Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58955
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR58955/1
Regeling vervallen per 19-05-2011
Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010
Geldend van 01-01-2010 t/m 18-05-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010
Intitulé
Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010
(kortweg Privacyreglement BRP 2010)
Toelichting op het Privacyreglement BRP 2010 van de gemeente Lelystad
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen Lelystad 2010. De verordening omvat het juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen, hierna te noemen BRP. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Artikel 1
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basisregistratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoonsgegevens van personen die in gemeente Lelystad woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het onder g in dit artikel genoemde autorisatiebesluit.
De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Lelystad, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend.
Artikel 2
Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij het afdelingshoofd
Burgerzaken, Belastingen en Leerlingzaken.
Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen
In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.
Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V.
Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA.
Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals BBL of WIZ, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de lid Wet GBA.
Lid 3 regelt de rechtstreekse toegang tot de GBA-V.
Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers
Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties.
Artikel 6. Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie (Key2Datadistributie). Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd.
Artikel 8. Overige verstrekkingen
Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden.
Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt.
Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking.
Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval is een belangenafweging nodig om te bepalen of de gevraagde informatie wel of niet kan worden verstrekt. Beide partijen dienen dan gehoord te worden.
Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.
Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte.
Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 10).
Artikel 9
Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden.
Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om
- ·
nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie;
- ·
nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;
- ·
binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.
De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Lelystad als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten.
Artikelen 10 tot en met 13
De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement.
Artikel 14. Beveiliging
De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging:
Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens.
Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden:
- ·
Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen;
- ·
de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen;
- ·
de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen.
In de gemeente Lelystad zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zijn opgenomen in een beveiligingsplan.
Artikel 15. Slotbepaling
Gegeven de substantiële wijzigingen stellen wij voor om het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 18 september 2007, inclusief de wijziging van 20 januari 2009, in zijn geheel te vervangen door het onderhavige Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010.
Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010
Het college van de gemeente Lelystad
gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening basisregistratie personen Lelystad 2010
besluit:
- 1.
Het Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010 (kortweg Privacyreglement BRP 2010) vast te stellen;
- 2.
Het op 18 september 2007 vastgestelde Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, inclusief de wijziging van 20 januari 2009, in te trekken met ingang van de datum waarop het Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010 in werking treedt.
Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
de wet: |
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; |
|
Besluit |
het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
|
verordening: |
de Verordening basisregistratie personen Lelystad 2010 vastgesteld door de gemeenteraad op 2 februari 2010; |
|
basisadministratie: |
de geautomatiseerde administratie van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Lelystad als bedoeld in artikel 2 van de wet; |
|
basisregistratie personen: |
de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde administratie van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Lelystad; |
|
GBA-V: |
de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit; |
|
autorisatiebesluit: |
een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten; |
|
ingeschrevene: |
degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen; |
|
geregistreerde: |
degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Lelystad en van wie de verantwoordelijke de in artikel 4 genoemde persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen; |
|
authentiek gegeven: |
een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt, omschreven in bijlage 1d bij artikel 58a van het Besluit; |
|
aangehaakt gegeven: |
in de basisregistratie personen van de ingeschrevene opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet; |
|
verantwoordelijke: |
het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit; |
|
bewerker: |
degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd; |
|
beheerder: |
de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit; |
|
afnemer: |
bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht; |
|
binnengemeentelijke afnemer: |
elke afnemer die een orgaan is van de gemeente; |
|
derde: |
elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde; |
|
vrije derde: |
een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet. |
Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen
-
- 1.
Beheerder van de basisregistratie personen is het afdelingshoofd Burgerzaken, Belastingen en Leerlingzaken.
- 2.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
het verlenen en beëindigen van (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie en de GBA-V;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen;
- 1.
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de
GBA-V
- 1.
Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Burgerzaken, Belastingen en Leerlingzaken (BBL) en de aangewezen medewerkers van het team Burgerzaken en Belastingen van de afdeling Stadswinkel;
- b.
voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
- 2.
De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
- 3.
Rechtstreekse toegang tot de GBA-V hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Burgerzaken, Belastingen en Leerlingzaken;
- b.
de aangewezen medewerkers van het team Burgerzaken en Belastingen van de afdeling Stadswinkel;
- 4.
Binnengemeentelijke afnemers kunnen na schriftelijke toestemming van de beheerder rechtstreekse toegang verkrijgen tot de GBA-V, mits zij deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
- 5.
Voor welke gegevens zij geautoriseerd worden is afhankelijk van de wettelijke- of opgedragen taak, zulks ter beoordeling van de beheerder.
- 6.
Afschriften van deze besluiten worden als aanhangsel aan het reglement toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.
- 7.
Bovengenoemde binnengemeentelijke afnemers hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in Bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
-
2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement vermelde overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;
-
2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen, als bedoeld in lid 1 van dit artikel, worden gedaan;
-
3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.
-
4. In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die bij gerede twijfel mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 10 Protocolplicht
De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.
Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking
-
1. Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;
-
2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;
-
3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 12 Recht op correctie
-
1. Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;
-
2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;
-
3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Artikel 13 Verwijdering van gegevens
Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.
Artikel 14 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Handboek beveiliging GBA.
Artikel 15 Vernietiging
Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.
Artikel 16 Slotbepaling
- 1.
Dit Privacyreglement basisregistratie personen Lelystad 2010 treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2010, onder gelijktijdige intrekking van het op 18 september 2007 vastgestelde Reglement gemeentelijke basisadministratie personen, inclusief de wijziging van 20 januari 2009.
- 2.
Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP 2010”.
- 3.
Dit reglement ligt ter inzage bij de beheerder.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad,
de secretaris, de burgemeester,
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Lelystad hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie.
Taak |
Afdeling |
Wettelijke grondslag |
Gegevensset |
Binnen/Buiten |
Gemeentelijke belastingen |
BBL |
Titel IV, Hoofdstuk XV Gemeentewet |
Gemeentelijke belastingen |
Beide |
Waardering onroerende zaken |
BBL |
Art 22, 38 Wet waardering onroerende zaken |
WOZ |
Beide |
Afvalstoffenheffing |
BBL |
Art 15.33 Wet milieubeheer |
Afvalstoffenheffing |
Beide |
Gemeentelijke opsporingsambtenaren |
BBL |
Aanwijzingsbesluit Min van Justitie |
Opsporingsambtenaren |
Beide |
Rampenbestrijding |
BBL |
Art 5, lid 5, onder n, van de Wet rampen en zware ongevallen |
CRIB |
Beide |
Rampenbestrijding Geodataviewer |
RD |
Art 5, lid 5, onder n, van de Wet rampen en zware ongevallen |
Geodata |
Binnen |
Kieswet |
BBL |
Kieswet |
Kieswet |
Beide |
Leerplicht |
BBL |
Art 2 en 22 Leerplichtwet, |
Leerplicht |
Beide |
Leerlingenvervoer |
BBL |
Wet Leerlingenvervoer |
Leerplicht |
Binnen |
GBA |
BBL |
Hoofdstuk 2 van de Wet GBA. |
GBA |
Beide |
Dispensatie niet openbare archiefstukken |
FZ |
Art 15, derde lid, Archiefwet 1995 |
Dispensatie |
Beide |
Gemeentelijke opsporingsambtenaren |
RD |
Aanwijzingsbesluit Min van Justitie |
Opsporingsambtenaren |
Beide |
Winkeltijden |
RD |
Art 3 Winkeltijdenwet en de gemeentelijke legesverordening |
Winkeltijden |
Beide |
Drank- en horecabedrijf |
RD |
Art 3 Drank- en Horecawet |
Drank- en horecabedrijf |
Beide |
Kansspelen |
RD |
Art 30b Wet op de kansspelen |
Kansspelen |
Beide |
Omgevingsvergunning |
RD |
Art 6 en 40 Woningwet Artikelen 3.3, 3.6, 3.7, 3.22, 3.23, 3.38 en 6.12 Wet Ruimtelijke Ordening Artikelen 2.11.1 en 2.12.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken Artikelen 8.1 en 10.63 Wet milieubeheer Artikel 11 van de Monumentenwet 1988 Algemene plaatselijke verordening Na de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: artikel 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Omgevingsvergunning (WABO) |
Beide |
Vergunningen/ontheffingen/meldingen/ken-nisgevingen op grond van APV |
RD |
Algemene plaatselijke verordening |
APV |
Beide |
Opmaken proces-verbaal, registratie gestolen documenten |
Regiopolitie Flevoland |
Geen |
Regiopolitie1 |
Binnen |
Opsporingsbelang, terreurbestrijding |
Regiopolitie Flevoland |
Geen |
Regiopolitie2 |
Binnen |
Begraafplaatsenadministratie / grafrechten |
SB |
Art 28 Wet op de Lijkbezorging; VERORDENING op het beheer en het gebruik van de gemeentelijke begraafplaats 2006 |
Grafrechten |
Beide |
Gevonden voorwerpen |
STW |
Boek 5 Burgerlijk Wetboek; Besluit gevonden voorwerpen |
Gevonden en verloren |
Beide |
Bijschrijving paspoort |
STW |
Paspoortwet |
Bijschrijving paspoort |
Beide |
Naturalisatie |
STW/BBL |
Art 1, onder d, Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Naturalisatie |
Beide |
Naamswijziging |
STW |
Art 3, lid 4, onder c. en d. Besluit geslachtsnaamswijziging |
Naamswijziging |
Beide |
Burgerlijke stand |
STW |
Art 13a, 18, 24 en 24a Boek I Burgerlijk Wetboek |
Burgerlijke stand |
Beide |
Meldingen openbare ruimte |
STW |
Geen |
Meldingen |
Binnen |
Gemeentelijke opsporingsambtenaren |
WIZ |
Aanwijzingsbesluit Min van Justitie |
Opsporingsambtenaren |
Beide |
Uitkeringen werk en bijstand |
WIZ |
Art 5, onder a, 52, 58, 59 en 60, 61 t/m 62i Wet werk en bijstand; Art 9, 20a en 25 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Artikel 9, 20a en 25 Wet inkomensvoorziening oudere en – gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, Artikel 22 en 72, eerste lid, onder c Wet kinderopvang, of Artikel 12 en 28 Wet werk en inkomen kunstenaars. |
Werk en bijstand |
Beide |
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
WIZ |
Art 4 en 6 Wmo |
WMO |
Beide |
Gehandicaptenparkeerkaart |
WIZ |
Art 49 en 53 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Gehandicaptenparkeerkaart |
Beide |
Sociale werkvoorziening |
WIZ |
Art 10 Wet Sociale Werkvoorziening |
Sociale werkvoorziening |
Beide |
Inburgering Nieuwkomers |
WIZ |
Wet Inburgering Nieuwkomers |
WIN |
Binnen |
Wet Kinderopvang |
WIZ |
Wet Kinderopvang |
Binnen |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
BIJLAGE 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch en op aanvraag basisgegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen
Taak |
Afdeling |
Wettelijke grondslag |
Gegevensset |
Binnen/Buiten |
Inzage GBA |
Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen |
A&B |
Art 20, 25 en 26 Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen |
BOPZ |
Beide |
Nee - aanvraag |
Pensioenen raadsleden en wethouders |
A&B |
Wethouders: art 138, 140, 142 en 143 Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de gemeentelijke Uitkerings- en pensioenverordening. Gemeenteraadsleden: art 10 Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden |
Pensioenen |
Beide |
Nee - aanvraag |
Wachtgelden gemeentepersoneel |
A&B |
Wachtgelden ambtenaren: artikel 125 van de Ambtenarenwet en de hierop gebaseerde collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (hoofdstukken 10 en 11) alsmede artikel 109 van de Grondwet. Wachtgelden raadsleden en wethouders: artikel 95 Gemeentewet, het Rechtspositiebesluit raadsleden en commissieleden en de arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Lelystad |
Wachtgelden |
Beide |
Nee - aanvraag |
Afhandelen bezwaarschriften |
A&B |
AWB |
NAW |
Beide |
Nee - aanvraag |
Statistiek |
A&B |
Geen |
Statistiek |
Binnen |
Nee - selectie |
Eenpersoonshuishoudens |
BBL |
Geen |
NAW |
Binnen |
Nee - selectie |
Bestrijding infectieziekten |
BBL |
Wet bestrijding infectieziekten en opsporing ziekteoorzaken |
NAW |
Binnen |
Nee - selectie |
Veteranendag |
Communicatie |
Geen |
Veteranendag |
Binnen |
Nee - selectie |
4-mei |
Communicatie |
Geen |
4-mei |
Binnen |
Nee - selectie |
Jaarlijkse verenigingenmarkt |
Communicatie |
Geen |
NAW |
Binnen |
Nee - selectie |
Organiseren verkiezingen sportman/-vrouw van het jaar |
Communicatie |
Geen |
NAW |
Binnen |
Nee- selectie |
Koninklijke onderscheidingen |
Concernstaf |
Geen |
Koninklijke onderscheidingen |
Binnen |
Nee - selectie |
Huwelijksjubilea / 100-jarigen |
Concernstaf |
Geen |
Huwelijksjubilea |
Binnen |
Nee - selectie |
Administratie persoonsgegevens raadsleden |
Raadsgriffier |
Geen |
Raadsleden |
Binnen |
Nee - selectie |
Verkeersveiligheidsprojecten 15, 16 en 17 jarigen |
SB |
Geen |
NAW |
Binnen |
Nee - selectie |
Bijhouden administratie team Zorg |
STW |
Geen |
NAW + datum/soort mutatie |
Binnen |
mutatierapportage |
Bijhouden administratie team Werk |
WIZ |
Geen |
NAW + datum/soort mutatie |
Binnen |
mutatierapportage |
Bijhouden administratie team Bedrijfsondersteuning |
WIZ |
Geen |
NAW + datum/soort mutatie |
Binnen |
mutatierapportage |
Verwelkomen nieuwe bewoners |
Wijkposten |
Geen |
NAW + datum/soort mutatie |
Binnen |
mutatierapportage |
Stembureauleden |
BBL |
Geen |
NAW + datum/soort mutatie |
Binnen |
mutatierapportage |
BIJLAGE 3
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Registratie |
Beheerder/Eigenaar |
Doel |
Gegevensset |
Key2Datadistributie Datadistributiesysteem |
BBL |
Distribueren van GBA gegevens aan Key2Datadistributie waarna vervolgens op grond van autorisaties binnengemeentelijke afnemers automatisch voorzien worden van voor hem/haar relevante GBA gegevens |
Key2Datadistributie |
GHS4All Gemeentelijk Heffingen Systeem |
BBL |
Bijhouden van de OZB- en WOZ-administratie door de ontvangst van relevante GBA gegevens via Key2Datadistributie |
GHS4All |
GWS4All Geïntegreerd Welzijn Systeem |
WIZ |
Bijhouden van de GWS4all applicatie door het opvoeren van nieuwe cliënten |
GWS4All |
G4LPA |
BBL |
De gegevens van burgers tot 23 jaar middels een wekelijkse export vanuit de GBA importeren in de G4LPA applicatie |
G4LPA |
RS8-Melddesk |
STW |
De gegevens van burgers vanaf 12 jaar teneinde de juiste personalia te gebruiken indien de burger een melding doet |
Melddesk |
SPSS |
A&B |
In het kader van statistisch onderzoek het produceren van standstatistieken van de bevolking per wijk naar geslacht, leeftijdsopbouw, nationaliteit, burgerlijke staat, etniciteit etc; Het produceren van stroomstatistieken van geboorte, overlijden, vestiging, vertrek en verhuizingen en het produceren van stroomstatistieken van huwelijk en huwelijksontbindingen. |
SPSS |
Geodataviewer |
RD |
In het kader van rampenbestrijding kunnen NAW gegevens aan wijken/buurten gekoppeld worden. |
Geodata |
Midoffice |
FZ |
E-formulieren: pre-fill bij Meldingen, Aanvraag uittreksel GBA/BS |
Bij inwoner van Lelystad: Øgeslachts- en voornaam; Østraat, Øpostcode, woonplaats. |
BIJLAGE 4
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang! |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte derde) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijk) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Onderwijsinstellingen/Scholen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafden-zorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vakorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing, het voorkomen van onrechtmatige bewoning, fraudebestrijding en het doen van aangifte van verhuizing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Nee |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
BIJLAGE 5
Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.
Organisatieonderdeel |
Gegevens |
nvt |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl