Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR431599
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR431599/1
Regeling vervallen per 12-05-2018
Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 2016
Geldend van 23-12-2016 t/m 11-05-2018
Intitulé
Controleprotocol accountant t.b.v. jaarstukken 20161. Inleiding
Bij besluit van 13 december 2016 wijst uw raad, bij wijze van noodgreep voor één jaar, een accountant aan belast met de controle van de jaarrekening 2016 en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad telkenjare een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.
Object van controle is de jaarrekening 2016 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2016 zoals uitgeoefend door of namens het college van de gemeente Leudal.
1.1 Doelstelling
Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2016 van de gemeente Leudal.
1.2 Wettelijk kader
De Gemeentewet, artikel 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in artikel 393, eerste lid, Boek 2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zullen zijn.
De gemeenteraad heeft op 15 december 2009 de verordening ex artikel 213 Gemeentewet voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leudal vastgesteld (de zogenoemde ‘Controleverordening gemeente Leudal 2010’).
Met het controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2016.
2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)
Zoals in artikel 213 Gemeentewet is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening worden uitgevoerd door de, door de raad aangewezen, accountant en gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:
- -
de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
- -
het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met debegroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;
- -
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze eengetrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
- -
het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtensalgemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (zijnde het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten);
- -
de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van 13 december 2016, anders dan in voorgaande jaren, geen speerpunten voor onderzoek door de account vastgesteld, gelet op de specifieke situatie dat nu aan het slot van het boekjaar, ad hoc voor één jaar, een accountant is aangewezen.
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole decentrale overheden) alsmede de Controle- en Overige Standaarden (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.
3. Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet elk document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheerhandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie1. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaarnemingen en extrapolaties.
In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. De gemeenteraad mag de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring. De accountant brengt daarvoor dan wel extra, alsdan met haar nog overeen te komen, kosten in rekening.
Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren ('professional judgement'). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook hierop plaats.
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.
De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.
De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. De rapporteringtoleranties kunnen zich verder toespitsen op die elementen die de gemeenteraad specifiek nader wil terugzien, zonder dat dit de controletoleranties zelf beïnvloedt. Voor het onderzoek in het boekjaar 2016 wordt van dat toespitsen geen gebruik gemaakt. Sinds het controlejaar 2012 wordt een percentage (namelijk 10%) van ‘de materialiteit’ gehanteerd. Zie voor de berekening daarvan: bladzijde 3 van dit protocol.
De rapporteringtolerantie wordt door de gemeenteraad vastgesteld, met inachtneming van onderstaande minimumeisen. De accountant richt de controle in, rekening houdend met de rapporteringtolerantie, om te kunnen waarborgen dat alle gesignaleerde onrechtmatigheden die dit bedrag overschrijden ook daadwerkelijk in het verslag van bevindingen worden opgenomen.
In het hierna opgenomen schema zijn de (minimum)eisen met betrekking tot de goedkeuringstolerantie en de rapporteringtolerantie(s) opgenomen voor het controlejaar 2016 (NB. De eisen m.b.t. de goedkeuringstolerantie zijn al sinds het ontstaan van de gemeente Leudal, in 2007, hetzelfde en overigens in overeenstemming met wat gebruikelijk is ‘in gemeenteland’) .
Goedkeuringstolerantie |
Goedke u rend |
Bepe r king |
Oordeelontho u ding |
Afke u rend |
Fouten in de jaar rekening (% omvangsbasis ) |
≤ 1% |
>1%<3% |
- |
≥ 3% |
Onzekerheden in de controle (% omvangsbasis ) |
≤ 3% |
>3%<10% |
≥ 10% |
- |
Voor de bepaling van welke posten materieel zijn voor de oordeelsvorming over de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoording is in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden de basis vastgelegd. Volgens dat besluit dient de door de accountant te hanteren goedkeuringstolerantie te worden vastgesteld op maximaal 1% van de omvangsbasis. De omvangsbasis voor gemeenten wordt in dat besluit gedefinieerd als ‘de totale lasten van de gemeente’. Gemeenten gaan met dat laatste verschillend om: in de ene gemeente bestaat de omvangsbasis uit de lasten inclusief de dotaties aan de reserves, in de andere exclusief. In Leudal wordt gerekend inclusief dotaties aan de reserves.
Op basis van de zogenoemde omvangsbasis van de begroting 2016 van de gemeente, totaal € 79.569.000 (in 2015: € 79.098.000), bestaande uit de lasten volgens de primitieve begroting 2016 inclusief de toevoegingen aan de reserves maar exclusief de begrotingswijzigingen, betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 795.690 en een totaal van (dus: bij elkaar opgetelde) onzekerheden van circa € 2.387.070 de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.
Rapporteringstolerantie |
10% van de materialiteit |
De rapporteringstolerantie is door de gemeenteraad vastgesteld op 10% ‘van de materialiteit’. Voor Leudal bedraagt die materialiteit 1% van de omvangsbasis van de begroting. Boven de tabel valt te lezen dat die omvangsbasis € 79.569.000 bedraagt, dus bedraagt de materialiteit € 795.690.
10% van die materialiteit levert een rapporteringstolerantie op van € 79.569.
Bij overschrijding van dit rapporteringstolerantiebedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.
Het is mogelijk dat de gemeenteraad de rapporteringstolerantie strenger maakt. Dit betekent - in tegenstelling tot bij de goedkeuringstolerantie - echter niet dat de accountant meer werkzaamheden gaat verrichten. Een strengere rapporteringstolerantie hoeft niet voor de totale jaarrekening te gebeuren, maar kan ook voor bepaalde onderdelen van de jaarrekening worden gekozen.
4. Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria
1.Begrippen:
In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden wordt onderscheid gemaakt tussen het juridische begrip rechtmatigheid en de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is een minder omvattend begrip. Bij rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole bestaat er een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet o.a. worden vastgesteld dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen.
2.Criteria:
In het kader van de rechtmatigheidcontrole worden 9 rechtmatigheidscriteria onderkend:
het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik en oneigenlijk gebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium, het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium.
In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer moet extra aandacht worden besteed aan de volgende rechtmatigheidscriteria:
- 1.
Het begrotingscriterium;
- 2.
Het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium);
- 3.
Het voorwaardencriterium.
Ad 1. Begrotingscriterium
Als blijkt dat de gerealiseerde lasten zoals weergegeven in de jaarrekening, hoger zijn dan de geraamde bedragen met inbegrip van de laatste begrotingswijziging, is - voor zover het de begrotingsoverschrijdingen betreft - mogelijk sprake van onrechtmatige uitgaven. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad zoals geregeld in de Gemeentewet. Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere inkomsten. Het bepalen of respectievelijk welke begrotingsoverschrijdingen al dan niet verwijtbaar zijn, is voorbehouden aan de raad bij de vaststelling van de jaarrekening. Begrotingsafwijkingen die passen binnen het beleid van de raad betrekt de accountant niet bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven.
Ad 2. Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium)
De rechtmatigheidseis betreft ook de toetsing op juistheid en volledigheid van de gegevens, die door de belanghebbende zijn verstrekt om het voldoen aan voorwaarden aan te tonen.
Dit ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van wet- en regelgeving. Om misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden te voorkomen zijn beheersmaatregelen nodig die functioneren. De interne en externe controle is erop gericht om dat vast te stellen. Gemeenten moeten een beleid hebben ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O-beleid). In het jaarverslag en/of de toelichting op de jaarrekening verantwoordt het college zich over de opzet, de uitvoering en de resultaten van het M&O-beleid. Indien een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert kan dit gevolgen hebben voor het accountantsoordeel. Indien bij een toereikend M&O-beleid, dat in voldoende mate is uitgevoerd, toch een belangrijke (materiële) onzekerheid - die inherent is aan de regeling - blijft bestaan met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitgaven of ontvangsten en deze niet verder kan worden gereduceerd, dient de accountant te beoordelen of deze onzekerheid in de toelichting bij de jaarrekening adequaat wordt weergegeven.
Ad 3. Voorwaardencriterium
Besteding en inning van gelden door een gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden waarop door de accountant moet worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving. De gestelde voorwaarden hebben in het algemeen betrekking op: - de omschrijving van de doelgroep respectievelijk het project;
- -
de heffings- en/of declaratiegrondslag;
- -
normbedragen (denk aan hoogte en duur);
- -
de bevoegdheden;
- -
het voeren van een administratie;
- -
het verkrijgen en bewaren van bewijsstukken;
- -
aan te houden termijnen besluitvorming, betaling, declaratie e.d.
De precieze invulling verschilt per wet respectievelijk regeling respectievelijk verordening.
Voor alle geldstromen dient ondubbelzinnig vast te staan welke voorwaarden er op van toepassing zijn. De door hogere overheden gestelde voorwaarden liggen volledig vast. Dit geldt echter niet voor de voorwaarden in de gemeentelijke regelgeving. De raad is op gemeentelijk niveau kadersteller en wordt geacht de norm te stellen waaraan het college moet worden getoetst. De gemeenteraad dient dan ook op grond van een overzicht van alle voor de betreffende gemeente geldende wet- en regelgeving het voorwaardencriterium te operationaliseren. Concreet betekent dit dat door de gemeenteraad limitatief moet zijn bepaald aan welke in gemeentelijke wet- en regelgeving vastgelegde, voor de gemeente relevante, voorwaarden de accountant moet toetsen.
Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar:
- a.
de Nota van toelichting bij het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Staatsblad 2002,68); zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0015524
- b.
het NIVRA-discussierapport ‘Financiële rechtmatigheid(controle) bij gemeenten en provincies’; ziehttp:// imagebase.ubvu.vu.nl/utils/getdownloaditem/collection/nib/id/982/filename/959.pdf/mapsto/pdf/type;
- c.
de ‘Kadernota Rechtmatigheid 2016’ van de Commissie BBV (zie h ttp://www.commissiebbv.nl/rechtmatigheid/kadernota ) .
5. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing
De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2016 is limitatief gericht op:
- -
De naleving van wettelijke kaders, zoals in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving wordt verwoord. Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
- -
De naleving van de volgende kaders:
- o
De programmabegroting
- o
Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;
- o
De controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet;
- o
- -
en de overige kaders zoals opgenomen in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving. Dit laatste voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheerhandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van financiële beheerhandelingen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen (dergelijke jegens derden geformuleerde (financiële) voorwaarden zijn immers ook al relevant voor de accountantscontrole inzake de getrouwheid van de jaarrekening).
In vorige controleprotocollen stond in bovenstaande opsomming ook nog:
-
oDe verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid ex artikel 213a Gemeentewet
In een notitie van voormalig wethouder J. Smolenaars van 21 december 2011 aan het toenmalige auditcomité staat o.a. ‘Mede in het licht van de verdere deregulering worden in Leudal geen onderzoeken uitgevoerd in het kader van deze verordening’ en ‘In het kader van de herontwerp van de P&C cyclus en de verdere deregulering zal worden bezien of het mogelijk is om de raad een voorstel te doen om “Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal’ ex artikel 213a van de Gemeentewet” in te trekken.’.
Dit laatste is overigens nog niet gebeurd.
Collegebesluiten vallen niet onder het rechtmatigheidsoordeel. Daar zijn echter twee uitzonderingen op.
- 1.
De eerste uitzondering betreft wettelijke verplichte kaderstellende collegebesluiten waarbij is voorgeschreven dat een rechtmatigheidstoets moet worden uitgevoerd. Dit doet zich voor bij specifieke uitkeringen. Controle van de naleving van deze collegebesluiten hoort wel standaard onder de accountantscontrole.
- 2.
De tweede uitzondering betreft die kaderstellende collegebesluiten inzake financiële en/of niet-financiële beheershandelingen (niet vallend onder de eerste uitzondering) die de raad (aanvullend) opneemt in de inventarisatie van de actuele/relevante regelgeving.
6. Rapportering accountant
Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:
Interim-controles
In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenoemde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt o.a. aan de commissie bestuur en middelen een verslag uitgebracht. Bestuurlijk relevante zaken worden - op grond van de overeengekomen rapportagewensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd.
Gelet op de bijzondere omstandigheid dat in de raadsvergadering van 13 december 2016, bij wijze van een ad hoc besluit, nog een accountant moet worden aangewezen voor onderzoek van de jaarstukken 2016 (daar accountant Deloitte bij brief van 12 oktober 2016 haar opdracht heeft teruggegeven) ligt het niet in de verwachting dat alsnog interim-controles zullen plaatsvinden maar dat direct na 1 januari 2017 overgegaan wordt op de eindcontrole.
Verslag van bevindingen
Overeenkomstig de Gemeentewet wordt omtrent de controle een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het college (besproken in een vergadering van de commissie bestuur en middelen van - naar huidige verwachting – 21 juni 2017 respectievelijk van de gemeenteraad van 4 juli 2017 of, als daarvan sprake is, de op 11 juli 2017 voort te zetten raadsvergadering).
In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).
Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.
Accountantsverklaring
In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze een besluit kan nemen omtrent vaststelling van de door het college in concept opgestelde jaarrekening.
In bijlage 1 staat het normenkader t.b.v. de rechtmatigheidscontrole jaarrekening 2016 geduid.
Ondertekening
Bijlage NORMENKADER T.B.V. RECHTMATIGHEIDSCONTROLE JAARREKENING 2016
Hoofdfunctie/ proces |
product |
Hogere wet- en regelgeving |
Verordeningen/regelingen etc. |
Algemeen |
Grondwet Burgerlijk Wetboek Gemeentewet Besluit Begroting en Verantwoording Algemene Wet Bestuursrecht |
·Financiële verordening gemeente Leudal 2010 (art. 212 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010] ·Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010] ·Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008] ·Verordening delegatie raadsbevoegdheden Leudal 2007 (Leudal) [11-01-2007] [laatste wijziging 31-10-2013] ·Nota activabeleid gemeente Leudal (Leudal) [19-11-2009 laatste wijziging 10-12-2009] |
|
Personeel |
Ambtenarenwet Fiscale wetgeving Sociale verzekeringswetten CAR/UWO (www.car-uwo.nl) |
Beloningsbeleid gemeente Leudal Verordening rechtspositie raadsleden, commissieleden en wethouders (Leudal) [15-04-2014] Regeling opleidingsfaciliteiten gemeente Leudal [01-01-2013] Uitvoeringsregeling reiskosten woon-werkverkeer gemeente Leudal [2015] Regeling reis- en verblijfskosten bij dienstreizen gemeente Leudal [2015] Verordening Wet Kinderopvang Leudal 2007 (Leudal) [26-04-2007] Vergoedingsregeling commissie bezwaarschriften 2007 (Leudal) [11-01-2007] Regeling Generatiepact gemeente Leudal Regeling uitbetaling jaarlijks bedrag gemeente Leudal Sociaal plan Gemeente Leudal 2013 |
|
Inkoop en aanbesteding |
Aanbestedingsrichtlijn 2004/18/EG Aanbestedingswet 2012 Aanbestedingsbesluit 2012 Wet op het BTW compensatiefonds] Algemene BTW wetgeving |
||
0 Algemeen bestuur |
001 Bestuurso r ganen |
||
002 Bestuursondersteuning coll e ge B&W |
|||
003 Burgerz a ken |
Wet basisregistratie personen (BRP) Wet rechten burgerlijke stand |
||
004 Lasten/baten secretarieleges burge r zaken |
Wet basisregistratie personen (BRP) |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2016 |
|
005 Bestuurlijke same n werking |
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Statuten voor een Openbaar Lichaam Euregio Rijn-Maas-Noord (Leudal) [01-01-2007] |
|
006 Bestuursonderste u ning raad |
·Controleverordening gemeente Leudal 2010 (art. 213 Gemeentewet) (Leudal) [01-01-2010] ·Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Leudal (art. 213a) (Leudal) [01-01-2008] ·Subsidieverordening publieksactiviteiten |
||
1 Openbare orde en veiligheid |
120 Brandweer en rampenbestri j ding |
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2016] Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007] Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Noord en Midden Limburg (Leudal) [31-07-2008] |
140 Openbare orde en ve i ligheid |
|||
2 Verkeer, vervoer en waterstaat |
210 Wegen, straten en pleinen |
Wegenverkeerswet 1994 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2015] Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend] |
211 Verkeersmaatr e gelen te land |
Wegenverkeerswet 1994 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2015Wegenbeheersplan (Leudal) [onbekend] |
|
212 Openbaar vervoer |
|||
214 Parkeren |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2016 |
||
221 Binnenhavens |
|||
223 Veerdiensten |
|||
240 Waterkering, afwatering en landaa n winning |
|||
3 Economische zaken |
310 Handel en a m bacht |
Verordening bedrijveninvesteringszone bedrijventerrein Ittervoort 2016-2020 |
|
311 Baten marktge l den |
|||
320 Industrie |
|||
330 Nutsbedrijven |
|||
341 Overige agrarische zaken, jacht en visserij |
|||
4 Onderwijs |
422 Bijzonder basis onderwijs (excl. hui s vesting) |
Wet primair onderwijs |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013] |
423 Bijzonder basisonderwijs (huisve s ting) |
Wet primair onderwijs |
||
432 Bijzonder speciaal onderwijs (excl. huisve s ting) |
Wet primair onderwijs |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013 |
|
433 Bijzonder speciaal onderwijs (hui s vesting) |
Wet primair onderwijs |
||
442 Bijzonder voortgezet onderwijs (excl. huisve s ting) |
Wet op het voortgezet onderwijs Wet educatie- en beroepsonderwijs |
Verordening leerlingenvervoer gemeente Leudal 2013 [11-07-2013 |
|
443 Bijzonder voortgezet onderwijs (hui s vesting) |
Wet op het voortgezet onderwijs Wet educatie- en beroepsonderwijs |
||
480 Gemeenschappelijke baten en lasten onderwijs |
Wet primair onderwijs Besluit doelstelling en bekostiging onderwijsachterstandenbeleid 2006-2010 Wet ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (Wet Oke) |
VVE beleid - Voor- en vroegschoolse educatie gemeente Leudal 2015-2016 |
|
482 Volwassenened u catie |
Wet educatie- en beroepsonderwijs |
||
5 Cultuur en recreatie |
510 Openbaar bibli o theekwerk |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] |
|
511 Overig vorming- en ontwi k kelingswerk |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-7-2015] Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2015, laatste wijziging 22-09-2011 |
||
530 Sport |
Wet gemeenschappelijke regelingen Wet primair onderwijs Wet op de expertisecentra |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007] Deelverordening subsidiëring sport gemeente Leudal [21-07-2015] Beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs gemeente Leudal |
|
531 Groene sportvelden en terre i nen |
|||
540 Kunst |
Wet op het specifiek cultuurbeleid |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-07-2015] |
|
541 Oudheidku n de/musea |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Erfgoedverordening Leudal 2011 [23-06-2011] Subsidieverordening cultuurhistorisch erfgoed 2010 Leudal [02-12-2010] |
||
550 Natuurbesche r ming |
|||
560 Openbaar groen en openluchtrecre a tie |
Wet gemeenschappelijke regelingen |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007] Gemeenschappelijke Regeling Maasland [25-08-2011] Gemeenschappelijke Regeling Openbaar Lichaam Duits-Nederlands Grenspark Maas-Swalm-Nette [17-12-2009 |
|
580 Overige recreatieve voorzieni n gen |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2050, laatste wijziging 22-09-2011] |
||
6 Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening |
610 Bijstandsve r lening |
Participatiewet (PW) Sociale en Fiscale wetgeving Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen 2004 |
Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente Leudal Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015 Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden] |
611 Werkgel e genheid |
Participatiewet (PW) Wet gemeenschappelijke regelingen |
Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015 Re-integratieverordening Participatiewet 2015 gemeente Leudal Gemeenschappelijke Regeling Westrom [27-06-2007] |
|
612 Inkomensvoorzieni n gen |
Participatiewet (PW) Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers (IOAW) Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) Sociale en Fiscale wetgeving |
Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 gemeente Leudal Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive gemeente Leudal 2015 Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015 Verordening loonkostensubsidie gemeente Leudal 2015 Beleidsregel persoonlijk participatiebudget pensioengerechtigden 2015 Beleidsregels maatschappelijk actief bonus 2015 Beleidsnotitie aanpassing armoedebeleid minimabeleid Verordening tegenprestatie Participatiewet 2015 gemeente Leudal Re-integratieverordening Participatiewet 2015gemeente Leudal Verordening individuele studietoeslag 2015 gemeente Leudal Verordening individuele inkomenstoeslag 2015 gemeente Leudal |
|
614 Gemeentelijk minim a beleid |
Participatiewet (PW) |
·Verordening bestrijding misbruik en oneigenlijk gebruik gemeente Leudal 2015. ·Verkorte procedure bijzondere bijstand (Leudal) [niet in werking getreden] |
|
620 Maatschappelijke b e geleiding en advies |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 Uitvoeringsbesluit maatschappelijke ondersteuning 2015 |
·Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Leudal 2015 ·Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015 ·Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015 ·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] ·Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2015, laatste wijziging 21-07-2015 |
|
621 Vreemdeli n gen |
Wet inburgering Vreemdelingenwet |
·Verordening Wet inburgering (Leudal) [28-06-2007] ·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] |
|
622 Wet maatscha p pelijke onderste u ning |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
·Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Leudal 2015 ·Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015 |
|
630 Sociaal-cultureel werk |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Deelverordening subsidiëring kunst en cultuur 2010 van de gemeente Leudal [21-07-2015] Deelverordening subsidiëring leefbaarheid en ontmoeting gemeente Leudal [21-07-2010, laatste wijziging 22-09-2011] Deelverordening subsidiëring jubilea en bijzondere prestaties Gemeente Leudal [21-07-2015] Regeling Leefbaarheidsfonds gemeente Leudal (12-09-2013) Subsidieverordening investeringskosten in maatschappelijke accommodaties ingetrokken (21-07-2015) |
||
650 Kinderdago p vang |
Wet kinderopvang |
Verordening Wet kinderopvang (Leudal) [26-04-2007] Deelverordening subsidiëring educatie en ontwikkeling gemeente Leudal [21-07-2015] |
|
651 Dagopvang gehand i capten |
Wet Maatschappelijke Ondersteuning |
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Leudal 2015 Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Leudal 2015 Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] |
|
680 Jeugdhulp |
Jeugdwet |
·Verordening jeugdhulp gemeente Leudal 2015 ·Nadere regels Jeugdhulp gemeente Leudal 2015 ·Mandaatbesluit stichting Centrum voor jeugd en gezin Midden-Limburg ‘toeleiding gespecialiseerde jeugdhulp’ ·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] ·Deelverordening subsidiëring jeugdhulp gemeente Leudal |
|
7 Volksgezondheid en milieu |
714 Openbare gezon d heidszorg |
·Wet Gemeenschappelijke Regelingen |
·Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008] ·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] |
715 Jeugdgezondheid s zorg (uniform deel) |
·Wet Gemeenschappelijke Regelingen |
·Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Limburg Noord [31-07-2008] ·Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] |
|
716 Jeugdgezondheid s zorg (maa t werk deel) |
|||
721 Afvalverwijdering en - verwe r king |
Wet Gemeenschappelijke Regelingen |
Algemene subsidieverordening gemeente Leudal [21-07-2015] Gemeenschappelijke Regeling Maasland [29-11-2007] Verordening afvalstoffenheffing 2015 |
|
722 Riolering en waterzu i vering |
·Wet op de waterhuishouding ·Waterleidingwet |
·Gemeentelijk Rioleringsplan 2013-2016 |
|
723 Milieub e heer |
Wet bodembescherming Wet milieubeheer Wet Gemeenschappelijke Regelingen |
Tarievenverordening 2010 [01-01-2010] |
|
724 Lijkbezo r ging |
·Wet op de lijkbezorging |
||
725 Baten reinigingsrec h ten en afvalsto f fenheffing |
Verordening afvalstoffenheffing 2015 |
||
726 Baten rioo l rechten |
·Verordening rioolheffing 2015 |
||
732 Baten begraafplaat s rechten |
·Wet op de lijkbezorging |
·Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 [01-01-2009] ·Verordening lijkbezorgingsrechten 2009 Tarieventabel [01-01-2009] |
|
8 Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting |
810 Ruimtelijke Ord e ning |
Wet ruimtelijke ordening Besluit ruimtelijke ordening |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2016 |
820 Woningexploit a tie/woningbouw |
Wet ruimtelijke ordening Besluit ruimtelijke ordening |
||
822 Overige volkshuisve s ting |
Wet ruimtelijke ordening Besluit ruimtelijke ordening |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2016 Verordening startersregeling gemeente Leudal 2017 |
|
823 Bouwvergunni n gen |
Wet ruimtelijke ordening Besluit ruimtelijke ordening |
Legesverordening 2016 Tarieventabel 2016 behorende bij de Legesverordening 2016 |
|
830 Bouwgrondexplo i tatie |
Wet ruimtelijke ordening Besluit ruimtelijke ordening |
||
9 Financiering en algemene dekkingsmiddelen |
913 Overige financiële middelen |
Wet financiering decentrale overheden |
Treasurystatuut |
914 Geldleningen en ui t zettingen langer dan 1 jaar |
Wet financiering decentrale overheden |
Treasurystatuut |
|
921 Algemene uitkering gemeent e fonds |
Financiële verhoudingswet |
||
922 Algemene baten en lasten |
|||
930 Uitvoering Wet WOZ |
Wet waardering Onroerende Zaken |
Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015 |
|
931 Baten OZB g e bruikers |
Wet waardering Onroerende Zaken |
Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015 |
|
932 Baten OZB eig e naren |
Wet waardering Onroerende Zaken |
Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2015 |
|
934 Baten baatbela s ting |
Baatbelasting gasdistributienet buitengebied (Hunsel) [01-01-2007] Baatbelasting gasdistributienet buitengebied - Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007] Verordening op de heffing en invordering van een baatbelasting aardgas buitengebied I (Hunsel) [01-01-2007] Baatbelasting gasdistributienet buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007} Verordening baatbelasting Dorpstraat/Stationstraat (Heythuysen) [01-01-2007] Verordening aardgas buitengebied sector Napoleonsweg (Hunsel) [01-01-2007] Baatbelasting riolering buitengebied sector Catertstraat (Hunsel) [01-01-2007] Baatbelasting riolering buitengebied fase 1 (Hunsel) [01-01-2007] Baatbelasting riolering buitengebied fase 2 (Hunsel) [01-01-2007] Verordening rioolheffing 2015 |
||
936 Baten toeristenbela s ting |
Verordening Toeristenbelasting 2016 |
||
937 Hondenbela s ting |
Verordening hondenbelasting 2015 |
||
940 Uitvoering gemeentelijke belasti n gen |
Wet Gemeenschappelijke Regelingen |
GR BSGW |
|
960 Saldo koste n plaatsen |
|||
980 Mutaties reserves i n zake hoofdfuncties 0 t/m 9 |
Nota reserves en voorzieningen 2015-2018 [05-11-2014] |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl