Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28273
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR28273/2
Instructie voor de griffier gemeente Leeuwarden 2014
Geldend van 06-01-2014 t/m heden
Intitulé
Instructie voor de griffier gemeente Leeuwarden 2014Instructie voor de griffier gemeente Leeuwarden 2014
Artikel 1 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en de leden van de raad afzonderlijk.
Artikel 2 Agendering
De griffier ondersteunt de raad, zijn commissies, het presidium en de agendacommissie bij het vaststellen van de agenda van de betreffende vergaderingen en de lange termijnagenda.
Artikel 3 Bijstand voorzitter raad en commissie
- 1.
De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.
- 2.
De griffier kan de voorzitters van de raadscommissies ter zijde staan bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.
Artikel 4 Vergaderingen van de raad en raadscommissie
- 1.
De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.
- 2.
De griffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies.
- 3.
De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.
Artikel 5 Ondersteuning presidium
- 1.
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.
- 2.
Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 6 Ondersteuning agendacommissie
- 1.
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen en tijdige publicatie van de vergaderingen.
- 2.
Indien de agendacommissie aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 7 Ondersteuning onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 8 Ambtelijke bijstand
De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de secretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.
Artikel 9 Organisatie griffie
- 1.
De griffier geeft leiding aan de griffie.
- 2.
De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.
- 3.
De commissiegriffiers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.
Artikel 10 Verhindering en vervanging
Indien de griffier (meer dan 5 dagen) verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter van de raad. De griffier is verantwoordelijk voor een tijdige en goede vervanging.
Artikel 11 Slotbepaling
- 1.
In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad;
- 2.
Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.
Artikel 12 Vervallenverklaring
- 1.
De Instructie voor de griffier van 26 april 2010 wordt vervallen verklaard, gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening.
- 2.
Met ingang van 1 januari 2014 wordt de Instructie voor de griffier vervallen verklaard, voor zover deze verordening ziet op het grondgebied van de voormalige gemeente Boarnsterhim dat met ingang van 1 januari 2014 onderdeel is gaan uitmaken van de gemeente Leeuwarden, op grond van de Wet van 19 juni 2013 tot wijziging van de gemeentelijke indeling in een deel van de provincie Fryslân.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 6 januari 2014.
Artikel 15 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Instructie voor de griffier’.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 januari 2014
Burgemeester
Griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl