 08.00 - 12.00 uur en 13.00 -16.30 uur

    • -

      vrijdag 08.00 -12.00 uur en 13.00 - 16.00 uur.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt tevens een bemensing voor:

    • -

      de receptie/telefooncentrale op maandag t/m vrijdag van 12.00 - 13.00 uur.

    • -

      de daartoe aangewezen sectoren/afdelingen op donderdag van 17.30 -19.15 uur.

  • 3. Medewerk(st)ers die op 01.01.1997 een aanstelling hebben bij de bestuursdienst van de gemeente Leek en zowel voor als na 01.01.1997 verplicht moe(s)ten werken op donderdagavond, hebben gedurende de periode 1997 t/m 1999 recht op een wekelijkse compensatie van respectievelijk 9,6 en 3 indexpunten op de klokkaart.

Artikel 4 Maximum aantal uren per dag

De duur van een werkdag bedraagt maximaal 10 uur.

Artikel 5 Saldo

  • 1. De gewerkte uren worden per periode van vier weken gesaldeerd op basis van een werkweek van 37.5 uur. Hierbij zal bij een positief saldo nooit meer dan 10 uur in aanmerking worden genomen. Bij een negatief saldo van meer dan 10 uur, wordt het meerdere als ongeoorloofd verzuim beschouwd. Bij een positief saldo van meer dan 10 uur, vervalt het meerdere.

  • 2. Voor parttime medewerk(st)ers geldt als berekeningsbasis de omvang van de werkweek zoals die bij aanstelling is overeengekomen.

Artikel 6 Overuren

Overuren komen slechts als zodanig in aanmerking indien hiertoe opdracht is gegeven en de overwerkregeling voor betrokkene van toepassing is, overeenkomstig Artikel 3:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Lokale Leekster Uitwerkingsovereenkomst.

Artikel 7 Registratie

De registratie van aankomst-, pauze en vertrektijden vindt plaats door middel van registratieapparatuur. Iedere medewerk(st)er dient persoonlijk gebruik te maken van deze registratieapparatuur en wel:

  • -

    bij het begin van de werktijd.

  • -

    bij het begin en einde van de lunchpauze, ongeacht of men het gebouw al dan niet verlaat.

  • -

    bij het einde van de werktijd.

Artikel 8 Tussentijds afwezigheid

  • 1. Indien men gedurende een dagdeel de werkzaamheden voor kortere of langere tijd onderbreekt voor bijvoorbeeld (para)medische eerstelijns gezondheidszorg (niet zijnde bedrijfsarts) of om andere, niet met de uitoefening van de functie verband houdende, redenen, dient men bij vertrek en terugkomst gebruik te maken van de registratieapparatuur. De tussentijdse afwezigheid geldt niet als werktijd. Afwezigheid verband houdende met (para) medische tweedelijns gezondheidszorg geldt als werktijd.

  • 2. Het bijwonen van interne recepties en interne feestelijke bijeenkomsten, wordt, voorzover de aanwezigheid verband houdt met het uitoefenen van de functie, gerekend tot de werktijd. Als fictief einde gelden daarbij de eindtijden als genoemd in artikel 3.

Artikel 9 Dienstbelang

Men mag slechts van de voordelen van de regeling werktijden gebruik maken voor zover het dienstbelang dit toelaat. E.e.a. ter beoordeling van de sectorleiding.

Artikel 10 Communicatie en samenwerking

De medewerk(st)er is gehouden mee te werken aan een goede communicatie en samenwerking tussen de verschillende personen, sectoren en afdelingen opdat een zo optimaal mogelijke bedrijfsvoering wordt gewaarborgd. Tevens dienen de medewerk(st)ers van elke sector c.q. afdeling bij de invulling van de werktijden, zorg te dragen voor het waarborgen van een adequate serviceverlening aan het publiek.

Artikel 11 Arbeidsduurverkorting

  • 1. Jaarlijks worden 75 vrij opneembare ADV-uren en 1 dag buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging (dag na hemelvaartsdag) toegewezen.

  • 2. In afwijking van het gestelde in het vorige lid geldt voor parttimers, voorzover zij voor ADV in aanmerking komen, dat de vrij opneembare ADV-uren worden berekend naar rato van de omvang van de aanstelling.

  • 3. In plaats van het genoemde in voorgaande leden bestaat de mogelijkheid om de ADV op te sparen. Medewerk(st)ers die van deze mogelijkheid gebruik willen maken, sluiten hiertoe met de werkgever een individueel contract.

Artikel 12 Werken in bandbreedte

Indien de werkzaamheden dit wenselijk of noodzakelijk maken kunnen, binnen de daartoe in de CAR/LLUWO aanwezige mogelijkheden, afspraken worden gemaakt over het aanpassen van de werktijden.

Hoofdstuk Buitendienst

Artikel 13 Toepassingsgebied

De artikelen 13 t/m 18 zijn van toepassing op de medewerk(st)ers van de bestuursdienst van de gemeente Leek die werkzaam zijn bij de buitendienst van de sector Openbare Werken.

Artikel 14 Werktijden

  • 1. Men dient de werkzaamheden te beginnen om 07.30 uur.

  • 2. 's Morgens van 09.30 - 09.45 uur is er een koffie/theepauze. Deze pauze maakt geen onderdeel uit van de werktijd.

  • 3. De lunchpauze is van 12.00 - 12.45 uur.

  • 4. 's Middags van 14.30 - 14.45 uur is er een koffie/theepauze. Deze pauze maakt wel onderdeel uit van de werktijd.

  • 5. Men dient de werkzaamheden te beëindigen om 16.30 uur.

  • 6. De maximaal ononderbroken werktijd bedraagt 5 uur en 30 minuten.

  • 7. ij parttime medewerk(st)ers kan van het bepaalde in de leden 1 t/m 5 worden afgeweken.

Artikel 15 Werken in bandbreedte

Indien een individueel of collectief medewerk(st)ersbelang of organisatorisch belang dit wenselijk of noodzakelijk maakt kan het sectorhoofd, binnen de daartoe in de CAR/LLUWO aanwezige mogelijkheden, afspraken maken over het aanpassen van de werktijden.

Artikel 16 Overuren

Overuren komen slechts als zodanig in aanmerking indien hiertoe opdracht is gegeven en de overwerkregeling voor betrokkene van toepassing is, overeenkomstig Artikel 3:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Lokale Leekster Uitwerkingsovereenkomst.

Artikel 17 Doktersbezoek e.d.

Voor zover men invloed heeft op het vaststellen van het tijdstip dienen doktersbezoeken e.d. bij voorkeur in eigen tijd plaats te vinden. Is dit niet mogelijk, dan wordt men geacht aanwezig te zijn geweest vanaf het begin van de werktijd (07.30 uur) of tot het einde van de werktijd (16.30 uur).

Artikel 18 Arbeidsduurverkorting

  • 1. Jaarlijks worden 80 vrij opneembare ADV-uren en 1 dag buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging (dag na Hemelvaartsdag) toegewezen.

  • 2. Jaarlijks krijgt men de beschikking over 100 uren ADV, welke maandelijks (met uitzondering van de maanden mei, juni, juli en augustus) moeten worden ingeroosterd, met een minimum van 12 uren.

  • 3. De resterende ADV-uren (12) kunnen flexibel worden opgenomen.

  • 4. In afwijking van het gestelde in de vorige leden geldt voor parttimers, voorzover zij voor ADV in aanmerking komen, dat de vrij opneembare ADV-uren worden berekend naar rato van de omvang van de aanstelling.

  • 5. In plaats van het genoemde in voorgaande leden bestaat de mogelijkheid om de ADV op te sparen. Medewerk(st)ers die van deze mogelijkheid gebruik willen maken, sluiten hiertoe met de werkgever een individueel contract.

Hoofdstuk Algemeen

Artikel 19 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1. In de gevallen waarin dit reglement werktijden personeel bestuursdienst niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het diensthoofd.

  • 2. Deze regeling vervangt de gelijknamige regeling d.d. 1 januari 1997 en treedt in werking op een nog nader te bepalen datum.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het
college van burgemeester en wethouders van Leek,
d.d. 16 februari 1999.
mevrouw S. de Jong, burgemeester drs. J. de Noord, secretaris