Regeling vervallen per 10-02-2021

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent evenementenvergunningen (Beleidsregels evenementenvergunningen 2019)

Geldend van 20-07-2019 t/m 09-02-2021

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent evenementenvergunningen (Beleidsregels evenementenvergunningen 2019)

De burgemeester van de gemeente Leiden;

gelet op artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening;

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht

besluit vast te stellen de: Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Leiden houdende regels omtrent evenementenvergunningen Beleidsregels evenementenvergunningen 2019

Artikel 1 Ruimteverdeling

  • 1. Aanvragen voor evenementenvergunning anders dan een bijzondere markt worden vergund volgens de in bijlage A vastgestelde indeling van dagdelen per locatie en tot het daarbij vastgestelde maximum en met inachtneming van de in dat besluitgenoemde bijzondere bepalingen.

  • 2. Aanvragen voor evenementenvergunning voor bijzondere markten worden vergund volgens de in bijlage B vastgestelde indeling.

  • 3. Bijzondere markten die worden gehouden nabij winkelcentra, dan wel direct voor winkelpanden, mogen uitsluitend worden georganiseerd door of namens de betreffende winkeliersvereniging, dan wel de eigenaar van het betreffende winkelcentrum.

  • 4. Bijzondere markten kunnen worden georganiseerd door zowel commerciële als niet-commerciële instellingen.

  • 5. Bijzondere markten mogen niet plaatsvinden op de dagen dat er een reguliere weekmarkt op of nabij de betreffende locatie is.

Artikel 2 Bijzondere markten

  • 1. Onder bijzondere markten wordt verstaan markten met uitzondering van de vastgestelde warenmarkten en de door de het college vastgestelde georganiseerde bijzondere markten zoals de Kindermarkt en curiosamarkt op Koningsdag, de markten tijdens de Lakenfeesten en de viering van Leidens Ontzet.

  • 2. Bijzondere markten zijn niet concurrerend ten opzichte van de vastgestelde warenmarkten. De te koop aan te bieden waren betreffen geen “geregelde waren”, dat wil zeggen er worden geen producten verkocht die doorgaans op de vastgestelde warenmarkt worden aangeboden.

Artikel 3 Ontruiming Beestenmarkt

  • 1. Grootschalige evenementen, waarbij sprake is van ontruiming van de openbare ruimte op de Beestenmarkt, worden alleen nog toegestaan voor evenementen die passen bij het historische karakter van de stad en het plein en die geen onevenredige overlast en/of schade geven aan de aldaar gevestigde bedrijven en bewoners;

  • 2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing tijdens de reguliere vieringen van Leidens Ontzet en de intocht van Sinterklaas.

Artikel 4 Plaatsen van hekken.

Het plaatsen van hekken rondom een evenementenlocatie bij grootschalige evenementen in de Leidse binnenstad is niet toegestaan met uitzondering van de locaties Lammermarkt/Molenwerf en de Garenmarkt.

Artikel 5 Afstandsnormen geluidsbronnen

  • 1. Muziekpodia en/of geluidsbronnen mogen niet op een zodanige afstand van elkaar geplaatst worden dat metingen van de toegestane geluidsnormen van een podium niet meer betrouwbaar zijn. Dat betekent dat muziekpodia of geluidsbronnen op minimaal 50 meter van elkaar geplaatst dienen te zijn, gerekend vanaf het hart van de podia of geluidsbronnen.

  • 2. De Burgemeester kan nadere voorschriften stellen met betrekking tot de richting van geluidinstallaties, de situering van podia, de locatie van meetpunten en dergelijke zodat een correcte meting van de geluidsnorm is gewaarborgd.

Artikel 6 Rangorde

Indien meerdere aanvragen voor dezelfde locatie tijdens hetzelfde dagdeel zijn ingediend wordt de navolgende prioriteitsvolgorde bij de vergunningverlening gehanteerd:

  • 1.

    Koningsdag (Oranjevereniging), Cultuurweken, Kennisfestivals, 3 Octoberviering (3 October Vereeniging) en overige grote Leidse cultureel/maatschappelijke evenementen (Lakenfeesten (Pedrafes), Leiden Culinair, Leiden Marathon, intocht Sinterklaas, Werfpop, El Cid week)

  • 2.

    Evenement met evenementensubsidie

  • 3.

    Oud voor nieuw

  • 4.

    Loting

Artikel 7 Plattegronden

Aanvragen voor een evenementenvergunning moeten worden voorzien van een plattegrond van de evenementlocatie op schaal en afmetingen van alle opstallen, (nood)uitgangen, met exacte begrenzing en plaatsing en dichtheid van podia en geluidsbronnen, en vlucht- en calamiteitenroutes

Artikel 8 Veiligheid

  • 1. Aanvragen voor een evenementenvergunning worden mede getoetst aan het ‘Kader Evenementenveiligheid’ van de Veiligheidsregio Hollands Midden, 8 november 2012.

  • 2. Door middel van een risicoscan worden aanvragen voor evenementenvergunningen gecategoriseerd in A, B zonder risico, B en C. Deze categorie-indeling bepaalt de behandelaanpak die leidt tot vergunningverlening.

  • 3. A evenementen hebben het laagste risico, C evenementen het hoogste risico.

Artikel 9. Eco-glazen met statiegeld

[vervallen]

Artikel 10 Meldingsplicht

  • 1. Indien een evenement voldoet aan de onderstaande criteria kan er worden volstaan met het doen van een melding.

    • a.

      het gaat om een straat-, buurt- of barbecuefeest;

    • b.

      maximaal 75 personen;

    • c.

      één locatie;

    • d.

      maximaal 1 dag;

    • e.

      nood- en hulpdiensten hebben vrij doorgang;

    • f.

      geluidsterkte muziek maximaal 70 db(A);

    • g.

      er geen alcohol verkocht wordt;

    • h.

      er geen sprake is van het afsluiten van een hoofdweg;

    • i.

      de begin- en eindtijden van de eventuele muziek binnen de muziektijden in het evenementenbeleid vallen;

    • j.

      geen tijdelijke bouwwerken worden geplaatst.

Artikel 11. Intrekken oude regeling

De Beleidsregels evenementenvergunningen 2017 wordt ingetrokken

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 13. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels evenementenvergunningen 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 7 juni 2019

dhr. H.J.J. Lenferink

Bijlage A

Verdeling aantal evenementen naar categorie, locatie en dagdeel

Categorie 1: in principe overal mogelijk tussen 09.00 en 20.00 uur, zondag vanaf 13.00 uur

afbeelding binnen de regeling

1 Genoemde aantallen zijn exclusief de viering van Leidens Ontzet. Op het moment dat een evenemententerrein vanwege bouwwerkzaamheden of andere omstandigheden (tijdelijk) niet meer bruikbaar is als evenemententerrein, kunnen de aantallen op andere terreinen (tijdelijk) omhoog worden bijgesteld. Dit wordt vastgesteld door de burgemeester.

Jaarlijks mogen 2 El Cid categorie 2a evenementen worden omgezet naar een 2b evenement. Dit mag op elke locatie, behalve op de Garenmarkt.

2 Ochtend= 0.900 - 13.00 uur, middag = 13.00-20.00 uur, avond = 20.00-23/24.00 uur.

3 Het evenement categorie 3 moet in de evenementenkalender zijn opgenomen en dus tijdig zijn aangevraagd. Indien niet aangevraagd als 3 kan deze ook in de loop van het seizoen als lagere categorie worden aangevraagd.

4 De Beestenmarkt zal als terrassenplein worden ingericht. Daarmee vervalt op dat moment hier de mogelijkheid om evenementen te organiseren. Uitzondering op deze regel zijn de kermis bij de viering van het Leidens Ontzet, de intocht van Sinterklaas en de evenementen die juist ter versterking van het terrassenplein worden georganiseerd.

5 Tussen twee evenementen op de Garenmarkt dient minimaal 1 weekend te zitten waarop geen evenement georganiseerd wordt.

6 Op dit moment toegekend aan Armin van Buuren. Mocht dit feest in de toekomst verplaatsen naar de Lammermarkt, dan verhuist de categorie 3 mee.

7 Betreft de viering van Koningsdag- en nacht.

8 Betreft de viering van Koningsdag- en nacht.

9 Rapenburg Noord: tussen Noordeinde en Doelsteeg

10 Rapenburg Zuid/Kaiserstraat: tussen Doelensteeg en Doezastraat, incl. Kaiserstraat

11 Op dit moment toegekend aan Armin van Buuren. Mocht dit feest in de toekomst verplaatsen naar de Lammermarkt, dan verhuist de categorie 3 mee.

12 In de periode van half maart t/m eind juni zijn hier geen 2a en 2b evenementen toegestaan in verband met het broedseizoen, tenzij er gebruik wordt gemaakt van mitigerende maatregelen. Tevens dient bij grote evenementen op de speelweide altijd zes weken tussen twee evenementen te zitten.

13 12 van de 15 evenementen zijn gereserveerd voor de evenementen van het Openluchtfestival in het Openluchttheater, met een geluidsniveau van max. 70 dB(A) na 20.00 uur.

14 Is bestemd voor 1 evenement, met de soundcheck de dag ervoor.

15 Gezien de belangen van de rederijen mag het water van de Nieuwe Rijn maximaal 3 keer per jaar worden afgesloten: 2 ½ dag voor de viering van Koningsdag, 2 ½ dag voor de viering van Leidens Ontzet (als deze op zondag valt 1 dag langer), bij marktdagen of als de normale opbouwdag of afbouwdag op een marktdag valt Koningsdag en LeidensOntzet 1 dag langer; maximaal 38 dagen in de periode tussen 27 november en 19 januari ten behoeve van de ijsbaan. Verder wordt gestreefd naar maximaal 1 afsluiting tegelijk op één dag op vaste rondvaarroutes in de binnenstad.

16 Voornamelijk straatfeesten, braderieën, enkele El Cid-activiteiten et cetera. In het bos van Bosman is maximaal 4 keer per jaar een evenement categorie 2a mogelijk en geen categorie 2b.

Bijlage B

Toegestane aantallen bijzondere markten per locatie

Locatie 

Aantallen per jaar

Vismarkt e.o.

9 + 12 x per jaar biologische markt (1 per maand)

Beestenmarkt (alleen voor curiosa markten)

26

Breestraat

2

Haarlemmerstraat

2

Park Zoeterwoudsesingel

1

Rapenburg

1

Winkelcentrum Stevensbloem e/o

4

Winkelcentrum Diamantplein e/o

4

Hooglandse Kerkgracht

3

Winkelcentrum Luifelbaan e/o

4

Winkelcentrum Kopermolen e/o

4

Herenstraat/Doezastraat

2

Singelpark

2

Winkelcentrum Kooiplein e/o

4

Pieterskerkplein/’t Gerecht

4

Galgewater

2

Haven/Zijlpoort 

2

Overige locaties buiten singels

onbeperkt

Toelichting

Nota-toelichting Artikel 8 Eco -glazen met statiegeld

Gebleken is dat grote (stadsbrede) evenementen gepaard gaan met veel (zwerf)afval. Een groot deel hiervan is afkomstig van de plastic wegwerpbekers, die onder meer worden verstrekt op evenementen. Dit veroorzaakt overlast voor omwonenden en heeft negatieve effecten op het (stedelijk) milieu. Veel wegwerpbekers belanden als zwerfafval op straat of in de grachten. Deze drijven via de Rijn af naar Katwijk en vervolgens in de zee. Om deze nadelige effecten te voorkomen, kan voor (stadsbrede)evenementen het gebruik van eco-glazen worden voorgeschreven bij het verstrekken van dranken op het evenemententerrein. Deze regels zijn ook van toepassing als op basis van een tapontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet zwakalcoholische dranken op het evenement worden geschonken. De bepaling bevat een definitie van “eco-glas”. Het gebruik van eco-glazen heeft een positief effect op het (stedelijk) milieu en zorgt voor minder overlast voor de omwonenden. Er wordt minder (zwerf)afval geproduceerd, er wordt minder wegwerpplastic gebruikt, er vindt minder verbranding van plastic plaats en er belandt minder plastic op de afvalberg of in zee. Uit onderzoek en ervaringen met andere evenementen (waaronder de Gentse feesten (België), de stadsbrede invoering van het gebruik van eco-glazen in Amsterdam, Festival Werfpop en de kerstmarkt in Leiden) is gebleken dat de invoering van eco-glazen een geschikt middel is om deze doelen te bereiken. Tevens is gebleken dat het gebruik van eco-glazen alleen effectief is als hiervoor statiegeld moet worden betaald van minimaal 1 euro. Andere maatregelen (zoals het plaatsen van prullenbakken of het opleggen van een opruimplicht, het vissen van het drijvend plastic met een schepboot en het spannen van drijfnetten rondom het gebied van de Nieuwe Rijn) zijn niet voldoende gebleken om genoemde doelen te bereiken. Door het gebruik van eco-glazen worden exploitanten en consumenten gestimuleerd bij te dragen aan het verminderen van het gebruik, de productie en het afval van plastic in het belang van het milieu. Op Europees niveau zullen er naar verwachting op korte termijn soortgelijke bepalingen worden vastgesteld (zie het Voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn betreffende de vermindering van de effecten van bepaalde kunststof producten op het milieu (2018/0172(COD), 28 mei 2018). Deze richtlijn heeft tot doel de effecten van bepaalde kunststof producten voor eenmalig gebruik op het milieu en op de menselijke gezondheid te voorkomen en te verminderen, en de overgang naar een circulaire economie met milieuvriendelijke, vernieuwende bedrijfsmodellen, producten en materialen te bevorderen.