Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR307089
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR307089/2
Regeling vervallen per 31-01-2017
Budgetregeling Leudal 2013
Geldend van 01-01-2016 t/m 30-01-2017
Intitulé
Budgetregeling Leudal 2013In onderstaand document wordt de budgetverantwoordelijkheid binnen de gemeente Leudal vastgelegd. Deze regeling valt samen met de Mandaatregeling 2013.
Met deze regeling wordt inzicht verschaft hoe de bevoegdheden en verantwoordelijkheden ten aanzien van budgetten zijn geregeld.
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
Programma:
een planning voor de uitvoering van beleid op een bepaald gebied en de in dat kader te leveren prestaties en producten, met bijbehorende budgetten.
- -
Product:
onderdeel van een programma, zoals in de begroting benoemd.
- -
Budget:
een budget is een bedrag dat via de programmabegroting en de productenraming is toegekend aan een budgethouder voor het tot stand brengen van een (deel)product of voor de uitvoering van diensten en werken die niet direct aan een (deel) product zijn toe te wijzen. Budgetten zijn taakstellend, dat wil zeggen dat de budgethouder ervoor zorg dient te dragen dat het budget goed wordt beheerd en niet wordt overschreden.
- -
Budgethouder:
de voor de budgetten van een programma verantwoordelijk afdelingshoofd en de in artikel 3 specifiek aangewezen medewerkers..
- -
Budgetbeheerder:
de ambtenaar die namens de budgethouder een (deel van het) budget van een product beheert.
- -
Pav-er (prestatie akkoordverklaarder):
een ambtenaar die namens de budgethouder verplichtingen en facturen controleert en administratief verwerkt
Artikel 2 Aanwijzing en wijzigingvan budgethouders algemeen
-
1. Het afdelingshoofd is behoudens het bij deze regeling anders bepaalde als programmaverantwoordelijke de budgethouder voor de budgetten die de raad heeft toegekend op basis van de programmabegroting.
-
2. De budgethouder (afdelingshoofd) kan per budget (product, kostenplaats of project) een budgetbeheer en/of pav-er aanwijzen.
-
3. vervallen
-
4. vervallen
-
5. vervallen
Artikel 3 Aanwijzing van budgethouders specifiek
-
1. De griffier is budgethouder voor de budgetten die direct ten behoeve van de gemeenteraad staan.
-
2. De medewerker rekenkamer is budgethouder voor de budgetten die direct ten behoeve van de rekenkamer staan.
-
3. De voorzitter van de ondernemingsraad is budgethouder voor de aan de ondernemingsraad toegewezen budgetten.
-
4. De gemeentesecretaris/algemeen directeur is budgethouder van de post "representatie”.
Artikel 4 Onverenigbare functies
De taak van budgethouder, budgetbeheerder en PAV-er binnen een functie is onverenigbaar met de functie van betalingsopdracht- verstrekker, de functie van kassier, de registrerende financiële functie, de functie van concerncontroller en de interne controlefunctie.
Artikel 5 Bevoegdheden
-
1. De budgethouder is namens het college bevoegd tot het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven binnen de toegekende budgetten. Hierbij is onderscheid te maken in:
- a.
exploitatiebudgetten, de hoogte van deze budgetten is opgenomen in de productenraming, inclusief de daarbij behorende begrotingswijzigingen;
- b.
voorzieningen, de hoogte van het budget is opgenomen in de onderbouwing van de voorziening;
- c.
investeringsbudget, het investeringsbudget is opgenomen in het MIP (meerjarig investeringsplan) behorende bij de programmabegroting of is apart toegekend door de gemeenteraad.
- a.
-
2. De tekenbevoegdheid voor het aangaan van verplichtingen en het accorderen van facturen is gelimiteerd tot de budgetruimte van de kostenplaats waar de verplichting/factuur verantwoord wordt.
-
3. Voor de budgethouder, budgetbeheerder en PAV-er gelden de volgende randvoorwaarden
-
Tekenbevoegd mits voldoende budget beschikbaar is
Aangaan van een verplichting tot een
bedrag van maximaal
Betaling factuur zonder verplichting tot een bedrag van maximaal
Betaling factuur met verplichting tot een bedrag van maximaal
Pav-er
€ 3.500
€ 5.000
€ 40.000
Budgetbeheerder
inkoop tweevoudig onderhands
€ 40.000
het drempelbedrag voor Europese aanbesteding
het drempelbedrag voor Europese aanbesteding
Budgethouder
(afdelingshoofd)
€ 200.000 voor leveringen en diensten
en
€ 1.500.000 voor werken
het drempelbedrag voor Europese aanbesteding van leveringen en diensten
en
€ 1.500.000 voor werken
onbeperkt
Budgethouder met medeondertekening
gemeentesecretaris/
algemeen directeur
€ 1.500.000 voor leveringen en diensten
€ 1.500.000 voor leveringen en diensten
onbeperkt
Budgethouder met medeondertekening portefeuillehouder
Hoger dan € 1.500.000
Hoger dan € 1.500.000
onbeperkt
Artikel 6 Budgetverschuivingen
-
1. Budgetverschuivingen tussen programma’s en budgetverhogingen ten laste van het begrotingssaldo moeten ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
-
2.
- a.
Budgetverschuivingen tussen producten van eenzelfde portefeuillehouder vinden plaats in overleg met het managementteam.
- b.
Budgetverschuivingen tussen producten van verschillende portefeuillehouders vinden plaats in overleg met het managementteam en worden geaccordeerd door het college.
- a.
-
3. De budgethouder is gemachtigd tot het budgettair neutraal wijzigen van budgetten binnen een product, kostenplaats en project.
-
4. De in het tweede- en derde lid genoemde wijzigingen mogen niet leiden tot een verhoging van het totaalbudget per programma op lasten- of batenniveau. Als dit wel zo is, is een raadsbesluit vereist (Rarap / begrotingswijziging).
-
5. De budgethouder draagt er zorg voor dat wijzigingen bedoeld onder het derde en vierde lid worden aangeleverd bij team beheer en ondersteuning, die deze als administratieve begrotingswijziging verwerkt
Artikel 7 Verantwoordelijkheid
-
1. De budgethouder is eindverantwoordelijk voor de beheersing van de budgetten die tot het taakgebied van zijn programma behoren, ongeacht de in deze regeling opgenomen bepalingen en taken voor budgetbeheerders.
-
2. Bij afwezigheid van budgethouder, budgetbeheerder of paver dient vervanging te worden geregeld door het betreffende afdelingshoofd. Het afdelingshoofd wordt vervangen door een ander afdelingshoofd directeur.
Artikel 8 Verplichtingen van de budgethouder, budgetbeheerder en PAV-er
-
1. De budgethouder en budgetbeheerder laten iedere verplichting boven een bedrag van € 3.500 in de financiële administratie registreren op het moment dat de verplichting ontstaat.
-
2. Het gestelde in het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op vorderingen.
-
3. De budgetbeheerder en/of pav-er draagt er zorg voor dat de facturen voor het verstrijken van de betalingstermijn(en) in de workflow zijn geaccordeerd.
-
4. vervallen
Artikel 9 Budgetafwijkingen
-
1. Er mogen uitsluitend verplichtingen (bestellingen) aangegaan worden als hiervoor voldoende budget beschikbaar is.
-
2. Budgetafwijkingen of dreigende budgetafwijkingen op het productniveau, waarbij sprake is van een onder- dan wel overschrijding van € 25.000 en/ of 10 % van het geraamde bedrag dienen zo spoedig mogelijk gemeld te worden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de portefeuillehouder.
-
3. De budgethouder wordt geacht dekking binnen zijn budgetten aan te geven op het moment dat één van zijn budgetten overschreden dreigt te worden.
Artikel 10 Rapportage en verantwoording
-
1. De budgethouder (tevens programmaverantwoordelijke) legt aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en het college verantwoording af over de inhoudelijke en financiële uitvoering van de taken op grond van deze regeling conform de planning- en control cyclus.
-
2. Jaarlijks ontvangen de budgethouders en budgetbeheerders een planning van de planning- en control cyclus.
Artikel 11 Informatieverstrekking
-
1. De teamcoördinator beheer en ondersteuning draagt er zorg voor dat budgethouders en budgetbeheerders beschikken over actuele en volledige informatie over de aan hen toebedeelde budgetten en de uitputting daarvan.
-
2. Budgethouders, budgetbeheerders en PAV-ers dragen er – ten behoeve van het genoemde in lid 1- zorg voor, dat alle relevante gegevens tijdig bij het team geneer en ondersteuning worden aangeleverd alsmede dat de workflow tijdig wordt afgehandeld.
-
3. Budgethouders en budgetbeheerders bewaken hun budgetten en de uitputting daarvan en melden eventuele onjuistheden direct bij het team beheer en ondersteuning, zodat deze voor correctie kan zorg dragen.
Artikel 12 Slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de datum van publicatie.
-
2. Op de in het eerste lid genoemde datum worden alle budgetregelingen van eerdere datum ingetrokken.
-
3. De regeling wordt aangehaald als “Budgetregeling Leudal 2013”.
Ondertekening
Bijlage Autorisatietabel
7Budgethouders |
13Budgetbeheerders |
31Pav-ers |
|||
programma directeuren |
teamleiders |
prestatie akkoordverklaarders |
|||
Aaken, Jose van |
Bronkhorst, Mariëlle |
Alofs, Dorus |
|||
Donders, Ton |
Caris, Ron |
Boonen, Paula |
|||
Lucassen, Erik |
Douven, Thijs |
Coopmans, Jan |
|||
Gastel, José van |
Cuijpers, Geert |
||||
specifiek |
Heuts, Pierre |
Dierx, Jan |
|||
secretaris |
Janssen, Leon |
Francot, Peter |
|||
Rikken, Alphons |
Meerbeek, Ernst-Jan |
Heesewijk, Hugo van |
|||
griffier |
Ruijters, Theo |
Heijnen, Dré |
|||
Cornelissen, Wim |
Vogelaar, Michel |
Heldens, Piet |
|||
ondernemingsraad |
Steeghs, Ruud |
Helwegen, Lars |
|||
Ghijsen, Harrie |
Heijnens, Monique |
Hermes, Marijke |
|||
rekenkamer |
Janssen, Gerard |
||||
Monod de Froideville, Lea |
projectleiders |
Kanders, Hen |
|||
Krijn, Hans |
Kop, William van der |
||||
Wolters, Ivo |
Kroonenberg, Marianne van den |
||||
Kuijpers, Ingrid |
|||||
Leunissen, Petra |
|||||
Loo, Eddy van der |
|||||
Majolée, Bas |
|||||
Nazarski, Carmen |
|||||
Pasmans, Peter |
|||||
Peeters, Roel |
|||||
Pennings, Vic |
|||||
Roij, Hen van |
|||||
Schinck, Bas |
|||||
Schroen, Peter |
|||||
Schrurs, Caroline |
|||||
Schwartzenberg, Raymond von |
|||||
Timmermans, Chantal |
|||||
Verboeket, Marleen |
|||||
Vossen, Lisette |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl