Regeling vervallen per 08-10-2020

Privacyreglement telecommunicatiemiddelen gemeente Leudal

Geldend van 07-07-2015 t/m 07-10-2020

Intitulé

Privacyreglement telecommunicatiemiddelen gemeente Leudal

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEUDAL

Gelet op:

  • -

    het feit dat de gemeente Leudal aan degenen die bij haar organisatie werkzaam zijn elektronische- en telecommunicatiemiddelen ter beschikking stelt om met behulp daarvan hun functie uit te oefenen;

  • -

    de wenselijkheid een privacyreglement vast te stellen waarin naast regels voor het gebruik van elektronische- en telecommunicatiemiddelen eveneens regels zijn opgenomen voor het vastleggen en monitoren van dit gebruik;

  • -

    het bepaalde in de Wet bescherming persoonsgegevens;

  • -

    het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet;

mede gelet op de instemming van de ondernemingsraad d.d. 16 juni 2015

b e s l u i t e n:

vast te stellen het volgende PRIVACYREGLEMENTTELECOMMUNICATIEMIDDELENGEMEENTE LEUDAL

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Medewerker: degene die aan te merken is als:

    • a.

      werknemer in dienst van de gemeente

    • b.

      persoon die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verricht, anders dan in ambtelijk dienstverband;

  • 2.

    Elektronische en telecommunicatiemiddelen:

    PC, mobiele apparatuur en de daarmee beschikbare applicaties, multifunctional en alle andere beschikbaar gestelde elektronische hulpmiddelen die telecommunicatie en/of het sturen en ontvangen van gegevens mogelijk maken.

  • 3.

    Gemeente:

    de gemeente Leudal.

  • 4.

    E-mailfaciliteiten:

    de door of namens de gemeente aan medewerkers ter beschikking gestelde mogelijkheid om via de gemeentelijke server gebruik te maken van e-mail.

  • 5.

    Internetfaciliteiten:

    de door of namens de gemeente aan medewerkers ter beschikking gestelde mogelijkheid om via het gemeentelijk netwerk gebruik te maken van internet.

  • 6.

    Persoonsgegeven:

    elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon in de zin van de Wbp.

  • 7.

    Wbp:

    Wet bescherming persoonsgegevens.

  • 8.

    College bescherming persoonsgegevens:

    het College als bedoeld in artikel 51 Wbp.

  • 9.

    Verwerken van persoonsgegevens:

    elke handeling of geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens.

  • 10.

    Bestand:

    elk, al dan niet geautomatiseerd, gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.

  • 11.

    Verantwoordelijke:

    het college van burgemeester en wethouders, zijnde het bestuursorgaan dat het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt.

  • 12.

    Onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen:

    een doen of nalaten in strijd met dit privacyreglement of andere wet- en regelgeving of een inbreuk op een recht.

Artikel 2 Reikwijdte

  • 1. Dit privacyreglement is van toepassing op het verwerken van persoonsgegevens inzake het gebruik van elektronische- en telecommunicatiemiddelen.

  • 2. Dit privacyreglement geldt voor werknemers in dienst van de gemeente en personen die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verrichten, anders dan in ambtelijk dienstverband.

Artikel 3 Doeleinden

  • 1. De verwerking van persoonsgegevens inzake het gebruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen heeft de volgende doeleinden:

    • a.

      het verkrijgen van inzicht in de mate van gebruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen;

    • b.

      het voorkomen van onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen;

    • c.

      het beveiligen van het systeem en het netwerk.

  • 2. De omvang van de controle ter voorkoming van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen als bedoeld in het eerste lid sub b, wordt zo beperkt mogelijk gehouden, in die zin dat deze in redelijke verhouding staat tot het doel waarvoor deze wordt aangewend.

Artikel 4 Verantwoordelijkheden en beheer

  • 1. Door de verantwoordelijke worden de nodige maatregelen getroffen, opdat persoonsgegevens, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, juist en nauwkeurig zijn.

  • 2. Door de verantwoordelijke worden passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer gelegd om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

  • 3. Door de verantwoordelijke worden één of meerdere systeembeheerders aangewezen die belast zijn met het beheer van het (de) bestand(en). Deze systeembeheerders zijn, op grond van artikel 125a, derde lid, Ambtenarenwet, verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan zij kennisnemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

Artikel 5 Gebruik elektronische en telecommunicatiemiddelen

  • 1. Medewerkers zullen bij het gebruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen de nodige zorgvuldigheid betrachten en de integriteit en goede naam van de gemeente waarborgen.

  • 2. Het is medewerkers niet toegestaan met behulp van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen kettingbrieven te versturen of pornografisch materiaal te versturen of op te vragen, dan wel dreigende, seksueel intimiderende, racistische of discriminerende opmerkingen te maken. Verder is het niet toegestaan met behulp van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen illegale software te verzenden of op te vragen, dan wel bestanden zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) te verzenden of op te vragen waarvan medewerker redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.

Artikel 6 Voorkomen onrechtmatig gebruik dan wel misbruik

De gemeente neemt zo veel mogelijk maatregelen in technische zin ter voorkoming van onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen.

Artikel 7 Vastlegging

  • 1. Elektronisch vastleggen van persoonsgegevens geschiedt (automatisch) door de door de gemeente ingezette sofware of op basis van informatievoorziening van derden (specificatie telefoonrekening).

  • 2. De vastlegging beperkt zich tot de gegevens die noodzakelijk zijn voor de doeleinden van de verwerking als bedoeld in artikel 3, te weten:

    • a.

      voor het verkrijgen van inzicht in de mate van gebruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen worden alleen stroom- en soortgegevens vastgelegd;

    • b.

      voor het voorkomen van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatie-middelen wordt het gebruik van deze middelen, zonder voorafgaande toestemming, op individueel en inhoudelijk niveau gevolgd. Dit geschiedt slechts bij een redelijk vermoeden van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatie-middelen.

Artikel 8 Persoonsgegevens

  • 1. In de in artikel 7 genoemde vastlegging worden ten hoogste de volgende persoonsgegevens opgenomen:

    • a.

      gebruikersidentificatie, naam, voornaam of voorletters van de medewerker;

    • b.

      naam van team en eenheid waaronder de medewerker valt;

    • c.

      gegevens over de toegang tot internet die door de gemeente is geboden aan de medewerker, inclusief gebruikersnaam en internet protocoladres;

    • d.

      gegevens betreffende de datum en het tijdstip van het openen en sluiten van de toegang tot internet door de medewerker en gegevens betreffende de datum en het tijdstip van het verzenden, dan wel ontvangen van e-mailberichten door de medewerker;

    • e.

      gegevens, inclusief datum en tijdstip, betreffende de door de medewerker bezochte internetsites (internet protocoladressen en (de onderdelen van) de webpagina’s;

    • f.

      de inhoud van de door de medewerker verzonden, dan wel ontvangen e-mailberichten;

    • g.

      gegevens betreffende de datum, tijdstip, telefoonnummer, gebruikersidentificatie en kosten van het bel- en dataverkeer via de mobiele telefonie door medewerker.

  • 2. Indien er een redelijk vermoeden bestaat van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen door medewerker, kan door de verantwoordelijke, zonder voorafgaande toestemming, opdracht worden gegeven om de betreffende gegevens vast te leggen en te verstrekken aan de persoon bedoeld in artikel 10.

Artikel 9 Bewaring en verwijdering

  • 1. De in artikel 8, eerste lid, genoemde persoonsgegevens worden maximaal zes maanden bewaard. Gegevens die ouder zijn dan zes maanden worden automatisch verwijderd, tenzij er een redelijk vermoeden bestaat van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen in die periode. In dat geval worden de gegevens bewaard zolang dit in het kader van nader onderzoek en eventueel te treffen maatregelen tegenover een medewerker noodzakelijk is. Zodra een nader onderzoek is afgerond en dit niet leidt tot maatregelen jegens een medewerker worden de gegevens verwijderd.

  • 2. Indien de systeembeheerder om technische redenen persoonsgegevens als bedoeld in artikel 9, eerste lid, niet kan verwijderen, wordt onder verwijderen verstaan het niet meer verstrekken van deze gegevens voor de in artikel 3 geformuleerde doeleinden.

Artikel 10 Personen aan wie persoonsgegevens worden verstrekt

  • De vastgelegde persoonsgegevens worden, na bewerking, verstrekt aan:

    • 1.

      de gemeentesecretaris om inzicht te verkrijgen in de mate van gebruik van de elektronische- en telecommunicatie-middelen. Het betreft hier dan slechts de gegevens als bedoeld in artikel 8, eerste lid, sub a tot en met d in geaggregeerde, niet tot de persoon herleidbare vorm;

    • 2.

      de verantwoordelijke indien er een redelijk vermoeden bestaat van onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen. Het betreft hier dan de gegevens als bedoeld in artikel 8, eerste lid;

    • 3.

      degene(n) die op verzoek van de verantwoordelijke is (zijn) belast met of leiding geeft (geven) aan onderzoek naar onrechtmatig gebruik dan wel misbruik van de elektronische- en telecommunicatiemiddelen. Het betreft hier dan de gegevens als bedoeld in artikel 8, eerste lid.

Artikel 11 Rechten van de medewerker

  • 1. Aan de medewerker die daarom aan verantwoordelijke verzoekt, wordt een overzicht verschaft van de hem/haar betreffende persoonsgegevens die worden verwerkt. Indien een gewichtig belang van de verzoeker dit eist, voldoet de verantwoordelijke aan dit verzoek in een andere dan schriftelijke vorm, die aan dat belang is aangepast.

  • 2. Degene aan wie overeenkomstig het eerste lid kennis is gegeven van de hem betreffende persoonsgegevens, kan de verantwoordelijke verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn, dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.

  • 3. De verantwoordelijke bericht de verzoeker binnen vier weken na ontvangst van het in het tweede lid genoemde verzoek schriftelijk of, dan wel in hoeverre hij daaraan voldoet. Een weigering is met redenen omkleed. Een beslissing op een verzoek geldt als een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht waartegen bezwaar kan worden gemaakt.

  • 4. De verantwoordelijke draagt er zorg voor dat een beslissing tot verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd.

Artikel 12 Sancties

  • 1. Overtreding van dit privacyreglement kan voor medewerkers in dienst van de gemeente resulteren in disciplinaire maatregelen als bedoeld in de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente.

  • 2. Overtreding van dit privacyreglement kan voor personen die (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de gemeente verrichten, anders dan in ambtelijk dienstverband, resulteren in maatregelen waardoor deze personen, al dan niet tijdelijk, geen beschikking meer hebben over (een deel van) de elektronische- en telecommunicatiemiddelen, opzegging van het contract of intrekking van de opdracht.

Artikel 13 Openbaarmaking

Dit privacyreglement wordt verstrekt of ter beschikking gesteld aan degenen die, direct of indirect, de beschikking krijgen over elektronische- en telecommunicatiemiddelen.

Artikel 14 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit privacyreglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit privacyreglement beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 15 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als "Privacyreglement telecommunicatiemiddelen gemeente Leudal" en treedt in werking met ingang van de datum van bekendmaking;

  • 2. Op de in het eerste lid genoemde datum vervalt:

    • ·

      het Privacyreglement telecommunicatiemiddelen gemeente Leudal van 12 juli 2011.

Artikel 16 Slotbepaling

Onverminderd het bepaalde in dit privacyreglement, zal op het verwerken van persoonsgegevens de op 1 september 2001 in werking getreden Wbp van toepassing zijn.

Ondertekening

Heythuysen, 30 juni 2015
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL,
De secretaris, De burgemeester,
D.J.E. Noppers A.H.M. Verhoeven