Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR106582
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR106582/1
Regeling vervallen per 20-03-2018
Verordening klachtbehandeling Leudal
Geldend van 28-07-2011 t/m 19-03-2018
Intitulé
Verordening klachtbehandeling LeudalArtikel 1 Begripsbeschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
klacht:
een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;
- b.
ambtenaar:
persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente;
- c.
bestuursorgaan:
- -
het college van burgemeester en wethouders en
- -
de burgemeester.
- -
- d.
de wet:
Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Mondelinge klachten
-
1. De organisatie draagt er zorg voor dat een mondelinge klacht op schrift wordt gesteld.
-
2. De op schrift gestelde klacht wordt voor akkoord getekend door de klager.
Artikel 3 De behandeling van klachten in eerste aanleg
De klachten in eerste aanleg worden als volgt behandeld:
- a.
klachten over de gemeentesecretaris worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester behandeld;
- b.
klachten over de directeur van de eenheid worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de gemeentesecretaris behandeld;
- c.
klachten over een individuele ambtenaar van de staf Audit & Control, worden namens het college van burgemeester en wethouders, door de gemeentesecretaris behandeld;
- d.
klachten over een individuele ambtenaar worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de directeur van de eenheid behandeld, indien het een gedraging betreft van een ambtenaar werkzaam bij en/of onder verantwoordelijkheid van zijn eenheid;
- e.
klachten over het college of over een wethouder worden, namens het college van burgemeester en wethouders, door de burgemeester behandeld;
- f.
klachten over de burgemeester worden behandeld door de loco-burgemeester.
Artikel 4 Wijzen op procedure in tweede aanleg
De klager wordt gewezen op de mogelijkheid om de klacht in tweede aanleg voor te leggen aan de Nationale Ombudsman.
Artikel 5 Mededeling bevindingen
Het bepaalde in artikel 9:12, lid 1 van de wet is van overeenkomstige wijze van toepassing op degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Artikel 6 Evaluatie en jaarverslag
-
1. De burgemeester draagt er zorg voor dat over het afgelopen kalenderjaar verslag wordt uitgebracht van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.
-
2. Het jaarverslag wordt zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 7 Intrekken oude regeling
De "Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007" wordt ingetrokken.
Artikel 8 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als "Verordening klachtbehandeling Leudal".
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl