Regeling vervallen per 01-01-2016

Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2014

Geldend van 20-12-2014 t/m 31-12-2015

Intitulé

Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2014

1. Inleiding

Bij besluit van 17 december 2013 heeft uw raad PWC(PricewaterhouseCoopers Accountants N.V.) te Maastricht aangewezen als accountant, belast met de controle van de jaarrekening 2014 en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad telkenjare een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.

Object van controle is de jaarrekening 2014 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2014 zoals uitgeoefend door of namens het college van de gemeente Leudal.

1.1 Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2014 van de gemeente Leudal.

1.2 Wettelijk kader

De Gemeentewet, artikel 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393, eerste lid, Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zullen zijn.

De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 de verordening ex artikel 213 Gemeentewet voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leudal vastgesteld (de zogenoemde ‘Controleverordening gemeente Leudal 2010’).

Met het controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2014.

2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

Zoals in artikel 213 Gemeentewet is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening worden uitgevoerd door de, door de raad aangewezen, accountant en gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

  • -

    de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

  • -

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

  • -

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • -

    het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (zijnde het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten);

  • -

    de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 15 december 2014 de volgende speerpunten voor onderzoek door de account vastgesteld:

  • ·

    Zekerheid geven over de normalisatie van het resultaat: welke incidentele posten zitten in het resultaat en worden deze terecht bestempeld als incidenteel;

  • ·

    Rapporteren (in het rapport van bevindingen) over de kwaliteit van de risicoparagraaf.

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole decentrale overheden) alsmede de Controle- en Overige Standaarden (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.

3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet elk document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie1. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaarnemingen en extrapolaties.

In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. De gemeenteraad mag de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring. PWC brengt daarvoor dan wel extra, alsdan met haar nog overeen te komen, kosten in rekening. Ter vergelijking: in 2010 is (ook met PWC) voor een drietal onderzoeksjaren overeengekomen dat de totaalprijs voor een eventuele aanpassing van de fouttolerantie (zie tabel op de volgende bladzijde) met 0,5% € 10.000 exclusief btw bedraagt (NB. daarvan is toen geen gebruikgemaakt).

Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren ('professional judgement'). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook hierop plaats.

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.

De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.

De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. De rapporteringtoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de gemeenteraad specifiek nader wil terugzien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt. Voor het onderzoek in het boekjaar 2014 wordt van dat toespitsen geen gebruik gemaakt. Sinds het controlejaar 2012 wordt een percentage (namelijk 10%) van ‘de materialiteit’ gehanteerd. Zie voor de berekening daarvan: bladzijde 3 van dit protocol.

De rapporteringtolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van onderstaande minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringtolerantie, om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.

In het hierna opgenomen schema zijn de (minimum)eisen met betrekking tot de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen voor het controlejaar 2014 (NB. De eisen m.b.t. de goedkeuringstolerantie zijn al sinds het ontstaan van de gemeente Leudal, in 2007, hetzelfde en overigens in overeenstemming met wat gebruikelijk is ‘in gemeenteland’)

.

Goedkeuringstolerantie

Goedke u rend

Bepe r king

Oordeelontho u ding

Afke u rend

Fouten in de jaar rekening

(% omvangsbasis )

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle

(% omvangsbasis )

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

Voor de bepaling van welke posten materieel zijn voor de oordeelsvorming over de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoording is in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden de basis vastgelegd. Volgens dat besluit dient de door de accountant te hanteren goedkeuringstolerantie te worden vastgesteld op maximaal 1% van de omvangsbasis. De omvangsbasis voor gemeenten wordt in dat besluit gedefinieerd als ‘de totale lasten van de gemeente’. Gemeenten gaan met dat laatste verschillend om: in de ene gemeente bestaat de omvangsbasis uit de lasten inclusief de dotaties aan de reserves, in de andere exclusief. In Leudal wordt gerekend inclusief dotaties aan de reserves.

Op basis van de zogenoemde omvangsbasis van de begroting 2014 van de gemeente, totaal € 69.140.000 (in 2013: € 68.342.000), bestaande uit de lasten volgens de begroting 2014 inclusief de toevoegingen aan de reserves (maar exclusief de begrotingswijzigingen), betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 691.400 en een totaal van (dus: bij elkaar opgetelde) onzekerheden van circa € 2.074.200 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.

Rapporteringstolerantie

10% van de materialiteit

De rapporteringstolerantie is door de gemeenteraad vastgesteld op 10% ‘van de materialiteit’. Voor Leudal bedraagt die materialiteit 1% van de omvangsbasis van de begroting. Boven de tabel valt te lezen dat die omvangsbasis € 69.140.000 bedraagt, dus bedraagt de materialiteit € 691.400.

10% van die materialiteit levert een rapporteringstolerantie op van € 69.140.

Bij overschrijding van dit rapporteringstolerantiebedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.

Het is mogelijk dat de gemeenteraad de rapporteringstolerantie strenger maakt. Dit betekent - in tegenstelling tot bij de goedkeuringstolerantie - echter niet dat de accountant meer werkzaamheden gaat verrichten. Een strengere rapporteringstolerantie hoeft niet voor de totale jaarrekening te gebeuren, maar kan ook voor bepaalde onderdelen van de jaarrekening worden gekozen.

4. Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria

1.Begrippen:

In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden wordt onderscheid gemaakt tussen het juridische begrip rechtmatigheid en de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is een minder omvattend begrip. Bij rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole bestaat er een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet o.a. worden vastgesteld dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen.

2.Criteria:

In het kader van de rechtmatigheidcontrole worden 9rechtmatigheidscriteria onderkend:

het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijkgebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium,het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium.

In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste vandeze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheermoet extra aandacht besteed worden aan de volgende rechtmatigheidscriteria:

  • 1.

    Het begrotingscriterium;

  • 2.

    Het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium);

  • 3.

    Het voorwaardencriterium.

Ad 1. Begrotingscriterium

Als blijkt dat de gerealiseerde lasten zoals weergegeven in de jaarrekening, hoger zijn dande geraamde bedragen met inbegrip van de laatste begrotingswijziging, is - voor zover hetde begrotingsoverschrijdingen betreft - mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven. Deoverschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad zoals

geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang inhoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerdebeleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Hetbepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, isvoorbehouden aan de raad bij de vaststelling van de jaarrekening. Begrotingsafwijkingen diepassen binnen het beleid van de raad betrekt de accountant niet bij de beslissing of al danniet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven.

Ad 2. Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium)

De rechtmatigheidseis betreft ook de toetsing op juistheid en volledigheid van de gegevens,die door de belanghebbende zijn verstrekt om het voldoen aan voorwaarden aan te tonen.Dit ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- enregelgeving. Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijnbeheersmaatregelen nodig die functioneren. De interne en externe controle is erop gerichtom dat vast te stellen. Gemeenten moeten een beleid hebben ter voorkoming en bestrijdingvan misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O-beleid). In het jaarverslag en/of de toelichting opde jaarrekening verantwoordt het college zich over de opzet, de uitvoering en de resultaten

van het M&O-beleid. Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan ditgevolgen hebben voor het accountantsoordeel. Indien bij een toereikend M&O-beleid, dat involdoende mate is uitgevoerd, toch een belangrijke (materiële) onzekerheid - die inherent isaan de regeling - blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven ofontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, dient de accountant tebeoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordtweergegeven.

Ad 3. Voorwaardencriterium

Besteding en inning van gelden door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaardenverbonden waarop door de accountant moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vastin wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving. Degestelde voorwaarden hebben in het algemeen betrekking op:

  • -

    de omschrijving van de doelgroep respectievelijk het project;

  • -

    de heffings- en/of declaratiegrondslag;

  • -

    normbedragen (denk aan hoogte en duur);

  • -

    de bevoegdheden;

  • -

    het voeren van een administratie;

  • -

    het verkrijgen en bewaren van bewijsstukken;

  • -

    aan te houden termijnen besluitvorming, betaling, declaratie e.d.

De precieze invulling verschilt per wet respectievelijk regeling respectievelijk verordening.

Voor alle geldstromen dient ondubbelzinnig vast te staan welke voorwaarden er op vantoepassing zijn. De door hogere overheden gestelde voorwaarden liggen volledig vast. Ditgeldt echter niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. De raad is op

gemeentelijk niveau kadersteller en wordt geacht de norm te stellen waaraan het collegemoet worden getoetst. De gemeenteraad dient dan ook op grond van een overzicht vanalle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriteriumte operationaliseren. Concreet betekent dit dat door de gemeenteraad limitatief moet zijnbepaald aan welke in gemeentelijke wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeenterelevante, voorwaarden de accountant moet toetsen.

Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar de Nota van toelichting bij het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Staatsblad 2002, 68), het NIVRA-discussierapport ‘Financiële rechtmatigheid(controle) bij gemeenten en provincies’ en de ‘Kadernota Rechtmatigheid 2013’ van de Commissie BBV (zie http://www.commissiebbv.nl/rechtmatigheid/kadernota).

5. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2014 is limitatief gericht op:

-De naleving van wettelijke kaders, zoals in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving

wordt verwoord. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen

of kunnen betreffen.

  • -

    De naleving van de volgende kaders:

    • o

      De programmabegroting

    • o

      Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;

    • o

      De controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet;

  • -

    en de overige kaders zoals opgenomen in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving. Dit laatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van financiële beheershandelingen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen (dergelijke jegens derden geformuleerde (financiële) voorwaarden zijn immers ook al relevant voor de accountantscontrole inzake de getrouwheid van de jaarrekening).

In vorige controleprotocollen stond in bovenstaande opsomming ook nog:

  • o

    De verordening periodiek onderzoek doelmatigheid endoeltreffendheid ex artikel 213a Gemeentewet

In een notitie van voormalig wethouder J. Smolenaars van 21 december 2011 aan het auditcomité staat o.a. ‘Mede in het licht van de verdere deregulering worden in Leudal geen onderzoeken uitgevoerd in het kader van deze verordening’ en ‘In het kader van de herontwerp van de P&C cyclus en de verdere deregulering zal worden bezien of het mogelijk is om de raad een voorstel te doen om “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal’ ex artikel 213a van de Gemeentewet” in te trekken.’.

Dit laatste is overigens nog niet gebeurd.

Collegebesluiten vallen niet onder het rechtmatigheidsoordeel. Daar zijn echter twee uitzonderingen op.

1] De eerste uitzondering betreft wettelijke verplichte kaderstellende collegebesluiten waarbij is voorgeschreven dat een rechtmatigheidstoets moet worden uitgevoerd. Dit doet zich voor bij specifieke uitkeringen. Controle van de naleving van deze collegebesluiten hoort wel standaard onder de accountantscontrole.

2] De tweede uitzondering betreft die kaderstellende collegebesluiten inzake financiële en/of niet-financiële beheershandelingen (niet vallend onder de eerste uitzondering) die de raad (aanvullend) opneemt in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving.

6. Rapportering accountant

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:

Interim-controles

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenoemde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt o.a. aan de commissie bestuur en middelen een verslag uitgebracht (besproken in een vergadering van de commissie bestuur en middelen in oktober/november). Bestuurlijk relevante zaken worden - op grond van de overeengekomen rapportagewensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd.

Verslag van bevindingen

Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college (besproken in een vergadering van de commissie bestuur en middelen respectievelijk de gemeenteraad in april/mei).

In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

Accountantsverklaring

In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze een besluit kan nemen omtrent vaststelling van de door het college in concept opgestelde jaarrekening.

In bijlage 1 bij dit controleprotocol worden de rapportagemomenten nader vastgelegd.

In bijlage 2 staat het normenkader t.b.v. de rechtmatigheidscontrole jaarrekening 2014 geduid.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2014.
DE GRIFFIER, DE VOORZITTER,
Drs. W.A.L.M. Cornelissen. A.H.M. Verhoeven MPM.

Bijlage 1 Rapportering

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Managementletter

 

 

 

 

 

 

Accountantsverslag

Na afronding van de interim-controle.

Mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur), beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid.

Die informatie uit het bovenstaande die nodig is om de raad te ondersteunen bij zijn rol.

College

 

 

 

 

 

 

 

Raad

Verslag van bevindingen

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Wettelijk: De vraag of inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken. Daarnaast resterende fouten, onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening houdend met afgesproken rapporteringstoleranties. Relatie tussen de controletolerantie ingevolge controleverordening en de feitelijke bevindingen.

Raad

Accountantsverklaring

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Het oordeel over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft in overeenstemming met verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid.

Raad

Bijlage 2 Normenkader

programma/ proces

product

Hogere wet- en regelgeving

Verordeningen/regelingen etc.

Algemeen

 

Grondwet Burgerlijk WetboekGemeentewetBesluit Begroting en VerantwoordingAlgemene Wet Bestuursrecht

Financiële verordening gemeente Leudal 2010 (art. 212 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008]Verordening delegatie raadsbevoegdheden Leudal 2007 (Leudal) [11-01-2007] [laatste wijziging 31-10-2013]Nota activabeleid gemeente Leudal (Leudal) [19-11-2009 laatste wijziging 10-12-2009]

Personeel

 

Ambtenarenwet Fiscale wetgevingSociale verzekeringswettenCAR/UWO (www.car-uwo.nl)

Bezoldigingsverordening gemeente Leudal (Leudal) [01-01-2007]Verordening rechtspositie raadsleden, commissieleden en wethouders (Leudal) [15-04-2014]Uitruil arbeidsvoorwaarden voor vakbondscontributie (Leudal) [01-01-2007]Vergoedingsregeling bedrijfshulpverlening Leudal [01-01-2013]Regeling opleidingsfaciliteiten gemeente Leudal [01-01-2013]Regeling bereikbaarheidsdienst gemeente Leudal [vervallen 15-07-2014]Inconveniëntenregeling gemeente Leudal [01-09-2009]Uitvoeringsregeling reiskosten woon-werkverkeer gemeente Leudal [01-09-2009]Regeling reis- en verblijfskosten bij dienstreizen gemeente Leudal [01-09-2009]Verordening Wet Kinderopvang Leudal 2007 (Leudal) [26-04-2007]Vergoedingsregeling commissie bezwaarschriften 2007 (Leudal) [11-01-2007]Fietsregeling gemeente Leudal 2008 [18-12-2008]

Inkoop en aanbesteding

 

Aanbestedingsrichtlijn 2004/18/EGAanbestedingswet 2012Aanbestedingsbesluit  2012Wet op het BTW compensatiefonds]Algemene BTW wetgeving

 

 

 

 

 

 

0 Algemeen bestuur

001 Bestuursorganen

 

Verordening tegemoetkoming raadsfracties [01-01-2007]

 

002 Bestuursondersteuning college B&W

 

 

 

003 Burgerzaken

Wet basisregistratie personen (BRP)Wet rechten burgerlijke stand

 

 

004 Lasten/baten secretarieleges burgerzaken

Wet basisregistratie personen (BRP)

Legesverordening 2014 [01-01-2014]Legesverordening 2014 Tarieventabel [01-01-2014]

 

005 Bestuurlijke samenwerking

Wet gemeenschappelijke regelingen

Statuten voor een Openbaar Lichaam Euregio Rijn-Maas-Noord (Leudal) [01-01-2007]

 

006 Bestuursondersteuning raad

 

Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010]Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008]Subsidieverordening publieksactiviteiten

 

 

 

 

1 Openbare orde en veiligheid

120 Brandweer en rampenbestrijding

Wet gemeenschappelijke regelingen

Legesverordening 2014 [01-01-2014]Legesverordening 2014 Tarieventabel [01-01-2014]Gemeenschappelijke Regeling Westrom  [27-06-2007]Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord en Midden Limburg (Leudal) [31-07-2008]

 

140 Openbare orde en veiligheid

 

 

 

 

 

 

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

210 Wegen, straten en pleinen

Wegenverkeerswet 1994 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Tarievenverordening 2010 [01-01-2010]Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend]

 

211 Verkeersmaatregelen te land

Wegenverkeerswet 1994Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Tarievenverordening 2010 [01-01-2010]Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend]

 

212 Openbaar vervoer

 

 

 

214 Parkeren

 

Legesverordening 2013 [01-01-2013]Legesverordening 2013 Tarieventabel [01-01-2013]

 

221 Binnenhavens

 

 

 

223 Veerdiensten

 

 

 

240 Waterkering, afwatering en landaanwinning

 

 

 

 

 

 

3 Economische zaken

310 Handel en ambacht

 

Verordening op de heffing en de invordering van een BIZ-bijdrage en op de subsidie voor de BI-zone bedrijventerrein Haelen 2012-2015 [21-06-2012]

 

311 Baten marktgelden

 

 

 

320 Industrie

 

 

 

330 Nutsbedrijven

 

 

 

341 Overige agrarische zaken, jacht en visserij

 

 

 

 

 

 

4 Onderwijs

422 Bijzonder basis onderwijs (excl huisvesting)

Wet primair onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013]

 

423 Bijzonder basisonderwijs (huisvesting)

Wet primair onderwijs

 

 

432 Bijzonder speciaal onderwijs (excl huisvesting)

Wet primair onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013

 

433 Bijzonder speciaal onderwijs (huisvesting)

Wet primair onderwijs

 

 

442 Bijzonder voortgezet onderwijs (excl huisvesting)

Wet op het voortgezet onderwijs Wet educatie- en beroepsonderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013

 

443 Bijzonder voortgezet onderwijs (huisvesting)

Wet op het voortgezet onderwijsWet educatie- en beroepsonderwijs

 

 

480 Gemeenschappelijke baten en lasten onderwijs

Wet primair onderwijsBesluit doelstelling en bekostging onderwijsachterstandenbeleid 2006-2010

 

 

482 Volwasseneneducatie

Wet educatie- en beroepsonderwijs

 

 

 

 

 

5 Cultuur en recreatie

510 Openbaar bibliotheekwerk

 

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]

 

511 Overig vorming- en ontwikkelingswerk

 

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [01-01-2010]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal  [01-01-2010, laatste wijziging 22-09-2011

 

530 Sport

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]Deelverordening subsidiëring sport gemeente Leudal [01-01-2010]

 

531 Groene sportvelden en terreinen

 

 

 

540 Kunst

Wet op het specifiek cultuurbeleid

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [01-01-2010]

 

541 Oudheidkunde/musea

 

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Erfgoedverordening Leudal 2011 [23-06-2011]Subsidieverordening cultuurhistorisch erfgoed 2010 Leudal [02-12-2010]

 

550 Natuurbescherming

 

 

 

560 Openbaar groen en openluchtrecreatie

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]Gemeenschappelijke Regeling Maasland [25-08-2011]Gemenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette [17-12-2009

 

580 Overige recreatieve voorzieningen

 

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal  [01-01-2010, laatste wijziging 22-09-2011]

 

 

 

 

6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

610 Bijstandsverlening

Wet Werk en Bijstand (WWB) Sociale en Fiscale wetgevingBesluit Bijstandverlening Zelfstandigen 2004

Verordening toeslagen en verlagingen Wet werk en bijstand [11-04-2013]Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik WWB en WIJ gemeente Leudal [08-07-2010]Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2013 [18-07-2013]Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden]

 

611 Werkgelegenheid

Wet Werk en Bijstand (WWB) Wet gemeenschappelijke regelingen

Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik WWB en WIJ gemeente Leudal [08-07-2010]Reïntegratieverordening Wwb (Leudal) 26-04-2007]Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007]

 

612 Inkomensvoorzieningen

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers (IOAW) Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)Sociale en Fiscale wetgeving

 

 

614 Gemeentelijk minimabeleid

Wet Werk en Bijstand (WWB)

Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik WWB en WIJ gemeente Leudal [08-07-2010]Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden]Verordening maatschappelijke participatie 2012 (11-04-2013)

 

620 Maatschappelijke begeleiding en advies

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (Leudal) [26-04-2007]Besluit nadere regels maatschappelijke ondersteuning (Leudal) [08-01-2009, laatste wijziging 12-01-2012Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal  [01-01-2010, laatste wijziging 22-09-2011

 

621 Vreemdelingen

Wet inburgering Vreemdelingenwet

Verordening Wet inburgering (Leudal) [28-06-2007]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]

 

622 Wet maatschappelijke ondersteuning

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (Leudal) [26-04-2007]Besluit nadere regels maatschappelijke ondersteuning (Leudal) [08-01-2009, laatste wijziging 12-01-2012

 

630 Sociaal-cultureel werk

 

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [01-01-2010]Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [01-01-2010, laatste wijziging 22-09-2011]Deelverordening subsidiëring jubilea en bijzondere prestaties Gemeente Leudal [01-01-2010]Subsidieverordening investeringskosten in maatschappelijke accommodaties (01-01-2013)Regeling Leefbaarheidsfonds gemeente Leudal (12-09-2013)

 

650 Kinderdagopvang

Wet kinderopvang

Verordening Wet kinderopvang (Leudal) [26-04-2007]Deelverordening subsidiëring educatie en ontwikkeling gemeente Leudal [01-01-2010]

 

651 Dagopvang gehandicapten

Wet Maatschappelijke Ondersteuning

Verordening Maatschappelijke Ondersteuning (Leudal) [26-04-2007]Besluit nadere regels maatschappelijke ondersteuning (Leudal) [08-01-2009, laatste wijziging 12-01-2012]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010] 

 

 

 

 

7 Volksgezondheid en milieu

714 Openbare gezondheidszorg

Wet Gemeenschappelijke Regelingen

Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]

 

715 Jeugdgezondheidszorg (uniform deel)

Wet Gemeenschappelijke Regelingen

Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008]Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]

 

716 Jeugdgezondheidszorg (maatwerk deel)

 

 

 

721 Afvalverwijdering en - verwerking

Wet Gemeenschappelijke Regelingen

Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [01-01-2010]Verordening Reinigingsheffingen 2014  Verordening Reinigingsheffingen 2014 Tarieventabel Gemeenschappelijke Regeling Maasland [29-11-2007]

 

722 Riolering en waterzuivering

Wet op de waterhuishouding Waterleidingswet

Gemeentelijk Rioleringsplan 2008-2012 [onbekend]

 

723 Milieubeheer

Wet bodembescherming Wet milieubeheerWet Gemeenschappelijke Regelingen

Tarievenverordening 2010 [01-01-2010]

 

 

724 Lijkbezorging

Wet op de lijkbezorging

 

 

725 Baten reinigingsrechten en afvalstoffenheffing

 

Verordening Reinigingsheffingen 2014Verordening Reinigingsheffingen 2014 Tarieventabel

 

726 Baten rioolrechten

 

Verordening rioolrechten 2014Tarievenverordening 2010 [01-01-2010]

 

732 Baten begraafplaatsrechten

Wet op de lijkbezorging

Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 [01-01-2009]Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 Tarieventabel [01-01-2009]

 

 

 

 

8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

810 Ruimtelijke Ordening

Wet ruimtelijke ordeningBesluit ruimtelijke ordening

Legesverordening 2014Legesverordening 2014 Tarieventabel

 

820 Woningexploitatie/woningbouw

Wet ruimtelijke ordeningBesluit ruimtelijke ordening

 

 

822 Overige volkshuisvesting

Wet ruimtelijke ordeningBesluit ruimtelijke ordening

Legesverordening 2014 Legesverordening 2014

 

823 Bouwvergunningen

Wet ruimtelijke ordeningBesluit ruimtelijke ordening

Legesverordening 2014 Legesverordening 2014 Tarieventabel

 

830 Bouwgrondexploitatie

Wet ruimtelijke ordeningBesluit ruimtelijke ordening

 

 

 

 

 

9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen

913 Overige financiële middelen

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut (Leudal) [18-02-2010]

 

914 Geldleningen en uitzettingen langer dan 1 jaar

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut (Leudal) [18-02-2010]

 

921 Algemene uitkering gemeentefonds

 

 

 

922 Algemene baten en lasten

 

 

 

930 Uitvoering Wet WOZ

Wet waardering Onroerende Zaken

 

 

931 Baten OZB gebruikers

Wet waardering Onroerende Zaken

Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2014

 

932 Baten OZB eigenaren

Wet waardering Onroerende Zaken

Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2014

 

934 Baten baatbelasting

 

Baatbelasting gasdistributienet buitengebied (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting gasdistributienet buitengebied - Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007]Verordening op de heffing en invordering van een baatbelasting aardgas buitengebied I (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting gasdistributienet buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007}Verordening baatbelasting Dorpstraat/Stationstraat (Heythuysen) [01-01-2007]Verordening aardgas buitengebied sector Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting riolering buitengebied sector Catertstraat (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting riolering buitengebied fase 1 (Hunsel) [01-01-2007]Baatbelasting riolering buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007]

 

936 Baten toeristenbelasting

 

Verordening Toeristenbelasting 2014

 

937 Hondenbelasting

 

Verordening hondenbelasting 2014

 

940 Uitvoering gemeentelijke belastingen

 

 

 

960 Saldo kostenplaatsen

 

 

 

980 Mutaties reserves inzake hoofdfuncties 0 t/m 9

 

Nota reserves en voorzieningen [08-11-2011]