Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014 (reinigingsheffingen)

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014 (reinigingsheffingen)

De raad van de gemeente Leusden;

gelezen het voorstel van het college d.d. 5 november 2013, nummer 215885;

gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 2014 (reinigingsheffingen)

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Inleidende bepaling

Krachtens deze verordening worden geheven:

  • a.

    een afvalstoffenheffing;

  • b.

    reinigingsrechten.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder een perceel: een gebouwde onroerende zaak – of een gedeelte daarvan – dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt.

Met een perceel wordt gelijk gesteld: een stacaravan, een woonboot, een woonwagen en een demontabel zomer- of vakantiehuisje, indien gebruikt door een particuliere huishouding.

In deze verordening wordt verstaan onder een bedrijfspand: een gebouwde onroerende zaak of een zelfstandig gebruikt gedeelte ervan – geen perceel zijnde.

HOOFDSTUK II AFVALSTOFFENHEFFING

Artikel 3 Aard van de heffing en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieven wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 Belastingplicht

Belastingplichtig voor de afvalstoffenheffing is degene, die naar omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van

een perceel ten aanzien waarvan de gemeente verplicht is tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen ingevolge artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 6 Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 7 Wijze van heffing

De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belastingplicht bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel driehonderdvijfenzestigste gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belastingbedrag als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle etmalen overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat voor de belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel aanspraak op ontheffing voor zoveel driehonderdvijfenzestigste gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belastingbedrag als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle etmalen overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.

  • 4.

    Het tweede en het derde lid zijn bij een gelijkblijvende maatstaf niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en een ander perceel in gebruik neemt.

  • 5.

    De belasting wordt niet geheven, indien het totale belastingbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, minder dan € 5,00 bedraagt.

  • 6.

    Indien de belastingplicht is beëindigd na de dagtekening van de aanslag, kan de belastingplichtige een aanvraag tot ontheffing indienen bij de ambtenaar belast met de heffing.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moet de belastingaanslag worden betaald in één termijn die vervalt twee maanden na dagtekening van de aanslag.

  • 2.

    Belastingaanslagen waarvan de dagtekening in het desbetreffende belastingjaar ligt en waarvoor de heffingschuldige een machtiging heeft afgegeven om deze af te schrijven door middel van automatische incasso, dienen te worden betaald in zoveel gelijke maandelijkse termijnen als er na de dagtekening van de aanslag nog in het desbetreffende belastingjaar volle danwel gedeeltelijke kalendermaanden resteren, met dien verstande dat het aantal maandelijkse termijnen niet minder dan twee bedraagt. Voor de overige aanslagen geldt onverkort de in lid 1 neergelegde hoofdregel.

  • 3.

    Op het bepaalde in lid 2 van dit artikel geldt als restrictie dat het bedrag per afschrijving op het totaalbedrag van het desbetreffende aanslagbiljet niet minder dan € 5,00 bedraagt.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijn.

HOOFDSTUK III REINIGINGSRECHTEN

Artikel 10 Aard van de heffing en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘reinigingsrechten’ worden rechten geheven zowel voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde genot van diensten en het gebruik van bezittingen, werken en inrichtingen bestaat uit:

    • a.

      het periodiek verwijderen van bedrijfsafval van beperkte omvang of hoeveelheid;

    • b.

      het op aanvraag incidenteel verwijderen van grof huisvuil;

    • c.

      het achterlaten van met huishoudelijk afval gelijk te stellen bedrijfsafval van beperkte omvang en hoeveelheid op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats.

Artikel 11 Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt, bedoeld in artikel 10.

Artikel 12 Maatstaf van heffing en tarief

De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de hoofdstukken 2, 3, 4 en 5 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 13 Belastingjaar

Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 14 Wijze van heffing

  • 1.

    Het recht bedoeld in artikel 10, tweede lid, onderdeel a, wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2.

    De rechten genoemd in artikel 10, tweede lid, onderdelen b. en c., worden geheven door middel van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.

Artikel 15 Ontstaan van de belastingplicht en de heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij het begin van het kalenderjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, zijn de rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel driehonderdvijfenzestigste gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belastingbedrag als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle etmalen overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat voor de rechten bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel aanspraak op ontheffing voor zoveel driehonderdvijfenzestigste gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belastingbedrag als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle etmalen overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn bij een gelijkblijvende maatstaf niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en een ander bedrijfspand in gebruik neemt.

  • 5.

    De rechten als bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel worden niet geheven, indien het totale belastingbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, minder dan € 5,00 bedraagt.

  • 6.

    Indien de belastingplicht is beëindigd na de dagtekening van de aanslag, kan de belastingplichtige een aanvraag tot ontheffing indienen bij de ambtenaar belast met de heffing.

Artikel 16 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moet de belastingaanslag worden betaald in één termijn die vervalt twee maanden na dagtekening van de aanslag.

  • 2.

    Belastingaanslagen waarvan de dagtekening in het desbetreffende heffingsjaar ligt en waarvoor de heffingschuldige een machtiging heeft afgegeven om deze af te schrijven door middel van automatische incasso, dienen te worden betaald in zoveel gelijke maandelijkse termijnen als er na de dagtekening van de aanslag nog in het desbetreffende heffingsjaar volle danwel gedeeltelijke kalendermaanden resteren, met dien verstande dat het aantal maandelijkse termijnen niet minder dan twee bedraagt. Voor de overige aanslagen geldt onverkort de in lid 1 neergelegde hoofdregel.

  • 3.

    Op het bepaalde in lid 2 van dit artikel geldt als restrictie dat het bedrag per afschrijving op het totaalbedrag van het desbetreffende aanslagbiljet niet minder dan € 5,00 bedraagt.

  • 4.

    De rechten moeten worden betaald ingeval de kennisgeving zoals bedoeld in artikel 14, tweede lid:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 5.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 17 Kwijtschelding

Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

HOOFDSTUK IV AANVULLENDE BEPALINGEN

Artikel 18 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de reinigingsheffingen.

Artikel 19 Overgangsbepaling, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Verordening reinigingsheffingen 2013, vastgesteld bij raadsbesluit van 20 december 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening reinigingsheffingen 2014’.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Leusden in zijn openbare vergadering van 12 december 2013,
mevrouw mr. J.S.Y. Houtman mevrouw drs. A. Vermeulen
griffier voorzitter

Tarieventabel behorende bij de ‘Verordening reinigingsheffingen 2014’

Hoofdstuk 1 Tarieven afvalstoffenheffing (huishoudelijk afval)

1.1

De belasting bedraagt per perceel, per jaar € 153,--.

1.2

In afwijking van onderdeel 1.1 bedraagt de belasting per belastingjaar € 122,-- per perceel, indien van het perceel slechts door één persoon gebruik wordt gemaakt op 1 januari van het belastingjaar.

1.3

Voor de toepassing van onderdelen 1.1 en 1.2 is bepalend de situatie op 1 januari van het belastingjaar volgens de basisregistratie personen, tenzij blijkt dat de situatie anders is.

 

 

Hoofdstuk 2 Tarief reinigingsrechten (bedrijfsafval)

2.1

Het recht voor het periodiek verwijderen van bedrijfsafval van beperkte omvang of hoeveelheid bedraagt per belastingjaar € 185,13 per bedrijfspand inclusief 21% btw.

 

 

Hoofdstuk 3 Tarieven bouw-, sloop- en tuinafval en banden van voertuigen

3.

Voor het achterlaten, aanbieden van afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats gelden de volgende tarieven, inclusief 21% btw.

3.1

Bouw- of sloopafval: - per 10 kilogram - per 100 kilogram - per 1000 kilogram

€ 0,87 € 8,70 € 87,00

3.2

Asbest *):

 

3.2.1

tot een oppervlakte van 0,5 m²

gratis

3.2.2

per m², of gedeelte hiervan *) maximaal 5 m² per aanbieding

€ 3,29

 

3.3

Banden van auto’s en motoren **):

3.3.1

autoband, nog bruikbaar voor hergebruik

gratis

3.3.2

autoband beschadigd of gebruikt als afdekmateriaal, per stuk

€ 1,62

3.3.3

autoband inclusief velg, per stuk

€ 3,29

3.3.4

motorband beschadigd of gebruikt als afdekmateriaal, per stuk

€ 1,62

3.3.5

motorband inclusief velg, per stuk **) maximaal 4 stuks per jaar

€ 3,29

 

3.4

Banden van vrachtauto’s en landbouwvoertuigen ***):

3.4.1

vrachtautoband, diameter > dan 1 meter, per stuk

€ 35,50

3.4.2

vrachtautoband, diameter maximaal 1 meter, per stuk

€ 24,50

3.4.3

landbouwvoertuigband, diameter > dan 1m, per stuk

€ 44,20

3.4.4

landbouwvoertuigband, diameter maximaal 1 meter, per stuk ***) maximaal 1 stuks per jaar

€ 24,55

3.5

Banden van fietsen en bromfietsen, per stuk:

€ 0,50

3.6

Bedrijfsmatig tuinafval (hoveniers):

 

3.6.1

tuinafval composteerbaar, per 1000 kilogram of gedeelte daarvan

€ 86,25

3.6.2

tuinafval niet composteerbaar, per 1000 kilogram of gedeelte daarvan

€ 100,30

Hoofdstuk 4 Tarieven ophalen grof huishoudelijk afval

4.1

Het tarief voor het ophalen van grofvuil bedraagt:

 

 

- voor een kwart m³

€ 10,10

 

- voor een halve m³

€ 15,15

 

- voor drie kwart m³

€ 20,20

 

- voor één m³

€ 25,25

Hoofdstuk 5 Overige tarieven

5.1

Het tarief bedraagt bij weging voor derden inclusief 21% btw

€ 6,70

5.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een nieuwe afvalpas

€ 15,15

5.3

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van een extra container bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval (gft):

 

 

- per container van 25 liter

€ 23,15

 

- per container van 140 liter

€ 34,80

5.4

Het tarief bedraagt voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht in gebruik hebben van een extra gft-container:

 

 

- per container van 25 liter

€ 38,60

 

- per container van 140 liter

€ 53,00

5.5

Bij retournering van een beschikbaar gestelde extra gft-container vindt teruggaaf plaats van de bij onderdeel 5.3 geheven rechten.