Beleidsregels voor trouwlocaties Leudal

Geldend van 22-04-2017 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels voor trouwlocaties Leudal

Het college van Leudal,

Gelet op:

het raadsbesluit van 13 maart 2012 van de gemeenteraad;

het bepaalde in artikel 1:63 van het Burgerlijk wetboek;

besluit:

vast te stellen de volgende:

Beleidsregels voor trouwlocaties Leudal

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze beleidsregels verstaan onder:

  • a.

    gemeente: de gemeente Leudal;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    trouwceremonie: een huwelijksvoltrekking, het aangaan van een geregistreerd partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • d.

    trouwlocatie: een door of namens het college als gemeentehuis aangewezen gebouw waar een trouwceremonie plaatsvindt;

  • e.

    trouwambtenaar: de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • f.

    beheerder: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die eigenaar of huurder is van een trouwlocatie;

  • g.

    bruidspaar: de natuurlijke personen die een huwelijk of een geregistreerd partnerschap aangaan of een geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk;

  • h.

    gebouw: een permanent bouwwerk met bijbehorend kadastraal perceel.

Artikel 2 Soorten trouwlocaties

  • 1. De gemeente kent vaste en vrije trouwlocaties.

  • 2. De vaste trouwlocaties zijn:

    • ·

      Het gemeentehuis van Leudal in Heythuysen

    • ·

      Kasteel Groot Buggenum te Grathem

    Een vaste trouwlocaties is eigendom van de overheid.

  • 3. De vrije trouwlocaties worden onderverdeeld in permanente en eenmalige.

    • a.

      Een permanente vrije trouwlocatie is een locatie waarop een geldige drank- en horecavergunning rust en daarbij de locatie, onder meer, exploiteert als trouwlocatie.

    • b.

      Als deze drank-en horecavergunning en/of het commerciële belang ontbreken is er sprake van een eenmalige vrije trouwlocatie.

Artikel 3 Voorwaarden vrije trouwlocatie

Om te kunnen worden aangewezen als vrije trouwlocatie gelden de toetsingscriteria “openbare orde” en de “passendheid”. Daarnaast moet aan de volgden voorwaarden worden voldaan.

  • a.

    De trouwlocatie moet openbaar toegankelijk zijn. Een trouwceremonie is immers een openbare aangelegenheid en iedereen moet in de gelegenheid worden gesteld om dit bij te wonen.

  • b.

    De beheerder stelt de trouwlocatie voor de duur van de trouwceremonie ter beschikking aan de gemeente. De gemeente bepaalt voor dat moment de wijze van gebruik van de trouwlocatie.

  • c.

    Als trouwlocatie moet er sprake zijn van een gebouw, op welk perceel de trouwceremonie plaatsvindt. Dit kan zowel in als bij het gebouw zijn.

  • d.

    Allle trouwlocaties dienen te voldoen aan de voor die locatie geldende wet- en regelgeving.

  • e.

    Er moet voldoende parkeergelegenheid in de omgeving zijn waarvan de genodigden en niet genodigden gebruik kunnen en mogen maken. Het bruidspaar zorgt ervoor dat (parkeer)overlast voor de omgeving wordt voorkomen en maakt daarover sluitende afspraken met de beheerder van de trouwlocatie en met de genodigden.

  • f.

    Een trouwceremonie op een boot is mogelijk. Gedurende de trouwceremonie moet de boot aan wal liggen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Leudal. Op dat moment wordt de boot aangemerkt als gebouw.

  • g.

    Indien de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de trouwlocatie vraagt, is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • h.

    Voor de inrichting en aankleding van de trouwlocatie is de beheerder verantwoordelijk. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, een spreekgestoelte, voldoende verlichting, toilet en een kleedruimte met spiegel aanwezig te zijn.

  • i.

    De beheerder zorgt er voor dat er een gastvrouw of een gastheer aanwezig is. Deze persoon assisteert de trouwambtenaar gedurende de trouwceremonie.

  • j.

    Op verzoek van de trouwambtenaar wordt door de beheerder geluidsversterking geregeld.

  • k.

    De beheerder en het bruidspaar vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door de gemeente van de trouwlocatie, tenzij deze schade aan de gemeente is toe te rekenen.

  • l.

    De beheerder is verplicht om de gemeente direct te informeren over wijzigingen die relevant kunnen zijn voor de aanwijzing als trouwlocatie.

Artikel 4 Aanwijzing permanente trouwlocatie

De aanvraag van een beheerder om aanwijzing als permanente vrije trouwlocatie moet de volgende gegevens bevatten:

  • a.

    persoonsgegevens, adresgegevens, telefoonnummers van de beheerder

  • b.

    handtekening van de beheerder

  • c.

    kopie geldig legitimatiebewijs van de beheerder

  • d.

    adres trouwlocatie

  • e.

    de gewenste ingangsdatum van de aanvraag; deze datum moet uiterlijk drie maanden voor de gewenste ingangsdatum door het college zijn ontvangen.

Artikel 5 Aanwijzing eenmalige trouwlocatie

  • 1. Een aanvraag om aanwijzing als eenmalige vrije trouwlocatie moet uiterlijk drie maanden voor de gewenste datum van de trouwceremonie door het college zijn ontvangen.

  • 2. Het bruidspaar en de beheerder moeten de aanvraag samen indienen.

  • 3. De aanvraag moet de volgende gegevens bevatten:

    • a.

      persoonsgegevens, adresgegevens, telefoonnummers van bruidspaar en beheerder

    • b.

      datum en tijd trouwceremonie

    • c.

      handtekening van bruidspaar en beheerder

    • d.

      kopie geldig legitimatiebewijs van bruidspaar en beheerder

    • e.

      adres trouwlocatie

    • f.

      datum van de aanvraag

Artikel 6 Beëindiging aanwijzing als trouwlocatie

  • 1. Het college kan de aanwijzing als trouwlocatie intrekken als:

    • a.

      de trouwlocatie niet (meer) voldoet aan de in deze beleidsregels gestelde voorwaarden of

    • b.

      bij de aanvraag om aanwijzing onjuiste gegevens zijn verstrekt.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid eindigt de aanwijzing als eenmalige trouwlocatie in ieder geval de dag nadat de met de aanwijzing samenhangende trouwceremonie is afgerond.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regels worden aangehaald als Beleidsregels trouwlocaties Leudal en treden in werking na de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Heythuysen, 18 april 2017
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL
Plaatsvervangende De burgemeester,
gemeentesecretaris,
Ing. E.L.A. Lucassen A.H.M. Verhoeven MPM