Regeling vervallen per 20-03-2018

Verordening klachtbehandeling Leudal

Geldend van 28-07-2011 t/m 19-03-2018

Intitulé

Verordening klachtbehandeling Leudal

Artikel 1 Begripsbeschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: 

    een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    ambtenaar: 

    persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente;

  • c.

    bestuursorgaan:

    • -

      het college van burgemeester en wethouders en

    • -

      de burgemeester.

  • d.

    de wet: 

    Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Mondelinge klachten

  • 1. De organisatie draagt er zorg voor dat een mondelinge klacht op schrift wordt gesteld.

  • 2. De op schrift gestelde klacht wordt voor akkoord getekend door de klager.

Artikel 3 De behandeling van klachten in eerste aanleg

De klachten in eerste aanleg worden als volgt behandeld:

  • a.

    klachten over de gemeentesecretaris worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester behandeld;

  • b.

    klachten over de directeur van de eenheid worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de gemeentesecretaris behandeld;

  • c.

    klachten over een individuele ambtenaar van de staf Audit & Control, worden namens het college van burgemeester en wethouders, door de gemeentesecretaris behandeld;

  • d.

    klachten over een individuele ambtenaar worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de directeur van de eenheid behandeld, indien het een gedraging betreft van een ambtenaar werkzaam bij en/of onder verantwoordelijkheid van zijn eenheid;

  • e.

    klachten over het college of over een wethouder worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester behandeld;

  • f.

    klachten over de burgemeester worden behandeld door de loco-burgemeester.

Artikel 4 Wijzen op procedure in tweede aanleg

De klager wordt gewezen op de mogelijkheid om de klacht in tweede aanleg voor te leggen aan de Nationale Ombudsman.

Artikel 5 Mededeling bevindingen

Het bepaalde in artikel 9:12, lid 1 van de wet is van overeenkomstige wijze van toepassing op degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 6 Evaluatie en jaarverslag

  • 1. De burgemeester draagt er zorg voor dat over het afgelopen kalenderjaar verslag wordt uitgebracht van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.

  • 2. Het jaarverslag wordt zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 7 Intrekken oude regeling

De "Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007" wordt ingetrokken.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Verordening klachtbehandeling Leudal".

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Leudal van 5 juli 2011.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL
De griffier, De voorzitter,
Drs. W.A.L.M. Cornelissen A.H.M. Verhoeven MPM