Regeling vervallen per 01-01-2013

Regeling Dorpsraad Achterveld en Stoutenburg 2005

Geldend van 17-05-2005 t/m 31-12-2012

Intitulé

Regeling Dorpsraad Achterveld en Stoutenburg 2005

Het college van Leusden,

Overwegende dat de Regeling Overlegorgaan Dorpsraad Achterveld en Stoutenburg op enkele punten aangepast en gewijzigd dient te worden;

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

Besluiten

de hierna volgende Regeling Dorpsraad Achterveld en Stoutenburg 2005 vast te stellen.

Artikel 1. Begrippen

In deze Regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Dorpsraad: het adviescollege gevormd door inwoners van de dorpskernen Achterveld en Stoutenburg in de gemeente Leusden, zoals bedoeld in art 84 gemeentewet;

  • -

    Dorpsgemeenschap: de dorpsgemeenschappen Achterveld en Stoutenburg;

  • -

    Werkgebied: de geografische beschrijving van de dorpsgemeenschap waarbinnen de Dorpsraad actief is.

Artikel 2 Taak

  • 1.

    De Dorpsraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle aangelegenheden het algemeen belang van de dorpsgemeenschap betreffende.

  • 2.

    In het bijzonder bestaat de taak van de Dorpsraad uit het signaleren van ontwikkelingen binnen en het behartigen van de algemene belangen van de dorpsgemeenschap, het vervullen van een klankbordfunctie voor het college, alsmede het structureren van de communicatie tussen het college en de dorpsgemeenschap.

  • 3.

    De Dorpsraad stelt daartoe alles in het werk om de bewoners van de dorpsgemeenschap te informeren en zonodig te betrekken bij de werkzaamheden van de Dorpsraad.

  • 4.

    Het werkgebied van de Dorpsraad wordt nader aangegeven op een bij dit besluit behorende kaart.

Artikel 3 Advisering

  • 1.

    Een advies van de Dorpsraad kan gaan over:

    • -

      de wijze waarop de gemeente het best met de dorpsgemeenschap kan communiceren;

    • -

      de inhoud van aan de orde zijnde beleidsvoornemens de dorpsgemeenschap betreffende;

    • -

      overige onderwerpen welke de Dorpsraad van belang acht.

  • 2.

    Het college informeert de Dorpsraad tijdig omtrent voorgenomen wijzigingen of vaststelling van (nieuwe) bestemmingsplannen, dan wel andere beleidsvoornemens die betrekking hebben op het werkgebied van de Dorpsraad.

  • 3.

    Adviesaanvragen door het college worden in beginsel schriftelijk bij de Dorpsraad ingediend. De Dorpsraad adviseert binnen een nader met het college overeengekomen termijn.

  • 4.

    Het college verschaft de Dorpsraad op haar verzoek alle inlichtingen die zij voor advisering redelijkerwijs nodig kan hebben. Het college bepaalt of niet-openbare gegevens aan de Dorpsraad worden verstrekt.

  • 5.

    Coördinatie Wijkbeheer voorziet zonodig in ambtelijke ondersteuning.

  • 6.

    Het college zendt, voorafgaand aan raad- of commissievergaderingen, de stukken aan de Dorpsraad, indien deze stukken betrekking hebben op of van belang zijn voor de dorpsgemeenschap.

  • 7.

    De advisering door de Dorpsraad vervangt niet de overige reguliere vormen van raadpleging welke door of krachtens de wet aan het college zijn opgedragen.

  • 8.

    Indien het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de Dorpsraad, wordt dit in het voorstel vermeld, waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van het advies is afgeweken.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de Dorpsraad zijn openbaar, tenzij over personen wordt beraadslaagd of de meerderheid van de Dorpsraad een besloten vergadering wenst.

  • 2.

    Besluiten worden altijd in het openbaar genomen. Besluiten worden schriftelijk vastgelegd.

  • 3.

    De agenda’s van de vergaderingen worden tezamen met de goedgekeurde verslagen op een daarvoor bestemde plaats opgehangen en/of via het internet bekend gemaakt.

  • 4.

    De Dorpsraad stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen vast. Het reglement van orde wordt ter kennisname aan het college gezonden. Het reglement maakt deel uit van het huishoudelijk reglement zoals bedoeld in art. 9.

  • 5.

    In het reglement van orde wordt in ieder geval geregeld:

    • -

      het aantal vergaderingen per jaar;

    • -

      het aantal overlegbijeenkomsten met de dorpsgemeenschappen;

    • -

      de werkwijze tijdens vergaderingen;

    • -

      wijze van verslaglegging;

    • -

      de besluitvorming tijdens vergaderingen.

Artikel 5 Overleg met het college

  • 1.

    Twee maal per jaar, bij voorkeur in de maanden april en oktober, vindt op uitnodiging van het college overleg plaats met de Dorpsraad. Dit overleg is openbaar.

  • 2.

    Tijdens dit overleg wordt enerzijds gesproken over gemeentelijke beleidsvoornemens met betrekking tot de dorpsgemeenschap en anderzijds over de voortgang van zaken het algemeen belang van de dorpsgemeenschap betreffende.

  • 3.

    Verslagen van dit overleg worden door de Dorpsraad toegezonden aan de leden van de Dorpsraad en aan de griffie van de gemeenteraad.

  • 4.

    Het college publiceert tenminste 14 dagen van tevoren de data van het overleg op de gemeentelijke informatiepagina in het huis-aan-huis blad.

  • 5.

    De Dorpsraad voert tevens overleg met door het college daartoe aangewezen instanties en ambtenaren indien dit het algemeen belang van de dorpsgemeenschap dient.

Artikel 6 Samenstelling en vertegenwoordiging

  • 1.

    De Dorpsraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste twaalf leden.

  • 2.

    De leden van de Dorpsraad zijn woonachtig in het werkgebied zoals omschreven in artikel 2, lid 4.

  • 3.

    Geen lid van de Dorpsraad kunnen zijn:

    • -

      de leden van het college en de secretaris van de gemeente Leusden;

    • -

      ambtenaren van de gemeente Leusden;

  • 4.

    De Dorpsraad kiest uit haar midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

  • 5.

    De voorzitter vertegenwoordigt de Dorpsraad, te samen met een van de andere leden van de Dorpsraad, in zaken die de Dorpsraad en haar functioneren in algemene zin betreffen.

Artikel 7 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de Dorpsraad worden benoemd door het college op voordracht van de Dorpsraad.

  • 2.

    De leden worden voor een periode van vier jaar benoemd. Aftredende leden zijn eenmaal herbenoembaar.

  • 3.

    Voor de voordracht wordt een kandidatenlijst opgesteld. De inwoners van de dorpsgemeenschap kunnen zich voor plaatsing op de kandidatenlijst melden bij de Dorpsraad. De Dorpsraad neemt hiertoe het initiatief.

  • 4.

    De leden van de Dorpsraad zijn niet gelijktijdig aftredend. Zij stellen een rooster van aftreden op, dat de continuïteit in de Dorpsraad waarborgt.

Artikel 8 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1.

    De leden van de Dorpsraad kunnen altijd hun ontslag nemen. Zij dienen daartoe een verzoek in bij het college.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de Dorpsraad eindigt bovendien door:

    • -

      overlijden;

    • -

      door ontslag door het college, nadat daartoe door de Dorpsraad een verzoek is ingediend. Een zodanig verzoek moet ondersteund worden door de meerderheid van het aantal zitting hebbende Dorpsraadsleden;

    • -

      door vertrek uit het werkgebied van de Dorpsraad.

  • 3.

    Bij een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de voordracht door het college in de betreffende vacature voorzien, waarbij het bepaalde van artikel 6 en artikel 7 onverkort van toepassing is.

Artikel 9 Huishoudelijk Reglement

  • 1.

    De Dorpsraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin zij nadere regels vastlegt met betrekking tot haar functioneren en samenstelling.

  • 2.

    In dit reglement wordt in ieder geval nader geregeld :

    • -

      de vergaderorde, zoals bedoeld in art. 4.

    • -

      de taken en bevoegdheden van de voorzitter, de secretaris, de penningmeester en de overige leden, voor zover niet in deze Regeling opgenomen.

    • -

      de totstandkoming van de kandidatenlijst voor de voordracht genoemd in art. 6 lid 1;

  • 3.

    Het reglement wordt ter kennisname gezonden aan het college.

Artikel 10 Financiën

  • 1.

    De Dorpsraad ontvangt jaarlijks een vast bedrag per geregistreerd adres in de Gemeentelijke Basisadministratie binnen het werkgebied van de Dorpsraad.

  • 2.

    De hoogte van dit bedrag wordt jaarlijks door de gemeenteraad in haar begroting vastgesteld.

  • 3.

    Van dit bedrag worden de kosten betaald die de Dorpsraad maakt om uitvoering te kunnen geven aan haar taak.

Artikel 11 Begroting en jaarverslag

  • 1.

    De penningmeester stelt jaarlijks een begroting op voor het komende kalenderjaar. Deze begroting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Dorpsraad.

  • 2.

    De goedgekeurde begroting wordt ter kennisneming aan het college gezonden

  • 3.

    In het eerste kwartaal van het nieuwe kalender jaar stelt de penningmeester het overzicht van inkomsten en uitgaven op. Het jaarverslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Dorpsraad.

  • 4.

    Het goedgekeurde jaarverslag wordt ter kennisneming aan het college gezonden.

Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden

In situaties waarin deze Regeling niet voorziet beslist het college na overleg met de Dorpsraad.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Regeling overlegorgaan Dorpsraad Achterveld en Stoutenburg wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze Regeling treedt in werking met ingang van 17 mei 2005.

  • 3.

    Deze Regeling wordt aangehaald als: de Regeling Dorpsraad Achterveld en Stoutenburg 2005.

Ondertekening

Aldus besloten door het college van Leusden in haar vergadering van 26 april 2005
De secretaris de burgemeester
Mr. M.N.J. Broers drs. C.J.G.M. de Vet