Reglement burgerlijke stand

Geldend van 01-01-2019 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden,

gelet op het bepaalde in artikel 16, 16a en 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluiten vast te stellen:

het Reglement burgerlijke stand (2019)

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Leeuwarden of een andere gemeente als zodanig door het college benoemd;

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste lid van het Burgerlijk Wetboek;

e. gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

1. Tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd:

a. personen werkzaam binnen het onderdeel van de gemeentelijke organisatie waaronder het bureau van de Burgerlijke stand ressorteert;

b. overige personen in dienst van andere gemeenten die taken verrichten op het terrein van de burgerlijke stand.

2. Het aantal (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand bedraagt ten minste vier.

3. Tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd: volwassen personen, die blijk geven in staat te zijn de aan hen opgedragen taken adequaat en overeenkomstig de eisen van de wet uit te voeren.

4. (Buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand verklaren voor hun benoeming geen onderscheid te maken tussen de verschillende relatievormen.

Artikel 3 Benoemingsperiode

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar werkzaam zal zijn op de afdeling Burgerzaken dan wel binnen het onderdeel van de gemeentelijke administratieve organisatie waaronder de burgerlijke stand ressorteert

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een periode van ten hoogste vijf jaar, welke periode in het benoemingsbesluit wordt vermeld, benoemd.

  • 3.

    De periode als genoemd onder 2 kan aansluitend eenmalig met een periode van ten hoogste vijf jaar verlengd worden.

  • 4.

    De benoemingsperiode eindigt in ieder geval op 1 januari volgend op het jaar dat de leeftijd van 70 jaar is bereikt.

Artikel 4 Buitengewoon ambtenaren van de Burgerlijke stand voor één dag.

Ons college treft een regeling voor Buitengewoon ambtenaren voor één dag.

Artikel 5 Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten;

  • 3.

    Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Leeuwarden, onder voorwaarde dat:

 

- de eigenaar dan wel rechthebbende van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

- de locaties voldoen aan de eisen van openbare orde, veiligheid en goede zeden; locaties als luchtballonnen, kraakpanden, coffeeshops en seksinrichtingen voldoen daar niet aan.

- de locaties zich, tijdens de huwelijksvoltrekking, binnen de gemeentegrenzen bevinden, danwel op een binnen de gemeentegrenzen aan de wal gemeerd schip;

- de veiligheid, waaronder brandveiligheid, van de ambtenaar en de overige aanwezigen is gewaarborgd;

- de locaties zodanig ingericht zijn opdat een huwelijk overeenkomstig de wettelijke eisen, zoals gesteld in de Wet kan worden voltrokken. De locatie beschikt verder over ondersteunende mogelijkheden, zoals in ieder geval een tafel, een stoel, voldoende verlichting, toiletgelegenheid en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

- de locaties voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk is;

- er is sprake van een rookvrije locatie;

- de verbintenis ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

- de religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden van de huwelijksvoltrekking en nadien plaatsvindt;

- de eigenaren van of rechthebbenden met betrekking tot de locaties geen onderscheid maken tussen relatievormen.

 

  • 4.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor schade of nadeel voor betrokkenen ontstaan op enigerlei locatie buiten het Stadhuis, Stadskantoor of de vaste trouwlocaties.

  • 5.

    De locatie wordt uiterlijk zes weken voor de beoogde datum van huwelijksvoltrekking aan de ambtenaar van de burgerlijke stand voorgelegd onder overlegging van een schriftelijke overeenkomst met de eigenaar of de rechthebbende op de locatie. Indien de overeenkomst bij de gemeente bekend is, kan volstaan worden met een verwijzing naar die overeenkomst.

  • 6.

    Een aanwijzing als gemeentehuis voor de voltrekking van huwelijken vindt niet plaats indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden als genoemd onder het derde lid van dit artikel.

Artikel 6 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de Wet is bepaald, wordt gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap.

  • 2.

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen worden volgens een door de ambtenaar van de Burgerlijke stand vastgesteld schema voltrokken, te weten op maandagochtend om 09.00, 09.15 en om 09.30 uur.

  • 3.

    Van het bruidspaar dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie Persoonsgegevens van de Gemeente Leeuwarden.

  • 4.

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen vinden plaats op de locatie van het Stadskantoor.

  • 5.

    Er kunnen kosten worden berekend in verband met de wijziging of annulering van een voorgenomen huwelijksvoltrekking waarvan de datum is vastgelegd, een en ander overeenkomstig het bepaalde in de Legesverordening.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan de teamleider Klantcontact Center besluiten tot afwijking van de in lid 5 aangegeven bepaling.

Artikel 7 Leiding burgerlijke stand

De teamleider Klantcontact center is verantwoordelijk voor de burgerlijke stand.

Artikel 8 Reservering huwelijk

1. Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd, nadat de huwelijksaangifte heeft plaatsgevonden.

2. Er kunnen kosten worden berekend in verband met de wijziging of annulering van een voorgenomen huwelijksvoltrekking waarvan de datum is vastgelegd, een en ander overeenkomstig het bepaalde in de Legesverordening.

3. In bijzondere gevallen kan de teamleider besluiten tot afwijking van de in lid 2 aangegeven bepaling.

Artikel 9 Bezoldiging

De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Leeuwarden.

Artikel 10 Openstelling

1. Het kantoor waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand, met uitzondering van de openingstijden voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, worden verricht is voor het publiek geopend, voor zover de hierna te noemen dagen niet zijn algemene erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of overige door ons college aan te wijzen dagen:

• voor reguliere huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zaterdag volgens een door de teamleider Klantcontact Center vastgesteld schema.

* voor bugethuwelijksvoltrekkingen op maandag, dinsdag en donderdag volgens een door de teamleider Publieke Dienstverlening vastgesteld schema.

• voor geboorteaangifte en overige werkzaamheden gelden de reguliere openingstijden, zoals bepaald door het college.

2. Onverminderd de bepalingen van de Wet, dit Reglement en geldende overeenkomsten, kan een huwelijk/geregistreerd partnerschap op ieder tijdstip van de week na schriftelijk verzoek van het bruidspaar worden voltrokken. Het verzoek moet uiterlijk zes weken voor de datum van de huwelijksvoltrekking bij de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn ingediend. Ons college kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen:

• a: indien het tijdstip reeds door een andere belanghebbende is gereserveerd;

• b: indien de uitvoering van de vastlegging leidt tot een onredelijke verstoring van belangen waaronder begrepen het belang van de Dienst;

• c: indien de noodzakelijke ondersteuning, zoals bode, gastvrouw en beveiliging niet kan worden geboden;

• d: indien het niet mogelijk is een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand te krijgen voor dat tijdstip.

3.  Op tijdig verzoek van een belanghebbende, zal het kantoor waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het kantoor gesloten is, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

4.  In bijzondere gevallen kan ons college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 11 Schakelbepaling

1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, voor het laatst gewijzigd door burgemeester en wethouders op 13 juli 2006, wordt ingetrokken;

  • 3.

    Het reglement burgerlijke stand treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 21 oktober 2014.
De secretaris
De voorzitter