Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2012

Geldend van 19-04-2012 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2012

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2012

De Raad van de Gemeente Leusden;

Gelezen het voorstel van het college d.d. 14 februari 2012, nr. 180294

Geletop:

artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB) en de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

Besluit

vast te stellen de:

VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE SOCIALE ZEKERHEID 2012

Artikel I Doelstelling cliëntenparticipatie

  • 1.

    De cliëntenparticipatie sociale zekerheid heeft als doel te bewerkstelligen dat maatschappelijke organisaties en belanghebbenden door zelforganisatie, vanuit een onafhankelijke positie, optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid op het gebied van de WWB en aanverwante regelgeving in Leusden.

  • 2.

    De cliëntenparticipatie sociale zekerheid zal moeten bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk beleid op het gebied van de WWB en aanverwante regelgeving. Dit beleid zal enerzijds gericht zijn op activiteiten die ondernomen moeten worden ten behoeve van de (toekomstige) deelname op de arbeidsmarkt en anderzijds ter ondersteuning van diegenen die een beroep moeten doen op een uitkering.

Artikel II Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie sociale zekerheid als omschreven in artikel I van deze verordening wordt een Platform Sociale Zekerheid ingesteld, dat wordt betrokken bij:

  • 1.

    beleid met betrekking tot het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid voor personen als bedoeld in artikel 7 lid 1 van de WWB. Dit gaat om personen die algemene bijstand ontvangen, personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) en niet-uitkeringsgerechtigden; bovendien beleid met betrekking tot personen die een uitkering ontvangen op grond van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw) en de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);

  • 2.

    beleid met betrekking tot het tijdig en rechtmatig verstrekken van een uitkering, inclusief handhaving;

  • 3.

    minimabeleid: hieronder wordt verstaan alle regelgeving op het gebied van minimabeleid waarin de gemeente eigen beleidsruimte heeft.

  • HetPlatform Sociale Zekerheid wordt betrokken bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid op de wijze zoals omschreven in artikel III van deze verordening.

Artikel III Regeling Platform Sociale Zekerheid

1. Taak, samenstelling en werkwijze

  • 1.1.

    Het Platform Sociale Zekerheid brengt gevraagd dan wel ongevraagd aan ons college advies uit over het gemeentelijk beleid, zowel qua voorbereiding als qua uitvoering, voor zover dit betrekking heeft op dan wel gevolg heeft voor de belangen die hierna omschreven zijn:

    • De plaats en de positie van mensen met de laagste inkomens

    • Het minimabeleid, vangnetbeleid, beleid m.b.t. schuldhulpverlening en noodfondshulp

    • Het gemeentelijk inkomensvoorzieningen- en re-integratiebeleid

    • Maatschappelijke activering

    • Voorlichting aan mensen met de laagste inkomens

    • De plaats en positie van statushouders/ nieuwkomers voor zover die relevantie hebben met het terrein van de Sociale Zekerheid.

  • In het geval het college bij het doen van (beleids)keuzen afwijkt van de inhoud van een advies zal het college het Platform mededelen op welke gronden van het advies is afgeweken.

  • 1.2.

    Het college stelt het Platform – na kennisneming van de van belang zijnde bescheiden – in de gelegenheid binnen een termijn van 2 weken een schriftelijk advies uit te brengen. Voor zover het betreft de vaststelling van verordeningen en beleidsplannen wordt aan het Platform de gelegenheid geboden binnen een termijn van max. 3 weken een advies uit te brengen.

  • 1.3.

    Het Platform wordt in ieder geval om advies gevraagd over het vaststellen van beleidsplannen in het kader van de Wet werk en bijstand en daarmee samenhangende regelingen.

2. Samenstelling adviesorganen

  • 2.1.

    De leden van het Platform worden benoemd door ons college op voordracht van het Platform Sociale Zekerheid.

  • 2.2.

    De functie van gemeenteraadslid en lid van het Platform is niet verenigbaar.

  • 2.3.

    Het adviesorgaan Sociale Zekerheid bestaat uit ten minste vijf leden die worden geacht de belangen van bijstandgerechtigden in de ruimste zin van het woord te kunnen behartigen, te weten:

    • a.

      inwoners die recht hebben op een uitkering of inkomensvoorziening krachtens de Wet werk en bijstand, dan wel aantoonbare affiniteit hebben met die doelgroep;

    • b.

      een vertegenwoordiger van de locale gehandicaptenorganisaties;

    • c.

      een vertegenwoordiger van de Samenwerkende Ouderenorganisaties Leusden;

    • d.

      een door de onder a tot en met c genoemde leden voor te dragen voorzitter.

  • 2.4.

    De leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar, welke periode met maximaal 4 jaar kan worden verlengd.

  • 2.5.

    De verdeling van de functies van secretaris en penningmeester is voorbehouden aan de leden van het Platform.

3. Financiële ondersteuning

Het Platform Sociale Zekerheid ontvangt jaarlijks een bijdrage.

De hoogte van de bijdrage is mede gebaseerd op het werkprogramma van het Platform.

Op basis van redelijkheid en de in te dienen begroting zullen wij voor de volgende uitgaven een subsidie verstrekken

  • reis- en onkostenvergoeding leden Platform

  • deskundigheidsbevordering

  • documentatie en voorlichting

  • administratiekosten

  • secretariële ondersteuning

  • uitgaven in verband met het waarborgen van een goede boekhouding

Wij leveren geen financiële bijdrage in de kosten van deskundige adviezen die door het Platform worden ingewonnen

4. Ambtelijk en bestuurlijk overleg

Voor het Platform wordt door het college een beleidsmedewerker aangewezen die eerste aanspreekpunt is, binnen door het college gestelde kaders uitleg kan geven en periodiek overleg kan voeren.

De direct verantwoordelijke wethouder is formeel aanspreekpunt voor het Platform en voert in verband hiermee tenminste tweemaal per jaar een overleg met het Platform op basis van een aangeleverd werkprogramma.

5. Overige faciliteiten en beperking

De werving van leden van het Platform kan desgevraagd ondersteund worden door de gemeente.

Het adviesorgaan kan kosteloos:

• in goed overleg gebruik maken van vergaderruimten in het gemeentehuis en de hierbij behorende koffie- en theevoorziening

• gebruik maken van de diensten van onze huisdrukkerij

Voor zover het Platform algemene berichten wil verzenden naar bij de gemeentelijke organisatie bekende personen kan de organisatie hiervan uitsluitend geschieden na overleg met de aangewezen beleidsambtenaar.

Laatstgenoemde heeft hiervoor de instemming nodig van de verantwoordelijke wethouder.

6. Slotbepalingen

  • 6.1

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college na voorafgaand overleg met het Platform Sociale Zekerheid.

  • 6.2

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid 2012, gemeente Leusden.

  • 6.3

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2012.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Leusden in zijn openbare vergadering van 29 maart 2012
mevrouw mr. J.S.Y. Houtman mevrouw drs. A. Vermeulen
griffier voorzitter

ALGEMENE TOELICHTING OP DE VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE SOCIALE ZEKERHEID GEMEENTE LEUSDEN

Met ingang van 1 januari 2004 is de Wet werk en bijstand (WWB) van kracht.

Onder de WWB is de gemeente verplicht om cliëntenparticipatie bij wijze van een verordening te regelen. Bij amendement van 27 augustus 2003 is namelijk bepaald dat de wijze waarop de gemeente personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid van de WWB, of hun vertegenwoordigers betrekt bij de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, in een verordening vastgelegd moet worden.

In deze verordening wordt minstens geregeld de wijze waarop:

  • a.

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • b.

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • c.

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Een en ander is geregeld in artikel 47 WWB

Hiermee wordt bewerkstelligd dat de cliëntenparticipatie in lijn wordt gebracht met de Wet Structuur Uitvoering Werk & Inkomen (SUWI), waarin wordt gesteld dat cliëntenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat.

De cliëntenparticipatie Sociale Zekerheid is in de gemeente Leusden tot uiting gebracht door de voorgenomen instelling van een Platform Sociale Zekerheid. Het Platform heeft het recht structureel te overleggen over de uitvoering van de WWB en beleidsaangelegenheden van de afdeling Sociale zaken. Het Platform kan hierbij gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college van de gemeente Leusden.

De voorzitter van het Platform is daarbij aanspreekpunt voor de gemeente; de wethouder Sociale Zaken en beleidsmedewerker Sociale Zaken zijn aanspreekpunt voor het Platform..

Bij besluit van 23 september 2003 heeft het college ingestemd met de instelling van dit Platform, op de wijze zoals beschreven in de bij dit besluit horende Regeling Platform Sociale Zekerheid. Met deze Regeling wordt voldaan aan de wettelijke vereisten voor de WWB en daarom is deze onveranderd in de onderhavige verordening opgenomen.