Regeling vervallen per 02-12-2023

Verordening op de werkgeverscommissie voor de Griffie 2018 Leiderdorp

Geldend van 04-07-2018 t/m 01-12-2023

Intitulé

Verordening op de werkgeverscommissie voor de Griffie 2018 Leiderdorp

De raad van de gemeente Leiderdorp;

gelezen het voorstel van het presidium van 10 april 2018 met nummer Z/18/060917/116657;

gezien het advies van het Politiek Forum van 14 mei 2018;

gelet op het bepaalde in artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t:

  • 1.

    Een werkgeverscommissie in te stellen;

  • 2.

    Aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet 1 , met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107 e, eerste lid van de Gemeentewet 2 ;

  • 3.

    Vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie':

Verordening op de werkgeverscommissie  voor de Griffie 2018 Leiderdorp

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en deoverige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoeringvan de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van hetgriffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden.

  • 2. De raad benoemt voor de duur van de raadsperiode uit zijn midden drie leden voor de werkgeverscommissie, waarvan de raad er 1 als voorzitter benoemt.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a)

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b)

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c)

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde,draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken overondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoalsbedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantalzitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. Debesluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitiefvastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissiebeslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid vanbestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe eenverzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert eendergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid isvan overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door devoorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslaguit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de

werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Verordening werkgeverscommissie Griffie 2011 gemeente Leiderdorp.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie'.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van
de raad van Leiderdorp op 28 mei 2018,
de griffier,
mevrouw J.C. Zantingh
de voorzitter,
mevrouw L.M. Driessen-Jansen

Noot
1

De vaststelling van regelingen (algemeen verbindende voorschriften) blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd.

Noot
2

Dus met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag griffier, de vaststelling van de instructie griffier, de

vervanging van de griffier en de vaststelling van de organisatieverordening.