Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Geldend van 27-12-2012 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

RAADSBESLUIT

De raad van de gemeente Leerdam,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2008;

overwegende de wenselijkheid om de Legesverordening en de tarieventabel te actualiseren in verband met het begrotingsbesluit en het onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

(Legesverordening 2009).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in die kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, kassabon, zegel, nota of andere schriftuur dan wel een digitale of elektronische kennisgeving daarvan. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving, dan wel digitaal of elektronisch aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

    • c.

      In digitale of elektronische vorm wordt gedaan, op het moment van akkoordgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt ambtshalve verleend of op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28 vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘op de heffing en invordering van leges 1997’ van 19 december 1996, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 10 juli 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2009’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad van 27 november 2008
de griffier, de voorzitter,

TARIEVENTABEL ALS BEDOELD IN ARTIKEL 5 VAN DE "LEGESVERORDENING 2009".

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het stadskantoor op:

 

1.1.1.1

Indien de huwelijksaangifte of partnerschapsaangifte in de gemeente Leerdam plaats vindt/vond, maandag van 09.00 tot 16.30 uur

€ 0,00

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur

€ 76,95

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

1.1.2.1

maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

€ 324,60

1.1.2.2

zaterdag 09.00 tot 17.00 uur

€ 908,45

1.1.2.3

zondag of een algemeen erkende feestdag van 12.00 tot 16.00 uur

€ 1.365,80

1.1.2.4

Op alle overige uren dan genoemd onder 1.1.2.1, 1.1.2.2 en 1.1.2.3

€ 1.365,80

1.1.2.5

Aanvullend op het bepaalde in 1.1.2.1, 1.1.2.2, 1.1.2.3 en 1.1.2.4 indien een ruimte zoals bedoeld in 1.1.2 nog aangewezen moet worden

€ 546,40

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 76,95

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek.

€ 76,95

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 19,15

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering.

€ 48,15

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,35

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.10

De inzet van een ambtelijke getuige bij de voltrekking van een huwelijk, per getuige

€ 63,85

1.1.11

Een wijziging van de afspraak voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap indien dit later plaatsvindt dan twee weken na verzenddatum van de schriftelijke bevestiging

€ 53,05

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.2.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,35

1.2.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 50,35

1.2.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,35

1.2.4

Vervallen

 

1.2.5

Vervallen

 

1.2.6

Gereserveerd

 

1.2.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 31,85

1.2.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 41,90

1.2.9

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 46,60

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 43,25

1.3.1.1

Het tarief in 1.3.1 wijzigt in het bedrag dat maximaal geheven mag worden indien en per de datum dat dit wordt ingevoerd.

 

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het bedrag conform de regeling RDW.

 

1.3.3

Het tarief bedraagt voor een hoesje bij het rijbewijs

€ 1,90

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2

Per verstrekking gegevens voor ideële doeleinden

€ 3,20

1.4.3

Tot het verstrekken van een persoonslijst

€ 19,25

1.4.4

tot het verkrijgen van een verklaring van in leven zijn

€ 8,25

1.4.5

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap, geen reispapier zijnde

€ 8,25

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,35

1.4.7

Het eerste kwartier wordt niet in rekening gebracht.

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

€ 8,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 212,05

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 212,05

1.7.1.4

Een afschrift van een beleidsplan, zoals bijvoorbeeld de Voorjaarsnota

€ 42,40

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,50

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 0,50

1.7.2.2.3

Op de basisstukken (alle voorstellen voor behandeling in commissies) plus agenda’s commissies/mededelingen en verslagen commissies

€ 126,95

1.7.2.2.4

Op de basisstukken, uitgebreid met raadsagenda/ingekomen stukken

€ 169,20

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag/uitgebreide besluitenlijst van een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,50

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina

€ 0,50

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.5.1

een afschrift van de Bouwverordening

€ 63,45

1.7.5.2

een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening met toelichting

€ 63,45

1.7.5.3

Een afschrift van de overige verordeningen

€ 63,45

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 5,70

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 3,65

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 28,70

1.8.2.6

Gegevens uit de kadastrale registratie per object incl. afdruk op A3 of A4 formaat

€ 28,70

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

1.8.3.4

grootschalige basiskaart (GBKN) Verzoeken om leveringen van grotere omvang en periodieke leveringen worden naar de Stichting GBKN Zuid-Holland doorverwezen.

 

1.8.3.5

Voor eenmalige leveringen van beperkte omvang van de standaard inhoud behandelkosten

€ 33,50

1.8.3.6

Voor particuliere en analoge afname

 

1.8.3.6.1

Landelijk open gebied per hectare

€ 1,35

1.8.3.6.2

Open bebouwd gebied per hectare

€ 5,20

1.8.3.6.3

Bebouwd gebied per hectare

€ 11,70

1.8.3.7

Overige afname

 

1.8.3.7.1

Landelijk open gebied per hectare

€ 5,80

1.8.3.7.2

Open bebouwd gebied per hectare

€ 23,40

1.8.3.7.3

Bebouwd gebied per hectare

€ 53,30

1.8.3.8

De tarieven onder 1.8.3.6,1 t/m 1.8.3.6.3 en 1.8.3.7.1 t/m 1.8.3.7.3 worden verhoogd met een toeslag van 10% voor elk van de volgende leveringen:

 

1.8.3.8.1

extra topografie (bomen, kolken, lichtmasten, etc)

 

1.8.3.8.2

Kadastrale grenzen en perceelnummers

 

1.8.3.9

De tarieven onder 1.8.3.5 tot en met 1.8.3.8.2 worden niet in rekening gebracht bij:

 

1.8.3.9.1

Beperkte leveringen die naar het oordeel van college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doelen dienen.

 

1.8.3.9.2

Leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente werken.

 

1.8.3.10

Digitale luchtfoto’s behandelkosten

€ 33,50

1.8.3.11

Digitale afname per hectare

€ 1,95

1.8.3.12

Daarnaast worden bij digitale afname kosten in rekening gebracht voor:

 

1.8.3.12.1

Per opslagmedium (cd, dvd)

€ 2,20

1.8.3.12.2

Per afdruk A3 of A4 op normaal papier

€ 6,15

1.8.3.12.3

Per afdruk A3 of A4 op kwaliteitspapier

€ 12,95

1.8.3.12.4

Per afdruk A2, A1 of A0 op normaal papier

€ 32,10

1.8.3.12.5

Per afdruk A2, A1 of A0 op kwaliteitspapier

€ 65,30

1.8.3.13

Voor uitsluitend analoge afname:

 

1.8.3.13.1

Per afdruk op A4-formaat

€ 9,55

1.8.3.13.2

Per afdruk op A3-formaat

€ 19,10

1.8.3.13.3

Per afdruk op A2-formaat

€ 37,70

1.8.3.13.4

Per afdruk op A1-formaat

€ 76,00

1.8.3.13.5

Per afdruk op A0-formaat

€ 151,00

1.8.3.16

De tarieven onder 1.8.3.12 tot en met 1.8.3.13.5 worden niet in rekening gebracht bij:

 

1.8.3.16.1

Beperkte leveringen die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doelen dienen

 

1.8.3.16.2

Leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente werken.

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,00

1.9.2

Verplaatst naar 1.4.4

 

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 9,70

1.9.4

Verplaatst naar 1.4.5

 

1.9.5.

tot het verkrijgen van een akte van eedsaflegging

€ 31,40

1.9.6

tot het verkrijgen van een voor het in het persoonlijk belang van aanvrager ter legalisatie zenden van stukken naar andere gemeenten (de kosten van legalisatie niet inbegrepen)

€ 5,05

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen naar in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,35

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina of schermprint

€ 0,50

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 8,25

1.10.3

het samenstellen van een nieuw document of elektronisch bestand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 25,35

1.10.4

Het eerste kwartier als bedoeld in 1.10.1 en1.10.3 wordt niet in rekening gebracht.

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 27,25

1.11.2

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet

€ 28,50

1.11.2.1

verlengen van de jaarlijkse inschrijving als bedoeld in artikel 1.11.2

€ 14,25

1.11.3

tot beoordeling van een medische of sociaal-maatschappelijke urgentie

€ 124,40

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 73,00

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 73,05

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.14.1

een standplaats als bedoeld in de Marktgeldverordening 2009

€ 112,80

1.14.2

inschrijving op de wachtlijst voor een vaste staanplaats als bedoeld in de Marktgeldverordening 2009

€ 23,00

1.14.3

verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.14.2

€ 23,00

1.14.5

wijziging van de vergunning voor een vaste standplaats

€ 28,10

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 63,40

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 21,15

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 21,15

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 90,50

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 42,90

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 42,90

1.16.4

Indien de vergunning wordt aangevraagd voor een tijdvak korter dan twaalf maanden wordt het in artikel 1.16.3 vermelde tarief naar evenredigheid van het verschil in volle maanden van de vergunning verlaagd.

 

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 174,85

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,45

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,45

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 69,40

1.18.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 69,40

1.18.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechterlijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 24,55

1.19.3.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) inclusief de kosten van het geneeskundig onderzoek

€ 191,15

1.19.3.2

De kosten van het geneeskundig onderzoek worden gerestitueerd na een positief advies.

€ 133,25

1.19.3.3

De leges ingevolge het onderdeel 1.19.3.1 wordt, indien op de aanvraag afwijzend wordt beschikt, gedeeltelijk terugbetaald met een bedrag gelijk aan de kosten van de gehandicaptenparkeerkaart

€ 26,35

1.19.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing voor de in de binnenstad geldende parkeerregels

 

1.19.4.1.1

geldig voor één dag

€ 8,85

1.19.4.1.2

geldig voor één week

€ 22,00

1.19.4.1.3 1.19.4.1.4

geldig voor één maand geldig voor één jaar

€ 44,00 € 96,10

1.19.4.2

Het tarief bedraagt voor een ontheffing voor een vaste vergunning-houder van de weekmarkt geldig tijdens markttijden per jaar

€ 45,05

1.19.5

Het tarief bedraagt voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op een bestaande parkeerplaats

 

1.19.5.1

Plaatsen van een paal

€ 150,10

1.19.5.2

Monteren van een bord invalidenparkeerplaats

€ 130,55

1.19.5.3

Monteren van een onderbord met kenteken

€ 69,30

1.19.5.4

Wijzigen kenteken onderbord

€ 13,50

1.19.5.5

Aanleggen inrit

€ 428,30

1.19.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeertekens (stb 459) voor zover noodzakelijk voor een direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 49,95

1.19.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het voertuigenreglement (stb 1994,450)

€ 49,95

1.19.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 217,90

1.19.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een volgende aanvraag voor ontheffing op grond van artikel 21 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

€ 131,95

Hoofdstuk 21 Standplaatsvergunning

1.21.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een standplaatsvergunning ten einde in de uitoefening van de handel goederen te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrekken, dan wel diensten aan te bieden:

 

1.21.1.1.

geldig voor één dag

€ 9,40

1.21.1.2

geldig voor één week

€ 23,40

1.21.1.3

geldig voor één maand

€ 46,85

1.21.1.4

geldig voor één jaar

€ 140,60

Hoofdstuk 22 Aanleggen/wijzigen weg

 

 

 

1.22.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg

€ 632,10

Hoofdstuk 23 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

1.23.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 21,05

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

25%

2.2.2

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld, met een maximum van Het in 2.2.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de kosten die de gemeente moet maken voor externe adviezen.

€ 1.092,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.4

2,1% van de bouwkosten indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000 bedragen, met een minimum van:

€ 212,20

2.3.1.1.5

€ 42.000,- vermeerderd met 1,5% van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen van € 2.000.000 en minder dan € 10.000.000

 

2.3.1.1.6

€ 162.000,- vermeerderd met 1% van de bouwkosten voorzover deze meer bedragen dan € 10.000.000,-, met een maximum van

€ 275.580,00

2.3.1.1.7

Achteraf ingediende aanvraag:

 

 

Onverminderd het bepaalde in dit artikel bedraagt het tarief, indien de in dit artikel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de in dit artikel bedoelde activiteit, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

Welstandstoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de bouwkosten exclusief de omzetbelasting bedragen:

 

 

minder dan € 4.000,00

€ 55,00

 

€ 4.000,00 tot € 25.000,00 bedragen;

€ 51,00 + 2,00‰ van de bouwkosten

 

€ 25.000,00 tot € 120.000,00 bedragen;

€ 77,00 + 1,10‰ van de bouwkosten

 

€ 120.000,00 tot € 230.000,00 bedragen

€123,00 + 1,10‰ van de bouwkosten

 

€ 230.000,00 tot € 455.000,00 bedragen:

€262,00 + 0,60‰ van de bouwkosten

 

meer dan € 455.000,00

€ 494,00 + 0,25‰ van de bouwkosten

 

met een maximum van € 20.000.000,00

 

 

Adviezen inzake reclames, per advies:

€ 55,00

 

De kosten voor handhaving

€ 100,00

 

De kosten voor vooroverleg

€ 100,00

 

De kosten per uur voor extra werkzaamheden

€ 101,00

2.3.1.3

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld, verhoogd met de volgende bedragen:

 

 

Bouwen op een argrarisch perceel

€ 502,64

 

Bouwen met overschrijding grenzen bestaand bouwperceel

€ 568,20

 

Bouwen op niet-bouwperceel (starter), verzoek tot bedrijf overplaatsing

€ 644,80

 

Aanvullend doelmatigheidsadvies binnen 1 jaar na eerste advies

€ 0,00

 

Overige aanvullende adviezen (maatwerk) per uur

€ 123,60

 

Adviezen bij onttrekken aan argrarische bestemming

€ 415,10

2.3.1.3.2

Indien extern advies wordt ingewonnen van de argrarische

 

2.3.1.3.3

beoordelingscommissie ABC, worden de in onderdeel 2.3.1.3.1 genoemde bedragen verhoogd voor

 

2.3.1.4

-bouwen op een agrarisch perceel

€ 502,65

 

-omschakeling of nieuwvestiging op bestaand agrarisch bouwvlak

€ 568,20

 

-vergroting of vormverandering agrarisch bouwvlak

€ 568,20

 

-nieuwvestiging of verplaatsing agrarisch bedrijf naar een nieuw te realiseren bouwvlak

€ 568,20

 

-nieuwvestiging agrarisch bedrijf op een perceel met een niet agrarische bestemming

€ 568,20

 

-wijziging van een agrarisch bouwvlak naar een niet agrarische bestemming

€ 568,20

 

-indien het gaat om een standaardadvies

€ 478,65

 

-indien het gaat om een nieuwe vestiging of bedrijfsverplaatsing

€ 618,00

 

- indien het gaat om een aanvraag waarbij ook uitspraken van de commissie bewaar een beroep en/of gerechtelijke uitspraken dienen te worden betrokken

€ 844,60

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.3.1 en 2.3.1.3.2 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.3.1.4

Stedenbouwkundig advies

 

 

Indien extern advies wordt ingewonnen door een stedenbouwkundige, worden de leges verhoogd met een bedrag per uur

€ 100,95

2.3.1.5

Van de leges verschuldigd op grond van het onderdeel 2.3.1.4 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 58,70

 

 

 

 

Verhogingen

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning:

 

2.3.2.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met een tarief per uur van:

€ 90,15

 

met een minimum van 2 uur

 

2.3.2.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 2.12 eerste lid onder a, onder 3e Wabo of artikel 3.40 Wro (buiten toepassing verklaring van een beheersverordening) wordt toegepast, verhoogd met

€ 1.326,50

2.3.2.3

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 2.1, eerste lid, onder c Wabo jo artikel 2.12 eerste lid onder a sub 1 en 2, eerste lid onder c en d, en tweede lid Wabo en artikel 3.38 vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 293,30

2.3.2.4

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien van artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met

€ 1.176,25

2.3.2.5

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 2.1 eerste lid onder c Wabo jo artikel 2.12 eerste lid onder b Wabo, verhoogd met

€ 587,90

2.3.2.6

Achteraf ingediende aanvraag:

 

 

Onverminderd het bepaalde in dit artikel bedraagt het tarief, indien de in dit artikel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de in dit artikel bedoelde activiteit, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo of artikel 3.1 Wro, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 294,05

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 294,05

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.856,60

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 587,90

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 587,90

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 293,90

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 293,90

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 293,90

 

 

 

2.3.3.9

Achteraf ingediende aanvraag:

 

 

Onverminderd het bepaalde in dit artikel bedraagt het tarief, indien de in dit artikel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de in dit artikel bedoelde activiteit, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

2.3.4

Beschermd dorpsgezicht

 

 

Indien de aanvraag betreft een pand in een Beschermd Dorpsgebied en uitsluitend om die reden vergunningplichtig is, worden alleen door derden gemaakte kosten in rekening gebracht (extern advies)

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, per berekend gebruiksoppervlakte:

 

2.3.5.1

Cat 1: 0 t/m 100 m²

€ 261,80

 

 

Cat 2: 101 t/m 500 m²

€ 107,10 + € 1,50 per m²

 

 

Cat 3: 501 t/m 2.000 m²

€ 559,90 + € 0,55 per m²

 

 

Cat 4: 2.001 t/m 5.000 m²

€ 1.474,65 + € 0,14 per m²

 

 

Cat 5: 5.001 t/m 50.000 m²

€ 2.026,30 + € 0,04 per m²

 

 

Cat 6: meer dan 50.001 m²

€ 3.229,05 + € 0,02 per m²

 

2.3.5.2

Een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening.

€ 261,85

2.3.5.3

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld onder 2.3.5.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement en de gebruiksduur niet langer zal zijn dan maximaal vier weken geldt als legesbedrag een bedrag van van het bedrag dat op grond van het bepaalde ad 2.3.5.1 verschuldigd is.

10%

2.3.5.4

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in 2.3.5.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een reeds verleende gebruiksvergunning of omgevingsvergunning bedraagt het legestarief indien het betreft:

 

 

- een uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding ten minste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat, het legestarief zoals berekend op grond van het bepaalde ad 2.3.5.1 met dien verstande dat de leges alleen berekend worden over de oppervlakte van de uitbreiding, of

 

 

- een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een gedeelte van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat;

 

 

van het legestarief zoals berekend op grond van het bepaalde ad 2.3.5.1, met dien verstande dat de leges alleen berekend worden over de oppervlakte van de gewijzigde gebruiksoppervlakte.

 

2.3.5.5

Vervallen

 

2.3.5.6

Achteraf ingediende aanvraag:

 

 

Onverminderd het bepaalde in dit artikel bedraagt het tarief, indien de in dit artikel bedoelde aanvraag of melding wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de in dit artikel bedoelde activiteit, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.6

Sloopactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 73,15

2.3.6.1.2

Vervallen

 

 

 

 

2.3.6.2

Vervallen

 

 

 

 

2.3.6.3

Achteraf ingediende melding :

 

 

Onverminderd het bepaalde in dit artikel bedraagt het tarief, indien de in dit artikel bedoelde melding wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de in dit artikel bedoelde activiteit, 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.6.4

Vervallen

 

2.3.6.4.1

Vervallen

 

 

 

 

2.3.8

Uitweg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een in- en of uitweg waarvoor op grond van een bepaling in artikel 2.11 en 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 427,45

 

 

 

2.3.9

Kappen

 

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling artikel 3.10.1 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 292,25

2.3.9.2

Het in 2.3.9.1 genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een aanvraag in het kader van de ontheffingsprocedure advies is uitgebracht door een taxateur volgens de NVTB-methode (Nederlandse vereniging taxateurs bomen), verhoogd met het bedrag van deze externe kosten die de gemeente moet maken om te voldoen aan het gedane verzoek.

 

2.3.9.3

Van de leges verschuldigd op grond van het onderdeel 2.3.9.1 en 2.3.9.2 wordt geen teruggaaf verleend.

 

2.3.9.4

Achteraf ingediende aanvraag:

 

 

Onverminderd het bepaalde in dit artikel bedraagt het tarief, indien de in dit artikel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de in dit artikel bedoelde activiteit, verhoogd met 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.3.10

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het gebruik van gemeentegrond waarvoor op grond van artikel 2 van de Precarioverordening belasting is verschuldigd, bedraagt het tarief de in de tarieventabel bij de Precarioverordening bedoelde bedrag.

 

 

 

 

2.3.11

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 293,90

2.3.11.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 293,90

2.3.11.3

Het in 2.3.11.1 en 2.3.11.2 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de kosten die de gemeente moet maken voor externe adviezen.

 

2.3.11.4

Van de leges verschuldigd op grond van onderdeel 2.3.11.3 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief.

€ 293,90

2.3.12.2

Het in 2.3.12.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de kosten die de gemeente moet maken voor externe adviezen.

 

2.3.12.3.

Van de leges verschuldigd op grond van onderdeel 2.3.12.2 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.3.13

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.13.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 293,90

2.3.13.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 293,90

 

 

 

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.15

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.15.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 329,60

2.3.15.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport per uur, met een minimum van twee uur.

€ 90,15

2.3.15.3

Van de leges verschuldigd op grond van onderdeel 2.3.15.1 en 2.3.15.2 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.3.16

Advies

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning.

€ 293,90

 

Van de leges verschuldigd op grond van onderdeel 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 293,90

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

2.3.17.3

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 293,90

2.3.17.4

Het in 2.3.18.1.2 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de kosten die de gemeente moet maken voor externe adviezen.

 

2.3.17.5

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

25%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

40%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

50%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.8, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

 

 

 

 

De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, exclusief de kosten van welstand en door derden gemaakte kosten;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, exclusief de kosten van welstand en door derden gemaakte kosten;

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

10%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges exclusief de kosten van welstand en door derden gemaakte kosten.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.8, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. Op sloopmeldingen wordt geen teruggave verleend.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.8 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

50%

van de leges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€212,00

2.7.2

Onverminderd het bepaalde in alle artikelen van Hoofdstuk 3 bedraagt het tarief, van het in afwijking uitvoeren van activiteiten van een omgevingsvergunning, 50% van de op grond van dit onderdeel/activiteit verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.764,25

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 293,90

Hoofdstuk 9 Gelijkwaardigheid

 

 

 

2.9.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om gelijkwaardigheid op grond van artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012 of op grond van de Bouwverordening Leerdam 2010 bedraagt per gevraagde gelijkwaardigheid

€ 138,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 57,70

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 529,95

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 253,25

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 56,30

3.1.4

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op verleende vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 154,50

3.1.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren van horeca-inrichtingen, zoals bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 529,95

3.1.6

Voor het wijzigen van de persoon van de leidinggevende, niet zijnde de houder van de inrichting, op een verleende vergunning als bedoeld in onderdeel 3.1.5

€ 154,60

3.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een reeds verleende exploitatievergunning

€ 244,75

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning),

 

 

Het tarief bedraagt voor: Een evenement vanaf 151 tot 500 bezoekers of deelnemers

€ 51,50

 

Een evenement vanaf 501 tot 1000 bezoekers of deelnemers

€ 103,00

 

Een evenement vanaf 1001 bezoekers of deelnemers

€ 257,50

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 21,05

3.2.3

Indien daarbij verkeersmaatregelen moeten worden genomen, wordt het onder 3.2.1 en 3.2.2 verhoogd met

€ 21,05

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.325,25

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 780,20

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

3.3.2.1

voor een seksbedrijf

€ 383,60

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 383,60

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

 

 

 

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 73,00

3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 124 Woningwet

€ 70,90

3.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b van de Huisvestingswet

€ 73,00

3.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30 eerste lid, onderdeel c van de Huisvestingswet

€ 73,00

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 21,05

Hoofdstuk 8 Destructiemateriaal

 

 

 

3.8

Het tarief bedraagt voor het in ontvangst nemen en bewaren van destructiemateriaal zoals bedoeld in de Destructieverordening 1995 per aanbieding van dit materiaal:

 

3.8.1

met een gewicht tot en met 25 kg

€ 9,40

3.8.2

met een gewicht van 26 kg of meer

€ 21,05

Hoofdstuk 9 Aansluitkast

 

 

 

3.9.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gebruik van de gemeentelijke aansluiting op het elektriciteitsnet voor iedere morgen, middag of avond

€ 2,15

Deze tarieventabel treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van 6 december 2012

de griffier, de voorzitter,