Regeling vervallen per 15-07-2010

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Geldend van 25-03-2010 t/m 14-07-2010 met terugwerkende kracht vanaf 18-02-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Leusden;

gelezen het voorstel van het college d.d. 10 november 2009, nummer 2009-12312;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘kwartaal’: een aaneengesloten periode van drie maanden;

  • e.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • f.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    de afgifte van verklaringen van onvermogen;

  • b.

    de afgifte van attestatiën de vita benodigd voor de uitbetaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen door een publiekrechtelijk of tot dat doel ingestelde fondsen;

  • c.

    verzoeken om ontheffing, vrijstelling of teruggaaf van plaatselijke belastingen;

  • d.

    diensten waarvan de kosten krachtens artikel 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De rechten worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De rechten worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de rechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van rechten ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2009” vastgesteld bij raadsbesluit van 18 december 2008 wordt ingetrokken, met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing. Zij blijft van toepassing op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in het voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2010”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente

Leusden in zijn openbare vergadering van 17 december 2009,

ir. T. Rolle mevrouw drs. A. Vermeulen

griffier voorzitter van de Raad

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2010 tarief 2010

TITEL 1 DIENSTVERLENINGEN

Hoofdstuk 1 ALGEMENE DIENSTVERLENINGEN

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

 1.1

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vervaardigen en afgeven van:

 

1.1.1

Gewaarmerkte afschriften of uittreksels van stukken, voor zover daarvoor niet elders in de tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina of gedeelte daarvan

€ 5,00

1.1.2

Fotokopieën van een beleidsnota of -notitie, overige stukken, kaarten, bouw- en constructietekeningen voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, door middel van fotokopie, per exemplaar:

 

 

1. A-4 afmeting 21 x 29,7 cm € 0,30

 

 

2. A-3 afmeting 29,7 x 42 cm € 0,40

 

 

3. A-2 afmeting 42 x 59,4 cm € 2,50

 

 

4. A-1 afmeting 59,4 x 84,1 cm € 3,10

 

 

5. A-0 afmeting 84,1 x 118,9cm € 3,15

 

 

en voor zover van toepassing te vermeerderen met voor verleende hulp voor raadpleging van het gemeentearchief per kwartier of gedeelte daarvan

€ 15,40

 

Aan de aanvrager wordt, voordat het bepaalde met betrekking tot de de raadpleging van het gemeentearchief wordt toegepast, medegedeeld of deze bepaling van toepassing is.

 

1.1.3

Een beschikking op een aanvraag, een vergunning of een ontheffing, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 16,60

1.1.4

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina of gedeelte daarvan

€ 16,60

1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

 

RAADSTUKKEN

 

1.3

Het tarief bedraagt:

 

1.3.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverstrekken van:

 

1.3.1.1

een agenda met de daarbij behorende stukken (inclusief notulen) voor de Avond van Leusden (exclusief begrotingsstukken), indien deze stukken:

 

1.3.1.2

bij het gemeentehuis worden opgehaald

€ 8,40

1.3.1.3

per post worden verzonden

€ 13,10

1.3.2

 voor het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.3.2.1

op de agenda met de daarbij behorende stukken (inclusief notulen) voor de Avond van Leusden (exclusief begrotingsstukken), indien deze stukken:

 

1.3.2.1.1

bij het gemeentehuis worden afgehaald

€ 51,10

1.3.2.1.2

per post worden verzonden

€ 79,35

1.3.2.2

indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar naar tijdsgelang vastgesteld

 

 

OVERIGE GEMEENTELIJKE BESTUURSSTUKKEN

 

1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.4.1

een bestemmingsplan bestaande uit:

 

1.4.1.1

ongekleurde kaarten met voorschriften en toelichting

€ 31,90

1.4.1.2

gekleurde kaarten met voorschriften en toelichting

€ 55,50

1.4.1.3

in afwijking van artikel 1.4.1.2 bedraagt het tarief van de kaarten bestemmingsplan buitengebied met voorschriften en toelichting

€ 117,60

Hoofdstuk 2 DIENSTVERLENINGEN AFDELING INFORMATIEVOORZIENING, AUTOMATISERING EN FACILITAIRE ZAKEN GEMEENTEARCHIEF

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

2.1

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door of met bijstand van een ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan

€ 15,40

Hoofdstuk 3 DIENSTVERLENINGEN AFDELING PUBLIEKSZAKEN

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

 

BURGERLIJKE STAND:

 

 

HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP

 

3.1

Het tarief bedraagt:

 

3.1.1

voor het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap, exclusief de verstrekking van een trouwboekje/partnerschapsboekje:

 

3.1.1.1

op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van maandag om 9.30 en 10.00 uur

€ 188,30

3.1.1.2

op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur, niet zijnde een algemeen erkende feestdag

€ 395,80

3.1.1.3

op maandag om 9.30 en 10.00 uur, niet zijnde een algemeen erkende feestdag

€ 0,00

3.1.2

 voor het houden van een toespraak door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap als bedoeld onder 3.1.1.3

 € 72,95

3.1.3

 voor het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap op een andere locatie dan het gemeentehuis aan 't Erf 1, als vermeerdering op het recht dat wordt geheven op grond van artikel 3.1.1

  € 394,80

3.1.4

 voor het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap buiten het gemeentehuis overeenkomstig artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek (Boek 1)

 € 213,70

3.1.5

 indien het huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt voltrokken door een voor deze gelegenheid eenmalig benoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

€ 404,30

3.1.6

 voor het verstrekken van een trouwboekje/partnerschapsboekje of een duplicaat hiervan

€ 13,35

3.1.7

 voor het ter beschikking stellen van gemeente-ambtenaren als getuige bij het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap, per ter beschikking gestelde gemeente-ambtenaar

€ 22,55

3.1.8

 voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, op werkdagen van maandag tot en met vrijdag 3.1.8.1 indien de omzetting wordt uitgevoerd met een ceremonie welke gelijk is aan het voltrekken van een huwelijk of het sluiten van een geregistreerd partnerschap

€ 188,30

3.1.8.2

 indien de omzetting wordt uitgevoerd zonder ceremonie als bedoeld onder 3.1.8.1

€ 65,55

 

NASPORINGEN

 

3.2

 Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van een nasporing of het verstrekken van een inlichting uit de registers van de burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving wordt verlangd, per kwartier of gedeelte daarvan

€ 11,55

 

VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS

 

3.3

 Voor de toepassing van dit onderdeel wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd, dan wel één of meer gegevens omtrent een persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

3.4

 Het tarief bedraagt:

 

3.4.1

 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

€ 11,50

3.4.2

 voor het afsluiten van een abonnement tot het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar

 

 

- van 0 tot 25 verstrekkingen

€ 108,00

 

- van 25 tot 100 verstrekkingen

€ 300,00

 

- van 100 tot 200 verstrekkingen

€ 466,70

 

- voor elk volgend honderdtal

€ 166,30

3.5

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 11,50

3.6

 Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een afschrift van de persoonslijst

€ 11,50

3.7

 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 11,55

3.8

 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,25

 

REISDOCUMENTEN

 

3.9

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.9.1

 het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

 € 50,90

3.9.2

 het verstrekken van een nationaal paspoort dat een groter aantal bladzijden bevat dan een paspoort als bedoeld onder 3.9.1 (zakenpaspoort)

 € 56,90

3.9.3

 het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb.468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 € 50,90

3.9.4

 het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld onder 3.9.1, 3.9.2 en 3.9.3

 € 8,95

3.9.5

 het bijschrijven van aanvullingen of het aanbrengen van wijzigingen in een paspoort, anders dan bedoeld onder 3.9.4

 € 20,90

3.10

De verschuldigde leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.10.1

het verrichten van extra werkzaamheden om de afgifte van een reisdocument, inclusief bijschrijving van kinderen, te bespoedigen

€ 41,00

3.10.2

het verrichten van extra werkzaamheden om het bijschrijven van een kind in het reisdocument te bespoedigen, per bijschrijvingssticker

€ 19,50

3.10.3

indien een eerder verstrekt reisdocument wordt vermist, wordt het hiervoor onder 3.9.1 tot en met 3.9.5 vermelde tarief verhoogd met

€ 29,80

 

IDENTITEITSKAART

 

3.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart 3.11.1 aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

€ 8,95

3.11.2

aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

€ 42,85

3.11.2

indien een eerder verstrekte identiteitskaart wordt vermist, wordt het hiervoor onder 3.11.1 en 3.11.2 vermelde tarief verhoogd met

€ 29,80

 

RIJBEWIJZEN

 

3.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 28,60

3.12.2

bij een spoedlevering wordt het hiervoor onder 3.12.1 vermelde tarief verhoogd met

€ 30,00

3.12.3

indien een eerder verstrekt rijbewijs wordt vermist, wordt het hiervoor onder 3.12.1 vermelde tarief verhoogd met

€ 29,80

 

LEGALISATIE EN OVERIGE VERKLARINGEN

 

3.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.13.1

de legalisatie van een handtekening of waarmerking van een stuk

€ 3,65

3.13.2

het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,15

3.13.3

overige verklaringen, in het bijzonder belang van de aanvrager

€ 11,50

 

PARKEERVERGUNNING

 

3.14

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een vergunning of een ontheffing op grond van de parkeerverordening 1998

€ 16,60

Hoofdstuk 4 DIENSTVERLENINGEN AFDELING ALGEMENE & JURIDISCHE ZAKEN

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

 

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)

 

4.1

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

ALGEMEEN

 

4.1.1

 een vergunning of aanvulling/wijziging op een verleende vergunning op verzoek van de aanvrager, ontheffing, kennisgeving of vrijstelling van enigerlei bepaling van de Algemene Plaatselijke Verordening voor zover niet al onder een ander nummer van deze tabel genoemd

 € 25,25

 

STANDPLAATSVERGUNNING

 

4.1.2

 een vergunning voor een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:15 van de APV, geldig voor:

 

4.1.2.1

 minder dan drie aaneengesloten dagen

 € 25,25

4.1.2.2

 drie dagen of meer, doch minder dan twaalf aaneengesloten dagen

 € 38,25

4.1.2.3

 twaalf aaneengesloten dagen of meer, doch niet langer dan één jaar

 € 64,00

 

OVERIGE BIJZONDERE WETTEN

 

 

WINKELTIJDENWET

 

4.2

  Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

4.2.1

 een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (stb.1996,182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (stb. 1996, 183)

 € 25,25

 

 

 

 

 WET OP DE KANSSPELEN

 

4.3

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

4.3.1

 een vergunning bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning e.d.)

 € 25,25

4.3.2

 een vergunning bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

 € 25,25

4.3.3

 een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen en artikel 2:29 en 2:30 van de APV (speelautomaten):

 

4.3.3.1

 voor een periode van twaalf maanden, voor één speelautomaat

 € 56,50

4.3.3.2

 voor een periode van twaalf maanden, voor twee speelautomaten

 

4.3.3.2.1

 voor de eerste speelautomaat

 € 56,50

4.3.3.2.2

 voor de tweede speelautomaat

  € 34,00

4.3.3.3

 Het bepaalde in artikel 4.3.3.1 en artikel 4.3.3.2 is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden, met dien verstande dat de onder 4.3.3.1 en 4.3.3.2 bedoelde bedragen naar evenredigheid van de looptijd van de vergunning verlaagd worden.

 

 

 LUCHTVAARTWETGEVING

 

4.5

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

4.5.1

 een verklaring van geen bezwaar voor het doen opstijgen van een heteluchtballon of een hefschroefvliegtuig zoals bedoeld in het besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen:

 

 

 voor 1 dag

 € 25,25

 

 voor meerdere aaneengesloten dagen

 € 38,25

Hoofdstuk 5 DIENSTVERLENINGEN AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

 

BOUWKOSTEN

 

5.1

 Voor het beoordelen en vaststellen van de bouwkosten wordt onder meer gebruik gemaakt van het Taxarom programma, uitgegeven door Elsevier Bedrijfsvoering B.V.

 

 

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

 

BOUWVERGUNNINGEN

 

5.2

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

5.2.1

 een beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend:

 € 50,00

 

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

5.2.2

 een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

5.2.2.1

 minder dan € 2.500

 € 46,00

 

 5.2.2.2 € 2.500 of meer, doch minder dan € 5.000

 € 108,00

 

 5.2.2.3 € 5.000 of meer,

 € 108,--

 

vermeerderd met 1,02% van de bouwkosten, waarmede het bedrag van € 5.000 wordt overschreden.

 

5.2.3

 een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

5.2.3.1

 minder dan € 2.500

 € 82,00

5.2.3.2

 € 2.500 of meer, doch minder dan € 5.000

 € 197,00

5.2.3.3

 € 5.000 of meer, doch minder dan € 10.000.000:

 € 197

 

vermeerderd met 1,83% van de bouwkosten waarmede het bedrag van € 5.000 wordt overschreden.

 

5.2.3.4

 € 10.000.000 of meer,

 € 183.105

 

vermeerderd met 1,76% waarmee het bedrag van € 10.000.000 wordt overschreden

 

5.2.4

 een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

5.2.4.1

 minder dan € 5.000

 € 40,00

5.2.4.2

 € 5.000 of meer, doch minder dan € 10.000.000: 20% van het overeenkomstig onderdeel 5.2.3.3 berekende bedrag

 

5.2.4.3

 € 10.000.000 of meer: 20% van het overeenkomstig onderdeel 5.2.3.4 berekende bedrag

 

5.2.5

 een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

 

 

 een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.4 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 50,-- is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

 

5.2.6

 een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, indien de bouwkosten bedragen:

 

5.2.6.1

 minder dan € 5.000

 € 157,00

5.2.6.2

 € 5.000 of meer, doch minder dan € 10.000.000: 80% van het overeenkomstig onderdeel 5.2.3.3 berekende bedrag

 

5.2.6.3

 € 10.000.000 of meer: 80% van het overeenkomstig onderdeel 5.2.3.4 berekende bedrag

 

5.2.7

 De onder 5.2.2, 5.2.3, 5.2.4 en 5.2.6 berekende leges worden naar beneden afgerond op een veelvoud van € 1,00.

 

 

VERHOGINGEN O.G.V. DE WET RUIMTELIJKE ORDENING

 

5.3.1

 Projectbesluit / buiten toepassingverklaring

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met: indien de bouwkosten bedragen:

 

 

minder dan € 5.000

 € 495,90

 

€ 5.000 of meer, doch minder dan € 50.000

 € 595,90

 

€ 50.000 of meer, doch minder dan € 200.000

 € 793,80

 

€ 200.000 of meer, doch minder dan € 500.000

 € 1092,00

 

€ 500.000 of meer

 € 1514,00

5.3.2 Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

 

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a. of c. 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid, onder a. van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:

 

 

indien de bouwkosten bedragen:

 

 

minder dan € 2.500

 € 30,30

 

€ 2.500 of meer, doch minder dan € 5.000

 € 77,00

 

€ 5.000 of meer

 € 139,10

5.3.3 Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met:

 

 

indien de bouwkosten bedragen:

 

 

minder dan € 5.000

 € 495,90

 

€ 5.000 of meer, doch minder dan € 50.000

 € 595,90

 

€ 50.000 of meer, doch minder dan € 200.000

 € 793,80

 

€ 200.000 of meer, doch minder dan € 500.000

 € 1092,00

 

€ 500.000 of meer

 € 1514,00

5.3.4 Ontheffing of toetsing exploitatieplan

 

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

 

5.3.4.1

 een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met

 € 139,10

5.3.4.2

 artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

 € 139,10

 

VERHOGING I.V.M. STEDENBOUWKUNDIG ADVIES

 

5.4

Indien een stedenbouwkundig advies dient te worden ingewonnen ten behoeve van de beoordeling van:

 

 

- een schetsplan als bedoeld onder 5.2.1, of

 

 

- een bouwplan waarvoor een vergunning alleen zal kunnen worden verleend met toepassing van de Wet ruimtelijke ordening wordt het overeenkomstig 5.2.1 of 5.3 geheven recht verhoogd met:

 € 423,00

 

OVERSCHRIJVING BOUWVERGUNNING

 

5.5

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning, als bedoeld in artikel 10.3 van de bouwverordening

 € 23,10

 

PUBLICATIE

 

5.6

 Indien voor het verlenen van een bouwvergunning of het bevestigen van een melding publicatie van het bouwplan heeft plaatsgevonden in verband met toepassing van een vrijstellingsbepaling, wijzigingsbevoegdheid of anticipatiebevoegdheid uit of op grond van de Wet ruimtelijke ordening of Woningwet worden de overeenkomstig 5.2 en 5.3 genoemde rechten als volgt verhoogd:

 

5.6.1

 bij publicatie in een plaatselijke krant

 € 14,75

5.6.2

 bij publicatie in de Staatscourant

 € 523,00

5.7

 Indien voor de beoordeling van het ingediende bouwplan of een aanvraag om een (licht)reclamevergunning het advies wordt ingewonnen van de commissie van deskundigen voor de welstand worden de onder 5.2, 5.3 en 5.6 genoemde rechten verhoogd met:

 

 

indien de bouwkosten bedragen:

 

5.7.1

 minder dan € 5.000

 € 0,00

5.7.2

 € 5.000 of meer, doch minder dan € 225.000:

  € 11,00

 

 vermeerderd met € 1,92 per € 1.000 bouwkosten (of een gedeelte ervan)

 

5.7.3

 € 225.000 of meer, doch minder dan € 450.000:

 € 443,00

 

 vermeerderd met € 1,10 per € 1.000 bouwkosten (of een gedeelte ervan), waarmee het bedrag van € 225.000 wordt overschreden

 

5.7.4

 €  450.000 of meer,

 € 690,00

 

vermeerderd met € 0,22 per € 1.000 bouwkosten (of een gedeelte ervan), waarmee het bedrag van € 450.000 wordt overschreden

 

 

 

 

5.7.5

 De leges worden naar beneden afgerond op een veelvoud van € 1,00

 

5.7.6

 Indien van de commissie van deskundigen voor de welstand het advies wordt ingewonnen voor een principe-aanvraag, bedraagt het tarief

 € 52,00

 

TERUGGAAF

 

5.8.1

 Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor al een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 met dien verstande dat zij niet minder dan € 25,-- zullen bedragen.

 

 

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

 

5.8.2.1

 Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 6 maanden na verlening van de vergunning, wordt teruggaaf van 25% van de geheven gemeentelijke leges verleend.

 

 

Teruggaaf wordt alleen verleend indien de verleende vergunning binnen 6 maanden na verlening schriftelijk wordt ingetrokken.

 

5.8.2.2

 Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 50% van de geheven gemeentelijke leges verleend.

 

5.8.2.3

 Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

 

 

AANLEGVERGUNNING

 

5.8.2.4

Onder de geheven leges, zoals bedoeld in 5.8.2.1, 5.8.2.2 en 5.8.2.3 wordt verstaan de gemeentelijke leges zoals berekend volgens de tarieven in hoofdstuk 5 van deze tarieventabel. Er wordt geen teruggaaf verleend van de leges die verschuldigd zijn op grond van 5.4, 5.6 en 5.7.

 

5.9

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning), wanneer de kosten bedragen:

 

 

 5.9.1 minder dan € 500

 € 21,70

 

 5.9.2 € 500 of meer, doch minder dan € 2.500

 € 42,50

 

 5.9.3 € 2.500 of meer, doch minder dan € 5.000

 € 63,20

 

 5.9.4 € 5.000 of meer

 € 125,70

 

BOUWVEILIGHEIDSPLAN

 

5.10

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

5.10.1

 het beoordelen van de aanvraag indien deze betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een bouwveiligheidsplan als bedoeld in artikel 2.1.6 eerste lid, onderdeel h van de bouwverordening door de aanvrager ingediend moet worden

 € 155,20

 

BODEMGESTELDHEIDSONDERZOEK

 

5.11

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

5.11.1

 het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 1.2.6 onder e van de bijlage behorende bij het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning

 € 49,85

 

OVERIGE

 

5.12

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van vergunningen en dergelijke ingevolge de bouwverordening, het afgeven van vergunningen, ontheffingen en andere beschikkingen op grond van het bepaalde in de bouwverordening, welke niet met name in de tarievenlijst zijn genoemd

 € 23,10

 

SLOOP- /ASBESTVERGUNNING

 

5.13

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

5.13.1

 een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwverordening indien de inhoud van het bouwwerk bedraagt:

 

 

0 m3 t/m 100 m3

 € 77,55

 

101 m3 t/m 500 m3

 € 116,50

 

groter dan 500 m3

 € 158,50

 5.13.2

 een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening

 € 72,25

 5.13.3

 een aanvraag voor een asbestvergunning als bedoeld in artikel 8.1.2 van de bouwverordening indien de hoeveelheid m2 af te voeren asbest bedraagt:

 

 

0 m2 t/m 100 m2

 € 72,25

 

101 m2 t/m 500 m2

 € 144,50

 

meer dan 500 m2

 € 216,80

5.14

 Het tarief bedraagt voor het publiceren van een aanvraag van een vergunning op grond van de wet Milieubeheer

 € 14,75

 

GEO-INFORMATIE

 

5.15

 Het tarief bedraagt voor het raadplegen, ongeacht het resultaat, van de bij het gemeentelijk kadaster berustende stukken door of met bijstand van een ambtenaar, per kwartier of een gedeelte daarvan

 € 15,40

5.16

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 5.16.1 tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

5.16.1.1

 gemeentelijke gebouwgegevens uit de gemeentelijke basisregistratie gebouwen als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisadministratie adressen en gebouwen

 € 0,75

5.16.1.2

 het gemeentelijk adressenbestand of delen daarvan, per adres

 € 0,50

5.16.1.3

 het gemeentelijk adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

 € 0,50

5.16.1.4

 het gemeentelijk beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

 € 10,50

5.16.2

 tot het verstrekken van een kopie van de grootschalige basiskaart per exemplaar

 

 

1. A-4 afmeting

 € 9,40

 

2. A-3 afmeting

 € 16,25

Hoofdstuk 6 DIENSTVERLENINGEN AFDELING RUIMTELIJK BEHEER

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

 

UITWEGVERGUNNING

 

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

6.1.1

afgifte van een uitwegvergunning c.q. een in/uitritvergunning

€ 64,20

 

VERKEER EN VERVOER

 

6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

6.2.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 32,00

6.2.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994, 450)

€ 36,90

 

KAPVERGUNNING

 

6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een kapvergunning als bedoeld in artikel 2 van de bomenverordening

€ 12,60

 

TELECOMMUNICATIEWET

 

6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid van de Telecommunicatiewet

€ 639,10

6.4.1

Indien het werkzaamheden betreft die plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,03

6.5

Het in 6.4 genoemde bedrag wordt:

 

6.5.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 64,50

6.5.2

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 36,10

6.5.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

6.6

Indien een begroting als bedoeld in 6.5.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

6.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het aanleggen, verleggen of onderhouden van kabels en leidingen als bedoeld in de Leidingenverordening en de Telecommunicatieverordening van de gemeente Leusden

€ 639,10

Hoofdstuk 7 DIENSTVERLENINGEN BRANDWEER

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 93,90

 

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een bruto vloeroppervlakte tussen:

 

 

0 t/m 999 m2

€ 401,90

 

1.000 t/m 4.999 m2

€ 715,00

 

5.000 t/m 9.999 m2

€ 1339,00

 

10.000 t/m 19.999m2

€ 1990,00

 

20.000 t/m 34.999m2

€ 2585,00

 

35.000 t/m 49.999m2

€ 4017,00

 

50.000m2 of meer, € 4.017,00 + € 0,05 per m2 meer

 

TITEL 2 DIENSTVERLENINGEN VALLEND ONDER DE REIKWIJDTE VAN DE EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1 HORECA

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

 1.1

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 1.1.1

 een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank en Horecawet

 € 255,00

 1.1.2

 een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank en Horecawet specifiek in verband met het aantreden van nieuwe leidinggevenden, niet zijnde ondernemers of bestuursleden

 € 25,25

 1.1.3

 een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank en Horecawet

 € 25,25

 1.1.4

 een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank en Horecawet

 € 25,25

 1.2

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning zoals bedoeld in artikel 2:18 van de APV

 

 1.2.1

 voor inrichtingen die vallen onder de Drank- en Horecawet

€ 120,80

 1.2.2

 voor inrichtingen die niet vallen onder de Drank- en Horecawet

€ 201,00

 1.2.3

 het tarief genoemd in artikel 1.2.1 en artikel 1.2.2 wordt verhoogd indien gelijktijdig bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning een terras omvat

€ 44,50

 1.2.4

 het tarief genoemd in artikel 1.2.1 en artikel 1.2.2 wordt verhoogd indien gelijktijdig bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning een afwijking van het sluitingsuur omvat

 € 44,50

 1.2.5

 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een exploitatievergunning ten behoeve van:

 

 

 1.2.5.1 een terras

 € 44,50

 1.2.5.2

 afwijking van het sluitingsuur

 € 44,50

1.2.5.3

het aantreden van nieuwe leidinggevenden, niet zijnde ondernemers of bestuursleden

€ 25,25

Hoofdstuk 2 PROSTITUTIEBEDRIJVEN

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

2.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

2.2.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de APV

 

2.2.1.1

voor een seksinrichting

€ 522,00

2.2.1.2

voor een escortbedrijf

€ 522,00

2.2.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:14 van de APV

€ 129,80

Hoofdstuk 3 EVENEMENTEN

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:15 van de APV, indien het betreft:

 

3.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel, geldig voor:

 

3.1.1.1

één dag

€ 138,10

3.1.1.2

twee of meer aaneengesloten dagen

€ 172,10

3.1.2

een herdenkingsplechtigheid

€ 25,25

3.1.3

een braderie

€ 44,50

3.1.4

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg

€ 25,25

3.1.5

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg

€ 138,10

3.1.6

en klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:15, tweede lid, van de APV

€ 25,25

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:18 van de APV

€ 25,25

Hoofdstuk 4 BRANDBEVEILIGINGSVERORDENING

NUMMER

OMSCHRIJVING

TARIEF 2010

4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening

€ 146,40

Tarieventabel van de Legesverordening 2010 van de gemeente Leusden behorende bij het raadsbesluit d.d. 17 december 2009, nummer 2009-12312

ir. T. Rolle mevrouw drs. A. Vermeulen

griffier voorzitter van de Raad