Aanwijzing gebieden fietsverwijdering als bedoeld in artikel 5:12 APV

Geldend van 11-02-2016 t/m heden

Intitulé

Aanwijzing gebieden fietsverwijdering als bedoeld in artikel 5:12 APV

Aanwijzing gebieden fietsverwijdering als bedoeld in artikel 5:12 APV

 

Inleiding

In 1999 is begonnen met het verwijderen van verkeerd gestalde en weesfietsen in het stationsgebied. Eerst werd de fietsverwijdering uitgevoerd door politie. Later nam Stadstoezicht die taak over. Stadstoezicht voert deze taak nog steeds uit.

De grondslag voor fietsverwijdering is artikel 5:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In het 1e lid van artikel 5:12 APV is bepaald dat het verboden is, om in door het college aangewezen gebieden, fietsen buiten de daarvoor bedoelde ruimten of vakken te plaatsen. Dit zijn de verkeerd gestalde fietsen. In lid 2 van artikel 5:12 APV komen de fietswrakken aan de orde. Die worden in dit voorstel buiten beschouwing gelaten. In het 3e lid van artikel 5:12 APV is bepaald dat het verboden is fietsen langer dan 14 dagen onafgebroken in door het college aangewezen fietsstallingsgebieden te stallen. De zogenaamde weesfietsen.

In 2009 heeft u besloten het gebied rond het NS stationsgebied aan te wijzen als gebied bedoeld in artikel 5:12 lid 1 en 3 APV (verkeerd gestald en weesfietsen). De Oude Doelesteeg en het deel van het Ruiterskwartier tussen Lombardsteeg en Wirdumerdijk heeft u aangewezen als gebieden bedoeld in artikel 5:12 lid 3 APV (verkeerd gestalde fietsen).

Ter ondersteuning bij het verwijderen van fietsen en om verwijderde fietsen te kunnen bewaren, is de gemeente een samenwerking aangegaan met Stichting Omrin Estafette en politie. Dit heeft geresulteerd in het ontstaan van de Algemene Fietsen Afhandel Centrale (AFAC). AFAC medewerkers ondersteunen de handhavers van Stadstoezicht, bewaren de verwijderde fietsen op locatie bij de AFAC en verzorgen de afgifte van deze fietsen terug aan de eigenaar.

In dit voorstel ga ik eerst in op de aanwijzing van het gebied waar weesfietsen verwijderd kunnen worden. Aansluitend behandel ik de aanwijzing van een gebied waar verkeerd gestalde fietsen verwijderd kunnen worden. Tot slot volgt het feitelijke voorstel en een toelichting op de inzet en uitvoering van deze taak.

Aanwijzing gebied weesfietsen

Gedurende de afgelopen jaren worden steeds vaker meldingen over fietsen ontvangen uit de binnenstad. De meldingen zijn hoofdzakelijk afkomstig van inwoners en bedrijven in de binnenstad en hebben betrekking op achtergelaten fietsen (bv. tegen een gevel van een woning of boom) en fietsen die in rekken zijn geplaatst en niet opgehaald worden (bv. aan de Nieuwestad en Wirdumerdijk).

Deze weesfietsen blijven achter en bepalen het straatbeeld in negatieve zin. Voor een deel wordt onterecht gebruik gemaakt van de (beperkt) beschikbare stallingscapaciteit op straat in de binnenstad door weesfietsen daarin lang te stallen en achter te laten. Bovendien vormen weesfietsen een mogelijk gevaar voor de verkeersveiligheid, worden deze fietsen doelwit van vernieling en vandalisme en veroorzaken na verloop van tijd (zwerf-) afval door beschadiging en verroesting.

Het gebied vanwaar de meldingen worden ontvangen is niet aangewezen waar weesfietsen verwijderd kunnen worden. Het bestaande aanwijsbesluit geldt immers alleen voor het stationsgebied. Stadstoezicht heeft daarom geen bevoegdheid deze weesfietsen te verwijderen.

Een gebied aanwijzen als openbaar (brom-) fietsstallingsgebied betekent niet dat er geen fietsen meer op straat mogen staan. Er wordt alleen een maximum duur gesteld aan het stallen van die fietsen.

Voorgesteld wordt om het aangewezen gebied voor weesfietsen uit te breiden zoals aangegeven op de bij het besluit behorende plattegrond. De uitbreiding betreft de gehele binnenstad en een ruimer gebied rond het station dat eerder niet was aangewezen. Hiermee is ook rekening gehouden met de toekomstige aanpassingen in het stationsgebied.

Aanwijzing gebied verbod fietsparkeren buiten de daarvoor bedoelde ruimten of vakken

Het stationsgebied blijft onverminderd een aandachtsgebied. Het is ook aangewezen als gebied waar fietsen niet buiten de rekken mogen worden geparkeerd. Dit gebied bestaat uit:

  • 1.

    Het stationsgebied:

  • 2.

    het Stationsplein;

  • 3.

    de Sophialaan tot aan de kruising/rotonde met de Lange Marktstraat;

  • 4.

    de Zuidersingel tot en met de fietsenstalling aan de achterzijde van het busstation;

  • 5.

    de Stationsweg tot en met de kruising met de Baljéestraat;

  • 6.

    parkeerterrein achterzijde UWV gebouw (i.v.m. tijdelijke verplaatsing ingang ondergrondse fietsenstalling)

  • 7.

    Achter het Station;

  • 8.

    het tussen deze straten gelegen gebied.

  • 9.

    Gebied rond Oude Doelesteeg:

  • 10.

    Oude Doelesteeg;

  • 11.

    deel Ruiterskwartier gelegen tussen de Oude Lombardsteeg en de Wirdumerdijk.

 

Gemiddeld werden er de afgelopen jaren 1500 fietsen per jaar verwijderd. In 2014 waren dat er meer dan 2000 (verkeerd gestald, weesfiets en wrak). Het merendeel van deze verwijderde fietsen stond in het stationsgebied buiten de fietsenrekken. Soms ook op een blindengeleidestrook of voor een nooduitgang.

 

Omdat de vraag naar stallingsruimte blijft groeien, heeft de NS aan voor- en achterzijde eerder al extra fietsenrekken bijgeplaatst. De volledige capaciteit (inclusief betaalde fietsenstaling) is op dit moment voldoende om aan de vraag te voldoen. Om het stationsgebied toegankelijk te houden en te zorgen voor een goed uiterlijk aanzien, blijft toezicht op het naleven van de regels en handhaving daarvan nodig.

 

Hernieuwde aanwijzing van het stationsgebied betekent dat fietsen nog steeds in de daarvoor bestemde ruimten of vakken geplaatst moeten worden. Deze ruimten of vakken zijn de fietsenrekken die aan de voor- en achterzijde van het station zijn geplaatst en achter het busstation. Eigenaren die hun fiets buiten deze fietsenrekken plaatsen, lopen het risico dat hun fiets wordt verwijderd en opgeslagen bij de AFAC.

 

Het gebied rond de Oude Doelesteeg blijft een aandachtsgebied, onder meer bij grote drukte, evenementen en tijdens uitgaansuren. Er worden vaker fietsen buiten de rekken geplaatst en die kunnen de doorgang hinderen. Veel fietsen worden echter ook al in de fietsparkeergarage aan het Zaailand geplaatst.

 

Voorgesteld wordt de huidige aanwijzing van het stationsgebied aan te passen. Dit met het oog op de nieuwe plannen voor het station. Het gebied rond het station wordt daarmee uitgebreid en omvat de gearceerde delen aangegeven op de bijgevoegde kaart. De aanwijzing van de gebieden rond de Oude Doelesteeg blijft ongewijzigd.

 

Voorstel

Om de weesfietsen en verkeerd gestalde fietsen te kunnen verwijderen is het nodig de hierboven beschreven gebieden aan te wijzen middels een besluit. Ik stel u daarom voor:

  • 1.

    De gebieden, in oranje kleur aangegeven op de bij dit besluit behorende plattegrond, aan te wijzen als openbaar (brom-) fietsstallingsgebied waar het niet is toegestaan fietsen langer dan 14 dagen te stallen, zoals bedoeld in artikel 5:12 lid 3 APV.

  • 2.

    De gebieden, in oranje kleur en met zwarte arcering aangegeven op de bij het besluit behorende plattegrond, aan te wijzen:

    • 1.

      als gebied waar het verboden is een (brom-)fiets op de weg te laten staan buiten de daarvoor bestemde ruimten of vakken, zoals bedoeld in artikel 5:13 lid 1 APV, èn;

    • 2.

      als openbaar (brom-) fietsstallingsgebied waar het niet is toegestaan fietsen langer dan 14 dagen te stallen, zoals bedoeld in artikel 5:12 lid 3 APV.

 

Inzet en Uitvoering

Het is de verwachting dat na aanwijzing van het nieuwe gebied een eerste (grote) slag gemaakt moet worden om de huidige weesfietsen in het nieuw aangewezen gebied in de binnenstad te verwijderen. Daarna is het een kwestie van ‘bijhouden’ door middel van beperkte eigen controles en reageren op meldingen. Werkzaamheden bij uitbreiding van het aangewezen gebied worden binnen de bestaande capaciteit opgepakt. Inzet verschuift na de aanwijzing van het nieuwe gebied iets naar de binnenstad. Na de opruimslag vindt de inzet weer hoofdzakelijk in het stationsgebied plaats.

 

Bij de invalswegen van de aangewezen gebieden worden borden geplaatst met zonale werking. Overbodig geworden borden worden verwijderd. Waar mogelijk wordt aangesloten bij al geplaatste verkeersborden om een wildgroei aan borden te voorkomen.

 

Er wordt aandacht besteed aan bekendmaking van het aanwijzen van de gebieden. Daarnaast wordt ook doorlopend (vooral maar niet uitsluitend) via social media aandacht besteed aan het verwijderen van fietsen.

 

 

afbeelding binnen de regeling