Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR640802
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR640802/1
Regeling vervallen per 01-10-2020
GEDOOGBELEID TIJDELIJKE UITBREIDING TERRASSEN LEUSDEN
Geldend van 01-06-2020 t/m 30-09-2020
Intitulé
GEDOOGBELEID TIJDELIJKE UITBREIDING TERRASSEN LEUSDENDoor premier Rutte is aangekondigd dat er per 1 juni 2020 de Covid-19 maatregelen zullen worden verruimd. Een onderdeel daarvan betreft de mogelijkheid dat terrassen bij horeca gelegenheden weer gebruikt kunnen worden. Wel zullen horecaondernemers rekening moeten houden met de 1,5 m afstand en andere Covid-19 regels die dan gelden. Verwacht wordt dat op 28 mei 2020 de nieuwe noodverordening Covid-19 van de voorzitter van de VRU gepubliceerd zal worden.
Vanuit de horeca zijn er al meerdere verzoeken ontvangen om een groter terras te mogen inrichten, om toch zoveel mogelijk gasten te kunnen ontvangen. Het college heeft aangegeven hier aan mee te willen werken, daarbij rekening houdend met de situatie ter plaatse, de veiligheid, de omwonenden en andere belangen. De normale procedure zou zijn om deze aanvragen individueel te beoordelen en een aangepaste Exploitatievergunning te verlenen. Omdat de situatie tijdelijk is en vraagt om snel handelen kiest de gemeente voor gedoogbeleid.
Onder de hierna volgende voorwaarden is het toegestaan om een bestaand terras tijdelijke uit te breiden:
1. De ondernemer dient zich te houden aan de regels benoemd in de Noodverordening Covid-19 van de veiligheidsregio Utrecht en dient toezicht te houden op de naleving van deze regels
De ondernemer kan bij de gemeente vragen om een toetsing van de inrichting van het terras en de door hem getroffen maatregelen.
2. Het terras exploiteren is toegestaan mits er een reguliere exploitatievergunning met terras is afgegeven voor de onderneming
Dit kan een horecagelegenheid zijn met tevens een drank- en horecavergunning of alleen een exploitatievergunning met terras. De voorschriften uit de Exploitatie- en de Drank- en Horecavergunning voor het reguliere terras, zoals bijvoorbeeld de daarin opgenomen sluitingstijden, blijven van toepassing en gelden ook voor de uitbreiding van het terras.
3. De uitbreiding van het terras is tijdelijk
De uitbreiding van de terrassen is van tijdelijke aard en is toegestaan tot en met 1 oktober 2020. Indien nodig kan het gedoogbeleid worden verlengd.
FYSIEKE INRICHTING VAN HET TERRAS
4. Omvang tijdelijk terras
De omvang van de uitbreiding van een terras is afhankelijk van de beschikbare ruimte. De uitbreiding moet passen in de omgeving en mag geen onevenredig beslag leggen op de openbare ruimte. Uitbereiding van het terras leidt niet tot te veel overlast voor de omgeving.
5. Plaats tijdelijk terras
De uitbreiding van het terras dient zoveel mogelijk aan te sluiten op het reguliere terras. indien dit niet kan, is het mogelijk om bijvoorbeeld een tweede terras te plaatsen binnen het gezichtsveld van de ondernemer, mits hiervoor voldoende ruimte beschikbaar is.
6. Het terras is ingericht conform de richtlijnen van het KHN protocol
De exploitant heeft conform het KHN-protocol maatregelen getroffen om 1,5 meter afstand tussen de (groepen van) gasten te garanderen. Hij maakt dit ook kenbaar aan de gasten, d.m.v. bijvoorbeeld een bord bij de entree of informatiekaarten op de tafel.
In rangorde is het protocol ondergeschikt aan de noodverordening.
7. Afstemming omgeving
Van de ondernemer wordt verwacht dat hij omwonenden zelf informeert over de verruiming van de terrassen.
Indien het terras geplaatst wordt aan of voor de gevel van een andere onderneming of woning, dan wel op privé grond, dan dient de eigenaar of exploitant schriftelijk toestemming te geven.
8. Objecten die de uitbreiding van het terras beperken
Het is niet toegestaan om obstakels zoals straatmeubilair, afvalvoorzieningen, verkeers- borden, fietsenrekken e.d., die de uitbreiding van het terras belemmeren, zelfstandig te verwijderen. Hierover dient vooraf overlegd te worden met de gemeente. Bij voorkeur dient een oplossing gezocht te worden waarbij geen verplaatsing van dergelijke objecten nodig is.
Brandkranen dienen vrij toegankelijk te blijven.
9. Uitgifte balie op terras
Het is toegestaan om een tijdelijke uitgifte balie voor het afhalen van producten en het bedienen van gasten op het terras aanwezig te hebben.
Indien de ondernemer in bezit is van een reguliere DHW-vergunning, is het toegestaan om vanuit de tijdelijke uitgifte balie alcoholische dranken te verstrekken aan de gasten op het terras en bij de afhaal maaltijden voor gebruik thuis.
Installaties voor het bereiden van eten zoals BBQ’s e.d. die rookoverlast kunnen geven zijn niet toegestaan.
VERKEER
10. Doorgang hulpdiensten
Bij de uitbreiding van de terrassen is het van belang dat de hulpdiensten niet gehinderd worden en dat er een doorgang vrij blijft van minimaal 3,5 meter.
11. Toegankelijkheid
Een uitbreiding van een terras mag het normale verkeer niet hinderen. Dit betekent dat er een mogelijkheid moet blijven om, met in achtneming van RIVM richtlijnen, langs het terras te lopen op een afstand van minimaal 1,5 meter tot het terras.
12. Markt en vaste standplaatsen
De uitbreiding van de terrassen op De Biezenkamp dient dusdanig te worden ingericht dat de dinsdagmarkt binnen de huidige contouren van de markt doorgang kan vinden. Dit kan ook betekenen dat de uitbreiding van de terrassen gedurende de markttijden tijdelijk wordt opgeruimd.
Ook overigens dient bij de uitbreiding van de terrassen rekening gehouden te worden met de vaste standplaatsen.
MELDPLICHT EN CONTROLE
13. Meldplicht
Een uitbreiding van een terras wordt vooraf gemeld bij de medewerker vergunningen van de gemeente. De voorafgaande melding is een voorwaarde om het terras te mogen uitbreiden. De melding dient voorzien te zijn van een tekening waarop het huidige terras, de uitbreiding van het terras en een schets van de inrichting met maatvoering is opgenomen en waaruit blijkt dat de vereiste doorloopruimte of vrije ruimte voor hulpdiensten blijft gewaarborgd. Zo nodig kunnen daarbij digitale foto’s worden gevoegd. Tevens dienen vaste obstakels (indien aanwezig) te zijn ingetekend. De gemeente bevestigt de ontvangst van de melding en neemt zo nodig contact op met melder over de precieze uitbreiding.
14. Controle
Op verzoek van de ondernemer kan de gemeente vooraf adviseren over de genomen maatregelen.
Bij overtreding van de in dit gedoogbeleid opgenomen voorschriften, kan handhavend worden opgetreden.
IN WERKINGTREDING EN DUUR
Dit beleid treedt in werking op de dag na bekendmaking en is geldig tot 1 oktober 2020.
Dit beleid wordt aangehaald als “Gedoogbeleid tijdelijke uitbreiding terrassen Leusden”.
Ondertekening
G.J. Bouwmeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl