Regeling vervallen per 08-10-2020

Richtlijnen attenties bij persoonlijke gebeurtenissen

Geldend van 01-01-2016 t/m 07-10-2020

Intitulé

Richtlijnen attenties bij persoonlijke gebeurtenissen

Richtlijnen attenties bij persoonlijke gebeurtenissen

Algemeen:

  • -

    Onderstaande richtlijnen zijn van toepassing op de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1, sub a van de CAR.

  • -

    Met leidinggevende wordt bedoeld de functionaris waaraan, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.

  • -

    Van een gebeurtenis zoals opgenomen in onderstaande richtlijnen wordt, afhankelijk van de gebeurtenis, via het Intranet melding gedaan aan de organisatie, waarbij wensen van de betrokken medewerker hieromtrent worden gerespecteerd.

  • -

    De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de richtlijnen en de melding ligt bij de leidinggevende van de medewerker, tenzij anders vermeld.

  • -

    In de gevallen waarin de richtlijnen niet voorzien, beslist de gemeentesecretaris.

JUBILEA

Ambtsjubileum (25, 40 of 50 jaar)

1.Ontvangst in het college met symbolische uitreiking van gratificatie en/óf:

a.een, door de leidinggevende in overleg met de medewerker te initiëren, informele viering buiten werktijd (bijdrage in de kosten: € 12,50 per aanwezige collega, tot een maximum bedrag van € 250,-);

b.geen viering.

2.Attentie ter waarde van:

€ 100,- netto bij 25-jarig jubileum

€ 200,- netto bij 40-jarig jubileum

€ 250,- netto bij 50-jarig jubileum

3.(Proportionele) Gratificatie, zie artikel 3:19 van de CAR-UWO.

Dienstjubileum (25, 40 of 50 jaar in dienst, met inbegrip van dienstverbanden uit de voormalige herindelingsgemeenten en de ISD)

1.Ontvangst in het college met symbolische uitreiking van gratificatie en/óf:

a.een, door de leidinggevende in overleg met de medewerker te initiëren, informele viering buiten werktijd (bijdrage in de kosten: € 12,50 per aanwezige collega, tot een maximum bedrag van € 250,-);

b.geen viering.

2.Gratificatie:

€ 500,- netto bij 25-jarig jubileum

€ 750,- netto bij 40-jarig jubileum

€ 1.000,- netto bij 50-jarig jubileum

3.Proportionele gratificatie conform richtlijnen in art. 3:5:1 CAR-UWO (oud)

Aan de ambtenaar, die wordt ontslagen:

- op grond van artikel 8:3;

- op grond van artikel 8:4 bij en

arbeidsongeschiktheid van 80% of meer;

- op grond van artikel 8:11 indien en

voor zover het een volledig ontslag betreft;

en die indien het ontslag niet had plaatsgevonden het voor een gratificatie vereiste aantal dienstjaren binnen vijf jaren na de ontslagdatum had kunnen vervullen, wordt een proportionele gratificatie toegekend.

Deze proportionele gratificatie wordt berekend door het bedrag waarop recht zou hebben bestaan indien het vereiste aantal dienstjaren zou zijn vervuld, te vermenigvuldigen met een breuk. Daarvan wordt de teller gevormd door het feitelijk geheel of gedeeltelijk vervulde aantal dienstjaren, waarbij naar boven wordt afgerond op hele maanden; de noemer is het aantal dienstjaren dat vervuld had moeten zijn om voor de gratificatie in aanmerking te komen.

De op grond van het vorenstaande berekende bedragen worden naar boven afgerond op een veelvoud van vijf Euro.

- Bij gedeeltelijk ontslag wordt de proportionele ambtsjubileumgratificatie berekend naar rato van het aantal uren waarvoor ontslag wordt verleend.

Uitzondering:

Vallen ambts- en dienstjubileum samen, dan geldt de bijdrage voor een viering buiten werktijd slechts 1 maal.

Overgangsrecht:

Medewerkers die uiterlijk op 31 december 2020 recht hebben op een dienstjubileumgratificatie op grond van de oude regeling van de gemeente, ontvangen deze dienstjubileumgratificatie conform die oude regeling. Dat betekent ook dat de in die regeling vastgestelde criteria gelden voor de bepaling of het relevante aantal jaren is behaald.

AFSCHEID

Afscheid in verband met volledige arbeidsongeschiktheid, volledige FPU of bereiken pensioengerechtigde leeftijd

1.Ontvangst in het college en/óf:

a.een, door de leidinggevende in overleg met de medewerker te initiëren, informele viering buiten werktijd (bijdrage in de kosten: € 12,50 per aanwezige collega, tot een maximum bedrag van € 250,-);

b.geen viering.

2.Attentie ter waarde van € 100,- netto.

Afscheid bij vrijwillig ontslag

Attentie ter waarde van € 20,- voor elk jaar in dienst van de gemeente Leudal met een maximum van € 100,- netto.

HUWELIJK

Huwelijk/geregistreerd partnerschap. Geldt ook bij 25 en 40 jaar. 

Bij melding vooraf aan leidinggevende:

attentie ter waarde van € 50,- netto.

(Indien beide partners werkzaam zijn bij Leudal, attentie slechts 1 maal.)

GEBOORTE/ADOPTIE

Geboorte/adoptie

Attentie ter waarde van € 20,- netto.

(Indien beide partners werkzaam zijn bij Leudal, attentie slechts 1 maal.)

ZIEKTE

Ziekte van de medewerker langer dan 3 weken

Bloemstuk/fruitmand ter waarde van maximaal € 17,50.

OVERLIJDEN

Overlijden van een medewerker in dienst van de gemeente Leudal

1.Schriftelijke condoleance aan nabestaanden door of namens het college van B&W;

2.Condoleancebericht in De Limburger, editie Midden-Limburg;

3.Grafstuk/donatie ter waarde van € 75,-.

Overlijden van de partner van de medewerker of een bloed- of aanverwant in de eerste en tweede graad

Na schriftelijke kennisgeving:

schriftelijke condoleance aan nabestaanden door of namens het college van B&W

Rouwbegeleiding medewerker (waarbij de wensen van de medewerker zoveel als mogelijk worden gerespecteerd)

-Contact met de medewerker (tonen van medeleven en kort overleg over praktische zaken).

-Bespreken situatie met team/eenheid (overname werkzaamheden, bezoek uitvaart etc.);

-Na de uitvaart:

overleg met medewerker over werkhervatting, bedrijfsarts en collega's informeren;

-Bij (gedeeltelijke/gehele) werkhervatting:

overleg met medewerker over o.a. werktijden, begeleiding, inzetten van verlof etc., bedrijfsarts en collega’s informeren.

Follow-up:

-Regelmatig contact met medewerker.

-Alert op en aandacht voor mogelijke psychische of fysieke reacties op korte of lange termijn.

Overlijden van een voormalig (gepensioneerd) medewerker van de gemeente Leudal

Na schriftelijke kennisgeving:

1.schriftelijke condoleance aan nabestaanden;

2.condoleancebericht in De Limburger, editie Midden-Limburg,

beiden door of namens het college van B&W.

Uitvoering: teamleider O, C en J

Overlijden van een voormalig (gepensioneerd) medewerker van de voormalige herindelingsgemeenten + ISD (uit dienst vóór 1 januari 2007)

Na schriftelijke kennisgeving:

schriftelijke condoleance aan nabestaanden door of namens het college van B&W.

Uitvoering: teamleider O, C en J

Overlijden van een voormalig (gepensioneerd) lid van een college van de gemeente Leudal of de voormalige herindelingsgemeenten

Na schriftelijke kennisgeving:

1.schriftelijke condoleance aan nabestaanden;

2.condoleancebericht in De Limburger, editie Midden-Limburg,

beiden door of namens het college van B&W.

Uitvoering: teamleider O, C en J

Overlijden van een ereburger van de gemeente Leudal of de voormalige herindelings-gemeenten

Na schriftelijke kennisgeving:

1.schriftelijke condoleance aan nabestaanden;

2.condoleancebericht in De Limburger, editie Midden-Limburg,

beiden door of namens het college van B&W.

Uitvoering: teamleider O, C en J

Ondertekening

Heythuysen, 17 december 2013,
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL,
De secretaris, De burgemeester